Strona 1 z 1

Fiat G.50 FA-33 AML 1/72 "Finlandia"

PostNapisane: wtorek, 25 marca 2014, 23:48
przez Voltan
Witajcie.

Model powstał w ramach projektu grupowego "Finlandia".

Najpierw kilka słów o samym samolocie. Fiat G.50 miał dość ciekawą historię wielu użytkowników.
Samolot powstał w 1937 roku i stanął do konkursu ogłoszonego przez Regia Aeronautica na myśliwiec defensywny.
Choć przegrał rywalizację z Macci C200 został jednak skierowany do produkcji. Samoloty pierwszej serii zostały dostarczone na testy do Hiszpanii w 1938 roku. Nie udało się ich sprawdzić w warunkach bojowych. Usterki wykryte w trakcie eksploatacji tych pierwszych Fiatów spowodowały wprowadzenie zmian w drugiej serii.
Po przystąpieniu Włoch do wojny w 1940 roku G.50 brały udział w eskortowaniu wypraw bombowych na terytorium Francji, ale do czasu zawieszenia broni nie doszło do walk z myśliwcami francuskimi. Fiaty były również wykorzystywane do eskorty nalotów na Wielką Brytanię w ramach Corpo Aero Italiano, działając z terytorium Belgii. Więcej miały okazji powalczyć na Bałkanach min. przeciw PZL P.24. Najintensywniej używano ich w Afryce Północnej, również do ataków na cele naziemne.

G.50 był używany przez lotnictwo Hiszpańskie do 1943 roku, były to samoloty pierwszej serii dostarczone Frankistom w 1938.
Chorwacja nabyła 10 Fiatów i jednego w wersji dwumiejscowej. Jeden z tych samolotów został przejęty przez partyzantów Tito i był używany bojowo.

Największym jednak odbiorcą G.50 było Lotnictwo Fińskie które zakupiło w sumie 35 samolotów, z czego dostarczono 33 (dwa zostały rozbite w trakcie przelotu ze Szwecji). Samoloty dotarły do jednostki LeLv26 w styczniu 1940. Trzeba przyznać, że Finowie pomimo problemów z silnikami niedostosowanymi do niskich temperatur potrafili z tego nie najlepszego myśliwca zrobić świetny użytek. W trakcie Wojny Zimowej i Wojny Kontynuacyjnej Fiaty zestrzeliły blisko 100 sowieckich maszyn. Tylko dwa G.50 zostały utracone w walkach powietrznych. Daje to rewelacyjne świadectwo fińskim lotnikom. Jako przykład można podać wyczyn por. O. Tuominen który 4 lipca 1941 zestrzelił cztery SB-2 w ciągu czterech minut. Należy przy tym pamiętać, że miał tylko po 150 naboi na lufę. Fiat był ceniony za dobra zwrotność i prędkość nurkowania, natomiast słaba stroną była wysoka prędkość lądowania.

Model przedstawia Fiata G.50 FA-33. Samolot pochodził z drugiej serii. Odniesiono na nim 6 zwycięstw powietrznych, min 8 lipca 1942 r. ppor. Trootti odniósł zwycięstwo nad sowieckim Spitfire. Na tym samolocie testowano narty od Fokker D.XXI prawdopodobnie w 1942.

Relacja warsztatowa:
http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=474&t=37292

Jest tam sporo klątw i złorzeczeń odnoście tego zestawu firmy AML. Co nie znaczy, że chciałbym tu potępiać producenta. Chwała mu za to, że ten model w ogóle wypuścił, bo jedyna alternatywa w 72-ce jest stary Airfix przy którym tez się trzeba napracować. Ale zestaw do łatwych nie należy, przynajmniej dla mnie. Na pewno jest pracochłonny. Cieszyłbym się, że mam go za sobą, ale w szafie leża jeszcze dwa :)

Model malowany farbami akrylowymi Italerii z zestawu do RA (kolory podstawowe) oraz Gunze.
Zestaw AML uzupełniłem o lufy metalowe firmy Master.
Obicia wykonane poszarpaną gąbką. Łosz AK, zacieki i zabrudzenia to kredki akwarelowe. Drobniejsze zadrapania np. na łopatach śmigła to szara kredka akwarelowa.

Jeszcze raz dziękuję wszystkim którzy wspierali mnie duchowo i merytorycznie w wątku warsztatowym.

Teraz czas na foty.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Fiat G.50 FA-33 AML 1/72 "Finlandia"

PostNapisane: środa, 26 marca 2014, 00:22
przez spiton
Fajny. Udało ci się wybrnąć ze wszystkich trudnych momentów. A efekt końcowy jest bardzo przyzwoity.

Re: Fiat G.50 FA-33 AML 1/72 "Finlandia"

PostNapisane: środa, 26 marca 2014, 01:01
przez pik
No i fajnie, że jest! :)

Podoba mi się malowanie. Mniej podobają mi się obicia, ale sam lepszych nie zrobię heh.

Z problemów z km-ami widzę, że wybrnąłeś, ale chyba nie bez strat. Część silnikowa wydaje mi się zbyt wysunięta do przodu, co psuje sylwetkę.

Nie zmienia to faktu, że jako całość prezentuje się ładnie. No i do tego dość rzadki gość w galeriach...

Też mam w planach. Airfixa raczej. ;o)

Re: Fiat G.50 FA-33 AML 1/72 "Finlandia"

PostNapisane: środa, 26 marca 2014, 08:41
przez Aero74
Dałeś radę Voltan,
Przebrnąłeś przez masę prób przy tym modelu i wyciągnąłeś z niego więcej niż wydawało mi się że można.
Nie podobają mi się obicia , a raczej ich równomierne rozłożenie.
Duże doświadczenie i kolejny model na półkę. Mam nadzieję , że teraz zrobisz coś prostszego , a co za tym idzie szybszego :)

Re: Fiat G.50 FA-33 AML 1/72 "Finlandia"

PostNapisane: środa, 26 marca 2014, 09:07
przez piotr dmitruk
Nie przepadam za tym Fiatem, ale wyszedł bardzo fajnie.
Pewien niedosyt mam, jeśli chodzi o zróżnicowanie powierzchni. Intensywniej poobijałbym nasadę skrzydła i okolice drzwiczek, tam gdzie pilot wdrapywał się do kabiny, ale ogólne wrażenie pozytywne.

Re: Fiat G.50 FA-33 AML 1/72 "Finlandia"

PostNapisane: środa, 26 marca 2014, 13:30
przez Aleksander
Wygląda bardzo fajnie - pomalowany i ubrudzony całkiem nieźle - ale podobnie jak poprzedników, nie przekonują mnie otarcia. Ale "włoszczyznę" zawsze lubiłem, nawet w wydaniu fińskim! :lol:
BSP

Re: Fiat G.50 FA-33 AML 1/72 "Finlandia"

PostNapisane: środa, 26 marca 2014, 17:13
przez dewertus
Model prezentuje się bardzo dobrze co jest jednoznacznym potwierdzeniem nakładu pracy jaki w niego włożyłeś - gratuluję!

Re: Fiat G.50 FA-33 AML 1/72 "Finlandia"

PostNapisane: środa, 26 marca 2014, 17:22
przez skusz
Brawo, brawo, brawo. Za temat, zwycięstwo nad oporną materią, malowanie.
Km-y wyszły OK. Obicia, takie sobie. Nie przekonuje mnie jeszcze różnica w kolorach pasów szybkiej identyfikacji a kołpakiem śmigła.

Re: Fiat G.50 FA-33 AML 1/72 "Finlandia"

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 12:00
przez topik77
Fajne to to

Re: Fiat G.50 FA-33 AML 1/72 "Finlandia"

PostNapisane: wtorek, 1 kwietnia 2014, 07:54
przez Voltan
Dzięki za dobre słowo.

Z obiciami macie sporo racji. Będę musiał to poprawić.
Osobiście to najbardziej jestem zadowolony w tym modelu z wydechów.
Tzn. z faktury i barwy, bo są i tak nieco za grube.

Następny będzie lepszy, ale nieprędko :)