Strona 4 z 6

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: sobota, 21 stycznia 2023, 00:31
przez GrzeM
Ciekawe rozważania i fajne efekty na modelach (też na naszej Hayate)! Dobra robota!

Co do blachy na P.1- tam jest zupełnie inna konstrukcja, kratownica nośna pokryta jest cienką blachą, która nie przenosi obciążeń (tak jak kryje się płótnem konstrukcje drewniane czy metalowe) - dlatego jest zupełnie inaczej pogięta niż na kolejnych prototypach, w których blacha pokrycia stanowiła jednocześnie część konstrukcji samolotu.

G.

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: niedziela, 12 lutego 2023, 12:38
przez Marcin_Matejko
Niewiele się działo w ostatnim czasie ale coś tam robiłem :oops:

Przede wszystkim udało mi się doprowadzić krawędź natarcia do akceptowalnej formy. Wykonałem na niej lekkie pogięcia pokrycia, ale po pomalowaniu podkładem zupełnie tego nie widać. Myślę że efekt powinien być nieco widoczny na finalnym lakierze. Kolejny krok przy skrzydłach to nitowanie i ostateczny podkład.
Obrazek
Obrazek

Ostatnie poprawki w kadłubie, tym razem w okolicy chłodnicy oleju. Chciałem ten fragment pozostawić bez zmian ale okazało się że IBG trochę naciągnęła tu rzeczywistość i stwierdziłem ze trzeba to poprawić. Problem jest z wielkością otworu pod chłodnicę, który jest nieco za duży. Za pewnie ze względu na formę kształtu jaką ma chłodnica zestawowa w której imitacja żeberek chłodzących jest wykonana w formie równoległej w widoku od przodu. A powinny być rozłożone wachlarzowo co powoduje że podstawa chłodnicy, czyli część od strony kadłuba, ma za dużą długość. Jest to efekt ograniczeń technologicznych w wykonaniu formy wtryskowej. I aby element ten miał prawidłowy kształt musiał by być formowany w inny sposób, przy pomocy formy suwakowej. Tak więc IBG dopasowało miejsce pod chłodnicę do jej formy i na pierwszy rzut oka wszystko gra. Ale jak już wymieniamy chłodnicę na lepszą na przykład Bitskrieg lub Master to problem jest już widoczny. Ponieważ wyroby te maja już prawidłowy kształt ze względu na to że są wykonane w innej technologi. Można by ewentualnie zastosować blaszany wyrób Parta i tak go poskładać aby zasłonić pewne braki w IBG ale mając do dyspozycji wszystkie opcje chłodnic, zdecydowałem się na wyrób Mastera który jest wizualnie najlepszy z wyżej wymienionych. Jest on wykonany jako druk 3D i ma bardzo fajną i precyzyjna formę. Same żeberka są wydrukowane ażurowo dzięki czemu można przez chłodnicę zobaczyć to co znajduje się pod nią we wnętrzu kadłuba, jak to ma miejsce w prawdziwym samolocie. Producent co prawda proponuje pozostawienie specjalnej ramki z tyłu chłodnicy która po odpowiednim przygotowaniu otworu w kadłubie ułatwi jej zamocowanie. Ale ja nieco to zmodyfikowałem i odciąłem tą ramkę aby móc nakleić chłodnicę na gniazdo w kadłubie bez widocznych pod spodem wzmocnień. Myślę że będzie to lepszym wizualnie rozwiązaniem. Gniazdo na chłodnicę w kadłubie nieco zmniejszyłem doklejając mały pasek cienkiego tworzywa i wyrównując powierzchnię w miejscu klejenia do poziomu powierzchni kadłuba. Po wykonaniu tej modyfikacji chłodnica pasuje dużo lepiej.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Zabrałem się też za replikę silnika którą postanowiłem praktycznie w całości zastąpić doskonałym produktem firmy Bitskrieg. Dzięki uprzejmości producenta otrzymałem wszystkie elementy korekcyjne do modelu P11ki IBG które są w jego ofercie. I uczciwie trzeba przyznać że są to wyroby doskonałej jakości i warto je zastosować dla wizualnej poprawy modelu ponieważ są niezwykle szczegółowe. Sam silnik Bristol Mercury jest wyrobem znacznie lepszym jak ten od Vectora, który miałem już okazje zastosować we wcześniejszym modelu P11 III i który planowałem również zamontować w tej P11ce. Szczególnie dobrze wygląda kolektor wydechowy który ma prawidłowy kształt w przeciwieństwie do tego z IBG. Natomiast sama osłona silnika posiada na powierzchni zewnętrznej ładnie odwzorowaną imitację nitowania, co zapewne będzie wyglądać bez porównania lepiej jak gładka osłona zestawowa.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

https://quickwheelstore.com/bitskrieg.html?p=2

Dopracowałem też kształt aerodynamicznego przejścia miedzy goleniami podwozia a jego owiewką:
Obrazek

CDN :P

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: niedziela, 12 lutego 2023, 18:07
przez Murek
Bardzo ładnie wszystko to wygląda, dobrze się ogląda i czyta :D

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: niedziela, 12 lutego 2023, 18:19
przez Aleksander
Murek napisał(a):Bardzo ładnie wszystko to wygląda, dobrze się ogląda i czyta :D

I zazdrości... :lol:

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: sobota, 18 lutego 2023, 19:07
przez Marcin_Matejko
Dziękuję za pochlebstwa :D

Skończyłem dzisiaj lepienie wnętrza, bazowałem na zestawie i rożnych dodatkach oraz samodzielnych uzupełnieniach. Teraz idzie do lakierni, a potem dodam pozostałe brakujące drobnostki.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Ale niewiele będzie z tego widać ;o)
Obrazek
Obrazek

Zwaloryzowałem też wlot powietrza do gaźnika:
Obrazek
Obrazek

CDN :P

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: sobota, 18 lutego 2023, 19:52
przez Murek
Piękna robota :D

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: sobota, 18 lutego 2023, 21:18
przez Aleksander
Niesamowite! :shock:

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: niedziela, 19 lutego 2023, 18:02
przez Albatros
Pięknie to wygląda, a Twoje warsztaty są bardzo inspirujące i pouczające, śledzę z wielkim zainteresowaniem, choć to zupełnie nie moja tematyka. Ale przykłady rozwiązań wielu problemów, sposoby pracy i budowy elementów, sposobów waloryzacji to kopalnia wiedzy i pomysłów :-) bardzo lubię takie podejście do modelarstwa, i z niecierpliwością czekam na każda aktualizację warsztatów Twoich, Sebola czy Mikołaj75 :-)

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: wtorek, 21 lutego 2023, 08:21
przez Marcin_Matejko
Dziękuję :D
Zacząłem nakładać kolorki na detale:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

CDN :P

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: wtorek, 21 lutego 2023, 10:01
przez marder
Pysznie to wszystko wygląda.

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: poniedziałek, 27 lutego 2023, 01:01
przez Marcin_Matejko
Liniami nitów Archera pokryłem panele na skrzydłach:
Obrazek
Obrazek

Do skrzydeł dodałem też rożne drobne detale:
Obrazek

I położyłem finalny podkład:
Obrazek
Obrazek

Pomalowałem też wnętrze modelu i dodałem kilka drobnostek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Jeszcze zrobię małe retusze i dodam busolę oraz krany przy tablicy przyrządów, ale to później.

CDN :P

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: poniedziałek, 27 lutego 2023, 15:14
przez KayFranz
Na prędkościomierzu nie ma plomby kontroli technicznej...

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: poniedziałek, 27 lutego 2023, 20:42
przez djack
Kilka drobnostek, powiadasz?

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: środa, 1 marca 2023, 12:34
przez bedrzich
KayFranz napisał(a):Na prędkościomierzu nie ma plomby kontroli technicznej...

Ja tam widzę poważniejszą niedoróbkę! Kabina stoi prosto a kulka w chyłomierzu „wisi” w prawo - nie rusza sie???
:lol:

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

PostNapisane: sobota, 4 marca 2023, 17:55
przez Marcin_Matejko
Czepiacie się, ale to dobrze :mrgreen:

Ostatni rzut oka na wnętrze przed zamknięciem kadłuba:
Obrazek
Obrazek

No i kadłub zamknięty, tak więc mały, ale jednak krok milowy w tym projekcie :D
Obrazek
Obrazek

Zbiornik wklejony i wyprowadzona na "błysk" spoina.
Obrazek

Kolejny krok to podkład, nity i drobne detale na powierzchni a potem znowu podkład.
CDN :P