[Ententa] Ship 1 1/2 Strutter 1:32 Andrzej Godlewski
Eksperymenty ze startem samolotów z okrętów prowadzono już od 1911 roku .
Zaś pierwszy udany start samolotu z pokładu okrętu miał miejsce 3 listopada 1915 roku.
Z przedniego pokładu okrętu ,,Vindex" wystartował por.Fowler na samolocie Bristol ,,Scout C".
Rozbieg wynosił 14 metrów, po tej pomyślej wykonanej operacji w ciągu wykonano jeszcze szereg innych prób ,np. startu wodnopłatowca z odrzucanym podwoziem .
Przy prędkości okrętu wynoszącej 20 węzłów wystarczała do startu zwykła platforma z desek ustawiona na wieży działowej krązownika.
Tą technikę opracowano w Anglii latem 1917 roku ,przyjęła się ona później we Francji i USA.
Próbowano i innych metod między innymi holowania przez szybki niszczyciel specjalnej platformy o płaskim pokładzie z której samolot mógł się oderwać przy zerowej prędkości względnej.
Okazało się że start to nie problem ale lądowanie było mocno problematyczne , jak dotąd samolot który wystartował z pokładu lądował na stałym lądzie lub wodował co z reguły kończyło się utonięciem .
Aby wyeliminować ten problem przebudowano statek ,,Furious" dodano mu przed nadbudówkami pokład o długości 69m i równocześnie prowadzono próby na sztucznym pokładzie na ziemi .
Po raz pierwszy w dniu 2sierpnia 1917 roku pilot E.H. Dunning wylądował na pokładzie ,,Furiousa" .Okręt płyną z prędkością26 węzłów Sopwith ,,PUP" Dunninga podchodził od rufy,po czym przy praktycznej równej prędkości był chwytany przez załogę .
Niestety przy trzeciej próbie startu samolotu zsuną się przez burtę i zatonął wraz pilotem .
Próby trwały dalej , niewątpliwie ta pierwsza próba dowiodła o możliwości ścisłego współdziałania lotnictwa i marynarki wojennej.
Za temat tej pracy obrałem jeden z klasycznych przykładów startów z okrętów z tamtego okresu .
Będzie to diorama lotnicza przedstawiająca start samolotu Sopwith 11/2 Strutter z takiej właśnie platformy zainstalowanej na HMAS,,Australia".



Zaś pierwszy udany start samolotu z pokładu okrętu miał miejsce 3 listopada 1915 roku.
Z przedniego pokładu okrętu ,,Vindex" wystartował por.Fowler na samolocie Bristol ,,Scout C".
Rozbieg wynosił 14 metrów, po tej pomyślej wykonanej operacji w ciągu wykonano jeszcze szereg innych prób ,np. startu wodnopłatowca z odrzucanym podwoziem .
Przy prędkości okrętu wynoszącej 20 węzłów wystarczała do startu zwykła platforma z desek ustawiona na wieży działowej krązownika.
Tą technikę opracowano w Anglii latem 1917 roku ,przyjęła się ona później we Francji i USA.
Próbowano i innych metod między innymi holowania przez szybki niszczyciel specjalnej platformy o płaskim pokładzie z której samolot mógł się oderwać przy zerowej prędkości względnej.
Okazało się że start to nie problem ale lądowanie było mocno problematyczne , jak dotąd samolot który wystartował z pokładu lądował na stałym lądzie lub wodował co z reguły kończyło się utonięciem .
Aby wyeliminować ten problem przebudowano statek ,,Furious" dodano mu przed nadbudówkami pokład o długości 69m i równocześnie prowadzono próby na sztucznym pokładzie na ziemi .
Po raz pierwszy w dniu 2sierpnia 1917 roku pilot E.H. Dunning wylądował na pokładzie ,,Furiousa" .Okręt płyną z prędkością26 węzłów Sopwith ,,PUP" Dunninga podchodził od rufy,po czym przy praktycznej równej prędkości był chwytany przez załogę .
Niestety przy trzeciej próbie startu samolotu zsuną się przez burtę i zatonął wraz pilotem .
Próby trwały dalej , niewątpliwie ta pierwsza próba dowiodła o możliwości ścisłego współdziałania lotnictwa i marynarki wojennej.
Za temat tej pracy obrałem jeden z klasycznych przykładów startów z okrętów z tamtego okresu .
Będzie to diorama lotnicza przedstawiająca start samolotu Sopwith 11/2 Strutter z takiej właśnie platformy zainstalowanej na HMAS,,Australia".













