F-51D Mustang Tamiya 1/72

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez Murek » sobota, 29 grudnia 2012, 22:20

Ten model zacząłem chyba w 2004 roku. Później były poprawki, leżakowanie i końcu go ukończyłem. Jedynym dodatkiem są fototrawione pasy pilota (model planowałem zrobić w standardzie z zamiarem wystawienia na konkursie ale budowa się przeciągała, szkoda mi zostawić goły fotel). Rozwierciłem rury wydechowe, lufy km-ów, poprawiłem linie podziału na kadłubie w sąsiedztwie natarcia płata, dorobiłem imitacje śrub na masce silnika, wywierciłem otwory we wrędze w kabinie za zagłówkiem pilota. Odsuwaną osłonę kabiny zostawiłem zestawową, chociaż jej podział nie ułatwia montażu (część przeźroczysta jest doklejana do ramy). Kalkomanie zestawowe, malowany metalikami: Humbrol, Gunze metalic i supermetalic.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3116
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Reklama

modele polskich samolotów

Re: F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez Mecenas...Kolekcjoner... » sobota, 29 grudnia 2012, 22:30

Ładny ten samolot Ci wyszedł
Może teraz w 1/32 coś popełnisz
Avatar użytkownika
Mecenas...Kolekcjoner...
 
Posty: 784
Dołączył(a): poniedziałek, 19 października 2009, 23:12
Lokalizacja: Łódź

Re: F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez hadzi » sobota, 29 grudnia 2012, 22:43

Podoba mi sie! No i widze, ze nie tylko ja mam problemy z budowa modeli w ciagu jednego roku kalendarzowego. :mrgreen:
pozdrawiam
Jerzy Ciupek
Avatar użytkownika
hadzi
 
Posty: 457
Dołączył(a): poniedziałek, 8 października 2007, 07:56
Lokalizacja: Rybnik

Re: F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez jarek38 » sobota, 29 grudnia 2012, 23:43

Musiałem sprawdzić skalę, przez chwilę miałem wrażenie oglądania większego modelu. Bardzo dobry - brawo!
jarek38
 
Posty: 206
Dołączył(a): sobota, 19 grudnia 2009, 15:17

Re: F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez skusz » niedziela, 30 grudnia 2012, 11:04

Bardzo ładny Mustang. Ciekawie zrobione śruby na górze osłony silnika.
Trochę duży kontrast pomiędzy modelem a tłem i AF w aparacie mógł trochę ześwirować. Mógłbyś tak z ciekawości zrobić
jedną fotkę na jakimś jasnym (nie białym) tle?
Pozdrawiam Sławek Kusz
Portfolio : http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=20734
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
skusz

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3515
Dołączył(a): sobota, 3 stycznia 2009, 16:27
Lokalizacja: Roztocze

Re: F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez pik » niedziela, 30 grudnia 2012, 11:19

Model bardzo fajny, podoba się! :)

Nie wiem jak w tym egzemplarzu, ale w F-51 kokpity były często malowane na czarno.
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 18:32

Re: F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez Aleksander » niedziela, 30 grudnia 2012, 14:27

Rzeczywiście wygląda na większego! Podoba mni się malowanie, a zwłaszcza zróżnicowanie koloru blach pokrycia.
Mogę sie tylko doczepić do jednej rzeczy, choć to nie zmienia całości obrazu - jeżeli są opuszczone w prawdziwym samolocie pokrywy podwozia (te od środka kadłuba), to i klapy powinny byc wychylone - oba elementy były utrzymywane przez ciśnienie hydrauliczne w czasie pracy silnika. Jak silnik był wyłączony, ciśnienie spadało, opadały osłony i klapy
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8799
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez Murek » niedziela, 30 grudnia 2012, 14:36

O, tu mnie zaskoczyłeś, nie znam bardzo dobrze konstrukcji Mustanga, teraz już będę pamiętał.
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3116
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez Grzegorz2107 » niedziela, 30 grudnia 2012, 16:13

Murek napisał(a):O, tu mnie zaskoczyłeś, nie znam bardzo dobrze konstrukcji Mustanga, teraz już będę pamiętał.


Mnie też zaskoczyłeś. Sądzę, że teraz poszukamy schematu instalacji hydraulicznej i sprawdzimy, czy klapy i podwozie było obsługiwane przez jeden obwód, czy dwa różne. Jeśli dwa, to takiej reguły nie było, bo spadek ciśnienia w instalacji nie będzie po prostu jednakowo szybki. ;o)
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez Aleksander » niedziela, 30 grudnia 2012, 23:36

Nie pamiętam źródła tej informacji, ale pamiętam dyskusję na jakimś forum (może na jakimś zagranicznym - nie pomnę) - i wydawało mi się, że temat jest generalnie znany, tak jak malowanie na czerwono łomu w drzwiczkach kabiny Spitfire'a :lol:
Wiem, ze to ciśnienie spadało powoli, więc jeszcze tuż po wyłączeniu silnika widać na zdjęciach częściowo zamknięte komory podwozia i klapy w pozycji zamkniętej.
Szukając teraz źródła mojej "rewelacji", w dostepnych mi monografiach znalazłem, oprócz sytuacji opisanej powyżej) wiele fotek Mustangów z zamkniętymi klapami i osłonami podwozia, znalazłem także zdjęcia Mustangów z zamkniętymi komorami podwozia i otwartymi klapami, ale odwrotnie (tzn. otwarte osłony podwozia, klapy w pozycji zamkniętej) - nie znalazłem. Nie udało mi się tez dotrzeć do opisu instalacji hydraulicznej.
Wiem natomiast, że po otrzymanu tej informacji odpuściłem sobie (dawno temu - i na długo) pracę nad Mustangiem Hasegawy w 1/32, bo tam trudno jest wykonać opuszczone klapy, a dla mnie Mustang (zwłaszcza P/F-51D) z nie do końca otwartymi pokrywami podwozia traci na urodzie...
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8799
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez K.Y.Czart » poniedziałek, 31 grudnia 2012, 08:46

Aleksander napisał(a):...ale odwrotnie (tzn. otwarte osłony podwozia, klapy w pozycji zamkniętej) - nie znalazłem. Nie udało mi się tez dotrzeć do opisu instalacji hydraulicznej.


Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez Grzegorz2107 » poniedziałek, 31 grudnia 2012, 12:28

Zdjęcia zamieszczone przez Krzysztofa obalają kolejny mit. :)

Doliczyłem się w instalacji 5 zaworów zwrotnych, których obecność pewnie tłumaczy, że zależności między otwartymi klapami i pokrywami podwozia nie ma w tak bezpośredniej formie jak Aleksander opisujesz. Zdjęć gdzie klapy są opuszczone, a pokrywy zamknięte jest rzeczywiście więcej, ale na szczęście są też takie, które umożliwią Ci wykonanie Mustanga w takim wyglądzie jaki sobie zechcesz. :)
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez Murek » poniedziałek, 31 grudnia 2012, 12:47

No to mogę spokojnie iść na Sylwestra i nie myśleć już o tych klapach ;o)
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3116
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 31 grudnia 2012, 15:57

Aleksander napisał(a):Wiem, ze to ciśnienie spadało powoli, więc jeszcze tuż po wyłączeniu silnika widać na zdjęciach częściowo zamknięte komory podwozia i klapy w pozycji zamkniętej.


Obserwowałem P-51D Old Crow w Góraszce w 2005 roku jak kołował na stojankę. Po wyłączeniu silnika pokrywy podwozia opadły prawie natychmiast i zdecydowanie jednym ruchem w dół.
Natomiast z klapami jest coś na rzeczy, ale chyba z czego innego wynika ich otwieranie na postoju.
Samolot na stojankę kołował z klapami zamkniętymi i tak też się zatrzymał. Na serii zdjęć jakie wtedy zrobiłem z bliska widać, że pokrywy podwozia opadły i klapy również zostały w pełni opuszczone zanim pilot wyszedł z kabiny. Zastanawiam się jaki jest techniczny związek między opadaniem pokryw podwozia i otwieraniem klap na postoju. Czy zawór instalacji zamykającej pokrywy podwozia sam puszcza i te opadają a opuszczenie klap wynika z zamierzonego spuszczenia ciśnienia w ich instalacji i po prostu otwarcia pod własnym ciężarem? Niewiele tłumaczy ten rysunek wyżej. Trzebaby jakiegoś tekstu poszukać.

Natomiast chyba widzę praktyczne uzasadnienie opuszczania klap na postoju - wydaje mi się, że przy w pełni opuszczonych klapach zwyczajnie prościej jest dostać się na skrzydło i wejść do kabiny. Niektóre Mustangi mają nawet schodek w lewej klapie, akurat Old Crow miał.
Na podniesioną klapę nie powinno się stanąć (jest NO STEP), natomiast jak klapa jest w dole łatwo postawić nogę albo już na skrzydle na chodniku albo właśnie w ten schodek i wejść.
Wiem co mówię, bo wchodziłem... ;o)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: F-51D Mustang Tamiya 1/72

Postprzez Grzegorz2107 » poniedziałek, 31 grudnia 2012, 18:22

Kuba P. napisał(a): Zastanawiam się jaki jest techniczny związek między opadaniem pokryw podwozia i otwieraniem klap na postoju. Czy zawór instalacji zamykającej pokrywy podwozia sam puszcza i te opadają a opuszczenie klap wynika z zamierzonego spuszczenia ciśnienia w ich instalacji i po prostu otwarcia pod własnym ciężarem? Niewiele tłumaczy ten rysunek wyżej. Trzebaby jakiegoś tekstu poszukać.


To może być rutyna, działanie pilota wymagane manualem. W systemie jest "unloading valve" , którego użycie będzie zerowało ciśnienie w układzie.

Trudno bowiem zrozumieć tak szybki samoistny spadek ciśnienia w instalacji, która na dodatek jest wyposażona w akumulator, który jak rozumiem może służyć do awaryjnego wypuszczania podwozia i klap, gdy silnik stanie.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości