Strona 1 z 3

Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 12:00
przez pik
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Źródło: Magazyn Flugzeug 01/1998.

Arado 240 to wyjątkowo intrygujący samolot. Nie tylko ze względu na oryginalny wygląd i zastosowane rozwiązania techniczne, ale także na dość pokrętną i pełną białych plam historię. Zapoznając się z dostępnymi informacjami łatwo zauważyć wiele sprzeczności, trudno oddzielić domysły od faktów, a próba odtworzenia historii rozwoju konstrukcji przypomina zabawę w dopasowanie puzzli przy wielu brakujących elementach.

Tym niemniej udało mi się wygrzebać trochę informacji o Arado Ar-240 A-04/U-2 (czwarty i ostatni egzemplarz przedseryjny) W.Nr.00014.

Prace nad tym egzemplarzem rozpoczęto we wrześniu 1941. Proces produkcyjny wydłużył się do roku, a to ze względu na podjęcie decyzji o zamontowaniu skrzydeł o powiększonej rozpiętości (16,6 m) oraz silnika DB603A (zamiast DB601) z czterołopatowym śmigłem. Zmieniono także kształt stateczników pionowych. Na skutek tych zmian A-04 był wyglądem bardzo zbliżony do wersji C.

20 września 1942 podpisano fabryczny odbiór, 15 października samolot przeszedł kontrolę i 10 grudnia odbył się pierwszy lot testowy pod oznaczeniem DI+CZ. 18 grudnia 1942 Oblt Thierfelder przeprowadził A-04 na lotnisko w Rechlinie. Nie wiadomo co się działo z tym egzemplarzem przez większość roku 1943, zapewne był testowany, choć nie jest pewne w jakim zakresie bo 16 lutego zapadła decyzja RLM o skreśleniu programu Ar-240 (wybrano Me-410).

Kolejna wzmianka o A-04 pojawia się w październiku 1943 kiedy A-03 i A-04 przekazano do jednostki rozpoznawczej we Włoszech (2./(F) 122 w Perugii). A-04 miał odnieść poważne uszkodzenia w czasie swojego pierwszego lot bojowego (awaria silników). Jednak uszkodzenia nie mogły być ciężkie, bo samolot po prowizorycznej naprawie wrócił do zakładów Arado. Dokonano remontu, samolot otrzymał oznaczenie T9+GL i w lutym 1944 miał odbywać loty rozpoznawcze nad Wielką Brytanią (3./Erpr.Gr.Ob.d.L., z lotniska Paryż-Orly). W marcu A-04 udał się nad Morze Śródziemne i prowadził rozpoznanie w rejonie Korsyki.

24 marca 1944 samolot pojawił się w bazie Oranienburg, gdzie miał odbywać liczne loty testowe do czerwca 1944. Brzmi to o tyle ciekawie, że program Ar-240 został już dawno wstrzymany, a do służby wkraczały znacznie nowsze konstrukcje jak np Ar-234.

Karierę A-04 zakończyła kraksa podczas awaryjnego lądowania jesienią 1944 na terenie... Polski! Przyczyną miał być błąd pilota (Lt. Horst Goetz), który nie był w pełni zaznajomiony z obsługą samolotu.

A-04 jest znany z kilku ujęć, wykonanych w różnym czasie. Zdjęcia 1. i 2. zrobiono prawdopodobnie w Oranienburgu na początku 1944. Zwraca uwagę brak uzbrojenia obronnego w tym okresie. Fotka 3. przedstawia wrak T9+GL po kraksie w Polsce, z żółtym pasem charakterystycznym dla Frontu Wschodniego.

O modelu.

Revell portretuje inny egzemplarz, Ar-240 V10, to jedyny ukończony prototyp wersji C (W.Nr. 0018). Miał ponoć oznaczenie BO+RD i testowano go jako nocny myśliwiec. Nie istnieją zdjęcia tej maszyny, nawet nie jest pewne czy miał zamontowane anteny radaru. Zaproponowany schemat malowania wynika bardziej z fantazji producenta modelu niż z wiarygodnych źródeł.

Stąd też zdecydowałem się na wykonanie A-04, który mimo wielu wątpliwości jest lepiej udokumentowany i ma ciekawą historię. Ale to raczej luźna interpretacja, bo model jest w zasadzie prosto z pudła, tylko z kosmetycznymi zmianami mającymi go upodobnić do A-04 (rezygnacja z montażu anten radaru, podwieszanej gondoli z działkami i wlotów pod silnikami). Oznaczenia kodowe wydrukowałem we własnym zakresie (mam drugi komplet kalkomanii jakby ktoś był zainteresowany).

Co do samego produktu Revella to można mieć pewne zastrzeżenia merytoryczne, ale wypada zrozumieć producenta, który borykał się z podobnymi problemami dokumentacyjnymi jak modelarze wykonujący ten zestaw. Poza tym model bardzo przyjemny w montażu, delikatne linie podziałowe, świetne jakościowo tworzywo. Z minusów to okropne anteny radarów, warte wymiany gdyby ktoś robił V10. Mnie się ten zestaw bardzo spodobał, szkoda że tak rzadko gości w galeriach. Warto wspomnieć że Revell oferował także wcześniejsze wersje Ar-240 z krótszymi skrzydłami, kadłubem, silnikami DB601 i 3-łopatowym śmigłem z wentylatorowym kołpakiem.

Wykonawczo model to brat bliźniak prezentowanego niedawno Me-410. Budowałem i malowałem te modele równolegle, także użyte farby (emalie Model Master authentic) i wykończenie (werniks akrylowy, olejny wash) są identyczne.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 12:32
przez marco2607
Bardzo :!: ciekway model i fajne wykonanie. Kiedyś go zrobiłem i chętnie przygarnę kalki , może będzie to jakaś zachęta na przemalowanie.

Może ktoś ma rozklejkę i nie jest mu potrzebna , kiedyś na allegro kupiłem ar-240 ale brakowało mu części skrzydła.

Re: Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 12:34
przez Ajak
Podoba mi się że tak czysto i konsekwentnie zrealizowałeś obie (Me410) maszyny w dość w sumie komplikowanym kamo motling.

Re: Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 12:43
przez LordDisneyland
Bardzo mi się podoba. Czy mógłbyś dać jeszcze jakieś zdjęcie z przodu?
I dzięki za rys historyczny. Lubię tego typu urozmaicenia galerii..

Re: Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 13:18
przez Kuba P.
Uprzejmie informuje, iż nie wyświetlają mi się zdjęcia.

Re: Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 13:33
przez Pawel Burchard
Pierwsze wrażenie jest pozytywne i niech tak zostanie :) O tym samolocie można by dyskutować długo i namiętnie ale rzeczywiście jest trochę tak, że za mało jest informacji a zwłaszcza fotografii Ar 240 z silnikami DB 603, wiele pozostaje w sferze domysłów. Jak na razie to najbardziej przyzwoicie wykonany model Ar 240 z DB 603 jaki widziałem w sieci. Sam się zabieram za obydwie wersje (z DB 601 i DB 603) ale na razie tylko wirtualnie, rysunkowo i być może na tym się skończy :)

p.

Re: Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 13:57
przez Pawel Burchard
A jeszcze trochę złośliwie wkleje fotkę (jedyną znaną) tego samolotu z okresu który jak rozumiem ma oddawać Twój model (źródło takie jak powyżej zapodał Darek) -

Obrazek

p.

Re: Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 14:01
przez Voltan
Bardzo ładna maszyna, ta "płetwa ogonowa" wygląda niesamowicie.
Elegancko wymalowany, bardzo podobają mi się plamki. Troszkę taki czyścioszek, ale to kwestia wyboru a nie wada.
Podoba mi się szklarnia, bardzo przejrzysta i bez paprochów. Pewien niedosyt budzą lufy w wieżyczkach.

Me 410 jakoś przegapiłem, ale model mi się również podoba i chyba się na taki zasadzę.

Pozdrawiam

Re: Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 14:50
przez pik
Hej!

Dziękuję za wszystkie wpisy! Cieszę, że model się spodobał. :)

chętnie przygarnę kalki , może będzie to jakaś zachęta na przemalowanie.
OK, proszę bardzo marco. Podeślij mi swoje dane na PW.

Czy mógłbyś dać jeszcze jakieś zdjęcie z przodu?
Heh, zawsze myślałem że fotki samolotów enface są mało ciekawe i mało na nich widać... No, może poza symetrią skrzydeł itp., ale zapewniam że ta jest OK. Tym niemniej postaram się machnąć taką fotę od przodu. 410 też. ;o)

Uprzejmie informuje, iż nie wyświetlają mi się zdjęcia.
No przykro mi Kuba, tym bardziej że zawsze mogę liczyć na Twoje fachowe uwagi. Ale nikt inny nie zgłasza takiego problemu, także mniemam że problem jest związany z Twoim komputerem/dostawcą internetu.

A jeszcze trochę złośliwie wkleje fotkę (jedyną znaną) tego samolotu z okresu który jak rozumiem ma oddawać Twój model (źródło takie jak powyżej zapodał Darek) -
Żadna tam złośliwość, zdjęcie oczywiście widziałem, ale nie znalazłem go w necie, a nie chciało mi się skanować. Także dzięki Paweł. I tak, odtwarzając malowanie wzorowałem się głównie na tym zdjęciu, które jest na tyle wykontrastowane że można się schematu kamuflażu domyślić. Poza tym na zdjęciu wyraźnie widać zamontowane zdalnie sterowane stanowiska FA-13 wraz z peryskopami. Nie wiadomo dokładnie kiedy i gdzie zrobiono to zdjęcie, ale znalazłem informację, że uzbrojenie obronne zamontowono we wrześniu 1943. A w marcu 1944 w Oranienburgu A-04 wieżyczek już nie miał. Można przypuszczać, że tak wyglądał w okresie lotów bojowych nad Anglią i Korsyką.

Re: Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 16:17
przez skusz
Bardzo fajny model, bardzo mi się podoba.

Re: Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 16:39
przez Murek
Ładne wykonanie ciekawej maszyny :D Jak na mój gust mógł by być nieco bardziej poobijany, przybrudzony

Re: Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 17:06
przez net_sailor
Ja też nie widzę zdjęć :(

Re: Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 17:24
przez Jostein
Ani ja - poza zdjęciem wrzuconym przez Kolegę Pawła Burcharda.

Re: Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 17:56
przez pik
Hmmmm... Skoro tak, to jutro skontaktuje się z adminem mojego serwera i skonsultuję sprawę. Za utrudnienia w odbiorze przepraszam.

Re: Arado Ar-240 A-04 "T9+GL" 1/72 Revell

PostNapisane: czwartek, 27 marca 2014, 17:57
przez garrett
Pytanie: te maszyny miały wymieniane silniki jak przysłowiowe rękawiczki. Na którym zatem egzemplarzu latał sobie Rick Brown? Opisał go dość dokładnie, jako wyposażonego w DB603, gdzieś na jakimś lotnisku francuskim[zajętym przez]...