Strona 1 z 1

A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

PostNapisane: czwartek, 3 stycznia 2013, 13:01
przez dewertus
Oto kolejny model wykonany w ramach jedynej słusznej edukacji przez mojego niemal 5 letniego smyka 8-) . Model przedstawia samolot Mitshubishi A6M2 model 21 pilotowany w okresie grudzień 1941 - maj 1942 przez asa Lotnictwa Cesarskiej Marynarki Wojennej - Tetsuzō Iwamoto.

Obrazek
źródło: http://aces.safarikovi.org

Rys historyczny
Zmagania nad Pacyfikiem nie są moją domeną, dlatego też posiadane w tym temacie materiały określiłbym raczej jako skromne i spodziewam się że znawcy tematu dopatrzą się w podanym opisie sporych nieścisłości ;o)

Tetsuzō Iwamoto – wg danych oficjalnych najskuteczniejszy pilot Lotnictwa Cesarskiej Marynarki Wojennej (IJNAF) kampanii w Chinach oraz drugi w klasyfikacji zmagań nad Pacyfikiem. Służbę wojskową rozpoczął w 1934 wstępując do Cesarskiej Marynarki Wojennej, początkowo służył jako mechanik pokładowy na lekkim lotniskowcu Ryujo, w kwietniu 1936 roku pomyślnie zdaje bardzo trudne egzaminy dopuszczające do szkolenia lotniczego, które kończy w grudniu tego samego roku. Następnie otrzymuje przydział do Saeki Kokutai gdzie przechodzi 6 miesięczne szkolenie zaawansowane dla podoficerów. W 1937 roku zostaje przeniesiony do Omura Kaigun Kokutai. Chrzest bojowy (w 13 Grupie Lotniczej) przechodzi w lutym 1938 nad Nanchang. W okresie luty-wrzesień 1938 bierze udział w 82 misjach w trakcie których odnosi 14 zwycięstw (Polikarpow I-15 i I-16).

W grudniu 1941 roku zostaje przeniesiony na lotniskowiec Zuikaku – bierze udział w ataku na Pearl Harbor (wykonuje loty w osłonie lotniskowca), następnie uczestniczy w bitwie na Morzu Koralowym. Pod koniec 1943 grupa lotnicza Iwamoto zostaje skierowana do Rabaul – okres służby przypada na trzy miesiące najcięższych walk jakie były tam prowadzone. Następnie walczy nad atolem Truk i Filipinami. Po ewakuacji z Filipin pełni służbę w obronie wysp macierzystych i szkoleniu pilotów kamikadze.

Po zakończeniu wojny zostaje pozytywnie zweryfikowany przez władze okupacyjnie (nie jest klasyfikowany jako zbrodniarz wojenny) ale jako były oficer (wojnę kończy w stopniu porucznika) zostaje wpisany na „czarną listę” przez co nie może znaleźć zatrudnienia w sektorze publicznym. Dopiero w 1952 roku po konferencji pokojowej w San Francisco (na udział w której z trudem otrzymał zgodę od władz okupacyjnych) jego los ulega poprawie – znajduje zatrudnienie w przędzalni Masuda. Niestety w 1953 dostaje zapalenia jelita i trafia do szpitala. Po serii pomyślnych operacji Iwamoto skarży się na bóle pleców – z niewiadomych przyczyn lekarze decydują się na usunięcie trzech lub czterech żeber i to bez znieczulenia. W trakcie operacji dochodzi do zakażenia krwi i w maju 1955 Iwamoto umiera na sepsę.

Po śmierci zostaje odnaleziony jego pamiętnik w którym widnieją wpisy 202 zwycięstw powietrznych indywidualnych. Zgodnie z zapisami pamiętnik Iwamoto miał zestrzelić:
- 202 samoloty indywidualnie
- 26 samoloty zespołowo
- 27 samolotów prawdopodobnie
- 2 samoloty uszkodzone
- 2 samoloty zniszczone na ziemi

W rozróżnieniu na poszczególne typy lista zgłoszonych zwycięstw prezentuje się następująco: F4F (7-0-0), P-38 (4-0-0), F4U (48-1-0), P-39 (2-0-0), P-40 (1-0-0), F6F (29-0-0), P-47 (1-0-0), P-51 (1-0-0), Spitfire/Hurricane (4-0-0, 2-0-0 na ziemi), SBD (48-7-0), TBF (5-19-0), SB2C (5-0-0), B-25 (8-0-0), B-26 (2-0-0), B-24 (6-0-2), B-29 (1-0-0), PBY5A (1-0-0), Martin Mariner (1-0-0).

Japończycy stosowali metodę klasyfikacji i weryfikacji zwycięstw zgodną ze standardem RAF i FAA (różniącym się od zasad USAF/USN/USMC), aby uściślić dane historycy (Dr. Izawa i prof. Hata) w 1971 roku przeprowadzili badania weryfikujące zgłoszenia Iwamoto – w ich wyniku dokładne potwierdzenie uzyskało 80-87 zgłoszeń.

Model
Model zbudowany przez mojego Szkraba (Jasia) przy moim ograniczonym wkładzie. Wątek warsztatowy viewtopic.php?f=12&t=22547 przestawia nasze zmagania z materią (w tym przyczynę zastosowania niewłaściwego odcienia szarego). Linka anteny z przyczyn oczywistych nie została zamontowana.

Model malowany aerografem, lecz tym razem akrylami Model Mastera (muszę przyznać, że zachowują się całkiem sympatycznie i wygląda na to, że będą stanowiły alternatywę/uzupełnienie dla preferowanej przez ze mnie Agamy). Wash wykonałem Neutral Wash’em MIG’a, okopcenia to oleje VanGogha (Vandyke Brown i Payne's Gray). Odrapania na osłonie powstały poprzez „przeszlifowanie” drobną wełną szlifierską (000) wierzchniej warstwy czarnego akrylu (wcześniej osłona została pomalowana Humbrolem 11). Zacieki i lekki filtr wykonałem szorstkim pędzlem i mixem Dark i Neutral Wash’a MIG’a, które następnie delikatnie przetarłem papierowym ręcznikiem zwiniętym w rulon.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

PostNapisane: czwartek, 3 stycznia 2013, 19:11
przez hacz
Odpowiem ci tak chciałbym aby mój "potomek" miał takie zdolności niecałe 5 lat robi jak dla mnie furorę, pamiętam swój model tego samolotu jak już byłam prawie pełnoletni i niestety było sporo gorzej :-/

Dlatego jeśli syn skleja sam i będzie chciał dalej kontynuować co zaczął ojciec to wróżę ogromny potencjał .

Re: A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

PostNapisane: czwartek, 3 stycznia 2013, 19:57
przez Voltan
Gratulacje dla syna. Zrobił model lepszy niż mi wychodzą :) to szczere słowa. Ma chłopak talent i trzeba zadbać o to aby go rozwijał. Bardzo fajny model i wstęp.

Re: A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

PostNapisane: czwartek, 3 stycznia 2013, 20:44
przez piotr dmitruk
Hubert, Jasiek poprawia Ci warsztat! ;o)

Re: A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

PostNapisane: czwartek, 3 stycznia 2013, 21:20
przez nariman
Witam, jak na prawie pięć lat to jest świetnie, super i w ogóle... Mój synek ma 18 miesięcy i zawsze jak wyciągam swój nowy przenośny warsztat, On pcha mi się na kolana. Wszystko dotyka jednym paluszkiem( wskazującym) i "mówi": DU DU DU BRUUU.
Co to znaczy? Bóg jeden wie :lol: Fajnie że zarażasz syna swoją pasją.
Model podoba się.
Pozdrawiam.

Re: A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

PostNapisane: środa, 9 stycznia 2013, 11:39
przez mysiek13
Piękny model, grastulacje dla syna.

Mógłbys opisać jak i czym robiłeś wash na liniach podziału ( jaki podkład, czym "zalewałeś" zamalowywałeś linie i co na tro na górę)?

Pozdrawiam
Michał

Re: A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

PostNapisane: środa, 9 stycznia 2013, 19:11
przez radoslaw6363
mysiek13 napisał(a):Mógłbys opisać jak i czym robiłeś wash na liniach podziału ( jaki podkład, czym "zalewałeś" zamalowywałeś linie i co na tro na górę)?

Oczywiście pytanie jest skierowne do Jasia :mrgreen: Przecież to Jasiu zbudował model przy niewielkiej pomocy taty, obawiam się że może mieć jeszcze problemy z pisaniem :lol:

Re: A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

PostNapisane: czwartek, 10 stycznia 2013, 00:16
przez dewertus
Oj koledzy - ja wiem, że literki mniej od obrazków atrakcyjne są, ale czasem można im trochę uwagi poświęcić :mrgreen:
mysiek13 napisał(a):Mógłbys opisać jak i czym robiłeś wash na liniach podziału ( jaki podkład, czym "zalewałeś" zamalowywałeś linie i co na tro na górę)?

dewertus napisał(a):Wash wykonałem Neutral Wash’em MIG’a, okopcenia to oleje VanGogha (Vandyke Brown i Payne's Gray). Zacieki i lekki filtr wykonałem szorstkim pędzlem i mixem Dark i Neutral Wash’a MIG’a, które następnie delikatnie przetarłem papierowym ręcznikiem zwiniętym w rulon.

Gwoli wyjaśnienia - "łosze" MIG'a to gotowe do użycia olejne mikstury, które po wymieszaniu nakłada się pędzlem. Ponieważ skonstruowane są na bazie olejnej należy je kłaść na lakier akrylowy i takim samym lakierem je zabezpieczyć. Bez problemu można je nabyć w krajowych sklepach modelarskich.
radoslaw6363 napisał(a):Oczywiście pytanie jest skierowne do Jasia Przecież to Jasiu zbudował model przy niewielkiej pomocy taty,

dewertus napisał(a):Po zakończeniu prac związanych z kalkomaniami Jaś wspaniałomyślnie przekazał mi model do wykonania pozostałych czynności wykończeniowych (lakier, wash, otarcia i brudzenie).

W tym zakresie to chyba jest pytanie do mnie :P