Strona 1 z 1

Bf 109D Hobbycraft 1/48

PostNapisane: piątek, 1 sierpnia 2014, 23:06
przez Kamil232
Witam,

Od dłuższego czasu nosiłem się z zamiarem zrobienia sobie serii 109tek w 48mce, a że nieprzeparty imperatyw kazał mi zacząć możliwie od początku to wybór padł na Dorę. Z góry uprzedzę krytykę i wiem, że nie jest to Accurate Miniatures, które po pierwsze jest trudno dostępny, a po drugie najzwyczajniej troszkę mnie nie stać. Dlatego materiałem wyjściowym jest zestaw Hobbycraft. Podejrzewam, że jest to przepak Academy, ale mogę się mylić. Wiem ile pracy on wymaga dlatego w planach jest doprowadzenie linii podziału blach, otworów inspekcyjnych oraz nitowania do tego co odpowiada planom. W zgodność kształtu czyli jak model leży w planach nie będę już wchodził. Do modelu dokupione blachy Parta (co prawda do wersji B, ale większość możliwa do zaadoptowania choć już wersja C w stosunku do B miała zmodyfikowaną tablicę przyrządów). Z waloryzacji to dokupione jeszcze jedynie końcówki MG17 od RB.

Obrazek

Model planuję zrobić w malowaniu z września. ‘Żółta 1’ Georg Schneider 3./JG21. Wczesny wzór krzyży prawdopodobnie od szablonu z Montexu. Godło jednostki oraz jedynka znajdzie się gdzieś z innych kalkomanii w moim magazynku. Kamuflaż standardowy dla tego okresu RLM70/71/65. Docelowo wybrałem farby z palety Gunze H.

Obrazek

Dokumentacja jaką dysponuję to:
- Monografie lotnicze Aj-press Me 109 cz.1
- Kagero bitwy lotnicze nr.13 Messerschmitt Bf 109C/D w kampanii wrześniowej 1939 roku.
- Militaria i Fakty nr.42 Me 109 A-E
- The Messerschmitt Bf 109 Part 1: Prototype to ‘E’ Variants, Sam Publications.
- Magazyn Lotniczy Aero 4(27)2010 (niestety tylko część pierwsza)

Warsztat będę starał się prowadzić przejrzyście i szczegółowo i tutaj ogromna prośba do Kolegów. Prosiłbym o merytoryczną pomoc. Jeżeli coś będzie nie tak to krzyczcie, a jeżeli ja nie będę pewien to uprzednio zapytam.
Tutaj nasuwają się moje pierwsze wątpliwości. Przeglądając plany widzę znaczne/nieznaczne różnice pomiędzy nimi. SAM Publications oraz te z Militariów i Faktów są podobne na co wskazuje wspólny autor Pan J. Jackiewicz. Natomiast plany Kagero są autorstwa M. Łukasik. Nie bardzo wiem, którym bardziej zaufać. Głownie chodzi o rozbieżności pomiędzy położeniem niektórych otworów/luków inspekcyjnych głównie na skrzydłach. Będę starał się to analizować lecz bardziej skłaniałbym się do tych z Sam Publications.

Re: Bf 109D Hobbycraft 1/48

PostNapisane: piątek, 1 sierpnia 2014, 23:14
przez Murek
Ja bym odpuścił nitowanie a skupił się na złym kształcie części silnikowej na przykład. Na pewno osłona chłodnicy jest zbyt płaska w widoku z boku.

Re: Bf 109D Hobbycraft 1/48

PostNapisane: sobota, 2 sierpnia 2014, 01:05
przez shadowmare
Wczesny Meser to ciekawy temat. Myślałem nad zrobieniem B w skali 1:32 ale forsy trzeba wyłożyć na to dużo, dlatego czekam na Hobbycrafta w 32.

Hobbycraftowy Meser (Academy przepakowuje HobbyCraft) w 48 niestety na pierwszy rzut oka ustępuje Classicowi (AM chyba nie wydawał wczesnych Meserów). Pewnie widziałeś tego świetnego Classica:
http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=13&t=21889
Wybrałeś cięższy kaliber, to i pracy w doprowadzaniu do oryginału będzie więcej ale nie ma co się łamać, przy odpowiedniej dawce nerwów i cierpliwości da się nawet największego kloca zrobić ładnie.

Miłej pracy i powodzenia :)

Re: Bf 109D Hobbycraft 1/48

PostNapisane: niedziela, 3 sierpnia 2014, 00:19
przez Kamil232
shadowmare napisał(a):(AM chyba nie wydawał wczesnych Meserów). Pewnie widziałeś tego świetnego Classica:
http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=13&t=21889
.

Tak jest widziałem ten model, warsztat bacznie przeanalizowany. Wnioski zostały wyciągnięte. Tutaj od razu mój błąd w poście tytułowym napisałem AM, a rzecz jasna chodziło właśnie o Classic Airframes. Dzięki za korektę.

Murek napisał(a):Ja bym odpuścił nitowanie a skupił się na złym kształcie części silnikowej na przykład. Na pewno osłona chłodnicy jest zbyt płaska w widoku z boku.
.

Zwróciłem uwagę na to co napisałeś. Prawdopodobnie chodzi Ci, że część przed wiatrochronem jest zbyt równa/płaska. Brak jej tego delikatnego spadku ku dziobowi, który nadawał ten charakterystyczny, garbaty kształt Jumo-schmittom. Chłodnica cieczy TZ-3 również jest na równo z dolnym płatem, a jej obrys powinien być poniżej. Do planów przymierzałem tak mniej więcej, ale te dysproporcje widać jednak na oko. Dzięki za sugestię. Pomyślę jakby się dało to wyprowadzić.

Obrazek
Obrazek

Re: Bf 109D Hobbycraft 1/48

PostNapisane: niedziela, 3 sierpnia 2014, 08:36
przez Murek
Chodziło mi o spód kadłuba, czyli to co napisałeś - chłodnica nie powinna być na równi z płatem. Osłona kabiny jest gruba i za wąska, można to skorygować grubością kadłuba albo poszukać innej osłony.