Mig-29 - G.W.H = 1:48
Napisane: sobota, 3 marca 2018, 16:56
Witam
Jako, że niedawno skończyłem swój kolejny samolot w skali 1:48 i miałem rozpocząć następny, to idealnie zbiegło mi się to w czasie rozpoczęcia konkursu "100 lecia". Zaprezentuję samolot Mig-29 w wersji 9.12, a wiec wcześniejszej, która była i jest do dzisiaj na wyposażeniu wojska polskiego.
HISTORIA
Samolot odrzutowy MiG-29 zaprojektowano w 1972 roku w celu wymiany MiG-ów-21 i MiG-ów-23 na nowocześniejsze. Samolot miał być tzw. lekkim myśliwcem frontowym, uzupełniającym ciężki myśliwiec przewagi powietrznej Su-27. W konstrukcji skoncentrowano się na osiągnięciu dobrych parametrów lotnych i manewrowych uzyskanych drogą dopracowania koncepcji aerodynamicznej. Pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze 6 października 1977 roku, a pierwsze seryjne samoloty
MiG-29 9.12 ("Fulcrum-A") weszły do służby w 1984 roku. W samolocie zastosowano tzw. skrzydła pasmowe - o dużym skosie przy kadłubie i mniejszym w zasadniczej części o obrysie trapezowym. Wraz z klapami przednimi zapewniają one stateczność i sterowność także przy dużych kątach natarcia (do 80 stopni). MiG-29 i Su-27 były pierwszymi radzieckimi samolotami taktycznymi, w których zastosowano turboodrzutowe silniki dwuprzepływowe. W przypadku MiG-29 był to silnik RD-33
Wersja 9.12 produkowana była również w dwóch słabiej wyposażonych wersjach eksportowych. Wersja 9.12A przeznaczona na eksport do krajów Układu Warszawskiego (m.in. Polska, Czechosłowacja, NRD, Rumunia). Pierwsza prezentacja samolotu myśliwskiego MiG-29 dla polskiej delegacji wojskowej odbyła się w październiku 1985 r. Praktyczny pokaz samolotu na ziemi i w powietrzu miał miejsce na podmoskiewskim lotnisku Kubinka. Strona polska była wówczas zainteresowana zakupem 36 jednomiejscowych samolotów bojowych MiG-29 i 6 dwumiejscowych samolotów szkolno-bojowych MiG-29UB, które miały być wprowadzone do wyposażenia dwóch pułków lotnictwa myśliwskiego Wojsk Obrony Powietrznej Kraju (1 plm OPK - Mińsk Mazowiecki, 1 Korpus OPK i 62 plm OPK - Poznań-Krzesiny, 3 Korpus OPK).
Tyle krótkiej historii w oryginale, w całości dostępnej na Wikipedii.
MODEL
Mig-29 "Fulcrum" 9.12 Early Type firmy Great Wall Hobby w skali 1:48 (nr seryjny modelu L4814).
Bonus w postaci kolorowego plakatu formatu A-3 dodatkowo zapakowanego w zgrabnym etui - jak podkładka
Do zmiany barw wykorzystam osobno zakupione kalki
Dodatkowy akrusz z polskimi napisami eksploatacyjnymi
Oryginalnie model w malowaniu rosyjskich sił lotniczych, planuję jednak zmianę malowania na polskie. Nie zdecydowałem jeszcze które konkretnie wykonam ale będzie to te, które upamiętnia polskich bohaterów II WWŚ z Dywizjonu 303.
Do malowania użyje farb Hataka z serii Modern Polish Air Force Paint set vol. 1.
OK, żeby nie było, że tylko wstęp i dalej czekanie na kolejne posty..... ostro atakujemy ;)
ETAP 1 + ETAP 2
Fotel pilota
Kokpit
Samoloty eksploatowane w Rosji posiadają wnętrze w kolorze zielonym, polskie maszyny w kolorze szarym.
Ja użyłem do malowania wnętrza kabiny farby Tamiya XF-53 Natural Gray
Zegary i wskaźniki tablicy przyrządów to zestawowe naklejki
ETAP 3
Górna część kadłuba - przygotowanie
Wklejenie żaluzji wlotów powietrza - do wyboru mamy dwie opcje - żaluzje zamknięte i otwarte. Ja wybrałem tą drugą - żaluzje otwarte
ETAP 4
Dolna część kadłuba - przygotowanie.
Na tym etapie złożyłem i wkleiłem gondole podwozia oraz wykonałem otwory pod pylony do podwieszenia uzbrojenia
ETAP 5
Stateczniki pionowe
Wkleiłem stery kierunku
ETAP 6
Połączenie górnej i dolnej części kadłuba
Na razie tylko połączyłem dwie połówki kadłuba, nie wkleiłem stateczników pionowych oraz klap i lotek. Zastanawiam się nad montażem tych elementów dopiero po malowaniu - będzie je łatwiej malować i oklejać jako oddzielne elementy.
ETAP 7
Silniki
Dwa silniki Klimov RD-33, sklejone i wstępnie pomalowane. Podstawowy kolor jaki użyłem to farba Tamiya TS-30 Silver Leaf, elementy silnika malowane również ModelMaster Aluminiu-non buff oraz Tamiya TS-42 Light Gun Metal. Przewody Tamiya X-34 Metalic Brown.
Stojak na silnik malowany TS-34 Camel Yellow i na to delikatnie warstwa TS-31 Bright Orange
Do ukończenia silników muszę jeszcze "ubrudzić" ich korpusy oraz pomalować dysze i wykonać ślady przepaleń.
Tyle na dzień dobry - wydaje się dużo (aż 7 etapów) ale jak sami widzieliście poza kokpitem i silnikami nie było tak dużo pracy, a model zacząłem w czwartek wieczorem
Jako, że niedawno skończyłem swój kolejny samolot w skali 1:48 i miałem rozpocząć następny, to idealnie zbiegło mi się to w czasie rozpoczęcia konkursu "100 lecia". Zaprezentuję samolot Mig-29 w wersji 9.12, a wiec wcześniejszej, która była i jest do dzisiaj na wyposażeniu wojska polskiego.
HISTORIA
Samolot odrzutowy MiG-29 zaprojektowano w 1972 roku w celu wymiany MiG-ów-21 i MiG-ów-23 na nowocześniejsze. Samolot miał być tzw. lekkim myśliwcem frontowym, uzupełniającym ciężki myśliwiec przewagi powietrznej Su-27. W konstrukcji skoncentrowano się na osiągnięciu dobrych parametrów lotnych i manewrowych uzyskanych drogą dopracowania koncepcji aerodynamicznej. Pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze 6 października 1977 roku, a pierwsze seryjne samoloty
MiG-29 9.12 ("Fulcrum-A") weszły do służby w 1984 roku. W samolocie zastosowano tzw. skrzydła pasmowe - o dużym skosie przy kadłubie i mniejszym w zasadniczej części o obrysie trapezowym. Wraz z klapami przednimi zapewniają one stateczność i sterowność także przy dużych kątach natarcia (do 80 stopni). MiG-29 i Su-27 były pierwszymi radzieckimi samolotami taktycznymi, w których zastosowano turboodrzutowe silniki dwuprzepływowe. W przypadku MiG-29 był to silnik RD-33
Wersja 9.12 produkowana była również w dwóch słabiej wyposażonych wersjach eksportowych. Wersja 9.12A przeznaczona na eksport do krajów Układu Warszawskiego (m.in. Polska, Czechosłowacja, NRD, Rumunia). Pierwsza prezentacja samolotu myśliwskiego MiG-29 dla polskiej delegacji wojskowej odbyła się w październiku 1985 r. Praktyczny pokaz samolotu na ziemi i w powietrzu miał miejsce na podmoskiewskim lotnisku Kubinka. Strona polska była wówczas zainteresowana zakupem 36 jednomiejscowych samolotów bojowych MiG-29 i 6 dwumiejscowych samolotów szkolno-bojowych MiG-29UB, które miały być wprowadzone do wyposażenia dwóch pułków lotnictwa myśliwskiego Wojsk Obrony Powietrznej Kraju (1 plm OPK - Mińsk Mazowiecki, 1 Korpus OPK i 62 plm OPK - Poznań-Krzesiny, 3 Korpus OPK).
Tyle krótkiej historii w oryginale, w całości dostępnej na Wikipedii.
MODEL
Mig-29 "Fulcrum" 9.12 Early Type firmy Great Wall Hobby w skali 1:48 (nr seryjny modelu L4814).
Bonus w postaci kolorowego plakatu formatu A-3 dodatkowo zapakowanego w zgrabnym etui - jak podkładka
Do zmiany barw wykorzystam osobno zakupione kalki
Dodatkowy akrusz z polskimi napisami eksploatacyjnymi
Oryginalnie model w malowaniu rosyjskich sił lotniczych, planuję jednak zmianę malowania na polskie. Nie zdecydowałem jeszcze które konkretnie wykonam ale będzie to te, które upamiętnia polskich bohaterów II WWŚ z Dywizjonu 303.
Do malowania użyje farb Hataka z serii Modern Polish Air Force Paint set vol. 1.
OK, żeby nie było, że tylko wstęp i dalej czekanie na kolejne posty..... ostro atakujemy ;)
ETAP 1 + ETAP 2
Fotel pilota
Kokpit
Samoloty eksploatowane w Rosji posiadają wnętrze w kolorze zielonym, polskie maszyny w kolorze szarym.
Ja użyłem do malowania wnętrza kabiny farby Tamiya XF-53 Natural Gray
Zegary i wskaźniki tablicy przyrządów to zestawowe naklejki
ETAP 3
Górna część kadłuba - przygotowanie
Wklejenie żaluzji wlotów powietrza - do wyboru mamy dwie opcje - żaluzje zamknięte i otwarte. Ja wybrałem tą drugą - żaluzje otwarte
ETAP 4
Dolna część kadłuba - przygotowanie.
Na tym etapie złożyłem i wkleiłem gondole podwozia oraz wykonałem otwory pod pylony do podwieszenia uzbrojenia
ETAP 5
Stateczniki pionowe
Wkleiłem stery kierunku
ETAP 6
Połączenie górnej i dolnej części kadłuba
Na razie tylko połączyłem dwie połówki kadłuba, nie wkleiłem stateczników pionowych oraz klap i lotek. Zastanawiam się nad montażem tych elementów dopiero po malowaniu - będzie je łatwiej malować i oklejać jako oddzielne elementy.
ETAP 7
Silniki
Dwa silniki Klimov RD-33, sklejone i wstępnie pomalowane. Podstawowy kolor jaki użyłem to farba Tamiya TS-30 Silver Leaf, elementy silnika malowane również ModelMaster Aluminiu-non buff oraz Tamiya TS-42 Light Gun Metal. Przewody Tamiya X-34 Metalic Brown.
Stojak na silnik malowany TS-34 Camel Yellow i na to delikatnie warstwa TS-31 Bright Orange
Do ukończenia silników muszę jeszcze "ubrudzić" ich korpusy oraz pomalować dysze i wykonać ślady przepaleń.
Tyle na dzień dobry - wydaje się dużo (aż 7 etapów) ale jak sami widzieliście poza kokpitem i silnikami nie było tak dużo pracy, a model zacząłem w czwartek wieczorem