Strona 1 z 3

Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP,HB 1/72

PostNapisane: wtorek, 4 sierpnia 2009, 13:29
przez dewertus
Witam,
Bohaterem kolejnej odsłony z cyklu "Front Północny 1939-44" jest model samolotu Jak-3 przedstawiający maszynę ufundowaną ze składek żołnierzy Floty Amurskiej dla jednego z asów Lotnictwa Floty Bałtyckiej - ml.Lt. Siemiona Rogowoja.

Niestety mam "drobne" problemy z ostatecznym potwierdzeniem jednostki, w której wspomniany pilot służył… :? Część materiałów jakie znalazłem wskazuje na 14 GIAP i rok 1944, zaś część podaje, że był to 64 GIAP i rok 1945… Ku mojemu rozczarowaniu :( wszystkie dane jakie znalazłem w necie są raczej ogólnikowe i powiedziałbym wręcz, że szczątkowe. Postać ml.Lt. Rogowoja pojawia się częściej przy różnych opisach dotyczących historii Jaka-3 niż samego pilota czy Lotnictwa Floty Bałtyckiej. Wśród nich znalazłem informację, że towarzysz "mlodszyj lejtnant" S. Rogowoj zaliczył 5 potwierdzonych zwycięstw - pytanie tylko czy jest to wynik obejmujący cały okres Wojny Ojczyźnianej, czy tylko czas do otrzymania "indywidualnego" samolotu wraz z napisem fundacyjnym? :-/ Jest to o tyle zastanawiające, że zwykle takie "fundowane" samoloty otrzymywali piloci z dużo większym dorobkiem…

Model wykonany jakieś dwa lata temu, gdy mój warsztat był ekstremalnie ubogi… :oops: (brak działań antybłyszczących dla kalek, brudzenia i podstarzania), co zresztą widać na zdjęciach. Model wykonany z zestawu Hobby Bossa w skali 1/72. Malowanie wykonałem pędzlem z użyciem farb Humbroll'a. Kalkomanie to oryginalne HB położone z zastosowaniem chemii modelarskiej - Tensol.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


pzdr.
Hubert

----------------------------------------------------------
Warsztat:
Petlakow Pe-2FT – 80% (Leningrad)
Savoia Marchetti SM-79 – 50% (Malta / M. Śródziemne)
Savoia Marchetti SM-81 – 50% (Malta / M. Śródziemne)
Fiat G-50 – 95% (Malta / M. Śródziemne)
Matin 167 Maryland – 80% (Malta / M. Śródziemne)
Bell P-39Q – 80% (Leningrad)
Junkers Ju-87 – 60% (Malta / M. Śródziemne)
Junkers Ju-88 – 60% (Malta / M. Śródziemne)

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

PostNapisane: wtorek, 4 sierpnia 2009, 19:45
przez Jaho63
Model "spoczko”, ale co do Rogowoja, to nie znajdziesz go w żadnej z publikacji o asach SSSR. :cry:

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

PostNapisane: wtorek, 4 sierpnia 2009, 21:50
przez dewertus
Szkoda, po cichu liczyłem, że może tradycyjnie już bedziesz coś wiedział więcej o tym asie WWS ;o)

pzdr.
Hubert

p.s AR707 wchodzi w ostatnią fazę prac (teraz bedzie malowany błyskiem pod kalki, potem kaleczki, minimalny wash (linie wypukłe), okopcenia i odarcia i matt wykończeniowy). :lol:

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

PostNapisane: wtorek, 4 sierpnia 2009, 21:54
przez Leszek Szopieray
Z seri jak-1 do 9, jak-3 najbardziej mnie się podoba. Szału nie ma ale też nie ma się czego wstydzić.
Pozdro

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

PostNapisane: wtorek, 4 sierpnia 2009, 22:31
przez Jaho63
Patyk napisał(a):seri jak-1 do 9

Nie żebym był "nadupierdliwy”, ale w tej "serii”, Jaka-3 nie ma. :)

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

PostNapisane: środa, 5 sierpnia 2009, 08:35
przez dewertus
:mrgreen: Niby przyjmuje się, że Jaczki miały dwie linie rozwoju: Jak 1/7/9 i Jak 3, ale w historii powstania wersji "3" jest wyraźnie zaznaczone, że jest to głęboka modyfikacja Jaka 1b (czy jak kto woli Jaka-1M) - w dodatku prototyp Trójki powstał nie od podstaw lecz z przebudowy seryjnej Jedynki "M" ;o)

Mnie z kolei z całej rodziny Jaczków najbardziej "leży" wersja 9P - przesunięcie kabiny do tyłu nadało kadłubowi większą smukłość, tak samo jak zmiana kształtu osłon podwozia głównego. :D

pzdr.
Hubert

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

PostNapisane: środa, 5 sierpnia 2009, 13:31
przez Dominik
Tak na prawdę to Jak-3 wywodzi się z Jaka-1 a Jak-9 z Jaka-7. I nie mnięszać mi tu młodzieży zaglądającej w głowach.
A co się tyczy samego modelu. Jaczek ładny, sam obecnie grzebię przy Jaku Trzecim ale będzie w barwach polskich. Muszę odpocząć od kamuflaży kilkubarwnych. Góra będzie all green - cała zielona znaczy się.

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

PostNapisane: środa, 5 sierpnia 2009, 14:07
przez spiton
Ja w ogóle nie lubię Jaków, i Jakowlewa ;-)) Jak to było gdzieś napisane,:-"samolot niezwykle prosty, wręcz prymitywny, idealnie dopasowany do warunków frontu wschodniego :-))". Nie wiem co w prymitywizmie jest idealnie dopasowane do warunków frontu.
Czy super łatwopalność, i barak ochrony biernej, czy słaba konstrukcja ,ograniczająca bardzo nurkowanie,i manewrowość, czy kiepskie osiągi i bardzo kiepskie wykonanie.
A może wszystko to naraz dawało maszynę tanią, i na tyle niewartościową, że ogromne straty nie były tak bolesne dla dowództwa ;-))
A modelik przyzwoity.
Jak się tego Hobby Bossa sklejało, i jak oceniasz sam model???

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

PostNapisane: środa, 5 sierpnia 2009, 14:13
przez Leszek Szopieray
Mustang to to nie jest, ale swój klimat ma:
Obrazek

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

PostNapisane: środa, 5 sierpnia 2009, 14:17
przez Jaho63
Tylko żartobliwa uwaga była. ;o)
Dominik napisał(a):I nie mnięszać mi tu młodzieży

Też tak uważam, nie należy mieszać tego skąd się Jak-3 wywodzi z tym, że w "serii 1-9" (czyli w skrócie Jak-1, Jak-7 i Jak-9) NIE MA Jaka-3! :) ;o)
Spiton, to Claudrona 714 też nie lubisz co? ;o)

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

PostNapisane: środa, 5 sierpnia 2009, 14:31
przez greatgonzo
A kto go lubi?!

spiton napisał(a):samolot niezwykle prosty, wręcz prymitywny, idealnie dopasowany do warunków frontu wschodniego


Największa zaleta to możliwość utrzymania go w produkcji, a później w linii przy niskiej kulturze technicznej obsługi i prostym sprzęcie. Podstawową przyczyną odrzucenia P-47 przez sowietów było całkowite niedostosowanie samolotu do tego warunku.

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

PostNapisane: środa, 5 sierpnia 2009, 15:11
przez Jaho63
Gonzi ;o) dla mnie im większa "pokraka" i "air-bubel" miał zestrzelenia, tym większy szacun dla tych, co mogli i na "drzwiach od stodoły..." :) A to już dokładnie to, co lubię. :)

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

PostNapisane: środa, 5 sierpnia 2009, 16:47
przez spiton
Jaho63 napisał(a):Spiton, to Claudrona 714 też nie lubisz co? ;o)

Nie lubię, ale model chętnie bym zrobił(poluje od jakiegoś czasu na Hellera)
A model Jaka też chętnie zrobię. Może tą 3 Hobby Bossa, albo 9
Męczy mnie tylko
propaganda radziecka i jej zachodnie echa powtarzające brednie.
Jak to prymitywny samolot. I nie oznacza to że był dobry ;-))
Pozdrawiam

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

PostNapisane: środa, 5 sierpnia 2009, 18:06
przez greatgonzo
Jaho63 napisał(a):im większa "pokraka" i "air-bubel" miał zestrzelenia, tym większy szacun dla tych, co mogli i na "drzwiach od stodoły..."


Pewnie, że tak! Ale to już o ludziach, nie o samolotach. To samo można powiedzieć o Jedenastkach we wrześniu. Tyle, że tu był samolot przestarzały, kiedyś bardzo dobry, a tam we Francji - pasztet od urodzin. A piloci i tu i tam wspaniali!. :D

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

PostNapisane: środa, 5 sierpnia 2009, 18:36
przez Jaho63
greatgonzo napisał(a):Ale to już o ludziach

No ja właśnie o tym, lubię takie historie gdzie wyraźnie się zaznaczył czynnik ludzki, i przy okazji te różne tworzące te sytuacje maszyny. Buffalo - Finowie, Aircobra - SU. :) Fajnie byłoby dla pilotów gdyby od września 39 latały P-51D, Fw-190D, Tempesty V itd. ;o), ale wówczas nie byłoby takiego dramatyzmu i romantyzmu w ich zmaganiach. ;o)
P.S. Zaraz nas, którś z "ojców" pogoni i stworzy znów jakiś górnolotny tytuł w rodzaju "pierdu, pierdu" :)