Strona 1 z 1

Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 8 marca 2010, 23:34
przez dewertus
Witam,
W ramach serii Korea 1950-53 chciałbym Wam zaprezentować model, który udało mi się ukończyć w ramach projektu „ostateczne wykańczanie rozpoczętych modeli:lol: . Tym modelem jest F-84E o indywidualnej nazwie „SANDY” ze składu 9 FBS, 49 FBG stacjonującej w latach 1951-52 w bazie Taegu.

Rys historyczny:
9 dywizjon myśliwsko-bombowy "Flying Knights" jest spadkobiercą 9 dywizjonu pościgowego w którym podczas drugiej wojny światowej służyli min: Gerald Johnson (22 zestrzelenia), Richard Bong (40 zestrzelenia ), James Watkins (12 zestrzeleń). Po zakończeniu wojny na Pacyfiku jednostka wraz z dywizjonami 7 i 8 tworzy 49 Grupę Myśliwsko – Bombową, która zostaje włączona skład FEAF w Japonii. W wonie koreańskiej jednostka bierze udział praktycznie od samego początku. Początkowo loty wykonuje z bazy Misawa i Itazuke. Po desancie pod Inchon i rozwinięciu ofensywy UN, 49 FBG przenosi się do bazy Taegu skąd wykonuje loty bojowe do początku 1953. Ostanie miesiące wojny operuje z bazy Kunsan. W początkowym okresie wojny 9FBS lata na samolotach F-80C, przezbrojenie na F-84 następuje w 1951.

W trakcie całej kampanii koreańskiej 9 FBS uzyskuje tylko 2 zwycięstwa: 29 czerwca 1950 roku William T. Morris pilotując F-80C odnosi zwycięstwo nad północnokoreańskim Ła-7, drugie zwycięstwo dla jednostki uzyskuje w dniu 19 sierpnia 1951 roku na F-84 Kenneth L. Skeen, jego ofiarą pada Mig-15 pilotowany przez Iwana Tuliajewa z 523 IAP.

Prezentowany przez ze mnie „SANDY” wykonuje loty bojowe przez ponad rok zanim w dniu 9 września 1952 nie zostaje utracony nad Północną Koreą. Pilot kapt. Warren O'BRIEN szczęśliwie się katapultuje, lecz jego dalszy los pozostaje nieznany (MIA). Pogromcą 51-687 bez wątpienia jest pilot sowiecki (Chińczycy i Koreańczycy nie zgłaszali w tym dniu żadnych zwycięstw). Początkowo zebrane informacje wskazywały na któregoś z pilotów latającego w 133 IAD / 147 IAP, ale potem okazało się, że ta jednostka zgłaszała zestrzelenie F-86, zaś zestrzelenia w tym dniu zgłaszali także piloci z 216 IAD / 518 IAP. Jednym z nich był Michaił Iwanowicz Michin, który w tym dniu uzyskał piąte zwycięstwo i tytuł asa (ogółem w Korei uzyskał wynik: 9 samolotów zestrzelonych i 3 samoloty uszkodzone) – niestety w miarę szczegółowy wykaz zgłoszeń pilotów sowieckich kończy mi się na grudniu 1951… więc wszystko co było potem jest bardziej zgadywanką i interpretacja danych pośrednich z innych źródeł.


Budowa modelu:
Model wykonałem z zestawu Hobby Bossa – jest to jeden z pierwszych modeli serii „easy assembly kit” gdzie producent znacznie powiększył liczbę detali (w tym kabiny). W odróżnieniu do wcześniejszych modeli tej serii integracja kabiny z kadłubem została ograniczona do wanny i paneli bocznych. Fotel (do wyboru dwa typy), zagłówek, drążek sterowy i tablica przyrządów to oddzielne elementy. Model wymagał w kilku miejscach drobnych łatek szpachlą, ale w tej roli doskonale sprawdził się Mr. Surfacer 500. Problemem było wyważenie modelu – cześć ciężarków ołowianych niestety musiałem „upakować” w komorze przedniego podwozia :? . Malowanie wykonałem pędzlem - akrylami i lakierami Agamy. Wash zrobiłem z zastosowaniem markera Gunze w kolorze „burn iron”. Kalkomanie pochodzą z zestawu HB i podczas nakładania zostały lekko wsparte Mr. Mark Softer. Początkowo Thunderjet w stanie złożonym, ale nie pomalowanym leżakował sobie na półce już dobre kilkanaście m-cy. Jego los odmienił się od czasu gdy posłużył mi jako poligon doświadczalny dla pomysłów rodzących się podczas budowy F-51D ROKAF. Tym sposobem dobrnąłem do koca budowy. ;o) Największy moim zdaniem babol tego modelu to przekrzywiona gwiazda na lewej burcie kadłuba - przesunęła mi się podczas usuwania nadmiaru chemii...


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 8 marca 2010, 23:50
przez K.Y.Czart
Hubert, no fajny. Ja swojego (Academy) już 3 razy wrzucałem w aukcje, i nie znalazł (myślę, że na szczęście) kupca, więc jest nadzieja, że go zrobię. Bo Korea mieści się w kręgu moich zainteresowań jak najbardziej, jak wiesz. Pędzlowanie w twoim wykonaniu, jak zwykle, bardzo mi się podoba. Gwiazda mnie się w oczy nie rzuciła, w każdym razie nie bardziej niż nieco nierówno pomalowana ramka osłony kabiny. To bym poprawił. Kolejne gratulacje :lol:

PS. "A propos" ołowiu, ja bym z komory przedniego podwozia, przeniósł ile się da w czubki zbiorników skrzydłowych i podskrzydłowych. A jak by nie pomogło, to dopiero do podwozia, ale raczej wzdłuż jako płaską taśmę (wędkarską). Ja na przykład w Tigercacie, Invaderze, Meteorze dużo ołowiu pchałem w gondole silnikowe (w każdym razie przed linią podwozia głównego).

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

PostNapisane: wtorek, 9 marca 2010, 00:26
przez Jaho63
Moim skromnym, naprawdę udany model. Teraz powiem, że niektóre Twoje Hubert modele, były troszkę... modelowate. Ale ten HB może spokojnie stanąć obok "prawdziwych" modeli, choćby wsponiany przez Krzyśka Academy.
Jeśli idzie o rys historyczny (Korea nie jest moją "ulubioną wojną" ;o) ), ale z tego co mam, to Michin zgłosił 9-go F-86, a dzień wcześniej faktycznie F-84 i miał to być pilot z 9FBS/49FBW B.R.Campbell.
Tą Academkę mam i chyba będzie to Jacob E.Kratt z 523 FES.

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

PostNapisane: piątek, 12 marca 2010, 21:51
przez Mac Eyka
No nie ma co.Modelik jak na pędzlowany wyszedł ci całkiem zgrabnie.
Jednakże widzę, że nie poszukałeś zdjęcia oryginału a zawierzyłeś instrukcji producenta.
Pozostawiłeś takie dwie rury przy zbiornikach dodatkowych, to są chyba końcówki do pobierania paliwa w powietrzu, choć nie jestem tego pewien.
A po poszukaniu zdjęć oryginału.
Obrazek
okazuje się , że on takich rurek nie posiadał.

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

PostNapisane: piątek, 12 marca 2010, 22:59
przez dewertus
Mac Eyka napisał(a):...Jednakże widzę, że nie poszukałeś zdjęcia oryginału a zawierzyłeś instrukcji producenta...


Niestety kolego, ale masz błędne założenia :lol: prezentowane przez Ciebie zdjęcie także mam w swoich zbiorach. Niestety jak na razie jest to jedyne zdjęcie jakim dysponuję. Co do wspominanych przez Ciebie elementów to mam pewne podejrzenia, ale są one nadal w trakcie wyjaśniania, jeżeli okaże się że ich być nie powinno to je usunę (jest to czynność zdecydowanie łatwiejsza do korekty, niż ewentualne sztukowanie / doklejanie). Punkt za czujność :mrgreen:


K.Y.Czart napisał(a):PS. "A propos" ołowiu, ja bym z komory przedniego podwozia, przeniósł ile się da w czubki zbiorników skrzydłowych i podskrzydłowych. A jak by nie pomogło, to dopiero do podwozia, ale raczej wzdłuż jako płaską taśmę (wędkarską). Ja na przykład w Tigercacie, Invaderze, Meteorze dużo ołowiu pchałem w gondole silnikowe (w każdym razie przed linią podwozia głównego).


Krzysiek, dzięki za podpowiedź, niestety te rozwiązania nie są możliwe do zastosowanie a modelach HB - tutaj po prostu nie ma miejsca...

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

PostNapisane: sobota, 13 marca 2010, 10:47
przez lejgo_inc
Bardzo efektowny a jednocześnie w miarę stonowany schemat malowania. Popieram.
Jestem cały czas pod wrażeniem efektu jaki uzyskujesz za pomocą pędzlowania, natomiast ciekawi mnie jak na żywo (albo na fotce w większym zbliżeniu) wygląda to cieniowanie lini podziału.
Mogłeś trochę bardziej uplastycznić podwozie, jakimś washem je potraktować. Poza tym golenie były chyba stalowe, przez to ciemniejsze od powierzchni blach.
No i malowanie ram oszklenia - jak pisał Krzysiek - do korekty.

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

PostNapisane: sobota, 13 marca 2010, 11:09
przez spiton
Robisz postępy !
Wygląda bardzo fajnie !
Rewelacyjne cieniowanie !

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

PostNapisane: sobota, 13 marca 2010, 14:01
przez Miroslav
Czešć! Przepraszam, jeśli mam dobry żołnierzy marynarki przed i po kabinie jest ciemny szary? Myślę, że powinny być czarne lub kolorowe ili olive drab...

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

PostNapisane: sobota, 13 marca 2010, 19:16
przez dewertus
Miroslav,
Pas na kadłubie jest w kolorze olive drab ;o)