Mig-29 - G.W.H = 1:48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Moderator: malinowski

Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez DarkWing » sobota, 3 marca 2018, 16:56

Witam
Jako, że niedawno skończyłem swój kolejny samolot w skali 1:48 i miałem rozpocząć następny, to idealnie zbiegło mi się to w czasie rozpoczęcia konkursu "100 lecia". Zaprezentuję samolot Mig-29 w wersji 9.12, a wiec wcześniejszej, która była i jest do dzisiaj na wyposażeniu wojska polskiego.

HISTORIA
Samolot odrzutowy MiG-29 zaprojektowano w 1972 roku w celu wymiany MiG-ów-21 i MiG-ów-23 na nowocześniejsze. Samolot miał być tzw. lekkim myśliwcem frontowym, uzupełniającym ciężki myśliwiec przewagi powietrznej Su-27. W konstrukcji skoncentrowano się na osiągnięciu dobrych parametrów lotnych i manewrowych uzyskanych drogą dopracowania koncepcji aerodynamicznej. Pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze 6 października 1977 roku, a pierwsze seryjne samoloty
MiG-29 9.12 ("Fulcrum-A") weszły do służby w 1984 roku. W samolocie zastosowano tzw. skrzydła pasmowe - o dużym skosie przy kadłubie i mniejszym w zasadniczej części o obrysie trapezowym. Wraz z klapami przednimi zapewniają one stateczność i sterowność także przy dużych kątach natarcia (do 80 stopni). MiG-29 i Su-27 były pierwszymi radzieckimi samolotami taktycznymi, w których zastosowano turboodrzutowe silniki dwuprzepływowe. W przypadku MiG-29 był to silnik RD-33
Wersja 9.12 produkowana była również w dwóch słabiej wyposażonych wersjach eksportowych. Wersja 9.12A przeznaczona na eksport do krajów Układu Warszawskiego (m.in. Polska, Czechosłowacja, NRD, Rumunia). Pierwsza prezentacja samolotu myśliwskiego MiG-29 dla polskiej delegacji wojskowej odbyła się w październiku 1985 r. Praktyczny pokaz samolotu na ziemi i w powietrzu miał miejsce na podmoskiewskim lotnisku Kubinka. Strona polska była wówczas zainteresowana zakupem 36 jednomiejscowych samolotów bojowych MiG-29 i 6 dwumiejscowych samolotów szkolno-bojowych MiG-29UB, które miały być wprowadzone do wyposażenia dwóch pułków lotnictwa myśliwskiego Wojsk Obrony Powietrznej Kraju (1 plm OPK - Mińsk Mazowiecki, 1 Korpus OPK i 62 plm OPK - Poznań-Krzesiny, 3 Korpus OPK).

Tyle krótkiej historii w oryginale, w całości dostępnej na Wikipedii.

MODEL

Mig-29 "Fulcrum" 9.12 Early Type firmy Great Wall Hobby w skali 1:48 (nr seryjny modelu L4814).
Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek

Bonus w postaci kolorowego plakatu formatu A-3 dodatkowo zapakowanego w zgrabnym etui - jak podkładka :)
Obrazek

Do zmiany barw wykorzystam osobno zakupione kalki
Obrazek

Dodatkowy akrusz z polskimi napisami eksploatacyjnymi
Obrazek

Oryginalnie model w malowaniu rosyjskich sił lotniczych, planuję jednak zmianę malowania na polskie. Nie zdecydowałem jeszcze które konkretnie wykonam ale będzie to te, które upamiętnia polskich bohaterów II WWŚ z Dywizjonu 303.
Do malowania użyje farb Hataka z serii Modern Polish Air Force Paint set vol. 1.

OK, żeby nie było, że tylko wstęp i dalej czekanie na kolejne posty..... ostro atakujemy ;)

ETAP 1 + ETAP 2
Fotel pilota
Obrazek

Kokpit
Obrazek


Obrazek

Samoloty eksploatowane w Rosji posiadają wnętrze w kolorze zielonym, polskie maszyny w kolorze szarym.
Ja użyłem do malowania wnętrza kabiny farby Tamiya XF-53 Natural Gray
Obrazek

Zegary i wskaźniki tablicy przyrządów to zestawowe naklejki
Obrazek


ETAP 3

Górna część kadłuba - przygotowanie
Obrazek

Wklejenie żaluzji wlotów powietrza - do wyboru mamy dwie opcje - żaluzje zamknięte i otwarte. Ja wybrałem tą drugą - żaluzje otwarte
Obrazek


ETAP 4
Dolna część kadłuba - przygotowanie.
Obrazek

Na tym etapie złożyłem i wkleiłem gondole podwozia oraz wykonałem otwory pod pylony do podwieszenia uzbrojenia
Obrazek


ETAP 5
Stateczniki pionowe
Obrazek

Wkleiłem stery kierunku
Obrazek

ETAP 6
Połączenie górnej i dolnej części kadłuba
Obrazek

Na razie tylko połączyłem dwie połówki kadłuba, nie wkleiłem stateczników pionowych oraz klap i lotek. Zastanawiam się nad montażem tych elementów dopiero po malowaniu - będzie je łatwiej malować i oklejać jako oddzielne elementy.
Obrazek

Obrazek

Obrazek


ETAP 7
Silniki
Obrazek

Dwa silniki Klimov RD-33, sklejone i wstępnie pomalowane. Podstawowy kolor jaki użyłem to farba Tamiya TS-30 Silver Leaf, elementy silnika malowane również ModelMaster Aluminiu-non buff oraz Tamiya TS-42 Light Gun Metal. Przewody Tamiya X-34 Metalic Brown.
Stojak na silnik malowany TS-34 Camel Yellow i na to delikatnie warstwa TS-31 Bright Orange
Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek

Do ukończenia silników muszę jeszcze "ubrudzić" ich korpusy oraz pomalować dysze i wykonać ślady przepaleń.

Tyle na dzień dobry - wydaje się dużo (aż 7 etapów) ale jak sami widzieliście poza kokpitem i silnikami nie było tak dużo pracy, a model zacząłem w czwartek wieczorem
Pozdrawiam
Sławek (DarkWing)
Avatar użytkownika
DarkWing

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 706
Dołączył(a): niedziela, 2 października 2011, 15:39
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Reklama

Re: Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez DarkWing » niedziela, 4 marca 2018, 23:50

Uzupełnienie Etapu 6
Po dłuższej analizie stwierdziłem, że jednak łatwiej będzie wkleić stateczniki pionowe, stery wysokości oraz klapy i lotki, wynika to z konstrukcji modelu. Łatwiej chyba też będzie malować po całości ale troszkę trudniej przy kalkach...

Obrazek

Klapy i lotki zrobiłem w pozycji opuszczonej
Obrazek

Dokończenie Etapu 7
Pomalowałem na gotowo silniki i dysze wylotowe oraz połączyłem wszystko w całość.
Do "przygaszenia" srebrnej powierzchni użyłem czarnego PanelLinera od AK interaktive malowane po całości. Uzyskałem efekt 2 w 1, przygasiłem srebrny jednocześnie wyciągając szczegóły. Dysze "przypalone Tamiya X-23 transparent blue i X-24 transparent yellow a następnie całość okopcona czarnym - wszystko z aero. Wnętrze dysz wymalowane Tamiya XF-75 IJN Grey (Kure Arsenal) i czarnym (metodą suchego pędzla) zrobiłem "wycieki". Na koniec wnętrze dysz stonowane po całości czarnym.

Obrazek

Silnik Klimov RD-33 w całej okazałości
Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek

Szkoda tylko jeśli zdecyduje się na oba silniki zamontowane w samolocie, że praktycznie nie będzie ich widać...
Pozdrawiam
Sławek (DarkWing)
Avatar użytkownika
DarkWing

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 706
Dołączył(a): niedziela, 2 października 2011, 15:39
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Re: Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez Atlis » poniedziałek, 5 marca 2018, 09:07

Warsztat fajny, fotki nawet spoko, ale może byś sobie poczytał o tym jak działają lotki w samolotach...
Avatar użytkownika
Atlis
 
Posty: 2593
Dołączył(a): piątek, 25 marca 2016, 14:39
Lokalizacja: Rostock / Szczecin / Sliač

Re: Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez MIRO » poniedziałek, 5 marca 2018, 23:21

Zwolnij nieco, pooglądaj zdjęcia, poczytaj, popytaj. Szkoda tak fajnie zapowiadającego się modelu.
Pozdrawiam
Mirek
Aeronautica Italiana Galeria Macchi C.202
Avatar użytkownika
MIRO
 
Posty: 1638
Dołączył(a): piątek, 21 listopada 2008, 10:36
Lokalizacja: Opole

Re: Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez DarkWing » wtorek, 6 marca 2018, 11:20

POPRAWKI

Dzisiaj kilka poprawek. Przede wszystkim LOTKI. Boże.. jak ja je wkleiłem... :oops: sam nie o czym myślałem, przecież one działają naprzemiennie. Poprawiłem je na pozycję neutralną, która w Migu-29 jest ustalona na +2 st. w górze.

Obrazek

Wymieniłem też krawędzie natarcia (nie wiem jak ten element dokładnie nazwać), te wcześniejsze były z wersji UBM (dwuosobowej). Aktualne są już poprawne, wydłużone posiadające zasobniki na flary. Ponieważ model będzie prezentowany w pozycji stojącej więc zasobniki na flary są zamknięte.
Obrazek


Obrazek


Cały kadłub jest juz po podkładzie przygotowany do malowania
Obrazek


Obrazek

Jeśli chodzi o malowanie. Pierwszą myślą było zrobienie maszyny z numerem bocznym 67 którego patronem był płk. pil. Wojciech Kołaczkowski (1908-2001) - to ta maszyna która niedawno rozbiła się pod Mińskiem Maz. Niestety kalki które posiadam nie uwzględniają tego numeru i portretu :(. Do wyboru mam 4 wersje nr 42 i nr 28, obydwie UBM więc odpada. Pozostałe dwa to nr 38 i 56.
Wybrałem nr 38 z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego którego patronem jest pil. Wojciech Januszewicz. Ta maszyna posiada logo Kościuszkowskie w szarych tonacjach. Model nr 56 ma logo kolorowe.
Pozdrawiam
Sławek (DarkWing)
Avatar użytkownika
DarkWing

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 706
Dołączył(a): niedziela, 2 października 2011, 15:39
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Re: Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez DarkWing » sobota, 10 marca 2018, 02:56

Będzie troszkę chaotycznie... ale co tam...

ETAP 8
Obrazek

Osłony silników i zbiornik paliwa.
Zgodnie z sugestią kolegów wloty powietrza w pozycji parkowej zamknięte - wloty/żaluzje na górze kadłuba otwarte.
Obrazek

Mała przymiarka, bez wklejania...
Obrazek

i jeszcze bez silników
Obrazek


ETAP 9

Obrazek

Osłona kabiny - owiewka.
Wybrałem wariant zamknięty. Wklejona, malowana tylko od wewnątrz i zamaskowana do malowania - na razie skrywa to co wewnątrz.
Obrazek


ETAP 10
Obrazek

Nos. W środku przed przyklejeniem wsypałem kilka ołowianych kulek BB od SoftGun i wykleiłem taśmą malarską w celu uszczelnienia i żeby nie grzechotało.
Obrazek


ETAP 11
Obrazek

Przednia goleń podwozia.
Obrazek


ETAP 12
Obrazek

Golenie podwozia głównego
Obrazek


ETAP 13
Pominięty - przewiduje budowę schowanego podwozia - luki podwozia zamknięte.

ETAP 14
Obrazek

Ogon z hamulcem aerodynamicznym i zasobnikiem spadochronu.
Ponieważ samolot będzie w pozycji zaparkowanej wybrałem opcję ze złożonym/zamkniętym hamulcem
Obrazek

Oczywiście w czasie dalszej budowy będę powracał do poszczególnych etapów celem ich uzupełnienia.
Niektóre elementy będą wklejone dopiero po malowaniu i ostatecznym montażu.

PRZYGOTOWANIE DO MALOWANIA - PreShading

Obrazek


Obrazek


Obrazek


MALOWANIE - spód

Do malowania kolorami bazowymi użyję farb HATAKA HTK-AS17 seria czerwona. Kiedyś na forum w jakimś wątku wyczytałem, że farby te słabo kryją i nie bardzo nadają się do aerografu. Przyznam szczerze, że jeśli odpowiednio się je stosuje to można je porównać do Vallejo - czyli bardzo dobre. Co znaczy odpowiednio ? Farba w tubie jest dość gęsta i mimo, że seria czerwona jest dedykowana do aero, to farbę należy dość mocno rozcieńczyć. Cały sekret dobrego malowania nimi polega właśnie na ich rozcieńczaniu. Nie mam dedykowanego do tych farb rozcieńczalnika więc przy F-16 zastosowałem X-20 A Tamiya. Farba zrobiła się ładnie rzadka i przez pierwsze fuknięcia było OK, ale potem było coraz gorzej, ledwo udało mi się dokończyć. Przy czyszczeniu aerografu okazało się, że w dyszy są niesamowite gluty ?!?.... Podejrzewałem za ten stan rzeczy X-20A... i słusznie. Przy MiGu postanowiłem rozcieńczyć samą wodą.Tym razem nie było żadnych problemów z malowaniem aż do samego końca :) - malowałem dyszą 0.3 przy ok. 2 barów.
Wracając do tematu. Kolor bazowy na spód to Light Ghost Grey.
Na zdjęciach które przeglądałem w sieci zauważyłem, że MiGi (przynajmniej te nasze) nie mają tak mocnych przebarwień poszczególnych paneli jak np. maszyny amerykańskie, dlatego kryłem bazą dość mocno pozostawiając tylko delikatnie preshading. Oczywiście na koniec użyję jeszcze PanelLinera.

Obrazek

O ile malowanie spodu było prostą czynnością, to już góra to inna bajka.
Problemem jest sam kamuflaż. Robię maszynę z Nr 38 i z tego co się doszukałem i doczytałem to miała ona przynajmniej dwa schematy malowania. Wcześniejszy, bodajże z 1985 roku kiedy samolot trafił do polskiej służby, później dostał portrety i logo Kościuszkowskie oraz schemat późniejszy, z innym układem plam. Najbardziej zauważalną różnicą między obydwoma schematami jest kolor numeru. Szare cyfry to wersja wcześniejsza, czerwone - późniejsza. Ja posiadam kalki do wersji wcześniejszej więc muszę trzymać się tego schematu malowania. Różnice o których napisałem są łatwe do zauważenia i raczej oczywiste jednak jak zacząłem przeglądać wszystkie dostępne zdjęcia tej maszyny... zgłupiałem.
Ze zdjęć wynika, że samolot przemalowywane w różnych odstępach czasu. Podstawowe kolory kamuflażu to Grey, Light Ghost Grey i Gunship Grey. I tak wersja wczesna malowana na górze na szary, ciemny szary oraz jasny szary (ten co na spodzie), nos maszyny szary. Znalazłem też zdjęcia wczesnej wersji (z szarym numerem) z nosem w kolorze jasnym szarym, taki jak cały spód i takim jaki był w wersji późniejszej. Następny problem to przednia część kadłuba - pod kabiną pilota. Wersja wczesna to jasny szary z taką jakby smugą od nosa w kolorze szarym, wersja późna to już w ogóle szok... jakby ktoś przy malowaniu zapomniał zdjąć z kabiny jakiejś szmaty i po niej został ślad w innym odcieniu....
Jak się przypatrzeć to widać to na zdjęciu poniżej

Obrazek

Obrazek

Tu natomiast widać szary nos, jasny szary przed kabiną (boki) i ciemny szary plama kamuflażu (z tyłu)....
Obrazek

Ale już tu wersja wczesna z jasnym nosem.... no masakra
Obrazek

Postanowiłem wrzucić na luz i nie dać się zwariować próbując wiernie odtworzyć rzeczywistość/przeszłość.
Wybrałem malowanie ze zdjęcia MiGa w zimowej scenerii, schemat podobny jak na zdjęciu pierwszym.
Góra ciemno szary i jasnoszary na kadłubie i skrzydłach oraz sterach wysokości oraz szary i ciemno szary na statecznikach pionowych. Nos szary.
Jeśli nikt nie podpowie czegoś innego, to tego będę się trzymał i do tego przygotowałem malowanie

Obrazek


Obrazek

Aha... uprzedzam pytania i uwagi - komory podwozia będą w kolorze szarym - jeszcze nie są pomalowane, na razie są w kolorze bazowym spodu.
Pozdrawiam
Sławek (DarkWing)
Avatar użytkownika
DarkWing

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 706
Dołączył(a): niedziela, 2 października 2011, 15:39
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Re: Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez Łukasz_K » sobota, 10 marca 2018, 09:45

Chyba górne wloty powietrza powinny być zamknięte, a dolne otwarte na parkingu.
Jeśli brat twój zawini, upomnij go; i jeśli żałuje, przebacz mu.
Obrazek
Avatar użytkownika
Łukasz_K

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2217
Dołączył(a): piątek, 29 kwietnia 2016, 13:58
Lokalizacja: Bstok

Re: Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez Atlis » sobota, 10 marca 2018, 09:53

Oczywiście.
Avatar użytkownika
Atlis
 
Posty: 2593
Dołączył(a): piątek, 25 marca 2016, 14:39
Lokalizacja: Rostock / Szczecin / Sliač

Re: Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez Jacek Bzunek » sobota, 10 marca 2018, 13:11

DarkWing napisał(a):Będzie troszkę chaotycznie...
Robię maszynę z Nr 38 i z tego co się doszukałem i doczytałem to miała ona przynajmniej dwa schematy malowania. Wcześniejszy, bodajże z 1985 roku kiedy samolot trafił do polskiej służby, później dostał portrety i logo Kościuszkowskie oraz schemat późniejszy, z innym układem plam. Najbardziej zauważalną różnicą między obydwoma schematami jest kolor numeru. Szare cyfry to wersja wcześniejsza, czerwone - późniejsza.

No i jest chaos ;)
W 1985 o 29 nikt w Polsce jeszcze nie myślał. Schematy malowania 38 miał trzy:
- oryginalny sowiecki zielono-brązowy (totalnie bezsensowny ale wizualnie elegancki) w jakim trafił w 1989 do Czechosłowacji,
Obrazek

- "natowski" ciemnoszary po I remoncie ok. 2000 - ciemne szarości + czerwone 38,
Obrazek

- "natowski" jasnoszary wprowadzony kilka lat temu + szare 38.
Obrazek
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5820
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez DarkWing » poniedziałek, 12 marca 2018, 00:14

Jacek Bzunek napisał(a):...W 1985 o 29 nikt w Polsce jeszcze nie myślał.

No nie zupełnie - Pierwsza prezentacja samolotu myśliwskiego MiG-29 dla polskiej delegacji wojskowej odbyła się w październiku 1985 r. ...Dwa lata później Ministerstwo Obrony Narodowej złożyło w ZSRR oficjalne zamówienie na pierwsze dziewięć samolotów bojowych MiG-29 i trzy samoloty szkolno-bojowe MiG-29UB. Następnie zamówiono pięć kolejnych egzemplarzy. Od 1989 roku używany przez Siły Powietrzne Rzeczypospolitej Polskiej.
Mój błąd jeśli chodzi o datę, miałem na myśli 1995 - literówka....
Na szczęście ten warsztat poświęcony jest modelarstwu a nie historii więc do rzeczy.

Była fascynacja samolotem i modelem, potem przyszła flustracja kiedy trzeba było ustalić malowanie...
Model powinien mieć malowanie "natowskie" jasno-szare - tak jak sugeruje szara 38. Zauważyłem jednak kolejny problem. W takim doborze kolorów miałbym problem z godłem na grzbiecie. W oryginale godło jest białe (brudnobiałe z lekkim odcieniem niebieskiego), kalka niestety to jasny szary. Obawiam się więc, że kalka idealnie zlałaby się kolorem farby...
Postanowiłem pójść na kompromis. Zrezygnowałem z wierności z oryginałem na rzecz wyglądu modelu czyli szary na górze lekko przyciemniłem. Wyszedł kolor coś pomiędzy wczesną, a późniejszą wersją.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek

Jak widać zaciągnąłem już PanelLinerem i rozmyłem wszystkie szczeliny. Pomalowałem też wnęki podwozia. Metalizerem Gunship Grey pomalowałem obszar poszycia w którym są żaluzje działka. Teraz jeszcze warstwa bezbarwnego i będę kładł kalki.
Pozdrawiam
Sławek (DarkWing)
Avatar użytkownika
DarkWing

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 706
Dołączył(a): niedziela, 2 października 2011, 15:39
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Re: Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez DarkWing » piątek, 16 marca 2018, 12:34

Wszystkie elementy pomalowałem już kolorami bazowymi więc czas zacząć składać to w całość.
Na początek wkleiłem silniki oraz ich osłony.
Osłony silników to najsłabsze elementy tego zestawu. Składają się one z 2 części: wloty powietrza oraz osłona silnika. Z tunelami jeszcze nie jest tak źle, można je wkleić na swoje miejsce w miarę precyzyjnie, bez większego dopasowywania. Należy tylko ściąć wypustki pozycjonujące ponieważ coś się projektantom modelu lekko rozjechało (wielkość rzędu dziesiątek milimetra ale już zaczyna nie pasować). Gorzej sprawa się ma z osłona silnika, tutaj brak spasowania zarówno z tunelem jak i z kadłubem. Aby to spasować trzeba troszkę więcej podpiłować i podszlifować. Niestety idealnie nie wyszło ale jest akceptowalnie.


Obrazek


Uzupełniłem też podwozie o koła oraz pokrywy gondoli - główne....
Obrazek


i przednie
Obrazek

KALKOMANIE

Teraz mogłem przystąpić do oklejania (na wcześniejszych zdjęciach widać już kalkomanie ale tylko dlatego, że nie robiłem zdjęć po każdej czynności , a hurtem na koniec). Na pierwszy ogień poszły kalki "identyfikacyjne" jednostki.
Niestety muszę powiedzieć, że na kalkach troszkę się zawiodłem. Sam film jest dość gruby i sztywny, słabo reaguje na Softa i to w wersji STRONG. Aby kalki dobrze siadły we wszystkich wgłębieniach musiałem je 2-3 krotnie namaczać i dociskać.
Wystąpił również problem o którym wcześniej czytałem w innych warsztatach - po nałożeniu godła kościuszkowego kolor kalki nabrał niebieskawego odcienia (bardzo delikatnie ale jednak) i raczej nie jest to spowodowane przebijaniem koloru spod kalki. Generalnie jak koledzy znający temat sugerowali godło powinno być w kolorze białym, na modelu jest raczej szarawe, pomijając ten odcień. Osobiście nie przeszkadza mi to jakoś specjalnie jedynie powoduje różnice w odwzorowaniu oryginału.
Obrazek


Obrazek


Obrazek


Następne oklejanie to polskie napisy eksploatacyjne.
Tu niestety kalki to już mały dramat. Muszę przyznać, że oklejałem już modele w skali 1:48 gdzie napisy były kompletnie czytelne (fakt, że pod lupą ale jednak). Tym razem Model Maker zafundował kalki z napisami kompletnie nieczytelnymi. Czytelne są tylko te największe - jest ich naprawdę garstka w stosunku do całości...
Poniższe zdjęcie pokazuje 5 napisów umiejscowionych między wlotami powietrza - widać, że nie są aż tak małe a są całkowicie nieczytelne. Te akurat i tak znikną pod dodatkowym zbiornikiem paliwa :evil: Podobnie jeśli chodzi o czytelność napisów na skrzydle...
Obrazek


Obrazek


Po całkowitym oklejeniu części spodniej udało mi sie jeszcze wczoraj okleić lewą stronę
Obrazek


oraz dodatkowy zbiornik paliwa
Obrazek

Teraz już tylko prawa strona i góra.
Oczywiście najdrobniejsze elementy wyposażenia kadłuba wkleję na sam koniec, żeby nie uszkodzić ich przy dalszych pracach, a przede mną jeszcze uzbrojenie.
Pozdrawiam
Sławek (DarkWing)
Avatar użytkownika
DarkWing

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 706
Dołączył(a): niedziela, 2 października 2011, 15:39
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Re: Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez Łukasz_K » piątek, 16 marca 2018, 13:10

Godło i profile wyglądają całkiem fajnie. U mnie to chyba w porównaniu z twoimi to będzie dramat.
Jeśli brat twój zawini, upomnij go; i jeśli żałuje, przebacz mu.
Obrazek
Avatar użytkownika
Łukasz_K

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2217
Dołączył(a): piątek, 29 kwietnia 2016, 13:58
Lokalizacja: Bstok

Re: Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez Moses » piątek, 16 marca 2018, 14:17

Patrząc na zdjęcia oryginału i twój model, to mam wrażenie że granica między kolorami kamuflażu chyba za bardzo rozmyta, albo takie wrażenie dają zbliżenia. A tak poza tym to baaaardzo git :)
Avatar użytkownika
Moses
 
Posty: 723
Dołączył(a): piątek, 27 stycznia 2012, 01:00
Lokalizacja: Otwock

Re: Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez nobie1973 » wtorek, 20 marca 2018, 10:56

Podziwiam wkład pracy :shock:
No ale malowanie... :-/ to nie do końca to... :roll:
Zerknij tutaj: http://www.modelpaint.pl/2017/06/17/now ... rznych-rp/
Jest to moje opracowanie na temat najnowszych barw samolotów MiG-29 i Su-22 użytkowanych przez SP RP. Jest tam doskonale zilustrowany zdjęciowo samolot nr 38 którego model budujesz ;o)
Pozdrawiam:
Norbert Czajkowski

Lotnictwo w moim obiektywie: http://www.fotosik.pl/u/nobie1973/album/773218
Avatar użytkownika
nobie1973
 
Posty: 525
Dołączył(a): czwartek, 25 września 2008, 19:46
Lokalizacja: Londyn

Re: Mig-29 - G.W.H = 1:48

Postprzez DarkWing » wtorek, 20 marca 2018, 12:29

Moses napisał(a):Patrząc na zdjęcia oryginału i twój model, to mam wrażenie że granica między kolorami kamuflażu chyba za bardzo rozmyta, albo takie wrażenie dają zbliżenia. A tak poza tym to baaaardzo git :)

Tak, masz całkowitą rację - efekt "przejścia" jest stanowczo za mocno rozmyty, a wynika to tylko i wyłącznie z mojego braku doświadczenia w posługiwaniu się aerografem ale też troszkę z winy farby. Pisałem wcześniej, że mnie Hataką dobrze się malowało... dobrze kiedy pokrywałem "duże" powierzchnie, przy wykonywaniu szczegółów było troszkę kapryśnie...

nobie1973 napisał(a):Podziwiam wkład pracy :shock:
No ale malowanie... :-/ to nie do końca to... :roll:
Zerknij tutaj: http://www.modelpaint.pl/2017/06/17/now ... rznych-rp/
Jest to moje opracowanie na temat najnowszych barw samolotów MiG-29 i Su-22 użytkowanych przez SP RP. Jest tam doskonale zilustrowany zdjęciowo samolot nr 38 którego model budujesz ;o)

Niestety masz rację, moje malowanie modelu nie jest wiernym odwzorowaniem, a jedynie próbą jego naśladowania. Miałem troszkę kłopotów z ustaleniem właściwego malowania i na koniec z odpowiednim doborem kolorów malowania względem posiadanych kalek. Ostatecznie jest jak jest i musi tak zostać :(

Oklejanie ukończone, wszystkie kalki z oznaczeniami, napisami na swoim miejscu.
Wkleiłem też ostatnie elementy.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


ETAP 15
Uzbrojenie
Obrazek

Pylony podwieszenia uzbrojenia
Obrazek

Komplet rakiet
Obrazek

R-27RAA
Obrazek

R-73AA
Obrazek

R-60AA
Obrazek

Komplet
Obrazek

Niestety nie posiadam kalek z polskimi napisami do rakiet (w sumie i tak mała strata biorąc pod uwagę ich jakość).
Nie wiem również w jakiej konfiguracji podwieszano uzbrojenie polskim Migom ale postanowiłem wykorzystać komplet tego co posiadam z zestawu - w sumie model i tak już dość znacznie odbiega od oryginału...


ETAP 16
Obrazek

Ostatni etap budowy - podwieszenie uzbrojenia
Obrazek


MODEL UKOŃCZONY

Obrazek

PODSUMOWANIE WARSZTATU

Tak jak pisałem na początku, model G.W.H cechuje sie wysokim standardem wykonania. Wszystkie części wykonane są precyzyjnie, bez zbędnych nadlewek czy braków. Linie podziału blach wyraźne i delikatne. Spasowanie elementów bardzo dobre z jednym wyjątkiem - wloty powietrza i osłony silników - to do małej poprawy.

Do plusów modelu mogę zaliczyć :
- spłaszczenie opon - imitajca ugięcia opony pod ciężarem samolotu
- szczegółowe odwzorowanie silnika - przydatne przy opcji prezentacji modelu z wymontowanym silnikiem, normalnie wszystko znika pod osłonami
- uzbrojenie - rakiety wykonane monolitycznie - nic nie trzeba sklejać, doklejać - bardzo precyzyjne

wady:
- słabe spasowanie tuneli wlotów powietrza i osłon silników z kadłubem

Model malowałem farbami HATAKA z dedykowanego zestawu do tego modelu.
Do oklejenia użyłem dwóch zestawów kalek od ModelMaker. Pierwszy z oznaczeniami samolotu oraz portretami patronów, drugi z polskimi napisami eksploatacyjnymi. Pierwszy zestaw kalek prezentował sie nawet dość dobrze, nie było większych problemów z nakładaniem. Film jest dość gruby ale potraktowanie Sol Strong załatwia sprawę i kalki ładnie siadają na powierzchni. Jest niestety drobna niezgodność kolorów - kolor szary (który powinien być szary) po nałożeniu kalek dostaje lekko niebieski odcień. Gorzej sprawa ma się z drugim zestawem kalek - polskie napisy eksploatacyjne. Czytelność napisów to rzecz umowna - 99% napisów jest nieczytelna. Do kalkomanii załączono arkusze w formacie A-4 z ilustracjami w którym miejscu, jakie kalki nakładać. Bardzo pomocna rzecz... gdyby była właściwa. Na ilustracjach bardzo często zdarzało się pomylenie numeracji kalki, w dwóch przypadkach instrukcja przewidywała użycie napisu który już został wykorzystany.
Na "+" można zaliczyć to , że producent przewidział napisy do wcześniejszej i późniejszej wersji malowania.... ale to marne pocieszenie.
Tyle krótko o samym modelu, moje wykonanie jego to dość luźna interpretacja w stosunku do oryginału. Nie używałem żadnych dodatków aby przystosować wersję pudełkową do konkretnie wykonywanej maszyny, jedynie próbowałem ją upodobnić malowaniem i polskimi oznaczeniami do samolotu który aktualnie służy w polskim lotnictwie.
Osobiście pomimo wielu błędów merytorycznych jestem zadowolony z wykonania.
Zapraszam niedługo do galerii gotowego modelu...
Pozdrawiam
Sławek (DarkWing)
Avatar użytkownika
DarkWing

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 706
Dołączył(a): niedziela, 2 października 2011, 15:39
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 31 gości