Strona 1 z 1

Front Północny 1939-44: P-47D, 255 IAP-SF, 1/48 ARII

PostNapisane: poniedziałek, 21 października 2013, 18:49
przez dewertus
Jakiś czas temu na łamach forum prezentowałem model Hurricana lotnictwa Floty Północnej ZSRR pilotowanego przez por. Dimitra Amosowa, który to z początkiem 1944 objął dowodzenie 255 IAP-SF. To waśnie podczas tamtej budowy i poszukiwaniu materiałów dotyczących Amosowa narodził się pomysł wykonania modelu prezentującego jeden z bardziej „egzotycznych” samolotów Land-Lease z czerwoną gwiazdą – jest nim P-47D-22 w barwach właśnie 255 IAP-SF, Murmańsk 1944/45.

Rys historyczny
Informacji na temat sowieckich P-47 jest niewiele przez co powód pozyskania, przeznaczenie i ostateczna służba „Dzbanków” w ZSRR owiana jest mgiełką tajemnicy. Wiadomo, że Sowieci wyrazili zainteresowanie P-47 już w 1943 roku. Pierwsze trzy egzemplarze trafiły do Moskwy w tym samym roku i zostały poddane testom w instytucie WWS oraz CAGI. Ocena P-47 nie była jednoznaczna – za plus uznano duży zasięg, udźwig (większy od bombowców Pe-2 i Ił-4), pułap oraz prędkość. Za wadę uznano gorsze właściwości manewrowe i… konieczność innego, zgoła nie „sowieckiego” podejścia do pilotażu oraz obsługi technicznej co w realiach ZSRR było barierą praktycznie nie do przeskoczenia. Interesującą opinię wydał jeden z czołowych pilotów testowych WWS M.L. Gallaj (as z 10 zwycięstwami posiadający także bojowe doświadczenie na Pe-2): „Już od pierwszych minut lotu wiedziałem, że Thunderbolt nie jest myśliwcem. Owszem, posiada wygodny i przestronny kokpit, ale jego manewrowość w poziomie jest nieakceptowana tym bardziej w pionie – jest to wpływ dużej bezwładności i masy samolotu. Thunderbolt jest wspaniałym samolotem do lotów niewymagających ostrego manewrowania, ale nie dla myśliwców”.

Obrazek
źródło: http://sovietwarplanes.com

Ostatecznie do WWS trafiło około 200 P-47 w odmianach D-22 i D-27. Początkowo miały służyć (lub nawet służyły) w jednostkach PWO Moskwy, lecz ostatecznie zostały przejęte przez lotnictwo morskie, gdzie ich właściwości (zasięg, prędkość, udźwig i uzbrojenie) zostały docenione. Pierwszą morską jednostką, która otrzymała P-47 był 255 IAP-SF. W lotnictwie floty P-47 trafiły jeszcze do 2 GIAP-SF „Boris Safonov” oraz do 15 ORAP-KBF. Kilka sztuk miało zostać przekazane do lotnictwa Floty Czarnomorskiej, ale brak informacji czy rzeczywiście tak było.

Ze względu niewielką ilość oraz na późny termin wprowadzenia P-47 do służby ich udział w walkach także jest słabo udokumentowany. Thunderbolty Floty Północnej brały udział w walkach nad północną Finlandią i Norwegią zimą 1944/45 oraz wiosną 1945 (loty rozpoznawcze oraz zwalczanie floty przeciwnika), ale brak jest informacji o odniesionych sukcesach (ostatnie odnotowane przez pilotów 255 IAP zwycięstwa miały miejsce 25 lipca 1944 (2xFW-190), a więc na prawie miesiąc przed przybyciem pierwszych P-47) . We Flocie Bałtyckiej P-47 wykorzystywane były głównie do rozpoznania oraz eskorty „morskich” Bostonów A-20. Zaraz po zakończeniu wojny P-47 zostały wycofane ze służby z wyjątkiem 255 IAP-SF, gdzie wersja z kroplową osłoną kabiny służyła jeszcze przez rok.

Obrazek
Piloci P-47D w 255 IAP-SF, źródło: http://sk16.ru
Obrazek
Obsługa P-47D w 255 IAP-SF, źródło: http://sovietwarplanes.com

Obrazek
Obrazek
Pierwowzór modelu P-47D z 255 IAP-SF, źródło: http://sovietwarplanes.com



Model
Model wykonałem praktycznie „z pudła” z zestawu Arii/Otaki. Malowanie tym razem to olejne farby Humbrola: 64 (spód), 117+66 (góra). Pod kalki i washa całość zabezpieczyłem lakierem akrylowym Agamy. Brudzenie to: MiG Dark Wash (góra), MiG Neutral Wash (spód), Van Ghog Raw Umber (spaliny), Van Gogh Paynes Grey (okopcenia). Odrapania wykonałem Humbrolem 56 techniką suchego pędzla.

W dwóch etapach starałem się także lekko zróżnicować „kolorystykę”: przed lakierowaniem wykonałem przecierki ściereczką matującą a następnie po lakierowaniu poeksperymentowałem z filtrem – udało mi się otrzymać całkiem zadowalający rezultat (niestety dość słabo widoczny na zdjęciach).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Front Północny 1939-44: P-47D, 255 IAP-SF, 1/48 ARII

PostNapisane: poniedziałek, 21 października 2013, 19:05
przez Alex976
Świetny model. Genialnie pomalowany.
Z czego robiłeś filtr?

Re: Front Północny 1939-44: P-47D, 255 IAP-SF, 1/48 ARII

PostNapisane: wtorek, 22 października 2013, 10:14
przez Mac Eyka
No nie no fajowy normalnie.
Szkoda może, że pozamykany, bo przy takiej wielkości modelu to aż się prosi o pootwieranie.
Ale chyba zestaw wyjściowy nie grzeszy szczegółowością.
Gratuluje nowego modelu i konsekwencji w tworzeniu kolekcji.

No i smigiełko sie kręci. Bajka.

Re: Front Północny 1939-44: P-47D, 255 IAP-SF, 1/48 ARII

PostNapisane: wtorek, 22 października 2013, 14:20
przez Aero74
Hubert.... bajka!

subtelny wasz i filtry wyciągnęły co najlepsze z tego modelu. i Temat nie oklepany za to +10.
Jest jednak coś co mnie nie przekonuje. Wnęki podwozia i kolor. Wiem że malujesz Agamą i wiem że część modelarzy maluje Zinc Chromate Yellow, część, Interior Green. Ja preferuję to drugie.
To jednak szczegół za całokształt GRATULUJĘ.

Re: Front Północny 1939-44: P-47D, 255 IAP-SF, 1/48 ARII

PostNapisane: wtorek, 22 października 2013, 14:50
przez Adam
Pięknie zrobiony mode i w nietypowym malowaniu, no i to kręcące się śmigiełko. ;o)

Adam.

Re: Front Północny 1939-44: P-47D, 255 IAP-SF, 1/48 ARII

PostNapisane: wtorek, 22 października 2013, 17:29
przez Hal Bregg
Gratulację za temat!. Sowieckie P-47!-dla mnie nowość. Z tego, co na szybko poczytałem w necie, zgodnie z umową Lend-Lease po wojnie zostały zwrócone Stanom, lub zniszczone poprzez rozjechanie (dosłownie) pojazdami gąsienicowymi....

Re: Front Północny 1939-44: P-47D, 255 IAP-SF, 1/48 ARII

PostNapisane: wtorek, 22 października 2013, 18:23
przez skusz
Bardzo ładny, bardzo się podoba. Wnętrze komór jakieś takie czyste, mogłeś je trochę zapuścić, ale to niuans.

Re: Front Północny 1939-44: P-47D, 255 IAP-SF, 1/48 ARII

PostNapisane: wtorek, 22 października 2013, 20:53
przez topik77
To toporne ruskie malowanie jest genialne

Re: Front Północny 1939-44: P-47D, 255 IAP-SF, 1/48 ARII

PostNapisane: środa, 23 października 2013, 19:44
przez dewertus
topik77 napisał(a):To toporne ruskie malowanie jest genialne

Jest tak samo toporne jak fabryczne malowanie USAAF ;o)
skusz napisał(a):Wnętrze komór jakieś takie czyste, mogłeś je trochę zapuścić,

Przeca "zapuściłem"...
Obrazek
Hal Bregg napisał(a):zniszczone poprzez rozjechanie (dosłownie) pojazdami gąsienicowymi....

Dokładnie mówiąc traktorami w stylu "Staliniec"
Aero74 napisał(a):wiem że część modelarzy maluje Zinc Chromate Yellow, część, Interior Green. Ja preferuję to drugie.

Sęk w tym, że z "preferencjami" ma to niewiele wspólnego ;o) O ile wiadomym jest że w kokpicie królował Interior Green to w obszarze pozostałych przestrzeni wewnętrznych (m.in. komory podwozia) przywództwo kolorystyczne nie było już tak oczywiste. Oprócz Interior Green czy Zinc Chromate Yellow występowały także: srebrny, szary, biały czy Dark Sea Blue...
Alex976 napisał(a):Z czego robiłeś filtr?

Mix Dark Wash i Neytral Wash Mig'a nakładany szerokim, płaskim pędzlem z dość sztywnym włosiem.

Re: Front Północny 1939-44: P-47D, 255 IAP-SF, 1/48 ARII

PostNapisane: środa, 23 października 2013, 19:50
przez Voltan
Bardzo ładny model. Wielki plus za "egzotyczny" temat i oczywiście bardzo podoba mi się wykończenie. Wygląda świetnie.
Gratulacje.

Re: Front Północny 1939-44: P-47D, 255 IAP-SF, 1/48 ARII

PostNapisane: środa, 23 października 2013, 20:12
przez greatgonzo
dewertus napisał(a):Jest tak samo toporne jak fabryczne malowanie UASF


USAAF



Musiałem... :oops:

Re: Front Północny 1939-44: P-47D, 255 IAP-SF, 1/48 ARII

PostNapisane: środa, 23 października 2013, 20:57
przez dewertus
greatgonzo napisał(a):Musiałem...

Wcale nie musiałeś :P - już poprawiłem ("+" za czujność) ;o)

Re: Front Północny 1939-44: P-47D, 255 IAP-SF, 1/48 ARII

PostNapisane: środa, 23 października 2013, 22:00
przez skusz
O teraz widzę. :) Ślepaki mi zaczynają nawalać, a na Fundusz nie można liczyć :cry: