Strona 1 z 4

Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 02:59
przez spiton
No i model gotowy.
Wzorem kolegów postanowiłem napisać krótki "rys historyczny"
Mig-25 to radziecka odpowiedź na zagrożenie w postaci amerykańskich super szybkich samolotów typu SR-71 czy Valkiria.
Ci co wiedzą jakie trudności technologiczne musieli przezwyciężyć amerykańscy konstruktorzy przy projektowaniu SR-71 ,moga sobie wyobrazić zdumienie amerykanów na wieść o pojawieniu się radzieckiego super -szybkiego Miga -25. Trudności o których wspomniałem polegały głównie na opanowaniu technologii pozwalających pokonać barierę cieplną. Mig 25 wywołał w kołach amerykańskich ekspertów spore zaniepokojenie bowiem wskazywał iż rozwój technologiczny Związku Radzieckiego jest większy niż zakładano.
Dowcip polegał jednak na tym, że Rosjanie zbudowali ten samolot prostymi metodami. Pokonanie bariery cieplnej osiągnięto budując Miga ze stali. Dodatkowo w postaci jednego wielkiego zbiornika na paliwa, w którym paliwo odgrywało role chłodziwa.
Samolot leciał szybko( choć wyraźnie wolniej od czarnego ptaka) ale tylko przez 3 minuty. Po tym okresie topiła się osłona kabiny a temperatura w kabinie była podczas lotu bardzo wysoka. Rosjanom jednak to nie przeszkadzało. W ich doktrynie obronnej polegającej na ciągłym blefowaniu ,Mig -25 był bardzo udanym blefem. Cały ten wygodny układ popsuł radziecki pilot, który porwał Miga i uciekł nim do Japonii. Samolot od razu przejęli Amerykanie i sprawa się rypła. Okazało się, że to mityczne radzieckie cudo techniki to stalowy pocisk z pilotem a nie samolot z prawdziwego zdarzenia.Mig był konstrukcją wyżyłowana pod każdym względem. Był to samolot o największym nacisku na podłoże spośród wszystkich samolotów Radzieckich (był ciężki i szybko lądował). A niezły zasięg radaru(choć mniejszy od odpowiedników amerykańskich) osiągnięto zwiększając moc emisji promieniowania do takich rozmiarów, że radar zabijał króliki z odległości kilkuset metrów. Oczywiście nie chodzi o latające króliki. Testy amerykanie przeprowadzili na ziemi, a króliki przypadkiem się zawieruszyły.
I w ten oto sposób Rosjanie musieli odbudować swój chwilowo upadły autorytet, konstruując "zupełnie nową konstrukcje" Miga 31. Ale to już zupełnie inna historia.

Sonda na dziobie już jest zepsuta ,-)). Powiedzmy, że samolot zderzył się czołowo z królikiem.
Będę musiał ją naprawić, ale póki co nie mam natchnienia.

Sesja plenerowa :
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek





Sesja nieplenerowa :

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

A tu na tle Follanda Gnata (też myśliwca przechwytującego w swej podstawowej wersji)
Obrazek

Obrazek
A tu na specjalne życzenie w towarzystwie "czarnego ptaka". samolotu, przeciwko któremu powinien bronic ukochanej ojczyzny ludzi radzieckich.a którego nigdy nie udało mu się przegonić z radzieckiego nieba.
Obrazek

Re: Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 03:16
przez LukaszS
Fajnie wyszedl. Jak juz pisalem lubie brudne modele samolotow. No i porownianie z Gnatem robi wrazenie. Bardzo ciekawa kontrukcja przy swoich wadach i legendzie. No i nijak sie ma do SR71 - ciekawie wyszloby postawienie obu obok siebie. Da sie zrobic? :-)

Poza tym co to za pomysl aby budowac samolot ze stali :mrgreen:

Re: Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 03:18
przez spiton
LukaszS napisał(a):No i nijak sie ma do SR71 - ciekawie wyszloby postawienie obu obok siebie. Da sie zrobic? :-)

Poza tym co to za pomysl aby budowac samolot ze stali :mrgreen:


Da się ,-))
Mam czarnego ptaka. To stary model ma z 15 lat ale jest ,-))

Re: Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 03:31
przez LukaszS
spiton napisał(a):Mam czarnego ptaka. To stary model ma z 15 lat ale jest ,-))


no to i Twoj rozwoj modelarski bedzie widac ;-)

Re: Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 03:36
przez spiton
Wrzuciłem do pierwszego posta w wątku ,-))

Re: Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 05:20
przez LukaszS
Super sie ta parka prazentuje. Dziekuje.

Re: Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 09:10
przez heihachi mishima
spiton napisał(a):No i model gotowy.
Wzorem kolegów postanowiłem napisać krótki "rys historyczny"
Mig-25 to radziecka odpowiedź na zagrożenie w postaci amerykańskich super szybkich samolotów typu SR-71 czy Valkiria.
Ci co wiedzą jakie trudności technologiczne musieli przezwyciężyć amerykańscy konstruktorzy przy projektowaniu SR-71 ,moga sobie wyobrazić zdumienie amerykanów na wieść o pojawieniu się radzieckiego super -szybkiego Miga -25. Trudności o których wspomniałem polegały głównie na opanowaniu technologii pozwalających pokonać barierę cieplną. Mig 25 wywołał w kołach amerykańskich ekspertów spore zaniepokojenie bowiem wskazywał iż rozwój technologiczny Związku Radzieckiego jest większy niż zakładano.
Dowcip polegał jednak na tym, że Rosjanie zbudowali ten samolot prostymi metodami. Pokonanie bariery cieplnej osiągnięto budując Miga ze stali. Dodatkowo w postaci jednego wielkiego zbiornika na paliwa, w którym paliwo odgrywało role chłodziwa.
Samolot leciał szybko( choć wyraźnie wolniej od czarnego ptaka) ale tylko przez 3 minuty. Po tym okresie topiła się osłona kabiny a temperatura w kabinie była podczas lotu bardzo wysoka. Rosjanom jednak to nie przeszkadzało. W ich doktrynie obronnej polegającej na ciągłym blefowaniu ,Mig -25 był bardzo udanym blefem. Cały ten wygodny układ popsuł radziecki pilot, który porwał Miga i uciekł nim do Japonii. Samolot od razu przejęli Amerykanie i sprawa się rypła. Okazało się, że to mityczne radzieckie cudo techniki to stalowy pocisk z pilotem a nie samolot z prawdziwego zdarzenia.Mig był konstrukcją wyżyłowana pod każdym względem. Był to samolot o największym nacisku na podłoże spośród wszystkich samolotów Radzieckich (był ciężki i szybko lądował). A niezły zasięg radaru(choć mniejszy od odpowiedników amerykańskich) osiągnięto zwiększając moc emisji promieniowania do takich rozmiarów, że radar zabijał króliki z odległości kilkuset metrów. Oczywiście nie chodzi o latające króliki. Testy amerykanie przeprowadzili na ziemi, a króliki przypadkiem się zawieruszyły.
I w ten oto sposób Rosjanie musieli odbudować swój chwilowo upadły autorytet, konstruując "zupełnie nową konstrukcje" Miga 31. Ale to już zupełnie inna historia

Gdzie wyczytałeś te mądrości? W wikipedii? Lep dalej modele, ale takie wstępniaki daruj...

Re: Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 09:44
przez kugelblitz
heihachi mishima napisał(a):Gdzie wyczytałeś te mądrości? W wikipedii? Lep dalej modele, ale takie wstępniaki daruj...


A może jakieś konkrety ? Chodzi o nieszczęsne króliki czy ogólnie wszystko nieprawda ?

Re: Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 10:18
przez Ralf_S
Świetnie Ci wyszedł ten Foxbat!
I nawet nie przesadzony brudzing, a niektóre fotki wyglądają jak z Żołnierza Polskiego w połowie lat 80-tych :D

Ale z opisem to poszedłeś po bandzie.....
Paliwo jako chłodziwo użyli Amerykanie w Blackbirdach, które miało wymuszony obieg w celach chłodzenia płatowca. W 25-tym zbiornik był w centralnej części kadłuba, która jest najmniej narażona na wysokie temperatury.
Czas lotu z pełną prędkością jest różny dla różnych wersji, ale trzeba zaznaczyć jedno: w normalnej, "pokojowej" eksploatacji latano do Ma 2.5 z możliwością krótkiego lotu do Ma 2.8. Oszklenie MiG-a stopiło się podczas "rekordowego", zarejestrowanego lotu z prędkością Ma 3.26. Wtedy radziecki pilot zwiewał (skutecznie) przed izraelskimi rakietami. Rekordowe loty Foxbatów udowadniają, że mogą latać z max. prędkością kilkadziesiąt minut. Myślę, że tu o czasie lotu decydowało uzbrojenie podwieszane.
Jeżeli chodzi o awionikę, to radar nie miał wcale rewelacyjnego zasięgu ani mocy. To stacja Zasłon z MiG-31 generowała takie promieniowanie, że piloci mieli specjalne kombinezony, a radar wolno było uruchomić dopiero w powietrzu. Nigdzie nie spotkałem się z informacją o szkodzeniu królikom przez radar Foxbata. Lampowy układ awioniki okazał się być bardzo odporny na zakłócenia, zarówno pasywne jak i aktywne.
Po ucieczce Bielenki do Japonii Amerykanie wspólnie z Japończykami przebadali samolot, rozkładając go na części i pobierając próbki np.: szkła z wiatrochronu. W ten sposób uszkodzili (zniszczyli?) płatowiec. Rosjanie odzyskali go w skrzyniach, rozłożonego na części.
Tak czy owak Foxbat spełniał swoje zadanie, bo pojawienie się ich w pobliżu Blackbirda powodowało przerwanie misji tego drugiego.

Edit: Informacje zaczerpnięte z rosyjskojęzycznych monografii MiG-25, czasopism Lotnictwo/Lotnictwo Wojskowe, Aircraft Montly oraz artykułów i dyskusji w internecie, np:
Lotnictwo.net

Re: Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 11:14
przez kugelblitz
Sorry za OT ale zgodnie z tym co ja czytałem onegdaj (nie Wiki :) ) to radar z 25-go miał 600 kW mocy . To nie jest mało, czy wystarczy do ugotowania królika z kilkuset metrów tego nie wiem. Raczej wątpię bo natężenie promieniowania spada z kwadratem odległości. Kiedyś może potrafiłbym to obliczyć ;) Ponoć istniał też kategoryczny zakaz uruchamiania tego radaru na ziemi, więc pewnie był szkodliwy ale nie z takiej odleglości.

Nie bardzo rozumiem dlaczego lampowa konstrukcja wykazywala większą odporność na zakłócenia (mam na myśli ECM) . Raczej wręcz przeciwnie - półprzewodniki pozwaliły na stosowanie bardziej wymyślnych układów filtrujących i zabezpieczajacych do tego zwiększały niezawodność. Konstrukcje lampowe są owszem bardziej odporne na EMP i chyba temperaturę otoczenia .

Re: Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 12:47
przez greatgonzo
'czarnego ptaka'

Kosa.

Re: Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 12:55
przez posejdon
Fajny model. Ogólne wrażenie jest bardzo pozytywne :). Wygląda trochę jakby stał na wystawie w MWP. Dysze bardziej podobały mi się w poprzednim wcieleniu. Ogólnie - podoba się.

Re: Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 13:02
przez Ralf_S
kugelblitz napisał(a):...to radar z 25-go miał 600 kW mocy. To nie jest mało, czy wystarczy do ugotowania królika z kilkuset metrów tego nie wiem. Raczej wątpię bo natężenie promieniowania spada z kwadratem odległości..

Masz całkowitą rację - nie wystarczy. Co nie zmienia faktu, że może być niebezpieczny dla ludzi w bliskiej odległości (kilka metrów). W cywilnym lotnictwie wolno (wolno było?) stosować radary do max. 100kW.

A tu znajdziemy artykuł z WHO na temat promieniowania radarowego.

kugelblitz napisał(a):Nie bardzo rozumiem dlaczego lampowa konstrukcja wykazywala większą odporność na zakłócenia (mam na myśli ECM) . Raczej wręcz przeciwnie - półprzewodniki pozwaliły na stosowanie bardziej wymyślnych układów filtrujących i zabezpieczajacych do tego zwiększały niezawodność. Konstrukcje lampowe są owszem bardziej odporne na EMP i chyba temperaturę otoczenia .

Sam sobie odpowiedziałeś:
kugelblitz napisał(a):...to radar z 25-go miał 600 kW mocy.

Ciężko to zakłócić :D

Tak więc Spiton dawaj kolejne modele - olej wstępniaki, bo ciężko coś na szybko wyskrobać. :->
Do kompletu do Foxbata dołącz Tu-128 - przecież się uzupełniały, a nawet radar miały z tej samej rodziny ;o)

Re: Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 13:27
przez Jaho63
Model fajny. Tradycyjnie przebrudzony (jak na mój gust), szczególnie z bliska widać mazy plakatówką. Ale ulepkiem bym go nie nazwał, no chyba, że ze złości. Ciągle liczę, że zrobisz jakiś model wymuskany (co nie znaczy od razu czyściutki), zdetalowany, pięknie wymalowany, a brudzenie będzie subtelne i bez "granulatu". Choćby tylko, żeby zatkać niektórym gęby. Tylko, że bez aerografu będzie z tym ciężko. Tak przynajmniej uważam ja, WDR!

Re: Mig-25 P Condor 1/72

PostNapisane: wtorek, 22 maja 2012, 14:33
przez Flyzloty
Bardzo ładny :)
Przypomina mi stojące pod chmurką odrzutowce z Muzeum Lotnictwa w Krakowie.