Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez PrzemoL » niedziela, 9 sierpnia 2009, 00:13

Jaho63 napisał(a):Mam SE-5 (Bishop albo Manock), Albatrosa III (Ritchofen, Manfred), Fokker Dr.I (chyba Jacobs'a zaplanowałem) - wszystkie zaczęte. :oops: Planuję najwyżej jeszcze SPAD'a Fonck'a. :)
PrzemoL napisał(a):kilka dwupłatów z linkami

"to ja już kilka zrobił" :) m.in.:
http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=13&t=6368#p71179
No, ale młody jestem ;o) to pewnie jeszcze nie jeden...

Fajne plany, ale nadal twierdzę, że na tym się nie skończy :) A tego Hawka, to widziałem. Ładny!


greatgonzo napisał(a):
PrzemoL napisał(a):żebro będzie jaśniejsze (wytarte, spłowiałe, lepiej oświetlone) niż jego otoczenie (cień)


Jak dotąd byłem przekonany, że te rozjaśnienia mają coś wspólnego z naklejonymi paskami płótna. Przemol, może nie będę tym, co Cię przekona, szczególnie, że nie będzie sporu co do zasady, ale... . Twoje Sopwithy skłoniły mnie do pooglądania zdjęć tych konstrukcji ze szczególnym uwzględnieniem tych kratek w przodzie kadłuba. W zasadzie to właśnie te kratki mnie skłoniły. Ich rysunek na modelu wydaje się być pociągnięty zbyt grubą kreską i w tym miejscu, być może, udałoby się wycisnąć więcej realizmu. 'Wypłowienia', o których piszesz, powinny raczej być cieńsze i bardziej rozmyte na krawędziach by lepiej zimitować światłocień. Te cieńsze paski można dość łatwo (chyba :oops: ) uzyskać odwracając maskowanie - zasłaniać prostokąty a malować przestrzenie między nimi. A krawędzie, to wiadomo - laserunkiem na wierzch.
Model jak zwykle wart obejrzenia!

A Camela też zrobisz? Proszę, proszę... (tu oczy kota w butach ze Shrecka)

Racja, greatgonzo, że te kratki (na Pupie też) powinny być ciensze. Na usprawiedliwienie dodam tylko, że paski 0,4mm i tak już są cienkie - czasem są kłopoty z naklejaniem i utrzymaniem prostej linii. Z kolei pomysł z odwróceniem maskowania ma ten minus, że mogą być kłopoty z zachowaniem stałej szerokości tych pasków, zwłaszcza, gdy będą one jeszcze węższe. Tak więc chyba zostanę przy swoim.
A Camela już zrobiłem, mniej więcej półtora roku temu. Ale pewnie kiedyś zrobię jeszcze innego. http://pwm.org.pl/viewtopic.php?t=1930


spiton napisał(a):Post wielkiego gonzo spowodował, ze i ja pooglądałem sobie oryginały, i faktycznie może lepiej byłoby po prostu ten kształt (przejście kadłuba w osłonę silnika) jakoś wyrzeźbić. Trochę MS i dremel powinien załatwić sprawę ;-)))
Podtrzymuję pozytywną opinię o pozostałych cieniowaniach.
Pozdrawiam, co złego to nie ja ;-))

Cóż. Obawiam się, że próba poprawienia rzeźby tego fragmentu modelu w 1/72 przekracza moje możliwości. "Oczka" siatki w tej kratce mają ok. 2-3mm...


lejgo_inc, trochę nie rozumiem, czemu to co zadziałało w Pupie, nie mogłoby zadziałać w Struttterze. Akurat ten fragment konstrukcji jest niemal identyczny. To chyba jakieś subiektywne odczucie. Ciekaw jestem, czemu akurat tak, a nie na odwrót...
No i powodzenia w oswajaniu aerografu - na nowo!!! ;o)


W ogóle, to cieszę się, że mój modelik wywołał taką dyskusję. Trochę też pooglądałem sobie zdjęcia po Waszym wpływem. I moje najnowsze przemyślenia są dosyć pesymistyczne. Optymalnie by było, gdyby udało się odtworzyć w modelu to co jest w rzeczywistości. Tylko, że na zdjęciach szmatopłatów widać, że żebra na górze płata i ta kratka na kadłubie raz jest jaśniejsza niż tło, raz ciemniejsza, a czasem w ogóle jej nie widać. Wszystko chyba zależy od kierunku padania światła. Odtworzenie takiej różnorodności efektów niestety wydaje się mnie przerastać. Stąd idę na kiepski kompromis i za pomocą pewnie prymitywnej techniki malarskiej staram się odtworzyć efekt, który przynajmniej na niektórych zdjęciach jest widoczny.
A jeszcze gorzej jest z próbą oddania półprzejrzystości płatów w samolotach niemalowanych. Tu problem jest taki, że nawet gdy się uda namalować rozmytą strukturę płata i ewentualne przeświecające znaki z górnej powierzchni, to i tak efekt ten będzie widoczny tylko, gdy oświetlimy płat od dołu. A w rzeczywistości efekt widać było, gdy od spodu płata było ciemno, a światło (słoneczne) padało z góry. I cały misternie odtwarzany widok jest zupełnie nierealny...


Cóż, nie zrażam się tym i kontynuuję prace zgodnie z moją (aktualną) koncepcją.
Jak zwykle nie mogłem się powstrzymać i zatrzymałem się na moment na etapie jednopłata:
Obrazek

I przy okazji pewnie ostatnie ujęcie od brudzonego spodu, potem będę się bał odwrócić model i położyć go do góry nogami.
Obrazek

Jutro zabieram się za montaż górnego płata.
Namarie...
Avatar użytkownika
PrzemoL
 
Posty: 734
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 14:26
Lokalizacja: Poznań

Reklama

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez greatgonzo » niedziela, 9 sierpnia 2009, 02:28

Moim zdaniem kratka na pupie ;o) i na strutterze wygląda tak samo i ona właśnie jest problematyczna. Myślę, że warto poszukać sposobu na wysubtelnienie efektu. To, że na różnych zdjęciach wygląda to inaczej jest bez większego znaczenia. Te zdjęcia budują określony obraz omawianego elementu i to wrażenie staramy się przekazać w modelu. W przypadku tej kratki Twoje 'wrażenie' Przemku może być, jak sądzę,jeszcze bardziej przekonujące. Jak nie moje kwadraciki to może maskowanie nitką, albo żyłką albo... nie wiem. Ja w ogóle piszę to w kategorii 'jak poprawić fantastyczny model'. Tu, rzeczywiście, gra idzie o wypracowanie patentu, o którym wspominał Lejgo. Dróg do tego może być wiele. Przelaserunkowanie obecnej kratki może zdziałać cuda, a może jest tak, że w realu to już wygląda świetnie i to tylko przeskalowane zdjęcia robią problem.

Bardzo dziękuję za link do Camela. To jest samolot, którego najbardziej na świecie będzie mi brakować w gablocie. Uwielbiam tę konstrukcję. Niby przejrzałem kiedyś nasze forum ale ten mi umknął. Wielka radość w sobotni wieczór :D .
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4056
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez lejgo_inc » niedziela, 9 sierpnia 2009, 07:44

Trudno mi jednoznacznie odpowiedzieć dlaczego kratka w Pup'ie mnie przekonuje, a tu już jakoś mniej. Tak jak piszesz - subietywne odczucie. Ale może też zastosowanie właśnie Patentu owego bardziej się uwidocznia. Najlepiej to w ogóle wyglądało (już nie kratka tylko w ogóle cieniowanie) na Baby - jasne płótno, mniam... :).

W ogóle, kwestia imitowania różnie zachowujących się w zależności od światła pokryć to dość subtelna sprawa. Udało ci się doprowadzić przy pomocy swoich kolejnych modeli do miejsca, gdzie mowa już o ultra realiźmie, aspektach takich jak wpływ kierunku oświetlenia na wygląd elementu. To już bardzo wysoka półka, nie ma jednoznacznej ani prostej odpowiedzi. Nieostrości o których pisze gonzo? Możliwe. Może zmniejszenie kontrastu? Może faktycznie na żywo wygląda to lepiej niż na fotkach, one często są zbyt "mechaniczne".
pozdrawiam, Leszek
http://www.shelfoddity.com
[Mankind has a perfect record in aviation; we never left one up there]
Avatar użytkownika
lejgo_inc
 
Posty: 1238
Dołączył(a): wtorek, 16 grudnia 2008, 11:23
Lokalizacja: Wrocław

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez spiton » niedziela, 9 sierpnia 2009, 12:02

Kupię sobie triplana, i poeksperymentuję ;-))))
Przemol, możliwości manualne, i cierpliwość, i warsztat, to Ty kolego masz świetny, wiec się nie zasłaniaj ograniczonymi możliwościami. 2-3mm to ogromna odległość ;-)))
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez PrzemoL » niedziela, 9 sierpnia 2009, 22:18

greatgonzo, raz jeszcze dzięki za uwagi o "kratce". Wiem, że można by to jeszcze dopracować, ale nie wiem, czy mnie na to stać. Przemyślę jeszcze sprawę, zanim na warsztat trafi u mnie kolejny model z tym elementem.
A Camel jak widać pochodzi z okresu przed cieniowaniem, półtora roku temu mi się podobał, teraz już nie tak bardzo. Dlatego myślę, że zrobię jeszcze jednego, pewnie jakiegoś rzadziej spotykanego z silnikiem Bentleya.

lejgo_inc, zgadzam się z Tobą, że Baby wygląda najlepiej z tych trzech Sopwithów. Również w realu. Jak skończę Struttera to zrobię również kilka zdjęć grupowych, wtedy nie będzie pewnie powiększenia. I wtedy poproszę Ciebie i innych o opinie porównawcze.

spiton, Twoja wiara we mnie i mój warsztat jest chyba ślepa... ;o) Ale dziękuję ;o) Lecz nawet mimo Twojej wiary nie podejmę się eksperymentu z rzeźbieniem tej "kratki". Choćby dlatego, że nie mam Dremela. ;o)

A w międzyczasie jednopłat zaczął "wypuszczać" "odnóżki" do górnego płata:
Obrazek

Zrobiłem też linki sterowania płozą i sterem kierunku. Napędy steru wysokości powstaną tuż przed montażem górnego płata, a więc pewnie już niedługo :)
Obrazek
Namarie...
Avatar użytkownika
PrzemoL
 
Posty: 734
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 14:26
Lokalizacja: Poznań

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez greatgonzo » poniedziałek, 10 sierpnia 2009, 03:07

Na pewno Cię na to stać! Po prostu jest tak, że postanowiłeś odwzorować tę kratkę ( dzięki temu dowiedziałem się, że taka kratka istniała) i ten element okazał się być niezwykle ważny. I tak faktycznie jest - bo to jest element bardzo charakterystyczny i przez to wybijający się na pierwszy plan. Jeżeli uda się wyciągnąć go na jeszcze wyższy poziom niż, świetna skąd inąd, reszta modelu to będzie on jego swoistą wizytówką i sprawi, że model sięgnie zenitu.
Przemku, przepraszam, że tak egzaltuję się tutaj .Po prostu podjarałem się wizją idealnego Camela i właśnie tutaj widzę szansę na spełnienie moich marzeń.

Ja bym nie rzeźbił. Też bym cieniował ;o) .
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4056
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez PrzemoL » poniedziałek, 10 sierpnia 2009, 08:58

greatgonzo napisał(a):Na pewno Cię na to stać! Po prostu jest tak, że postanowiłeś odwzorować tę kratkę ( dzięki temu dowiedziałem się, że taka kratka istniała) i ten element okazał się być niezwykle ważny. I tak faktycznie jest - bo to jest element bardzo charakterystyczny i przez to wybijający się na pierwszy plan. Jeżeli uda się wyciągnąć go na jeszcze wyższy poziom niż, świetna skąd inąd, reszta modelu to będzie on jego swoistą wizytówką i sprawi, że model sięgnie zenitu.
Przemku, przepraszam, że tak egzaltuję się tutaj .Po prostu podjarałem się wizją idealnego Camela i właśnie tutaj widzę szansę na spełnienie moich marzeń.


Ech, kolejny "ślepy" wyznawca wiary w moje umiejętności ;o) Tak czy inaczej, pomyślę...
Ale muszę Cię trochę rozczarować, w Camelu tej kratki nie ma, bo Camel miał na tym obszarze pokrycie sklejką.
Namarie...
Avatar użytkownika
PrzemoL
 
Posty: 734
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 14:26
Lokalizacja: Poznań

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez greatgonzo » poniedziałek, 10 sierpnia 2009, 12:24

Nie no, kratki nie ma. I pewnie dlatego nie wiedziałem, ze inne Sopwithy ją mają. Ale to akurat wcale mi nie przeszkadza w nerwowym przytupywaniu w oczekiwaniu na Camela. :D
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4056
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez lejgo_inc » poniedziałek, 10 sierpnia 2009, 12:32

Eee, jaki tam "ślepy" wyznawca - patrzy na fotki, i ocenia to co widzi :). Ja też miałbym wątpliwości wbijać szpile z tym cieniowaniem, ale wiem (wiedza oparta na obserwacji Twojej dotychczasowej twórczości), że jakby coś to efekt będzie lepszy niż się spodziewamy :)
pozdrawiam, Leszek
http://www.shelfoddity.com
[Mankind has a perfect record in aviation; we never left one up there]
Avatar użytkownika
lejgo_inc
 
Posty: 1238
Dołączył(a): wtorek, 16 grudnia 2008, 11:23
Lokalizacja: Wrocław

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez PrzemoL » poniedziałek, 10 sierpnia 2009, 18:25

Dobrze, greatgonzo, na pewno zrobię Camela, ale pewnie dopiero w przyszłym roku.

Wzruszasz mnie, lejgo_inc... ;o)


A póki co, odważyłem się przykleić górny płat. I prawie skończyłem napędy steru wysokości.

Obrazek
Obrazek
Namarie...
Avatar użytkownika
PrzemoL
 
Posty: 734
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 14:26
Lokalizacja: Poznań

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez portalus » poniedziałek, 10 sierpnia 2009, 20:28

Po zdjęciach z pudrami dopiero do mnie dotarło jakie to filigranowe jest – świetna, precyzyjna robota.
Avatar użytkownika
portalus
 
Posty: 2963
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:52
Lokalizacja: Swarzędz

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez PrzemoL » wtorek, 11 sierpnia 2009, 23:04

portalus napisał(a):Po zdjęciach z pudrami dopiero do mnie dotarło jakie to filigranowe jest – świetna, precyzyjna robota.


Dzięki. Ale Pup był jeszcze mniejszy ;o)


Kilka kroków do przodu. Słupki baldachimu wykonane przez Toko jako dwie literki "W" oczywiście nie pasowały. Trzeba było odciąć skrajne fragmenty i skrócić wszystkie nóżki. Potem zrobiłem olinowanie, pozostało jeszcze przeciągnięcie napędów lotek nad górny płat, ale to dopiero po malarskim wykończeniu jego górnej powierzchni.

Obrazek
Obrazek
Namarie...
Avatar użytkownika
PrzemoL
 
Posty: 734
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 14:26
Lokalizacja: Poznań

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez spiton » środa, 12 sierpnia 2009, 11:03

Przepiękny będzie!!!!
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez Sparrow » środa, 12 sierpnia 2009, 11:38

W Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie są wystawione koła od Camela. Kolor opon jest chyba trochę ciemniejszy. Niestety koło jest w gablocie więc szyba może nieco utrudniać ocenę.
Obrazek
Sparrow
Avatar użytkownika
Sparrow
 
Posty: 642
Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2007, 14:08
Lokalizacja: Poznań

Re: Sopwith 1 1/2 Strutter (1/72, Toko)

Postprzez PrzemoL » środa, 12 sierpnia 2009, 11:49

Zobaczymy, spiton, czy czegoś na koniec nie schrzanię. :P

Dzięki, Rysiu, za fajną fotkę. Pewnie następne kółka pomaluję na trochę ciemniejszy szary. ;o)
Namarie...
Avatar użytkownika
PrzemoL
 
Posty: 734
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 14:26
Lokalizacja: Poznań

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości