PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez GrzeM » piątek, 20 stycznia 2023, 23:31

Ciekawe rozważania i fajne efekty na modelach (też na naszej Hayate)! Dobra robota!

Co do blachy na P.1- tam jest zupełnie inna konstrukcja, kratownica nośna pokryta jest cienką blachą, która nie przenosi obciążeń (tak jak kryje się płótnem konstrukcje drewniane czy metalowe) - dlatego jest zupełnie inaczej pogięta niż na kolejnych prototypach, w których blacha pokrycia stanowiła jednocześnie część konstrukcji samolotu.

G.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3101
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Reklama

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » niedziela, 12 lutego 2023, 11:38

Niewiele się działo w ostatnim czasie ale coś tam robiłem :oops:

Przede wszystkim udało mi się doprowadzić krawędź natarcia do akceptowalnej formy. Wykonałem na niej lekkie pogięcia pokrycia, ale po pomalowaniu podkładem zupełnie tego nie widać. Myślę że efekt powinien być nieco widoczny na finalnym lakierze. Kolejny krok przy skrzydłach to nitowanie i ostateczny podkład.
Obrazek
Obrazek

Ostatnie poprawki w kadłubie, tym razem w okolicy chłodnicy oleju. Chciałem ten fragment pozostawić bez zmian ale okazało się że IBG trochę naciągnęła tu rzeczywistość i stwierdziłem ze trzeba to poprawić. Problem jest z wielkością otworu pod chłodnicę, który jest nieco za duży. Za pewnie ze względu na formę kształtu jaką ma chłodnica zestawowa w której imitacja żeberek chłodzących jest wykonana w formie równoległej w widoku od przodu. A powinny być rozłożone wachlarzowo co powoduje że podstawa chłodnicy, czyli część od strony kadłuba, ma za dużą długość. Jest to efekt ograniczeń technologicznych w wykonaniu formy wtryskowej. I aby element ten miał prawidłowy kształt musiał by być formowany w inny sposób, przy pomocy formy suwakowej. Tak więc IBG dopasowało miejsce pod chłodnicę do jej formy i na pierwszy rzut oka wszystko gra. Ale jak już wymieniamy chłodnicę na lepszą na przykład Bitskrieg lub Master to problem jest już widoczny. Ponieważ wyroby te maja już prawidłowy kształt ze względu na to że są wykonane w innej technologi. Można by ewentualnie zastosować blaszany wyrób Parta i tak go poskładać aby zasłonić pewne braki w IBG ale mając do dyspozycji wszystkie opcje chłodnic, zdecydowałem się na wyrób Mastera który jest wizualnie najlepszy z wyżej wymienionych. Jest on wykonany jako druk 3D i ma bardzo fajną i precyzyjna formę. Same żeberka są wydrukowane ażurowo dzięki czemu można przez chłodnicę zobaczyć to co znajduje się pod nią we wnętrzu kadłuba, jak to ma miejsce w prawdziwym samolocie. Producent co prawda proponuje pozostawienie specjalnej ramki z tyłu chłodnicy która po odpowiednim przygotowaniu otworu w kadłubie ułatwi jej zamocowanie. Ale ja nieco to zmodyfikowałem i odciąłem tą ramkę aby móc nakleić chłodnicę na gniazdo w kadłubie bez widocznych pod spodem wzmocnień. Myślę że będzie to lepszym wizualnie rozwiązaniem. Gniazdo na chłodnicę w kadłubie nieco zmniejszyłem doklejając mały pasek cienkiego tworzywa i wyrównując powierzchnię w miejscu klejenia do poziomu powierzchni kadłuba. Po wykonaniu tej modyfikacji chłodnica pasuje dużo lepiej.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Zabrałem się też za replikę silnika którą postanowiłem praktycznie w całości zastąpić doskonałym produktem firmy Bitskrieg. Dzięki uprzejmości producenta otrzymałem wszystkie elementy korekcyjne do modelu P11ki IBG które są w jego ofercie. I uczciwie trzeba przyznać że są to wyroby doskonałej jakości i warto je zastosować dla wizualnej poprawy modelu ponieważ są niezwykle szczegółowe. Sam silnik Bristol Mercury jest wyrobem znacznie lepszym jak ten od Vectora, który miałem już okazje zastosować we wcześniejszym modelu P11 III i który planowałem również zamontować w tej P11ce. Szczególnie dobrze wygląda kolektor wydechowy który ma prawidłowy kształt w przeciwieństwie do tego z IBG. Natomiast sama osłona silnika posiada na powierzchni zewnętrznej ładnie odwzorowaną imitację nitowania, co zapewne będzie wyglądać bez porównania lepiej jak gładka osłona zestawowa.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

https://quickwheelstore.com/bitskrieg.html?p=2

Dopracowałem też kształt aerodynamicznego przejścia miedzy goleniami podwozia a jego owiewką:
Obrazek

CDN :P
Ostatnio edytowano poniedziałek, 13 lutego 2023, 07:21 przez Marcin_Matejko, łącznie edytowano 2 razy
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1335
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 21:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Murek » niedziela, 12 lutego 2023, 17:07

Bardzo ładnie wszystko to wygląda, dobrze się ogląda i czyta :D
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 2992
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Aleksander » niedziela, 12 lutego 2023, 17:19

Murek napisał(a):Bardzo ładnie wszystko to wygląda, dobrze się ogląda i czyta :D

I zazdrości... :lol:
Obrazek
Obrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7946
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » sobota, 18 lutego 2023, 18:07

Dziękuję za pochlebstwa :D

Skończyłem dzisiaj lepienie wnętrza, bazowałem na zestawie i rożnych dodatkach oraz samodzielnych uzupełnieniach. Teraz idzie do lakierni, a potem dodam pozostałe brakujące drobnostki.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Ale niewiele będzie z tego widać ;o)
Obrazek
Obrazek

Zwaloryzowałem też wlot powietrza do gaźnika:
Obrazek
Obrazek

CDN :P
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1335
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 21:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Murek » sobota, 18 lutego 2023, 18:52

Piękna robota :D
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 2992
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Aleksander » sobota, 18 lutego 2023, 20:18

Niesamowite! :shock:
Obrazek
Obrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7946
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Albatros » niedziela, 19 lutego 2023, 17:02

Pięknie to wygląda, a Twoje warsztaty są bardzo inspirujące i pouczające, śledzę z wielkim zainteresowaniem, choć to zupełnie nie moja tematyka. Ale przykłady rozwiązań wielu problemów, sposoby pracy i budowy elementów, sposobów waloryzacji to kopalnia wiedzy i pomysłów :-) bardzo lubię takie podejście do modelarstwa, i z niecierpliwością czekam na każda aktualizację warsztatów Twoich, Sebola czy Mikołaj75 :-)
Albatros
 
Posty: 70
Dołączył(a): piątek, 31 marca 2017, 09:42

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » wtorek, 21 lutego 2023, 07:21

Dziękuję :D
Zacząłem nakładać kolorki na detale:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

CDN :P
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1335
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 21:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez marder » wtorek, 21 lutego 2023, 09:01

Pysznie to wszystko wygląda.
Rafał B - Entuzjasta HIPS-u
marder
 
Posty: 648
Dołączył(a): niedziela, 27 stycznia 2008, 19:44
Lokalizacja: Kraków

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » poniedziałek, 27 lutego 2023, 00:01

Liniami nitów Archera pokryłem panele na skrzydłach:
Obrazek
Obrazek

Do skrzydeł dodałem też rożne drobne detale:
Obrazek

I położyłem finalny podkład:
Obrazek
Obrazek

Pomalowałem też wnętrze modelu i dodałem kilka drobnostek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Jeszcze zrobię małe retusze i dodam busolę oraz krany przy tablicy przyrządów, ale to później.

CDN :P
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1335
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 21:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez KayFranz » poniedziałek, 27 lutego 2023, 14:14

Na prędkościomierzu nie ma plomby kontroli technicznej...
Obrazek
Avatar użytkownika
KayFranz
 
Posty: 404
Dołączył(a): czwartek, 5 lutego 2009, 15:53
Lokalizacja: Pyrowe dwa dni do piątku

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez djack » poniedziałek, 27 lutego 2023, 19:42

Kilka drobnostek, powiadasz?
djack
 
Posty: 338
Dołączył(a): wtorek, 9 września 2008, 21:52

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez bedrzich » środa, 1 marca 2023, 11:34

KayFranz napisał(a):Na prędkościomierzu nie ma plomby kontroli technicznej...

Ja tam widzę poważniejszą niedoróbkę! Kabina stoi prosto a kulka w chyłomierzu „wisi” w prawo - nie rusza sie???
:lol:
bedrzich
 
Posty: 51
Dołączył(a): środa, 17 lutego 2016, 19:53

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » sobota, 4 marca 2023, 16:55

Czepiacie się, ale to dobrze :mrgreen:

Ostatni rzut oka na wnętrze przed zamknięciem kadłuba:
Obrazek
Obrazek

No i kadłub zamknięty, tak więc mały, ale jednak krok milowy w tym projekcie :D
Obrazek
Obrazek

Zbiornik wklejony i wyprowadzona na "błysk" spoina.
Obrazek

Kolejny krok to podkład, nity i drobne detale na powierzchni a potem znowu podkład.
CDN :P
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1335
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 21:56
Lokalizacja: Świdnica

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości