przez obłok » niedziela, 25 września 2016, 22:17
Messerschmitt Me-209 V-4 to próba przystosowania rekordowego Me-209 V-1 lub jak kto woli Me-109 R (oznaczenie propagandowe) do roli myśliwca.
Prototyp Me-209 V-4 zbudowano na początku wiosny 1939 r., a oblatano 12.05.1939 r. Właściwie był to Me-209 V-1, tyle tylko, że dostosowany do wojskowych wymogów i uzbrojony. Jako napęd zastosowano silnik Daimler-Benz DB 601A z systemem chłodzenia powierzchniowego. Po ósmym locie zastosowano chłodnice podskrzydłowe. Następnie w lecie 1940 r. silnik wymieniono na DB 601N. Za silnikiem zainstalowano działko MG FF/M, z którego można było prowadzić ogień poprzez wał silnika, a nad nim znajdowały się 2 kaemy MG 17. Planowano wzmocnienie uzbrojenia poprzez zastąpienie kadłubowego działka MG FF, działkiem MK 108 kal. 30 mm. Dwa działka tego samego typu miały zostać zainstalowane w skrzydłach. Po kolejnych testach w 1940 r. w stosunku do prototypu V-1 przebudowie uległy także skrzydła, powiększony został statecznik pionowy i skrócono podwozie główne, m.in. po to, aby nieco poprawić widoczność pilota do przodu podczas kołowania. Zabieg ten niewiele jednak zmienił, co wraz z innymi wadami czyniło go nieprzydatnym w jednostkach liniowych. Testy kontynuowano aż do stycznia 1941 r., kiedy to zrezygnowano ostatecznie z tego samolotu.
Nie znalazłem, niestety żadnych informacji co do żmijki na silniku. Prawdopodobnie, podobnie jak różne emblematy na He-100 (He-113) miała na celu stworzenie wrażenia mnogości typów nowych myśliwców właśnie wprowadzanych do linii w 1940 r.