Strona 1 z 2

Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri 1/48

PostNapisane: środa, 19 marca 2014, 21:30
przez dewertus
Model szykowałem na Bytom 2014 - miał być wystawiony na "klubowym" stoisku, ale niestety problemy zdrowotne mnie zmogły i z wyjazdu nici :?

Zatem w sposób bardziej klasyczny mam przyjemność zaprezentować najnowszy ulepek w sekcji "maltańskiej" - Reggiane Re.2002 z 5 Stormo, 239 Squadriglia, pilot - major Giuseppe Cenni, Sycylia 1943.

Rys historyczny
Giuseppe Cenni służbę w Regia Aeronautica rozpoczął w 1935 roku. Niepełny rok po zdobyciu skrzydełek pilota zgłosił się jako ochotnik do służby w hiszpańskiej wojnie domowej (jednostką macierzystą została 1 Escuadrilla de Caza del Tercio wyposażona w Fiaty CR.32). Pomiędzy sierpniem 1936 a styczniem 1937 uzyskał 6 zwycięstw indywidualnych, dwa grupowe i jedno uszkodzenie, dodatkowo zniszczył jeden balon zaporowy w powietrzu i dwa samoloty na ziemi. 29 stycznia 1937 w wyniku zderzenia w gęstej mgle z innym Fiatem zmuszony był do awaryjnego lądowania na terenie zajętym przez republikanów i dostał się do niewoli. Do Włoch powrócił w ramach wymiany więźniów wczesną jesienią tego samego roku. W październiku wstępuje w szeregi 51 Stormo.

Z chwilą zakupu przez Włochów Junkersów Ju-87B Cenni otrzymuje przydział do grupy udającej się na przeszkolenia na ten typ samolotu do Niemiec. Od tego momentu jego dalsza służba związana będzie z bombowcami nurkującymi (jest pomysłodawcą i propagatorem stosowania w lotnictwie włoskim bombardowania z odbicia – identyczną technikę wdrażali u siebie Rosjanie (topmasztownicy) oraz Brytyjczycy i Amerykanie (skip bombing)). W listopadzie 1940 obejmuje dowództwo 239 Squadriglia Bombardamento Tuffo. W tym samym miesiącu jednostka wchodzi w skład sił używanych do ataków na Maltę (bierze czynny udział m.in. w słynnym „Illustrious Blitz”). W kwietniu 1941 uczestniczy w kampanii bałkańskiej (w jej trakcie wykonuje 46 misji bojowych i uzyskuje zatopienie frachtowca „Susanah” oraz niszczyciela „Proussa”). Od maja do grudnia 1941 jednostka działa nad Afryką Północną.

Obrazek
Giuseppe Cenni (drugi od lewej) w otoczeniu pilotów 239 Squadriglie - Libia 1941
źródło: Storia degli Aerei Reggiane dal Re.2002 al Re.2005


Po powrocie do Włoch jednostka przechodzi reorganizację – w maju wraz z 209 Squadriglie tworzy 102 Gruppo Autonomo Bombardamento Tuffo którego dowództwo obejmuje Cenni. Nowo utworzona grupa zostaje skierowana na Sycylię do działań przeciwko Malcie. Pierwsze bombardowania celów w Gozo, Luqa i Takali wykonuje nocą 28 maja 1942 roku. W czerwcu grupa czynnie uczestniczy w bitwie o konwój „Harpoon” i zgłasza zatopienie krążownika (Brytyjczycy nie utracili jednostki tej klasy – możliwe że chodzi o uszkodzenie HMS Liverpool i HMS Cairo). W odpieraniu ataków lotnictwa włoskiego i niemieckiego brał udział także nasz ORP Kujawiak, który niestety ostatniego dnia będąc niemal „u bram” Malty zatonął na minie. W lipcu 1943 Cenni otrzymuje awans do stopnia majora.

Obrazek
Osobista maszyna maj. Giuseppe Cenni - Manduria, Włochy 1943
źródło: Storia degli Aerei Reggiane dal Re.2002 al Re.2005


Od grudnia 1942 grupa zaczyna przezbrojenie na Reggiane Re.2002, jednakże ze względu na powolną produkcję proces ten trwa praktycznie do maja 1943 roku. Pierwszą okazją do bojowego wykorzystania nowych samolotów jest dopiero obrona Sycylii (operacja „Husky”). Oprócz 102 Gruppo w Re.2002 przezbrojona została jeszcze 101 Gruppo (208 i 238 Squadriglia), obie Gruppo utworzyły 5 Stormo. Razem w linii znalazło się 32 Reggiane Re.2002 gotowych do akcji. Pierwszego dnia inwazji ofiarą Re.2002 pada pełniący rolę staku szpitalnego transportowiec "Talamba". Następnego dnia (11 lipca) dowodzone przez Cenniniego Re.2002 wykonują dwie misje - podczas pierwszej udaje im się uszkodzić transportowiec "Joseph G. Cannon". Podczas drugiej nie odnoszą sukcesu a ofiarą Spitfire ze 111 Sqn RAF padają trzy maszyny. 13 lipca Włosi zgłaszają trafienie pancernika "Nelson" (nie potwierdzone przez Brytyjczyków) a sami w wyniku nalotu B-24 Liberator tracą większość samolotów. Straty udaje się uzupełnić po kilku dniach i do akcji Reggiane wracają 19 lipca - niestety z wysłanych 15 samolotów z misji nie wraca 7 maszyn zestrzelonych przez pilotów 152 Sqn RAF (i to pomimo silne osłony MC.202 i Bf-109G). Następnego dnia Włosi zatapiają transportowiec "Fort Pelly" a 26 lipca transportowiec "Fishpool". W trakcie walk nad Sycylią Włosi utracili około 30 Re.2002 z czego 19 bezpośrednio w akcji.

3 września 1943 roku alianci wylądowali w południowych Włoszech. Do zwalczania destanu skierowano m.in 15 Re.2002. 4 września 12 samolotów z 5 Stormo pod dowództwem Cenniniego wykonało skuteczny atak na przyczółek, jednak pomimo skutecznej osłony Macchi z 4 Stormo Spitfire ze 111 i 243 Sqn RAF przechwyciły powracające Reggiane i w zaciętej walce zestrzeliły trzy z nich. Jedną z ofiar był osłaniający odwrót podwładnych Cenni (ponoć w tej walce zestrzelił dwa Spitfire). 8 września Włochy podpisały zawieszenie broni...

Pośmiertnie odznaczony został (jako drugi pilot Re.2002) Medaglia d'Oro al Valor Militarne. Na liście asów Regia Aeronautica Cenni figuruje z dorobkiem 8 pewnych zestrzeleń - niestety pomimo poszukiwań nie udało mi się jednoznacznie zidentyfikować tych dwóch odniesionych po wojnie domowej w Hiszpanii. Możliwe, że są to właśnie owa dwa Spity zestrzelone 4 września 1943.

Model
Model to nie mniej, nie więcej niż czysta wersja tego co daje Italeri. Montaż raczej bez przykrych niespodzianek (no może z wyjątkiem osłony silnika, która ostatecznie lekko mi się "zadarła"). Szpachlowanie raczej symboliczne. Malowanie wykonałem tradycyjnie akrylami Agamy (farby i lakiery). Po raz pierwszy pobawiłem się solą (w/g przepisu kolegi Klugi). Wash to Dark Wash, brudzenie to generalnie olej Vandyke Brown oraz Paynes Gray van Gogha, jako filtr zastosowałem mix Dark i Neutral Wash MIGa oraz po raz pierwszy Cold Gray Wash także MIG'a. Zadrapania to Humbrol 56 położony suchym pędzlem. Kalki zestawowe Italeri.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Kilka zdjęć z budowy:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri 1/48

PostNapisane: środa, 19 marca 2014, 21:49
przez Krzysiu
Witam :)
Ależ on pokraczny. Ale w tej całej jego brzydocie jest piękno. Super fajna i czysta robota Hubert.
Bardzo mi się podoba. Widzę że tobie też się jakieś farfocle na modelu przyklejają. Walka z tym to koszmar.

Mam pytanie też o zdjęcia. Jak uzyskałeś efekt że nie widać granicy podłoża z tłem ?
Pozdrawiam
Krzychu

Re: Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri 1/48

PostNapisane: środa, 19 marca 2014, 22:32
przez Mariusz Jarzyna ze Szczec
Jak zwykle super wstępniak. Faktycznie pokraczny-na zdjęciach archiwalnych prezentuje więcej finezji (jakby osłony kół prawie szorują po podłożu no i zły profil garba - poprawił to Quickboost). Bardzo fajne wykonanie oprócz ciemnych z łosza nitów. Wygląda to mega sztucznie szczególnie na statecznikach poziomych od spodu.

Re: Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri 1/48

PostNapisane: środa, 19 marca 2014, 23:31
przez dewertus
Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a):oprócz ciemnych z łosza nitów. Wygląda to mega sztucznie szczególnie na statecznikach poziomych od spodu.

To wynik testowania nowego łosza - Cold Gray. Pierwotnie stateczniki (na próbę) potraktowałem właśnie tym specyfikiem ale uzyskany efekt mnie nie przekonał, dlatego "poprawiłem" klasycznym dark washem i tak oto mam efekt "wzmocnienia" ;o) Nic to, człowiek uczy się na błędach. Następny model pojadę na spodzie po całości Cold Greyem i zobaczę jak wyjdzie (może dla lepszego efektu należy go dwa razy aplikować?).

Re: Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri 1/48

PostNapisane: czwartek, 20 marca 2014, 08:52
przez HK1885
Fajny jest. W sumie rzadko widywany na forach i mocno niszowy.
dewertus napisał(a):Montaż raczej bez przykrych niespodzianek (no może z wyjątkiem osłony silnika, która ostatecznie lekko mi się "zadarła"). Szpachlowanie raczej symboliczne.

Urzekła mnie Twoja historia... :lol:
Mam absolutnie odmienne zdanie.

Re: Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri 1/48

PostNapisane: sobota, 22 marca 2014, 14:10
przez dewertus
HK1886 napisał(a):Urzekła mnie Twoja historia...
Mam absolutnie odmienne zdanie.

Masz na myśli jakość "firmowego" montażu, moją zadartą osłonę czy szpachlowanie?

Re: Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri 1/48

PostNapisane: sobota, 22 marca 2014, 14:36
przez HK1885
dewertus napisał(a):Masz na myśli jakość "firmowego" montażu, moją zadartą osłonę czy szpachlowanie?

Mam na myśli sklejalność tego cosia. W sumie co do szpachlowania to może i symboliczne - gdzie się dało zalepiałem rowy pręcikami z ramek i zalewałem cienkim klejem bo inaczej kilo szpachli by poszło... :lol:

Re: Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri 1/48

PostNapisane: sobota, 22 marca 2014, 18:43
przez Aero74
Podoba mi się Hubercie,
masz taki dar ,że z monotonnych jednokolorowych malowań wyciągasz fajny efekt. Próby z solą ciekawe.
Czy to wina zdjęć czy zamalowany lewy znak identyfikacji nie jest idealnie okrągły ?

Re: Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri 1/48

PostNapisane: sobota, 22 marca 2014, 19:39
przez hacz
Hubert pozwolisz że się przyczepię czy godło zachowało u ciebie swój kolor tła :?: na fotce w rysie historycznym raczej jest coś jaśniejsze nie tak ciemny niebieski.
Tak poza tym kolejna ciekawa maszyna

Re: Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri 1/48

PostNapisane: poniedziałek, 24 marca 2014, 13:54
przez Voltan
Mnie się bardzo podoba i model i wstęp. bardzo je cenie u Ciebie.
Szczególnie podobają mi się okopcenia i przejście kadłub./skrzydło.

Na mnie czeka Re2000 ale na razie mam dość włoskich kolorów :/

Re: Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri 1/48

PostNapisane: poniedziałek, 24 marca 2014, 20:10
przez dewertus
Aero74 napisał(a):czy zamalowany lewy znak identyfikacji nie jest idealnie okrągły ?

Nie jest - w oryginale też nie był (nawet nieco bardziej zachodził na krawędź natarcia ale za późno to spostrzegłem i już nie chciało mi się poprawiać).
hacz napisał(a):czy godło zachowało u ciebie swój kolor tła na fotce w rysie historycznym raczej jest coś jaśniejsze nie tak ciemny niebieski.

Taki ordynarny oczoje..liwy błękit zafundował producent kalkomanii...

Re: Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri 1/48

PostNapisane: poniedziałek, 24 marca 2014, 20:11
przez Klugi
Super, bardzo ładnie pomalowany.

Pozdrawiam

Re: Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri 1/48

PostNapisane: wtorek, 25 marca 2014, 19:25
przez skusz
Taka "makaroniarska" ciekawostka. Taki brzydal, że aż śliczny. Bardzo ładnie zróżnicowane monotonne malowanie.
A od spodu nie było żadnych oznaczeń?

Re: Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri 1/48

PostNapisane: środa, 26 marca 2014, 13:41
przez Aleksander
Lubię "włoszczyznę" i lubię ten model - nawet udało mi się popełnić jego replikę w wydaniu Smera w fikcyjnym malowaniu.
Hubert - Twoje modele są coraz fajniejsze i podziwiam Ciebie za konsekwencje w wyborze tematów.
W Twoim Re.2002 podoba mi się zróżnicowanie kolorów i przebarwienia. Fajny!

Re: Z serii Malta 1940-43: Re.2002 5'Stormo 239'Sq, Italeri

PostNapisane: piątek, 27 grudnia 2024, 19:48
przez tatatusi
Piękna robota, gratulacje.
Przy okazji - dla wszystkich, którzy mają w planach wykonanie tego modelu - podrzucam włoski link dodający nieco informacji o tej maszynie i poprawkach modelu Italeri: https://www.modellismosalento.it/en/modelli/aerei/1170-il-reggiane-re-2002-4-rosso-della-238-sq-101-gr-5-st-ass-r-a-maqnduria-estate-1943-da-kit-italeri-scala-1-48.html