Strona 1 z 1

Z serii "Front Północny 1939-44"-MS 406C1, 1/LeLv 14,HB 1/72

PostNapisane: środa, 29 lipca 2009, 11:01
przez dewertus
Witam,
Na otwarcie serii "Front Północny 1939-1944" chciałbym zaprezentować Wam model samolotu MS 406C1 w służbie Suomen Ilmavoimien, a dokładniej 1/LeLv 14 stacjonującego w bazie Tiiksjarvi w 1943 roku.

I w tym miejscu kończą się informacje, których jestem pewien w 100%, reszta to zagadka… :(

Tradycyjnie już postanowiłem poznać historię związaną z samolotem, którego model miałem zbudować. 8-) Tematyką zmagań fińsko - sowieckich zainteresowałem się przypadkowo, kiedy to wpadła mi w ręce monografia Wojny Zimowej wydawnictwa MILITARIA. Kiedy więc "trafiłem" model MS 406 C1 Hobby Bossa w malowaniu fińskim postanowiłem "otworzyć" tą serię w kolekcji. 8-)

Składając model prowadziłem równolegle poszukiwania dodatkowych informacji. I tak trafiłem się na informację, że na egzemplarzu MS-311 latał podporucznik rezerwy Kullervo Virtanen.

Zadowolony, :) że mogę teraz spersonalizować model kontynuowałem poszukiwania. Prawdę mówiąc byłem lekko zawiedziony, że LeLv 14 to jednostka rozpoznawcza :-/ (czyli szanse na zwycięstwa powietrzne raczej marne), ale nic to… W necie znalazłem obszerny artykuł o pilocie (niestety w języku całkiem niezrozumiałym dla mnie - fińskim), jednakże koncentrując się na zwrotach i oznaczeniach, które rozumiałem okazało się że ppor. Virtanen nigdy nie latał w LeLv 14…. :-/ Owszem był pilotem rozpoznawczym, ale służył w LeLv 16 i latał na Fokkerach D XXI. Następnie służy w dywizjonie bombowym LeLv 48, gdzie przeszedł przeszkolenie w pilotażu maszyn wielosilnikowych (Blenheim Mk.IV i DB-3). Tutaj bierze udział w lotach rozpoznawczych i misjach bombowych pilotując Blenheim'a Mk.IV i DB-3. W trakcie jednego z nich zostaje zaatakowany przez La-5, klucząc na wysokości drzew "powoduje" wystrzelanie całej amunicji przez atakującego Rosjanina, po czym bezpiecznie wraca do bazy. Od czerwca 1944 wykonuje bardzo niebezpieczne misje rozpoznawcze na PE-2. Co ciekawe początkowo jego samolot nie jest niepokojony przez myśliwce rosyjskie (257 GIAP) - Rosjanie widząc Petlakowa, sądzą, że to "swój"… Najwięcej lotów wykonał na Pe-2 oznaczonego numerem PE-215. W czerwcu i lipcu Virtanen i jego załoga odbyli 27 lotów, przerywając tylko trzy z nich z powodu problemów technicznych z kamerą lub silnikami, lecz nigdy z powodu akcji wroga. Jedynie dwie serie fotografii zostały przerwane w trakcie kadrowania z powodu ciężkiego ognia artylerii przeciwlotniczej, lecz ich jakość była wystarczająco dobra. Virtanen i jego załoga zostali odznaczeni za ich doskonałe osiągnięcia. Zdjęcia które zrobili odegrały ważną rolę w sukcesywnym udaremnieniu rozstrzygających ataków Armii Czerwonej w Ihantala, Viipurinlahti i Vuosalmi.

Niestety materiały nie potwierdzają, ze Virtanen kiedykolwiek latał na Moranach w 1/LeLv 14…. :-/

Niezrażony niepowodzeniem kontynuję poszukiwania :) i trafiam na informację, że na MS-311 latał pilot Vänrikki L. Kurten. Dalsze poszukiwania potwierdzają służbę Kurtena w 1/LeLv 14 w roku 1943 w bazie Tiiksjarvi. Niestety oprócz lakonicznej wzmianki (w dodatku w języku fińskim) nie udaje mi się znaleźć żadnej dodatkowej informacji na temat tego pilota. :? Jedyne co wiem to, że prawdopodobnie nie uzyskał ani jednego zestrzelenia (jego nazwiska nie znalazłem na wykazie fińskich asów (gdzie odnotowane są nawet 0,5 zwycięstwa). Jeśli więc ktoś z Was jest w posiadaniu informacji o MS-311 lub Vänrikki L. Kurten'ie chętnie dowiem się czegoś więcej

Model wykonałem z zestawu Hobby Bossa. Składanie było bezproblemowe, kabina pilota (podobnie jak w Bf 109E) nie jest zintegrowana z kadłubem, co ułatwia pomalowanie i ewentualną waloryzację. Malowanie wykonane metodą pędzelkową z wykorzystaniem farb Humbrola. Kalkomanie położone bez lakieru jako podkładu, ale z zastosowaniem chemii (Tensol).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

pzdr.
Hubert

----------------------------------------------------------
Warsztat:
Petlakow Pe-2FT – 75% (Leningrad)
Savoia Marchetti SM-79 – 40% (Malta / M. Śródziemne)
Savoia Marchetti SM-81 – 40% (Malta / M. Śródziemne)
Fiat G-50 – 90% (Malta / M. Śródziemne)
Matin 167 Maryland – 75% (Malta / M. Śródziemne)
Bell P-39Q – 80% (Leningrad)
Junkers Ju-87 – 60% (Malta / M. Śródziemne)
Junkers Ju-88 – 60% (Malta / M. Śródziemne)

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

PostNapisane: środa, 29 lipca 2009, 13:50
przez Jaho63
dewertus napisał(a):Kullervo Virtanen

oraz
dewertus napisał(a):L. Kurten

bez zwycięstw.
Na Twoim MS-311 3 zwycięstwa odniósł jeden z czołowych asów Finlandii - Antti Johannes Tani (20+3v), ale w 1941 roku i w HLeLv 28.
Na MS-406 masz wielu fińskich asów, w tym ścisła czołówka: Urho Sakari Lehtovaara (44+1v, w tym 15 na MS-406 - czołowy pilot MS-406 na świecie). Ja znam 13 asów fińskich mających zwycięstwa na MS-406,z czego konkretnie na MS-406 asami było 6-ciu.

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

PostNapisane: czwartek, 30 lipca 2009, 11:48
przez Cichociemny
Kalki jak widać błyszczą się. Sugerowałbym jednak nakładanie na lakier błyszczący. Próbowałem kiedyś nanosić na model sidoluks pędzelkiem, i efekt był całkiem ok. Gorzej może być potem z nakładaniem matowego.

Proponowałbym też rozpatrzyć jednak zakup aerografu, Twoje modele na pewno zyskałyby na tym.

Najbardziej zaś podoba mi się w Twoim podejściu, wyszukiwanie wszelkich informacji dotyczących danego egzemplarza.

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

PostNapisane: czwartek, 30 lipca 2009, 13:36
przez dewertus
Janusz,
Dzięki za info ;o) O tym, że MS-311 wcześniej latał w LeLv28 wiedziałem, ale bez szczegółów związanych z pilotami, którzy go "dosiadali" :lol: (niestety w 1941r. Morany nosiły typowe malowanie francuskie, a w czasie, kiedy budowałem model nie było jeszcze na rynku zestawu fińskich kalek Techmodu... więc siłą rzeczy malowanie miałem narzucone z góry).

Cichociemny,
Model powstał zanim wprowadziłem do warsztatu zwyczaj nanoszenia lakieru błyszczącego przed położeniem kalkomanii. Mniej więcej w tym samym czasie przerzuciłem sie z farb Humbrola (które doprowadzały mnie do rozpaczy - co puszka to inny odcień w ramach tego samego "teoretycznie" koloru) na akryle Model Master i (ostatnio) Agama...

Aerograf już mam :mrgreen: prezent od żony :D , ale stosowanie chcę zacząć od "większych" samolotów z bardziej monotonnym malowaniem - teraz będę miał okazję - do malowania szykuję SM.79 i SM.81. "Maluchy" myśliwskie (aż nie nabiorę jako takiej wprawy) nadal będę malował pędzlem.

pzdr.
Hubert

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

PostNapisane: czwartek, 30 lipca 2009, 14:47
przez spiton
Ostatnio pod kalki smaruje jakimś śmierdzącym octem specyfikiem(decal remover Micro Set) , ale efekt jest dobry. Nie świecą się.

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

PostNapisane: czwartek, 30 lipca 2009, 15:23
przez Dominik
dewertus napisał(a):Aerograf już mam :mrgreen: prezent od żony :D , ale stosowanie chcę zacząć od "większych" samolotów z bardziej monotonnym malowaniem - teraz będę miał okazję - do malowania szykuję SM.79 i SM.81. "Maluchy" myśliwskie (aż nie nabiorę jako takiej wprawy) nadal będę malował pędzlem.


Maluj te maluchy aerografem. Nie taki diabeł straszny. A efekt dużo fajniejszy niż pędzlem...chyba. Choć widziałem kiedyś takie malowanie pędzlem, że gdybym o tym nie przeczytał to bym nie uwierzył.

Pozdrawiam

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

PostNapisane: czwartek, 30 lipca 2009, 20:21
przez caughtinthemiddle
A czemuś mu mordki nie przyprawił?
Obrazek
Zdjęcie z Suomen Ilmavoimien Historia 04 - Morane-Saulnier M.S.406 & Caudron 714

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

PostNapisane: czwartek, 30 lipca 2009, 21:20
przez Jaho63
caughtinthemiddle napisał(a):czemuś mu mordki

Pewnie się wzięła i popsuła, :) co Hubert?

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

PostNapisane: piątek, 31 lipca 2009, 08:02
przez dewertus
Jaho63 napisał(a):
caughtinthemiddle napisał(a):czemuś mu mordki

Pewnie się wzięła i popsuła, :)


E... nie ;o) Na początku służby w LeLv 14 MS-311 latał bez niej :mrgreen: Mordkę z zestawu HB mam, tylko bądź mądry i powiedz, która z nich jest poprawna...(nie dość, ze "mordki" inne, to jeszcze kołpak różnie malowany, różna szerokość żółtego pasa i krój numeru ewidencyjnego).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

PostNapisane: piątek, 31 lipca 2009, 20:53
przez Jaho63
Było robić model na forum, dostałbyś fotkę
caughtinthemiddle napisał(a):Obrazek

a w ogóle to było zrobić Lehtovaarę (absolutny "The Beściak" na MS-406) ;o)

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

PostNapisane: sobota, 1 sierpnia 2009, 08:45
przez Jostein
Jaho63 napisał(a):Było robić model na forum, dostałbyś fotkę
caughtinthemiddle napisał(a):Obrazek

a w ogóle to było zrobić Lehtovaarę (absolutny "The Beściak" na MS-406) ;o)


A ja mógłbym prosić? Mam na składze hawę (a nawet dwie) fińską i bardzo by mi się przydało.

Pozdrawiam

Andrzej Kowalski vel Jostein