Strona 1 z 1

PWS A 1:48 żywica "Resin"

PostNapisane: piątek, 18 listopada 2011, 12:17
przez RH
Uwaga (wszystkie uwagi na temat modelu i i nie tylko są moją prywatną opinią ,nie mająca na celu nikogo obrażać :) )

[b]PWS A 1:48 w barwach 122 EM ,2 PL Kraków 1932
Obrazek
Krotka historia samolotu (przedruk z internetu)
Samolot PWS-A, chociaż stanowił tylko przejściowe rozwiązanie braków sprzętowych w polskim lotnictwie myśliwskim lat dwudziestych, okazał się konstrukcją trwałą, udaną i lubianą przez pilotów. W historii lotnictwa polskiego zapisał się jako wyposażenie jednostek pierwszej linii, jak również przez długie lata sprzęt do szkolenia pilotów, a także jako samolot pierwszego polskiego lotniczego zespołu akrobacyjnego – „Trójki Bajana”.Samolot ten był wlaściwie licencyjnym samolotem Avia BH-33

W roku 1929 polskie władze wojskowe zakupiły prawa do produkcji licencyjnej BH-33, którą powierzono Podlaskiej Wytwórni Samolotów, gdzie typ otrzymał oznaczenie PWS-A („A” jak Avia). PWS-A nie był jednak zwykłym powieleniem pierwowzoru, ale dostosowano go do wymagań Departamentu Aeronautyki MSWojsk. Zmian konstrukcyjnych było ok. 18, m.in wprowadzono podwozie z amortyzacją olejowo-powietrzną zamiast sznurów gumowych, mniejszą busolę oraz przygotowano miejsce do zamontowania radiostacji. W latach 1929-30 wyprodukowano serię 50 egzemplarzy PWS-A.
Zastosowanie w lotnictwie polskim

W roku 1930 samoloty te zostały wprowadzone na wyposażenie niektórych eskadr myśliwskich, m.in 121, 122 i 123 eskadry 2 pułku lotniczego w Krakowie. Samoloty te służyły w pierwszej linii do 1933 r., a w niektórych eskadrach do 1935 r., a następnie zostały przeniesione do eskadr treningowych poszczególnych pułków oraz centralnej eskadry treningowej. Warto odnotować że na samolotach PWS-A latał zespół akrobacyjny, słynna „Trójka Bajana” pod dowództwem kpt. Jerzego Bajana, której skład stanowili też kpr. Stanisław Macek i kpr. pil. Karol Pniak. Zespół ten dawał pokazy figur wyższego pilotażu wykonywanych przez trzy samoloty połączone taśmami z chorągiewkami. O trwałości konstrukcji PWS-A (a pewnie i o sympatii pilotów do tego samolotu) świadczy fakt, że w Centrum Wyszkolenia Lotnictwa w Dęblinie oraz w Szkole Strzelania i Bombardowania w Grudziądzu samoloty te służyły do nauki akrobacji jako III typ szkolny aż do 1939 r.

Konstrukcja

PWS-A był jednomiejscowym samolotem myśliwskim w układzie dwupłata o konstrukcji drewnianej. Kadłub drewniany kratownicowy, o przekroju prostokątnym, kryty sklejką. Skrzydła o obrysie prostokątnym , konstrukcji drewnianej ,kryte płótnem, usztywnione słupkami i cięgnami. Stateczniki o pokryciu ze sklejki, stery kryte płótnem. Silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Bristol Jupiter IV o mocy 420 KM, chłodzony powietrzem. Uzbrojenie: 2 zsynchronizowane karabiny maszynowe Vickers E, kal. 7,9 mm

Dane techniczne

Rozpiętość 8,9 m
Długość 7,0 m
Wysokość 2,8 m
Powierzchnia nośna 21,8 m2
Masa całkowita 1324 kg
Prędkość maksymalna 242 km/h
Pułap 6000 m
Zasięg 450 km

CZAS NA PRZEDSTAWIENIE KRÓTKIE MODELU
No cóz powiem że raczej do elity ten modelik nie należy:) Jeżeli chodzi o samą składalność to jest to modelik "Tylko dla orłów" :D Nowicjuszom raczej tego nie polecam .Całkowicie zrazili by sie do modelarstwa :cry: Ja wykonałem go raczej tak jak wytwórnia wypościła ,no może z małymi dodatkami .Szkoda mi było czasu i nerwów do(no cóż mam taki charakter,) . poprawiania tych baboli ,a naprawdę było by co zmieniać . Wymienię tu dla przykładu ,skrzydło ,silnik ,kadłub i wiele innych rzeczy.Wiem że jest u kolegów na warsztacie ten modelik i na pewno go zrobi o wiele lepiej a nawet bardziej zbliżony będzie do oryginału i CHWAŁA IM ZA TO :super: Ja jak pisałem zrobiłem go prosto z pudla aby można było go zobaczyć w tej nie poprawianej formie a przy okazji pokazać co wyjdzie z żywic wyciągniętych prosto z pudelka
No ale dość klapania czas na fotki ,robione jak ktoś napisał nieprofesjonalnie .(zgadzam sie z tym w zupelnośći :oops: )
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: PWS A 1:48 żywica "Resin"

PostNapisane: piątek, 18 listopada 2011, 12:42
przez Murek
Wygląda bardzo fajnie, nie wnikam w kształty i wymiary bo nie znam tej konstrukcji zbyt dobrze. Zdjęcia miłe dla oka do serii na białym tle - za ciemne.

Re: PWS A 1:48 żywica "Resin"

PostNapisane: piątek, 18 listopada 2011, 13:02
przez Grzegorz2107
Dwupłaty z szachownicami, to trafiający do mnie temat. I ten smaczek z dwoma różnymi godłami na kadłubie.
Jestem na TAK. :)

Re: PWS A 1:48 żywica "Resin"

PostNapisane: piątek, 18 listopada 2011, 17:44
przez Aleksander
Mnie się też bardzo podoba! I podziwiam (jak zwykle :lol: ) naciągi, których sam nie umiem... :lol:

Re: PWS A 1:48 żywica "Resin"

PostNapisane: piątek, 18 listopada 2011, 18:43
przez WestBikers
Bardzo przyjemny samolocik - w moim wypadku wiąże się z nim wiele wspomnień z racji tego, że był to mój pierwszy model kartonowy z Małego Modelarza - bardzo mile to wspominam :D
A wracając do tematu, modelik bardzo czysto sklejony, fajne fotki z lasem w tle, te na białym niestety zbyt ciemne.

Re: PWS A 1:48 żywica "Resin"

PostNapisane: piątek, 18 listopada 2011, 18:59
przez spiton
Bardzo ciekawy model.
Jak robisz zdjęcia na białym tle to je potem przytnij, żeby nie było tak,że samolot zajmuje stosunkowo małą powierzchnię foty, a reszta to białe tło. I rozjaśnij trochę, bo detale w cieniu są słabo widoczne.