"Malta 1940-43" - Dornier Do 217E III/KG2, Italeri 1:72
Napisane: wtorek, 7 lipca 2009, 11:39
Witam,
Jestem nowym forumowiczem w gronie PWM, dlatego na wstępie chciałbym przedstawić się i swoje podejście do modelarstwa Mam na imię Hubert (nick "DeWertus"). Modelarstwem zajmuje się od wielu, wielu lat, jednak świadom swoich ograniczeń manualno-warsztatowych modele wykonuję w standardzie "prosto z pudła". Chylę czoła przed koleżankami i kolegami, którzy dzięki opanowaniu wielu technik (podstarzenie, brudzenie, itp.…) oraz wręcz zegarmistrzowskiej precyzji tworzą modele wyglądające jak żywe. Dla mnie modelarstwo to przede wszystkim odskocznia od prozy dnia codziennego i wariactw otaczającego nas świata oraz źródło frajdy w zgłębianiu wiedzy z historii lotnictwa. Moimi ulubionymi "obszarami" są:
- Malta 1940-43 (i wszystko co z działaniami dotyczącymi Malty związane)
- Front Północny 1939-44 (czyli zmagania fińsko-sowieckie)
- Korea 1950-53
Na otwarcie model Dorniera Do 217 E-4 w skali 1/72 z zestawu Italeri.
Inspiracja do wykonania modelu była lektura monografii Do 217 wydanej przez KAGERO, a właściwie dość tajemniczy i lakoniczny podpis pod jedna z sylwetek samolotu na planszach barwnych. Otóż ów zapis głosi ze przedstawiony samolot o kodzie U5+BD to maszyna z VI./KG2 operująca nad morzem śródziemnym z baz położonych na południu Francji w okresie czerwiec - grudzień 1942. Niby nic nadzwyczajnego a jednak….
Ponieważ obszar morza śródziemnego (a w szczególności działania związane z Malta) stanowi jeden z moich ulubionych tematów, postanowiłem czym prędzej wykonać model samolotu dość egzotycznego w tym rejonie działań (mowa o wersji "E"). Z większą uwaga przystąpiłem do poszukiwań jakiś dodatkowych informacji, zdjęć, etc… I się zaczęło: pierwsze, co mi nie pasowało to właśnie lakoniczny podpis pod plansza i…. jedynym zdjęciem w monografii, które przedstawiało Dorniera operującego nad morzem śródziemnym. Było to o tyle dziwne, ze wszystkie inne opisy zdjęć były bardzo dokładne. Poszukiwania w necie odsłaniały kolejne zagadki:
1. Jakim cudem samolot z bocznym oznaczeniem "BD" mógł latać w VI Gruppe, skoro oznaczenie "D" należało do klucza sztabowego III Gruppe?
2. Dlaczego kolor litery kodowej "B" jest niebieski skoro wg norm i opisów powinien być zielony?
3. Jak to możliwe, ze samolot latał w VI Gruppe skoro w skład KG 2 wchodziły Stab, I, II, III, IV i V Gruppe?
4. Skąd informacja o czerwcu skoro pierwsze jednostki KG 2 trafiły do południowej Francji (baza Toulouse-Francazal) w listopadzie 1942 i była to III Gruppe (7./KG2, 8./KG2 i 9./KG2) - w świetle danych, jakie udało mi się odszukać były to jedyne jednostki KG2 operujące w tym rejonie. W późniejszym okresie na Do 217 E nad morzem śródziemnym z południowej Francji operowała jeszcze II/KG100…
5. Na zdjęciach pasy szybkiej identyfikacji na skrzydłach są w kolorze białym (a nie jak podaje KAGERO) w niebieskim…
Suma summarum zbudowałem model Dorniera bogatszy w wiedzę z zastosowania jednostek bombowych posiadających ten typ na uzbrojeniu. I tak model mój prezentuje samolot Do 217 E-4 w służbie III Gruppe, a dokładniej 8./KG2 stacjonującej w południowej Francji w bazie Toulouse-Francazal w okresie listopad - grudzień 1942.
Największy "kwach”, jaki nie się przytrafił podczas klejenia to odparowanie resztek kleju cjano-akrylowgo na wieżyczce…
Model malowany akrylami AGAMY metoda pędzelkową.
----------------------------------------------------------
Warsztat:
Petlakow Pe-2FT – 75% (Leningrad)
Savoia Marchetti SM-79 – 40% (Malta / M.Śródziemne)
Savoia Marchetti SM-81 – 40% (Malta / M.Śródziemne)
Fiat G-50 – 90% (Malta / M.Śródziemne)
Hawker Hurricane Mk IIB – 95 % (Malta / M.Śródziemne)
Matin 167 Maryland – 75% (Malta / M.Śródziemne)
Bell P-39Q – 80% (Leningrad)
Junkers Ju-87 – 60% (Malta / M.Śródziemne)
Junkers Ju-88 – 60% (Malta / M.Śródziemne)
Jestem nowym forumowiczem w gronie PWM, dlatego na wstępie chciałbym przedstawić się i swoje podejście do modelarstwa Mam na imię Hubert (nick "DeWertus"). Modelarstwem zajmuje się od wielu, wielu lat, jednak świadom swoich ograniczeń manualno-warsztatowych modele wykonuję w standardzie "prosto z pudła". Chylę czoła przed koleżankami i kolegami, którzy dzięki opanowaniu wielu technik (podstarzenie, brudzenie, itp.…) oraz wręcz zegarmistrzowskiej precyzji tworzą modele wyglądające jak żywe. Dla mnie modelarstwo to przede wszystkim odskocznia od prozy dnia codziennego i wariactw otaczającego nas świata oraz źródło frajdy w zgłębianiu wiedzy z historii lotnictwa. Moimi ulubionymi "obszarami" są:
- Malta 1940-43 (i wszystko co z działaniami dotyczącymi Malty związane)
- Front Północny 1939-44 (czyli zmagania fińsko-sowieckie)
- Korea 1950-53
Na otwarcie model Dorniera Do 217 E-4 w skali 1/72 z zestawu Italeri.
Inspiracja do wykonania modelu była lektura monografii Do 217 wydanej przez KAGERO, a właściwie dość tajemniczy i lakoniczny podpis pod jedna z sylwetek samolotu na planszach barwnych. Otóż ów zapis głosi ze przedstawiony samolot o kodzie U5+BD to maszyna z VI./KG2 operująca nad morzem śródziemnym z baz położonych na południu Francji w okresie czerwiec - grudzień 1942. Niby nic nadzwyczajnego a jednak….
Ponieważ obszar morza śródziemnego (a w szczególności działania związane z Malta) stanowi jeden z moich ulubionych tematów, postanowiłem czym prędzej wykonać model samolotu dość egzotycznego w tym rejonie działań (mowa o wersji "E"). Z większą uwaga przystąpiłem do poszukiwań jakiś dodatkowych informacji, zdjęć, etc… I się zaczęło: pierwsze, co mi nie pasowało to właśnie lakoniczny podpis pod plansza i…. jedynym zdjęciem w monografii, które przedstawiało Dorniera operującego nad morzem śródziemnym. Było to o tyle dziwne, ze wszystkie inne opisy zdjęć były bardzo dokładne. Poszukiwania w necie odsłaniały kolejne zagadki:
1. Jakim cudem samolot z bocznym oznaczeniem "BD" mógł latać w VI Gruppe, skoro oznaczenie "D" należało do klucza sztabowego III Gruppe?
2. Dlaczego kolor litery kodowej "B" jest niebieski skoro wg norm i opisów powinien być zielony?
3. Jak to możliwe, ze samolot latał w VI Gruppe skoro w skład KG 2 wchodziły Stab, I, II, III, IV i V Gruppe?
4. Skąd informacja o czerwcu skoro pierwsze jednostki KG 2 trafiły do południowej Francji (baza Toulouse-Francazal) w listopadzie 1942 i była to III Gruppe (7./KG2, 8./KG2 i 9./KG2) - w świetle danych, jakie udało mi się odszukać były to jedyne jednostki KG2 operujące w tym rejonie. W późniejszym okresie na Do 217 E nad morzem śródziemnym z południowej Francji operowała jeszcze II/KG100…
5. Na zdjęciach pasy szybkiej identyfikacji na skrzydłach są w kolorze białym (a nie jak podaje KAGERO) w niebieskim…
Suma summarum zbudowałem model Dorniera bogatszy w wiedzę z zastosowania jednostek bombowych posiadających ten typ na uzbrojeniu. I tak model mój prezentuje samolot Do 217 E-4 w służbie III Gruppe, a dokładniej 8./KG2 stacjonującej w południowej Francji w bazie Toulouse-Francazal w okresie listopad - grudzień 1942.
Największy "kwach”, jaki nie się przytrafił podczas klejenia to odparowanie resztek kleju cjano-akrylowgo na wieżyczce…
Model malowany akrylami AGAMY metoda pędzelkową.
----------------------------------------------------------
Warsztat:
Petlakow Pe-2FT – 75% (Leningrad)
Savoia Marchetti SM-79 – 40% (Malta / M.Śródziemne)
Savoia Marchetti SM-81 – 40% (Malta / M.Śródziemne)
Fiat G-50 – 90% (Malta / M.Śródziemne)
Hawker Hurricane Mk IIB – 95 % (Malta / M.Śródziemne)
Matin 167 Maryland – 75% (Malta / M.Śródziemne)
Bell P-39Q – 80% (Leningrad)
Junkers Ju-87 – 60% (Malta / M.Śródziemne)
Junkers Ju-88 – 60% (Malta / M.Śródziemne)