przez Snakeplisken » czwartek, 11 marca 2021, 21:24
Polerowanie ,wzglednie woskowanie tej 1/3 natarcia skrzydla ma duze znaczenie jezeli chodzi o aerodynamike skrzydla.A dlaczego tylko 1/3? Ano chodziu tu o sam profil skrzydla.Wildcat mial profil klasyczny ,czyli jego max grubosc profilu to jakies 30 ,40 %.Do tej wartosci mamy oplyw laminarny,czyli czastki powietrza oplywaja profl doscc regularnie i uporzadkowanie stawiajac maly opor ,a powyzej najwiekszej grubosci oplyw jest turbulentny,jakby zerwany i chaotyczny powodujac duzy opor powietrza.Dlatego nie mialo sensu polerowania calego skrzydla.Takie klasyczne profile tz o duzej grubosci sa bardziej nosne, tz roznica cisnien jest wieksza,co w lotnictwie marynarki ma sens.Skrzydla Mustangow mialy profil laminarny ,gdze grubosc max profilu przesunieta byla mocno do tylu, a tu polerka i dbalosc o gladkosc mialo kolosalne znaczenie .Mniejszy opor ergo wieksza predkosc.