Strona 3 z 4

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: niedziela, 8 lipca 2018, 21:54
przez potez
Utknąłem na lotkach, sterze wysokości i kierunku. niestety to co dał airfix to dramat :(
Wszystko w rzucie całkiem ok ale w przekrojach i grubości masakra. No to trzeba było rzeźbić. A że czasu ostatnio mało to i długo zeszło.
Tu widać stateczniki poziomie - za grube o jakieś 15%, do zeszlifowania 0,3 mm z obu połówek. Z lewej prosto z pudełka z prawej po oszlifowaniu. Wygląda jakby projektant dodał grubość żeby się ładnie odlało ale wygląda to karykaturalnie przy próbie montażu.
Obrazek
A potem i tak trzeba całość przeszlifować, żeby był prawidłowy profil :roll:
No i na koniec po tym całym odchudzaniu i poprawianiu ( krawędź spływu lotki grubość 0,6 mm i kompletnie zły profil - dopasowany do złych wymiarowo wcięć w skrzydle) trzeba było zrobić imitacje płóciennego pokrycia na wszystkich powierzchniach sterowych, żeby wyglądały spójnie a nie każde z innej parafii. No to zrobiłem:
Obrazek
Teraz się bawię w składanie tego wszystkiego i przygotowanie do podkladu.

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: poniedziałek, 9 lipca 2018, 13:47
przez Aleksander
Jestem pod wielkim wrażeniem - ile można jeszcze fajnych rzeczy zrobić lub poprawić w zestawie okrzykniętym, jako jedna z lepszych miniatur tego samolotu!
Robisz super robotę i tego Ci zazdroszczę, bo chyba nie mam tyle samozaparcia, choć niektóre rzeczy (jak np. golenie podwozia w Spitfire'ach Airfixa) mnie drażnią pewnie nie mniej, niż Ciebie.
Z przyjemnością oglądam i czekam na ciąg dalszy!

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: poniedziałek, 24 lutego 2020, 22:27
przez potez
Pokonałem wreszcie niemoc twórczą i zrobiłem wiatrochron, z którym sie męczyłem jak głupi po cichu przez półtora roku.
Airfix schrzanił go całkowicie, to ten po lewej:
Obrazek
Kształt tego wiatrochronu jest z podwójną krzywizną, ni cholery nie udawało mi się zrobić pod to kopyta, chciaż tłoczyłem to na kilku różnych chyba ze 40 razy. W międzyczasie pojawił sie model Tamki i długo sie łamałem aż w końcu wziąłem z pudełka wiatrochron. Gruby jest, jak to u tamki 0,7mm ale proxxon i frezy plus polerka zrobiły z niego 0,25mm. Chciałem mieć proporcje ramki jak w oryginale no i od środka listwe na której opierała się po zamknieciu limuzyna. Tak wyszło:
Obrazek
Obrazek
jak widać, "trochę" szpachlowania było niezbędne ale w sumie nic bardzo trudnego :mrgreen:

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: poniedziałek, 24 lutego 2020, 23:53
przez Kuba P.
Tak na oko to ze 2 kwadranse :) tego szpachlowania ale wygląda PRO.

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: wtorek, 25 lutego 2020, 10:10
przez Łukasz_K
potez napisał(a):Gruby jest, jak to u tamki 0,7mm ale proxxon i frezy plus polerka zrobiły z niego 0,25mm.


A mógłbyś przybliżyć mi tę operację, rozumiem że frezem kulowym, ale jak uzyskałeś równą grubość powierzchnię na całej powierzchni owiewki?

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: wtorek, 25 lutego 2020, 13:56
przez potez
no niestety nie ma tu żadnej wiedzy tajemnej.
Trzeba tak frezować, żeby równo zfrezować na grubość ;o) . Nic tak w tym nie pomaga jak potrenowanie tego. Frezujemy frezami o średnicy min 5-6 mm na najniższych obrotach proxxona skreconego jeszce na zasilaczu w dół. Zeby taka osłonkę pocienić to w sumie razem ze szlifowaniem i polerowaniem jakaś godzinka roboty.

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: wtorek, 25 lutego 2020, 14:09
przez Łukasz_K
jednym słowem trzeba fach w ręku mieć a suwmiarkę w oku 8-)

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: wtorek, 25 lutego 2020, 14:57
przez Wojciech Perkowski
Bardzo zachęcająco wszystko to wygląda i szacun za włożone serce.
Może jeszcze wystające dzusy na masce silnika warto "zamienić" na "zlicowane".

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: wtorek, 25 lutego 2020, 15:26
przez potez
astarott napisał(a):jednym słowem trzeba fach w ręku mieć a suwmiarkę w oku 8-)

Nie, po prostu wystarczy pofrezować na spokojnie. Nie wolno cisnąć za mocno bo wtedy robią się nierówności i szybka dostaje naprężeń. Jak za mocno pocisniesz to ci tworzywo w środku popęka i będą takie białe nitki pod kątem widoczne. Trzeba potrenować.
Wojciech Perkowski napisał(a):Może jeszcze wystające dzusy na masce silnika warto "zamienić" na "zlicowane".

Nie będzie zlicowanych bo to jest gównoplastik Airfixa i nie dam rady tego zrobić, próbowałem wychodzi to koszmarnie. Taka konwencja wykonania będzie, sa bardzo niskie poniżej 0,1 mm, zresztą Edek w swoich IX-kach też ma wystające.

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: wtorek, 25 lutego 2020, 15:42
przez Wojciech Perkowski
potez napisał(a):...Nie będzie zlicowanych bo to jest gównoplastik Airfixa i nie dam rady tego zrobić, próbowałem wychodzi to koszmarnie....

Próbowałeś wyciskać igłą w igle czy jakoś inaczej?

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: wtorek, 25 lutego 2020, 15:51
przez karolkonw
To ze skracz prima sort to ja wiem ale tam bardzo fajowe malunki w kabinie widze!!!

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: wtorek, 25 lutego 2020, 19:41
przez potez
Wojciech Perkowski napisał(a):Próbowałeś wyciskać igłą w igle czy jakoś inaczej?

Zrobilem sobie kilka różnych przyrządow z igiel, z rurek albiona i z perelnika na tokarce przerabianego. Ten plastik jest tak miękki, że plynie i odbija po nagnieceniu. Na plaskiej powierzchni da sie zrobic ale na tych wszystkich obłościach i łukach niestety nie jestem w stanie dostać sensownego równego wygniecenia dzusa. A ponieważ dodatkowo tam wszędzie lecą podwójne szwy nitowe to po prostu zrobilem tak jak Edek, nie chcialo mi sie bawić bardziej, tak jest łatwiej nitować. :P
Zwłaszcza , że od spodu jest kilka trudnych miejsc i tam naprawdę po polataniu airfuksa nie ma w czym wyciskać.

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: wtorek, 25 lutego 2020, 20:05
przez jaros
potez napisał(a):Tak wyszło:
...


...i bardzo dobrze wyszło! Rozumiem, że frezowałeś od środka?

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: wtorek, 25 lutego 2020, 20:54
przez potez
Oczywiscie, że od środka :)

Re: Spitfire Mk.Ia N3108 RF-P Arfix 1:48

PostNapisane: wtorek, 25 lutego 2020, 21:40
przez kojot69
Szkoda, że ta ''złośnica'' nie jest robiona w ostatnio modnej skali - 1:144 :mrgreen: