Strona 1 z 1

Gabriel PVII 1924 1:48 TENZAN

PostNapisane: wtorek, 29 listopada 2011, 09:00
przez RH
Jak wiecie jeden model z "ZŁOTYCH LAT LOTNICTWA" już zrobiłem i na warsztacie jest już kolejny w 50% zrobiony. Postanowiłem jednak, że wcisnę między te dwa modeliki polonusa. A dokładnie najnowszy produkt firmy Tenzan: "Gabriel PVII " 1924. Model oczywiście to żywica. Porównując go z modelami wcześniej klejonymi takimi jak PWS A i PWS 10 mogę śmiało go nazwać Rolls-Roycem w porównaniu z tamtymi modelami. Żywiczka czysta, elementy pasują, silnik bardzo dokładny, niestety po złożeniu kadłuba nic już nie widać :( Co tu dużo gadać - kupicie to zobaczycie sami :)
W kolejce czeka wersja dwupłatowa i jednomiejscowy dolnopłat.

A teraz troszkę historii i danych, które za pozwoleniem producenta skopiowałem z instrukcji
W Bydgoszczy, bracia Walter i Willi Gabriel rozpoczęli na przełomie 1922/23 projektowanie swego drugiego samolotu. Konstruktorzy częściowo opierali się na doświadczeniach uzyskanych przy budowie swej pierwszej konstrukcji P.V. Wykorzystano również rozwiązania z Fokkera-D VII. Nowatorski był pomysł oparcia o te same zespoły konstrukcyjne dwóch samolotów: dwupłata, mającego służyć jako szkolny oraz górnopłata przeznaczonego do treningu. Budowa samolotu w wersjach P.VI i P.VII została zrealizowana w fabryce mebli ojca konstruktorów. Projektowano również wersję jednomiejscową P.VIII w układzie dolnopłata.
W maju 1924 r. P.VI został oblatany przez Willego Gabriela. Osiągi samolotu mogli potwierdzić również instruktorzy Szkoły Pilotów w Bydgoszczy - samolot miał dobre własności pilotażowe i dobre osiągi, nadawał się do szkolenia.
W lecie 1924 samolot przerobiono na jednopłatowy treningowy P.VII. Wkrótce został oblatany - uzyskując pozytywną opinię.
Mimo iż konstrukcje te były udane, nie zainteresowano się nimi, gdyż powstał na kilka lat wcześniej niż zaczęło się u nas rozwijać lotnictwo sportowe.

Rozpiętość 9,00 m
Długość 7,16 m
Wysokość 3,38 m
Pow. nośna 16,00 m2
Masa własna 620 kg
Masa użyteczna 180 kg
Masa całkowita 800 kg
Prędkość maksymalna 165 km/h
Prędkość przelotowa 145 km/h
Dane techniczne Gabriel P.VII:
Napęd : Mercedes F1244 70 KM

Prędkość minimalna 70 km/h
Wznoszenie 1,6 m/s
Pułap 3000 m
Zasięg - km
Dobieg 70 m
Rozbieg 60 m

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Gabriel PVII 1924 1:48 TENZAN

PostNapisane: wtorek, 29 listopada 2011, 12:17
przez Aleksander
Fajny - podoba mi się precyzja malowania.

Re: Gabriel PVII 1924 1:48 TENZAN

PostNapisane: wtorek, 29 listopada 2011, 12:22
przez spiton
A mi subtelnie wycieniowany czerwony kolor. Sam samolot nie zabija. To nie to samo co np "cykacz". Ale cieszy fakt, ze takie pionierskie konstrukcje doczekały się modeli.

Re: Gabriel PVII 1924 1:48 TENZAN

PostNapisane: wtorek, 29 listopada 2011, 12:34
przez RH
Nie będzie tak fikuśny ja Cykacz bo po prawdzie to taki "prostaczek" :)

I jeszcze dwa wyszperane zdjęcia samego silnika
Obrazek
Obrazek

Re: Gabriel PVII 1924 1:48 TENZAN

PostNapisane: wtorek, 29 listopada 2011, 19:34
przez indywidualista09
Silniczek jak na tą skale fajniusi, model moze nie powala urodą konstrukcji, ale w wykonaniu RH to cudeńko. Gratulacje

Re: Gabriel PVII 1924 1:48 TENZAN

PostNapisane: wtorek, 29 listopada 2011, 19:41
przez ZIO BY NAITT
Fajny model brzydkiego samolotu - podoba się :)

PZDR

Re: Gabriel PVII 1924 1:48 TENZAN

PostNapisane: wtorek, 29 listopada 2011, 19:56
przez Chudziutki
Modelik ładnie wykonany.

Ale tak z czystej ciekawości zapytam bo nie mogę nigdzie znaleźć jakiejkolwiek informacji na temat tej maszyny- czy skrzydło i powierzchnie sterowe powinny być takie płaskie? Żaden z tych elementów nie był kryty płótnem?

Re: Gabriel PVII 1924 1:48 TENZAN

PostNapisane: wtorek, 29 listopada 2011, 20:00
przez Soris000
Może to kwestia zdjęć, ale mam wrażenie, że widać kilka niedoróbek.

Re: Gabriel PVII 1924 1:48 TENZAN

PostNapisane: wtorek, 29 listopada 2011, 20:05
przez RH
Chudziutki napisał(a):Modelik ładnie wykonany.

Ale tak z czystej ciekawości zapytam bo nie mogę nigdzie znaleźć jakiejkolwiek informacji na temat tej maszyny- czy skrzydło i powierzchnie sterowe powinny być takie płaskie? Żaden z tych elementów nie był kryty płótnem?

Zgodnie z tym co napisał autor w książce na temat konstrukcji, samolot był całkowicie kryty sklejką, (kadłub i skrzydła a nawet powierzchnie sterowe). A dodam od siebie patrząc na archiwalne zdjęcia, że prawdopodobnie przed pomalowaniem wszystkie części sklejkowe dodatkowo pokryte były płótnem i zacelonowane dla wzmocnienia. Oczywiście jest to moja osobista sugestia.