Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.V 249 Sq. RAF, 1:72
Napisane: piątek, 10 lipca 2009, 10:22
Witam,
Z serii "maltańskiej" chciałbym zaprezentować Wam model samolotu Spitfire w służbie RAF teoretycznie w wersji Mk.VC. Dlaczego teoretycznie? Bo sam model to w rzeczywistości wersja Mk.VB, dopiero po zakończeniu budowy dowiedziałem się, że oryginał był w wersji VC, tak więc mój model to VB udające VC (także s/n na modelu nie jest poprawny - powinien być BR323)
Samolot w barwach 249 dywizjonu RAF operującego z bazy Ta Kali (maj 1941 - listopad 1942) na Malcie. Model przedstawia egzemplarz należący do sierżanta Georga Beurlinga - w trakcie służby na Malcie zestrzelił 27 samolotów n-pla (ogółem uzyskał 31 zwycięstw). Na tym Spicie zestrzelił 5 myśliwców przeciwnika (3 MC.202 i 2 Me-109).
Kamuflaż to tzw. "Malta blue". To oryginalne malowanie powstało dzięki Marszalkowi K. Parkowi, który objął dowództwo lotnictwa na Malcie w czerwcu 1942. Otóż Spity na Malcie posiadały kilka typów malowania, które generalnie było wariacją "desert scheme" z rożnym kolorem spodu (sky, azure blue albo mediteranian blue) - rzadziej spotykało się Spity w malowaniu Temparte Land . Niestety kamuflaż pustynny obowiązujący w rejonie morza śródziemnego całkowicie nie sprawdzał się na Malcie - tutaj samoloty operowały głownie nad morzem (jasny pustynny kamuflaż je demaskował). Po kilku tygodniach nieustającego "męczenia" dowództwo RAF w końcu dało zgodę Parkowi na przemalowanie samolotów. Niestety okazało się ze jedynym kolorem dostępnym na Malcie jest PR blue... który położono na kolor piaskowy (pozostawiając brąz ziemisty). Ponieważ przemalowywanie wykonywane było w pospiechu i przy "oszczędzaniu" farby bardzo często kolor piaskowy przebijał z pod spodu, co tez starałem się uzyskać na moim modelu.
Ciemne linie na krawędzi natarcia to pozostałości po pierwszej próbie wykonania wash'a - niestety nieudanej
Model to składak: kadłub, skrzydła i stateczniki są z Hobby Bossa, osłona kabiny i śmigło z Italeri (dziękuje Italce, ze swojego Spita Mk. V wyposażyła w dwie osłony kabiny i dwa typu śmigieł) zaś podwozie ze starego KP
Model w całości pomalowany pędzlem przy pomocy farb akrylowych Model Master, Gunze i Pacra oraz lakierów Tamiya (połysk) i Agama (matt). Kokardy i "fin" pochodzą z Techmodu, litery kodowe i s/n z Hobby Bossa. Proces nakładania kalkomanii wspierany był chemicznie przez Mr. Mark Softer.
---------------------------------------------------------------
Warsztat:
Petlakow Pe-2FT – 75% (Leningrad)
Savoia Marchetti SM-79 – 40% (Malta / M. Środziemne)
Savoia Marchetti SM-81 – 40% (Malta / M. Środziemne)
Fiat G-50 – 90% (Malta / M. Środziemne)
Hawker Hurricane Mk IIB – 95 % (Malta / M. Środziemne)
Matin 167 Maryland – 75% (Malta / M. Środziemne)
Bell P-39Q – 80% (Leningrad)
Junkers Ju-87 – 60% (Malta / M. Środziemne)
Junkers Ju-88 – 60% (Malta / M. Środziemne)
Z serii "maltańskiej" chciałbym zaprezentować Wam model samolotu Spitfire w służbie RAF teoretycznie w wersji Mk.VC. Dlaczego teoretycznie? Bo sam model to w rzeczywistości wersja Mk.VB, dopiero po zakończeniu budowy dowiedziałem się, że oryginał był w wersji VC, tak więc mój model to VB udające VC (także s/n na modelu nie jest poprawny - powinien być BR323)
Samolot w barwach 249 dywizjonu RAF operującego z bazy Ta Kali (maj 1941 - listopad 1942) na Malcie. Model przedstawia egzemplarz należący do sierżanta Georga Beurlinga - w trakcie służby na Malcie zestrzelił 27 samolotów n-pla (ogółem uzyskał 31 zwycięstw). Na tym Spicie zestrzelił 5 myśliwców przeciwnika (3 MC.202 i 2 Me-109).
Kamuflaż to tzw. "Malta blue". To oryginalne malowanie powstało dzięki Marszalkowi K. Parkowi, który objął dowództwo lotnictwa na Malcie w czerwcu 1942. Otóż Spity na Malcie posiadały kilka typów malowania, które generalnie było wariacją "desert scheme" z rożnym kolorem spodu (sky, azure blue albo mediteranian blue) - rzadziej spotykało się Spity w malowaniu Temparte Land . Niestety kamuflaż pustynny obowiązujący w rejonie morza śródziemnego całkowicie nie sprawdzał się na Malcie - tutaj samoloty operowały głownie nad morzem (jasny pustynny kamuflaż je demaskował). Po kilku tygodniach nieustającego "męczenia" dowództwo RAF w końcu dało zgodę Parkowi na przemalowanie samolotów. Niestety okazało się ze jedynym kolorem dostępnym na Malcie jest PR blue... który położono na kolor piaskowy (pozostawiając brąz ziemisty). Ponieważ przemalowywanie wykonywane było w pospiechu i przy "oszczędzaniu" farby bardzo często kolor piaskowy przebijał z pod spodu, co tez starałem się uzyskać na moim modelu.
Ciemne linie na krawędzi natarcia to pozostałości po pierwszej próbie wykonania wash'a - niestety nieudanej
Model to składak: kadłub, skrzydła i stateczniki są z Hobby Bossa, osłona kabiny i śmigło z Italeri (dziękuje Italce, ze swojego Spita Mk. V wyposażyła w dwie osłony kabiny i dwa typu śmigieł) zaś podwozie ze starego KP
Model w całości pomalowany pędzlem przy pomocy farb akrylowych Model Master, Gunze i Pacra oraz lakierów Tamiya (połysk) i Agama (matt). Kokardy i "fin" pochodzą z Techmodu, litery kodowe i s/n z Hobby Bossa. Proces nakładania kalkomanii wspierany był chemicznie przez Mr. Mark Softer.
---------------------------------------------------------------
Warsztat:
Petlakow Pe-2FT – 75% (Leningrad)
Savoia Marchetti SM-79 – 40% (Malta / M. Środziemne)
Savoia Marchetti SM-81 – 40% (Malta / M. Środziemne)
Fiat G-50 – 90% (Malta / M. Środziemne)
Hawker Hurricane Mk IIB – 95 % (Malta / M. Środziemne)
Matin 167 Maryland – 75% (Malta / M. Środziemne)
Bell P-39Q – 80% (Leningrad)
Junkers Ju-87 – 60% (Malta / M. Środziemne)
Junkers Ju-88 – 60% (Malta / M. Środziemne)