Strona 1 z 2

Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 3 stycznia 2011, 13:39
przez marco2607
W końcu jest pogoda pozwalająca zrobić zdjęcia. Życzę miłego oglądania.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 3 stycznia 2011, 16:01
przez Georg01
Ładna, czysta robota. Wersja to nie G-14 lecz późny G-6. Jak na skalę 1/72 - rewelacja. Wygląda spokojnie na 1/48, chociaż widziałem wiele Bf 109 w 1/48 znacznie gorzej wypadających na zdjęciach.

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 3 stycznia 2011, 16:28
przez Kuba P.
Georg01 napisał(a):Wersja to nie G-14 lecz późny G-6.


To najprawdopodobniej G-14/U4.
Dlaczego uważasz, że to G-6?

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 3 stycznia 2011, 16:57
przez marco2607
Kuba P. napisał(a):
Georg01 napisał(a):Wersja to nie G-14 lecz późny G-6.


To najprawdopodobniej G-14/U4.
Dlaczego uważasz, że to G-6?


I taki był zamiar aby jak najbardziej go przypominał.Mam nadzieję że w wątku warsztatowym wszystko zostało wyjaśnione.

viewtopic.php?f=12&t=12778

I link do informacji o pilocie.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Erich_Hartmann

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 3 stycznia 2011, 17:22
przez Okrach
Sliczny samolocik! Na warsztacie bylo juz widac ze ladnie bedzie.

Mam ale jedna uwage - moje oczy mnie moga zawodzic ale czy lewa golen (patrzac w kierunku lotu) nie ucieka na zewnatrz aby?

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 3 stycznia 2011, 17:50
przez Georg01
Kuba P. napisał(a):
Georg01 napisał(a):Wersja to nie G-14 lecz późny G-6.


To najprawdopodobniej G-14/U4.
Dlaczego uważasz, że to G-6?



O, pominąłem ciekawy wątek warsztatowy :) Bardzo ciekawa teza z G-14/U4. Trochę mało poszlak żeby to udowodnić, ale jest to możliwe. Późne G-6 i G-14 zachodziły na siebie i jedynie po werk numerze można byłoby stwierdzić coś na pewno. Właściwie jedynie sposób malowania trójkąta paliwa może sugerować prawdziwość tezy o G-14/U4, ale nie sadzę, żeby sposoby malowania trójąta zmieniano przy przejściu z jednego wariantu w drugi, tym bardziej, że granica G-6/G-14 była taka bardziej umowna niż rzeczywista. Za tezą o G-14 przemawia czas - druga połowa 1944 i stopniowe ograniczanie produkcji G-6. W końcu wojny Hartmann latał na G-10 Erla, chociaż JG 52 miał zarówno G-10/U4 WNF i K-4. Możliwy powód - Hartamnn nie lubił Mk-108, ale bardzo możliwe, że to był przypadek :). Z ciekawostek jest w sieci informacja, że odkryto zdjęcie nieznanego dotychczas samolotu Hartmanna - G-6 z czerwca 1944 z okresu 250 zwycięstwa. Eagle Cals już nawet wydało kalki z tej okazji, ale zdjecia jakoś nie mogę namierzyć.

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 3 stycznia 2011, 18:27
przez Kuba P.
Czy mało poszlak?

Mi nawet nie tyle krój co zawartość trójkąta oraz obecność pokrywy akumulatora w klapie za kabiną jasno mówi, że ten samolot był tankowany paliwem C3 100 oktanów i najprawdopodobniej miał zbiornik na mieszankę MW (akumulator za kabiną to znak, że zamontowany był zbiornik w miejscu kompasu, który znalazł się w miejscu akumulatora). Czyli silnik AM, czyli G-14 prawda? Jeśli to byłby G-6 to trójkąt miałby napisane 87 zaś pokrywa za kabiną była płaska.

Niski ogon + G-14 = z dużym prawdopodobieństwem WNF jako producent. Oni bardzo długo montowali niskie usterzenie (w literaturze spotkałem, że jako jedyni do końca produkcji G-14 seryjnie montowali niski ogon). Jeśli WNF to U4, bo ten producent montował wyłącznie taki wariant.

Celownik Revi C12, bardzo często używany w maszynach z MK 108. Kiedyś spotkałem teorię, że być może z uwagi na balistykę tego działka Revi C12 sprawdzał się lepiej.

Kamuflaż, on też dość dobrze na ile widać na zdjęciu pasuje do malowania fabrycznego G-14/U4.

To są przynajmniej 4 przesłanki, które sprawiają, że wierzę iż to jest G-14/U4. W kolejności od najmocniejszej do najsłabszej. Żeby tą tezę udowodnić, musiałoby być inne zdjęcie, które pokazałoby charakterystyczne elementy lub Werknummer.

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 3 stycznia 2011, 19:04
przez Georg01
Bardzo prawdopodobnie to wygląda. Argumentacja mnie przekonuje w zupełności. WNF był głównym dostawcą dla wschodu ze względu na położenie chociażby. Ciekawe, że taktyka Hartmanna, którą zresztą przejął od weteranów JG 52, polegała na strzelaniu z najbliższej możliwej odległości, co idealnie przynajmniej w teorii pasuje do stosowania działka Mk-108. Zupełnie nie pasuje mi ten G-10 Erla do Hartamnna.

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 3 stycznia 2011, 19:08
przez Kuba P.
Wiesz, może tam nie o działko chodziło a np. o to, że był najlepiej wykonany, najszybszy, może miał duże koła dobre na jakieś beznadziejne lotniska, może miał PKS-12? Piloci ponoć lubili ten automat kursu, bo załączali go już na ziemi i pomagało im to utrzymać kierunek przy rozbiegu i zaraz po oderwaniu, kiedy 109 lubił rzucać sobą o glebę na skutek potężnego momentu od śmigła. Może miał jakieś inne zalety, może był po prostu sprawny? W sumie to Erla naprodukowała najwięcej G-10 więc statystycznie to one powinny być najczęściej spotykane.

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 3 stycznia 2011, 19:30
przez Georg01
Tak, przyczyn może być wiele lub jedna, za to istotna. Tego się już chyba nie dowiemy. Natomiast "biała 1" to na 99 % G-14/U4. Nic nie przemawia za G-6. Wykorzystam ten wątek do pewnego ciekawego tropu. Twoja pomoc byłaby tu nieoceniona :) Otóż ten nowoodnaleziony Messer Hartmanna ma ciekawą rzecz - w żółtą jedynkę jest wpisana malutka dwójka - macierzysty numer Hartmanna jak zaczynał, czyli taki talizman jak u Barkhorna "5". W katalogu strony "109 Hangar" są dwie fotki późnego Bf 109 z frontu wschodniego - wraka, przewróconego na plecy. Na wraku stoją dwaj oficerowie Armii Czerwonej. Samolot ma oznaczenia << czyli dowódcy Gruppe. Nie ma żadnego oznaczenia za krzyżem - a więc najprawdopodobniej I Gruppe. W oznaczenie << jest wpisana malutka 2 . Na wschodzie nie było w roku 1945 dużo pierwszych grup na Bf 109, a jeszce mniej dowódców I Gruppe z ulubioną dwójką. Teraz nie mam tych dwóch fotek pod ręką, ale jutro postaram się je zlokalizować i odezwę się na priva, jeżeli pozwolisz. W czym rzecz ? Chodzi o identyfikacje wersji Bf 109 na podstawie tego co widać. Co ty na to ? :)

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 3 stycznia 2011, 19:41
przez Jaho63
Model ładny, zdjęcia też, ale tak ani słowa o pilocie!! ;o)
Grzegorz, z tą ulubioną "2" Hartmana to masz jeszcze jakieś przesłanki? Bo wydaje mi się, że ze względu na dość późny Hartmana "start" i dość szybkie awanse na "jedynkę" wydaje mi się to dość naciągane. Poza tym o ile pamiętam z dwójką nie latał Batz? Nie piszę tego żeby Ci "podcinać skrzydła", ale ciekawi mnie stopień prawdopodobieństwa.

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 3 stycznia 2011, 19:42
przez Kuba P.
Z przyjemnością. Chyba wiem Grzegorzu o których zdjęciach piszesz,

http://messerschmitt-bf109.de/display.p ... ummer=6567

http://messerschmitt-bf109.de/display.p ... ummer=6566

To z bardzo wysokim prawdopodobieństwem G-10/U4. Widać połozenie wlewów MW i paliwa rozruchowego (109 G), widać pokrywę gniazda zaworu powietrza do działka MK 108 (U4), widać krój krzyży (WNF), widać osłonę dolną z wypukłościami (silnik 605 D).



ps - mnie zniszczyła ta fota: http://messerschmitt-bf109.de/display.p ... ummer=6846
Erla G-10 (G-10/R6) i widać jak na dłoni niemalowany spód płata... Piękne!!!!!
Kolorki grzbietu są fajne, ciekawe czy to 83 i 75 czy może 81 i 83. Spoko fotka, nie?

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 3 stycznia 2011, 20:10
przez Georg01
To te fotografie. A więc na 100 % G-10/U4 ? Dzieki za jednoznaczną interpretację wersji :). Zauważyłeś tę małą "2" wpisaną w << ? Bardzo ciekawy zbieg okoliczności w świetle tego nowo odkrytego G-6 Ericha. Coś mi się wydaje, że ten G-10 z Erla to nie był jedyny G-10 Hartmanna :)


Fotka super ! Jak dla mnie to kolory od góry 83/81 - raczej malo spotykany układ. Zastanawia mnie ten piękny błękit na nosie od spodu.

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 3 stycznia 2011, 20:21
przez Kuba P.
Georg01 napisał(a):To te fotografie. A więc na 100 % G-10/U4 ? Dzieki za jednoznaczną interpretację wersji :).


Wiesz, wszystkie widoczne składowe pasują doskonale i jednoznacznie do G-10/U4. Ja wobec tego rozpoznaję go jako G-10/U4. Pewność miałbym jakby było więcej zdjęć, ale jestem "bardzo mocno przekonany". ;o)

Zauważyłeś tę małą "2" wpisaną w << ? Bardzo ciekawy zbieg okoliczności w świetle tego nowo odkrytego G-6 Ericha. Coś mi się wydaje, że ten G-10 z Erla to nie był jedyny G-10 Hartmanna :)


Tak, jest dwójeczka. Pytanie, czy wiosną 1945 można było w tamtych realiach przypisywać samoloty jednemu, nawet tak wysoko notowanemu żołnierzowi? Ale trop ciekawy.

Fotka super ! Jak dla mnie to kolory od góry 83/81 - raczej malo spotykany układ. Zastanawia mnie ten piękny błękit na nosie od spodu.


Pewnie wiele ma tu do rzeczy przekłamanie fotografii ale i jedna z próbek RLM 76, które ja widziałem zachowana bardzo dobrze była taka właśnie błękitna.
Ten kolor grzbietu, ten jaśniejszy, dla odmiany na moje oko pasuje do tego purpurowego niemalże RLM 75 ale nic sobie nie dam za to uciąć :)

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: wtorek, 4 stycznia 2011, 08:55
przez marco2607
O jaka fajna wymiana informacji , mam nadzieję że będzie równie owocna przy moim 2 modelu .Zastanawiam się tylko czy warsztat doklejać do poprzedniego czy robić nowy. Zrobiłem małą poprawkę ( dodałem link o Hartmanie) , czasu mało i wszystko robione w pośpiechu ( zdjęcia , opis).