Panowie,
przez przypadek udało mi się zdobyć trochę dodatkowych informacji na temat tureckich Spitów.
Wrzucając dziś zdjęcie modelu na fejsa, odezwał się do mnie pan o imieniu Ufuk Aydiner, który jest autorem kilku materiałów na temat tureckiego lotnictwa, w tym o Spitach i jak najbardziej potwierdził seriale Spitów Mk.Ia dostarczonych Turcji: L-1066, P9566 i P9567, co nie jest zaskoczeniem. Jednak ciut bardziej skomplikowana sprawa jest z numerami bocznymi i oczywiście z malowaniami.
Ostrzegam, że tylko przekazuję informację z jednego źródła, można się śmiało nie zgadzać.
Ufuk Aydiner:
"Tak, L1066 został zamówiony przez Polskę. Należał do pierwszych partii Spitfire'ów serii 301, które niosły maszt rurowy, nieopancerzoną przednią szybę i przybył do Turcji razem z Fairey Battle. P9566 i P9567 były 2 z 15 samolotów zbudowanych na zamówienie przez Turcję. Kiedy te dwa samoloty dotarły do Turcji jako 2902 i 2903, L1066 był już wycofany ze służby ze względu na brak części zamiennych. Te dwa samoloty (P9566 i P9567) otrzymały numery boczne 1 i 2. Po 7 miesiącach służby zostały numery zmienione na 2 i 3, kołpaki śmigieł pomalowano na biało, prawe połówki płatów też pomalowano na biało, i nie był to standardowy schemat schemat Night & Day, niestety nie wiem dlaczego tak zrobiono. Te dwa samoloty 2 i 3 pożniej wysłano do Egiptu na szkolenie pilotów, następnie je przekazano do RMAF, po czym otrzymały pustynny kamuflaż."Zdjęć L1066 jak nie było, to nie ma. Nie wiadomo jak był pomalowany i czy nosił jakikolwiek numer boczny.
Co do malowań, opracowane zostały przez Ufuka i innego autora z Turcji - Omera Erkmena.
P9566 i P9567 po dostawie do Turcji (schematy B i A, spód cały czarny, czarny kołpak, brak opancerzenia i lusterka):
Po zmianie numerów bocznych (schematy A i B, spód pseudo N&D, biały kołpak, brak opancerzenia i lusterka):
Dodatkowe info - nie było standardu malowania kwadratów, Mk.Ia miały większe niż Mk.V. Co do taśm przez karabiny - tak, ale tylko po 1941.
Tak więc tyle.
Dla mnie to oznacza, że jeśli chcę mieć model w miarę merytorycznie poprawny, muszę zamalować "3", prysnąć "1" i usunąć taśmy. Wtedy będę miał P9566 "1" z czarnym spodem.