Strona 1 z 2

RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 18:46
przez jarek38
Skarżyński z 7 na 8 maja 1933 roku dokonał rzeczy niebywałej, przeleciał nad Atlantykiem łupiną, najlżejszym samolotem który kiedykolwiek pokonał ocean, a był to RWD-5, zbudowany w warsztatach DWL i zaprojektowany przez słynną trójkę inżynierów; Rogalskiego, Wigurę, Drzewieckiego . Po dziś dzień jest jedynym człowiekiem, który na maszynie do 450kg przeleciał z jednego kontynentu na drugi. Limit wagi i konieczność zabrania dużej ilości paliwa spowodował potrzebę rezygnacji z wyposażenia samolotu w tratwę ratunkową, radio, czy też sekstans i jakby tego było mało Stanisław Skarżyński poleciał na podbój Atlantyku w … , a jakże w garniturze, z obowiązkowym w tamtych czasach kapeluszem. W brew pozorom lot był znakomicie przemyślany i przygotowany w kraju, nawet termin przelotu nie był przypadkowy, a samolot wypróbowany w locie okrężnym dookoła Polski. Był to wspaniały okres lotnictwa polskiego, zwycięstwa w Challange’u ’32 i ’34, przelot Skarżyńskiego w ’33, czy sukces międzynarodowy konstrukcji Puławskiego spowodował ogromne zainteresowanie lotnictwem. Wracając do modelu, to jest to próba odwzorowania rzeczywistego wyglądu samolotu z dostępnych zdjęć, publikacji, fragmentów tekstów, szkiców powstałych podczas gorących dyskusji z modelarzami, czasem wyglądało to jak odgadywanie – co autor miał na myśli. W opisie Skarżyńskiego pojawił się fragment mówiący, o zmniejszeniu obrotów silnika i zmianie wysokości, by nie ryzykować uszkodzenia śmigła w czasie deszczu i wniosek z tego płynący- nie było okuć z blachy na śmigle itd. Model znany wszystkim i przez zdecydowaną większość klejony i to na pewno nie jeden raz, mój to jeszcze stare wydanie ZTS Plastyk. W modelu zostało wszystko praktycznie przerobione, bądź zrobione od podstaw i tak kadłub, skrzydła, powierzchnie sterowe zostały zeszlifowane, następnie oklejone pręcikami z rozciągniętej ramki , zaszpachlowane, oklejone paskami kalki i pomalowane metalizerem MM Alu. Golenie, amortyzatory, koła, śmigło, przeszklenie kabiny, kratownica, fotel, barograf, pasy, pompa paliwa, tapicerka wewnątrz kabiny, schowki siatkowe, rurka pitot’a, dysza Venturi’ego, napędy lotek i sterów i pewnie jeszcze kilka elementów robione od podstaw. Okapotowanie silnika to blaszki, z wyjątkiem czołowej części , skorygowanej wg zdjęć i pomalowane metali zerem Alu. Ciekawy efekt polerowanej w koła powierzchni można osiągnąć pracując mini szlifierką z nasadką silikonową. Kalkomania projektu KayFranz, któremu dziękuję za nieocenioną pomoc, jak i za anielską cierpliwość. Mix „Kueyera Codziennego” z modelem to oczywiście sprawka KayFranza.
Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Pozdrawiam Jarek

Re: RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 19:06
przez Pafko
Chylę czoła nad włożonym wysiłkiem w zbudowanie tak efektownego modelu samolotu...i do tego, jakby nie było...muszę to wykrztusić...vintige :D . Może pokusiłbyś się o jakąś relację w dziale "miłośników wszelkiej maści staroci"? :mrgreen: .

Re: RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 19:09
przez Michał Janik
Pięknie wykonany klasyk - fajnie że takie stare poczciwe modele dostają "drugie życie", i to jakie! Taki vintage modelarskie nader sobie cenię. Pięknie wyszła nowa faktura powierzchni, a przede wszystkim polerowanie blachy. Jaki to jest silikonowy frez? Trochę duże wyglądają te rozmaite "purchle" na górnej powierzchni skrzydeł, ale może i tak powinno być. Szkoda że mało kabinki widać.
kadłub, skrzydła, powierzchnie sterowe zostały zeszlifowane, następnie oklejone pręcikami z rozciągniętej ramki , zaszpachlowane, oklejone paskami kalki

Skomplikowana technologia - rozumiem osobno pręciki, rozumiem osobno pasy kalki - ale razem - czemu?
PS. Ładne były te RWD-ziaki, ja się ślinię do Ardpolowskiej "13" której jestem szczęśliwym posiadaczem. Te czerwono- srebrne malowanie jest naprawdę "sexy"!

Re: RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 19:27
przez Tenzan
Witam,
gratukacje za podjecie tematu! Inwencja i trud włożony w konstruowanie modelu bedzie zapewne wynagrodzony.
Tylko,
... jezeli były światła pozycyjne (?) to nie w takiej konfiguracji. Łatwo zapamietać - czerwone tam, gdzie człek ma serce ( przedstawiane graficznie jako czerwone i po lewej stronie), zielone na prawej burcie, ogonek - białe.
Podobnie jest na jednostkach pływajacych.

Pozdrawiam serdecznie,
Tenzan

Re: RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 19:28
przez jarek38
Pafko, Michał Janik- dzięki.
Michał Janik napisał(a):Jaki to jest silikonowy frez?
Chyba powinienem napisać silikonowa końcówka by nikogo nie wprowadzać w błąd.
Michał Janik napisał(a):Szkoda że mało kabinki widać.

Relację warsztatową i sporo zdjęć wnętrza możesz zobaczyć na Modelworku http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=86&t=30255, a te "purchle" :lol: to wlewy paliwa wraz z owiewkami, z tym, że ten największy krył w sobie moim zdaniem wąż doprowadzający paliwo z "kanistra" wewnątrz kadłuba, poprzez pompę ręczną, do zbiornika w skrzydle.
Michał Janik napisał(a):Skomplikowana technologia - rozumiem osobno pręciki, rozumiem osobno pasy kalki - ale razem - czemu?

Pręciki, gdyż trzeba było zmienić kształt i grubość skrzydła, a paski kalki, bo skrzydła, stery, lotki miały właśnie tak widoczne wzmocnienia.Też się przekonałem do tych cywilnych malowań i bardzo je polubiłem, były na prawdę efektowne. Mam nadzieję, że niczego nie pominąłem i napisałem zrozumiale, z czym mam czasem problemy ;o)
Dzięki Tenzan!
Światła pozycyjne są już przyklejone poprawnie, ale zdjęć nowych się już nie doczekały, nie sądziłem, że taki szczegół zostanie wychwycony, ale skoro i mnie to się rzuciło w oko, to czemu by nie innym modelarzom. Zbiornik jest, na 100% jest.

Re: RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 20:39
przez bartek piękoś
Świetnie ci wyszedł. Najładniejszy RWD jakiego widziałem.

Re: RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 20:58
przez Michał Janik
jarek38 napisał(a):Relację warsztatową i sporo zdjęć wnętrza możesz zobaczyć na Modelworku http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=86&t=30255,

Zajrzałem i tam dopiero są fajne rzeczy! Jako fana kabinek najbardziej uwiodły mnie te siateczkowe kieszonki.

Re: RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 21:15
przez Voltan
Niesamowity model. Ta polerowana blacha... Podziwiam model, koncepcję i umiejętności.

Re: RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 21:57
przez Grzegorz2107
Ja też od razu zauważyłem te światła :)
Poza tym najlepszy Erwudziak jaki widziałem!
Wielkie gratulacje!

Re: RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 22:01
przez Murek
Fajny, doceniam wkład pracy

Re: RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 23:16
przez Adam
Wielki szacunek za przepięknie wykonany model.

Adam.

Re: RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: wtorek, 11 grudnia 2012, 00:02
przez rob
Bajka po prostu.
Aż wstyd się przyznać, ale kiedyś rozgrzebałem ten model zupełnie niepotrzebnie i nie doczekał dnia dzisiejszego.

Re: RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: wtorek, 11 grudnia 2012, 02:31
przez piotr dmitruk
Aż przyjemnie popatrzeć! Gratulacje!

Re: RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: wtorek, 11 grudnia 2012, 06:34
przez dymuwa
Biorąc pod uwagę rozmiary modelu - po prostu rewelka! Szkoda, że nie można podejrzeć warsztatu.
Jestem pod wrażeniem wkładu pracy. Pamiętam ten model, bo robiłem go w latach 80-ch.

Re: RWD 5 bis Skarżyńskiego 1/72 ZTS Plastyk

PostNapisane: wtorek, 11 grudnia 2012, 10:33
przez Aleksander
Niesamowita praca - podziwiam wkład w detale. Fajnie, że taka fajna miniatura polskiego samolotu powstała!
Co będzie następne?