Strona 1 z 1

Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, LeLv32; Roden 1/72

PostNapisane: piątek, 12 listopada 2010, 13:10
przez dewertus
Mam przyjemność zaprezentować Szanownym Kolegom model pierwszego zdobycznego i użytego bojowo przez Finów samolotu zbudowanego w ramach serii „Front Północny 1939-44”. Tym wybrańcem jest ŁaGG-3 z zestawu Rodena w skali 1/72. Model* przedstawia samolot LG-1 w służbie LeLv 32.

* Model w rozumieniu modelu poglądowego - NIE REDUKCYJNEGO!

Rys historyczny
Z racji wyjątkowo szczupłego wyposażenia w technikę wojskową Finowie nie gardzili praktycznie żadnym sprzętem zdobycznym. Patrząc na ilość i różnorodność wcielanego sprzętu zdobytego (przynajmniej w lotnictwie) można chyba nawet zaryzykować twierdzenie, że w tej dziedzinie byli przodownikami.

Prawdziwą udręką dla Finów okazały się praktycznie bezkarne loty rozpoznawcze wykonywane przez sowieckie Pe-2, którym Finowie w żaden sposób nie mogli przeszkodzić - do czasu wprowadzenia Bf-109G praktycznie nie dysponowali samolotem na tyle szybkim aby możliwe było przechwycenie (notabene sami do lotów rozpoznawczych chętnie wykorzystywali zdobyczne Pe-2…). Najszybszy myśliwiec jakim dysponowali (Curtiss Hawk 75) „wyciągał” około 500 km/h, dlatego też nie zastanawiano się długo nad wcieleniem do tej roli osiągającego (przynajmniej teoretycznie) 575 km/h Łagga-3.

Pierwszy fiński ŁaGG-3 to składak z „czarna 29”, zestrzelonej w okolicy Aunuss w lutym 1942 oraz „srebrnej 71” zestrzelonej 06 marca 1942 w rejonie bazy lotniczej Nurmoila na przesmyku Olontets (samolot pochodził z 524 IAP, pilot po wykonaniu poprawnego lądowania awaryjnego popełnił samobójstwo). Bazą do powstania LG-1 była „srebrna 71”, zaś „czarna 29” pełniła rolę magazynu części zamiennych.

Odbudowany samolot trafia we wrześniu 1942 do LeLv 32 stacjonującej w bazie Nurmoila. Zimą 1942/43 do LG-1 dołączają jeszcze dwa ŁaGGi (LG-2 i LG-3). Podstawowym samolotem dywizjonu jest Curtiss Hawk 75, zaś ŁaGGi stosowane są tylko do przechwytywania samolotów rozpoznawczych. W niedługim czasie z jednostki ubywa LG-2 (zostaje rozbity). Od tej pory loty wykonują tylko LG-1 i LG-3. Na przechwycenie samoloty startują pojedynczo, tylko raz oba ŁaGGi wykonały wspólny lot, było to w dniu 27 października 1943 kiedy Finowie usiłowali przechwycić Pe-2 i starli się z dwoma MiGami-3 eskorty. Walka nie przyniosła żadnej ze stron zwycięstwa.

Jedyne zwycięstwo na tym typie dla Finów uzyskał chorąży Eino Koskinen (as z 12,5 zwycięstwami, trzeci najskuteczniejszy pilot LeLv.32 i jednocześnie trzeci najlepszy pilot na Curtiss Hawk 75) w dniu 16 lutego 1944 zestrzeliwując…. jednego z pary sowieckich ŁaGGów-3 eskortujących rozpoznawczego Pe-2. O niewielkim „obciążeniu bojowym” fińskich ŁaGGów może świadczyć fakt, że najbardziej zapracowany LG-1 wylatał w warunkach bojowych aż… 68 godzin.

W klasyfikacji ogólnej Eino Koskinen plasuje się na 38 pozycji najlepszych strzelców Suomen ilmavoimien:

Samolot……….Zwycięstwo………Data………..…Miejsce
CU-553………..1/2 x I-153………..16.07.1941….Nurmin
CU-560………..DB-3f………………..15.09.1941….Lempaalanjärvi
CU-558………..I-153…………………21.09.1941…..Ollila
CU-558………..I-16…………………..28.03.1942…..Lavansaari-Suursaari
CU-568………..I-16…………..………07.04.1942…..Lumisuo
CU-568………..I-16……..……………07.04.1942…..Lumisuo
CU-503………..Pe-2………………….07.07.1942…..Lotinanpelto
CU-560………..MiG-3………………13.08.1942……Savijärvi
CU-551………..1/2 Pe-2…………..05.09.1942……Lotinanpelto
CU-551………..LaGG-3…………….05.09.1942……Lotinanpelto
CU-551………..LaGG-3…………….05.09.1942……Lotinanpelto
LG-1…………….LaGG-3…………….16.02.1944……Uusi-Segesha
CU-587………..1/3 La-5……………08.05.1944……Mäkriä


Opis budowy
Cały proces budowy znajduje się w viewtopic.php?f=12&t=12639 . Malowanie wykonałem pędzlem z zastosowaniem farb i lakierów akrylowych AGAMY i MODEL MASTER. Wash i niewielkie przybrudzenia zrobione przy pomocy Neutral Wash’a firmy MIG, zadrapań nie wykonałem – samoloty wszak nie były mocno eksploatowane co potwierdzają zdjęcia. Okopcenia to mieszanka Humbrola 56 i 70 naniesiona suchym pędzlem i rozmyta wacikiem do uszu nasączonym rozcieńczalnikiem do emalii HUMBROL. Kalki producenta wsparte zostały przez MR. MARK SOFTER. Koła przybrudzone markerem do wash’a GUNZE.

Z modelu jestem zadowolony, zdaję sobie sprawę z kilku niedoskonałości. Budowa była przyjemnością, która dodatkowo umożliwiła mi dalszą modelarską edukację. Serdecznie dziękuję za zainteresowanie, propozycje, sugestie, podpowiedzi i uwagi przekazane podczas budowy. Wszystkie poddałem analizie i część z nich albo już znalazła zastosowanie w moim warsztacie, albo zostanie wprowadzona przy kolejnych projektach.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, LeLv32; Roden 1/72

PostNapisane: piątek, 12 listopada 2010, 13:41
przez Leszek Szopieray
W Twoich galeriach najbardziej podobają mi się ''wstępniaki'' :) . Zawsze dowiem się czegoś ciekawego odośnie pierwowzoru, mało kto zamieszcza tak bogaty opis historyczny - tak trzymać. Co do modelu to sprawia pozytywne wrażenie.
Pozdrawiam

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, LeLv32; Roden 1/72

PostNapisane: piątek, 12 listopada 2010, 15:06
przez Jaho63
Rys historyczny jak zwykle bomba. Model poza oszkleniem i komorami podwozia równie piękny. No i to malowanie! Muszę go kiedyś w końcu zrobić. Ten sam! Fajnie wyszły też oponki. Oszklenie w sensie samego szkła, bo ramki nieźle pomalowane.

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, LeLv32; Roden 1/72

PostNapisane: piątek, 12 listopada 2010, 22:45
przez Aleksander
Ja popatrzę na ten model i przypomnę sobie dyskusję, że robisz coś "ma odczepnego", to ci, którzy wytoczyli armaty powinni się zaczerwienić. Bardzo fajne Łaggi wyszły z tej topornej materii, malowanie też zacne.
BSP

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, LeLv32; Roden 1/72

PostNapisane: niedziela, 14 listopada 2010, 20:45
przez Jaho63
Hubercie, dopiero posprawdzałem Twoje notki i:
Koskinen jest 40-ty na liscie asow FAA, miał 11+ 3, Ty podałeś 12,5 (czyli 11+3 ?) ale wynotowałeś tylko 10+3, brakuje Ci jeszcze jednego ŁaGGa z 05.09.42 (w sumie 3 i 1/2 Pe-2) jego "best day".
Był też czwarty na liście asów HLeLv 32. Jedynie jako trzeci najskuteczniejszy na H-75 się zgodzę. ;o)
Co oczywiście nie zmienia faktu, że Twój ŁaGG mi się podoba. A info często się różni w różnych publikacjach (swoją drogą skąd to czerpnąłeś?)

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, LeLv32; Roden 1/72

PostNapisane: niedziela, 14 listopada 2010, 20:47
przez Kamil Feliks Sztarbała
ugięcie oponek by napewno modelowi nie zaszkodziło..

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, LeLv32; Roden 1/72

PostNapisane: niedziela, 14 listopada 2010, 23:49
przez dewertus
Jaho63 napisał(a):kąd to czerpnąłeś

Z zestawiania: Luettelo Lentolaivue 32:n ilmavoitoista ja sotatoimitappioista opracowanego na podstawie Suomen ilmavoimien historia 18 – Lentorykmentti 3 i Suomen ilmavoimien historia 20 – Lentorykmentti 1. Oraz w wykazu przedstawionego w Finnish Aces of World War 2. Możliwe, że gdzieś coś przeoczyłem... ale z tabeli wychodził mi jako 38 na liście...

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, LeLv32; Roden 1/72

PostNapisane: niedziela, 14 listopada 2010, 23:58
przez Jaho63
Wiesz, 38 czy 40 nie jest takie ważne, ale za odjęcie jednego zwycięstwa to już byś dostał po łapach. :mrgreen:

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, LeLv32; Roden 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 15 listopada 2010, 10:09
przez ZIO BY NAITT
Gdyby nie moje uwielbienie dla biało-czerwonej, na pewno lepił bym modele z hakaristi :)

Kolejny piękny modelik z Twojej manufaktury, troszkę razi głębokość a właściwie płytkość wnęk podwozia, na szczęście od góry tego nie widać ;o)

PZDR

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, LeLv32; Roden 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 15 listopada 2010, 10:36
przez spiton
Styk wiatrochronu z kadłubem nie jest idealny. Widać szparę. Myślę, że powinieneś jednak kabinkę przyklejać przed malowaniem, żeby móc zaszpachlować tego typu szparki. A poza tym bardzo elegancki model, choć "rusek" podoba mi się bardziej.

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, LeLv32; Roden 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 15 listopada 2010, 11:10
przez jambus
Bardzo fajny model.

Czekam jadnak na kolejną galerię ponieważ podobnie jak Spitonowi "rusek podoba mi się bardziej". :mrgreen:

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, LeLv32; Roden 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 15 listopada 2010, 12:12
przez dewertus
jambus napisał(a):Czekam jadnak na kolejną galerię ponieważ podobnie jak Spitonowi "rusek podoba mi się bardziej


Cierpliwości Panowie - "rys historyczny" cały czas jest "w produkcji"..., poprostu tłumaczenie z rosyjskiego idzie mi gorzej :?


Dziękuję za uwagi i komentarze.

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, LeLv32; Roden 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 15 listopada 2010, 13:03
przez MIRO
Zupełnie nieźle to wyszło. Malowanie OK. Mogłeś trochę spiłować ruchomą część u wylotu chłodnicy, bo wygląda pancernie.

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, LeLv32; Roden 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 15 listopada 2010, 13:07
przez Radek
Witam,

Oczywiście podpisuję się pod pochwałami - modelik wyszedł bardzo sympatycznie. Jedyna uwaga dotyczy detali - braku otworów w skrzydle - była to fińska modyfikacja zaczerpnięta pewnie z Fokkerów XXI IV serii - pełniło to chyba rolę stałego slotu, jeśli się nie mylę, oraz innego kształtu kołpaka śmigła. Roden chyba daje kilka w swoim zestawie.
Obrazek
Źródło: http://mig3.sovietwarplanes.com/lagg3/lg1/lg1.html
Pozdrawiam
Radek