Strona 1 z 1

Z serii "Malta 1940-43" - Bf 109E-7, 7/JG 26, HobbyBoss 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 27 lipca 2009, 09:30
przez dewertus
Witam,
Z serii "Malta 1940-43" czas na prezentację "ekwipunku" państw Osi. Model wykonałem jakieś 2 lata temu.

Inspiracja wykonania tego modelu był artykuł (jeśli dobrze pamiętam to opublikowany w Aero lub Militariach XXw) opisujący dość rzadki przypadek w historii kampanii lotniczych - jednostka 7/JG26 nie poniosła żadnej straty bojowej w trakcie walk toczonych nad Maltą w 1941 r. 8-) Co więcej, pojawienie się tej doborowej jednostki spowodowało lawinowy wzrost strat po stronie RAF'u. Jej odwołanie do walk w Jugosławii, a następnie na front wschodni uchroniło RAF przed całkowitym unicestwieniem lotnictwa myśliwskiego stacjonującego na Malcie. Fakt, że pilotom latającym na Hurricanach nie udało się stracić ani jednego Messera obniżał morale pilotów i potęgował swoistą psychozę - lęk przed spotkaniem z Bf 109. :shock: Pierwszy Bf 109E zestrzelony przez pilotów RAF dopiero po odwołaniu 7/JG 26 i jeśli dobrze pamiętam należał do JG 27.

Samolot w malowaniu dowódcy 7/JG26 - Staffelkapitana Oblt. Joachima Muncheberga (w okresie walk nad Maltą (luty - maj) zestrzelił 19 samolotów RAF), lotnisko Gela, Sycylia, marzec 1941.

Model zbudowałem z zestawu Hobby Boss'a. Był to pierwszy model z serii easy assembly authentic kit, który ma niezintegrowaną z kadłubem kabinę pilota :mrgreen: , co umożliwia wykonanie w sposób 'cywilizowany' tego elementu (wraz z waloryzacją). Model składa się bardzo przyjemnie, elementy pasują doskonale i w tym modelu nie musiałem stosować ani grama szpachli. Model pomalowany metodą pędzelkową farbami HUMBROL. Kalki położone zostały bezpośrednio na farbę, bez stosowania lakieru błyszczącego (co niestety widać), :-/ ale już z zastosowaniem chemii - Tensol.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

pzdr.
Hubert

-------------------------------------------------------------
Warsztat:
Petlakow Pe-2FT – 75% (Leningrad)
Savoia Marchetti SM-79 – 40% (Malta / M. Śródziemne)
Savoia Marchetti SM-81 – 40% (Malta / M. Śródziemne)
Fiat G-50 – 90% (Malta / M. Środziemne)
Matin 167 Maryland – 75% (Malta / M. Śródziemne)
Bell P-39Q – 80% (Leningrad)
Junkers Ju-87 – 60% (Malta / M. Śródziemne)
Junkers Ju-88 – 60% (Malta / M. Śródziemne)

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Bf 109E-7, 7/JG 26, 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 27 lipca 2009, 20:46
przez Jaho63
Muncheberg to jeden z "moich", ale jeszcze się waham pomiędzy Me-109E a Fw-190A-3. Sam model HB wygląda jakby miał zbyt gruby kadłub, ale może tak wyszło na fotkach?

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Bf 109E-7, 7/JG 26, 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 27 lipca 2009, 21:34
przez dewertus
Jaho63 napisał(a):Sam model HB wygląda jakby miał zbyt gruby kadłub, ale może tak wyszło na fotkach?


To tylko złudzenie z fotografii - z HB oprócz prezentowanego powyżej Emila mam jeszcze Gustawa (a właściwie Fridricha - po porównaniu z planami w monografii KAGERO wyszło mi ze G-2 z HB idealnie odwzorowywuje... F-4 / F-6 ) :lol: i oba modele "leżą" w planach bez jakiś specjalnych odchyłek. Z modeli HB jakie oglądałem (częśc z nich nabyłem) to tylko P-51 ma za wąski kadłub (o jakieś 25-30%), reszta ma poprawne wymiary

Tak więc Bf 109 G-2 z HB w mojej kolekcji wcielił się w Bf 109 F-4 pilotowaną przez Hptm. Heinza Bara z I/JG77 stacjonującego na Sycylii w czerwcu 1942.

pzdr.
Hubert

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Bf 109E-7, 7/JG 26, 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 27 lipca 2009, 23:00
przez Jaho63
O ile dobrze pamiętam skrzydło G-2 było jak w F-ce, ale już kadłub mniej, szczególnie sekcja ogonowa. :-/ Bywa tu jeden pan, Kuba P., który, bez zaglądania w książki, wszystko by Ci wyjaśnił . ;o)

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Bf 109E-7, 7/JG 26, 1/72

PostNapisane: wtorek, 28 lipca 2009, 07:55
przez dewertus
Różnica zewnętrzna pomiędzy późną "F" a wczesnym "G" sprowadzała się do: kółka ogonowego - "F" miała chowane, a "G" stałe oraz osłony kabiny - "F" ma jeszcze małe okienka pod wiatrochronem (tak jak "E"), "G" tych okienek już nie ma. Reszta różnic skryta była "pod maską silnika"

pzdr.
Hubert

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Bf 109E-7, 7/JG 26, 1/72

PostNapisane: wtorek, 28 lipca 2009, 08:33
przez Kuba P.
Generalnie Panowie to obaj macie troszkę racje. Podstawowa różnica między Bf 109 F-4 a G-2 to silnik ale innych drobnych różnic zewnętrznych nie brakuje. Z takich sztandarowych to przede wszystkim umieszczenie wlewu paliwa, zupełnie inna osłona kabiny (całość), wlot powietrza do sprężarki, małe wloty na osłonach silnika i zbiornika oleju, inna osłona chłodnicy oleju, inne śmigło i jeszcze troszkę mniejszych dupereli.
Tylne podwozie nie jest wyznacznikiem bo już w F-4 montowany bywał zespół przewidziany dla Gustava i akurat po tym to trudno rozpoznać jednoznacznie.