Strona 1 z 2

Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, Hobby Boss 1/72

PostNapisane: środa, 12 sierpnia 2009, 09:55
przez dewertus
Witam,
W cyklu wydawniczym "Front Północny" ;o) chciałbym zaprezentować Wam model samolotu, który de facto na północy nie walczył, chociaż w taki przeświadczeniu był wykonany. :? Mowa o MiG'u 3 pilotowanym przez A.I. Poryszkina.

Przeglądając kiedyś materiały od zastosowaniu bojowym MiG'a 3 trafiłem na rysunek przedstawiający samolot z nr bocznym "5" i nazwą własną GWARDIA podpisany Leningrad 1941/42. Parę miesięcy później przeglądając modele z jednym ze sklepów trafiłem na modele Hobby Bossa (wówczas nowość na rynku), a wśród nich na MiG'a 3 z napisem GWARDIA... Model nabyłem i "z biegu" :mrgreen: przystąpiłem do budowy. Zwyczajowo już postanowiłem "pogrzebać" trochę w poszukiwaniu informacji o tajemniczej GWARDII, gdy trafiłem na sylwetkę z opisem A.I.Pokryshkin, 1941/42 55 IAP. Pięknie - wyjaśniła się kwestia trzech gwiazdek pod kabiną! :lol: I pojawia się klops - towarzysz Poryszkin (przynajmniej w/g materiałów, jakie mam) nigdy nie latał nad Leningradem... Tylko nad Mołdawią, Ukrainą, Rumunią Czechami i Niemcami... :-/ szkoda, a taki był ładny, gwardyjski

Na MiG'u 3 Poryszkin zestrzelił 14 samolotów w 1941 i 7 w 1942, kolejne zwycięstwa odnosił już na P-39.
1941:
Su-2
Bf-109E
Bf-109E
Hs-126
Hs-126
Bf-109
Ju-88
Bf-109
Bf-109 indywidualnie + Bf-109 grupowo
Bf-109
Ju-88
Hs-126
Ju-88
Bf-109
Bf-109
1942:
Hs-126
Bf-109
Bf-110
Bf-109
Bf-109
Bf-109
Ju-88

Model w skali 1/72 wykonałem z zestawu Hobby Bossa. Malowanie farbami Humbroll techniką pędzelkową. Kalkomanie HB wspomagane Tensolem.

pzdr.
Hubert



Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


-----------------------------------------------
Warsztat:
Petlakow Pe-2FT – 80% (Leningrad)
Savoia Marchetti SM-79 – 50% (Malta / M. Śródziemne)
Savoia Marchetti SM-81 – 50% (Malta / M. Śródziemne)
Fiat G-50 – 90% (Malta / M. Środziemne)
Matin 167 Maryland – 85% (Malta / M. Śródziemne)
Bell P-39Q – 90% (Leningrad)
Junkers Ju-87 – 65% (Malta / M. Śródziemne)
Junkers Ju-88 – 65% (Malta / M. Śródziemne)

Re: Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, 1/72

PostNapisane: środa, 12 sierpnia 2009, 14:44
przez Jaho63
Szkoda, że tak uparcie obstajesz przy pędzlu. Nawet pierwsze pryskania wychodzą lepiej od najsprawniejszych nim pociągnięć, no, ale oczywiście Twój wybór. :) A Pokryszkin to już nie takie proste. Po pierwsze podważany jest fakt czy to był w ogóle jego samolot. A jeśli już to miał chyba gwiazdy w czarnych obwódkach. Z kolei zwycięstwa (jeżeli brać pod uwagę listę z "AWO Bykowa") na MiGu-3 mógł mieć jedynie 2+1 grupowe (1+1 grupowe z lipca-sierpienia 1942 to już był prawdopodobnie Jak-1).

Re: Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, 1/72

PostNapisane: środa, 12 sierpnia 2009, 15:28
przez spiton
Jak malujesz pędzlem, to "waszuj" ostro , zawsze lepiej wygląda nierówno pomalowany model z wtartym waszem, i przetarty na gładko "gąbeczką matującą", niż taki ze smugami od pędzla.
Pozdrawiam

Re: Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, 1/72

PostNapisane: środa, 12 sierpnia 2009, 20:37
przez dewertus
Jaho63 napisał(a):Szkoda, że tak uparcie obstajesz przy pędzlu.


Wykańczam kilka modeli, które zaczynałem jeszcze "pędzlem", zaś te ostatnio prezentowane wykonałem już jakiś czas temu... ;o) Aero zostanie "rozdziewiczone" przy malowaniu dwóch Sawoi: S.M 79 i S.M 81. Tak więc jeszcze trochę cierpliwości... :-> W każdym bądź razie zmiany w warsztacie są tuż przed implementacją :mrgreen:

Jaho63 napisał(a):A Pokryszkin to już nie takie proste. Po pierwsze podważany jest fakt czy to był w ogóle jego samolot. A jeśli już to miał chyba gwiazdy w czarnych obwódkach. Z kolei zwycięstwa (jeżeli brać pod uwagę listę z "AWO Bykowa") na MiGu-3 mógł mieć jedynie 2+1 grupowe (1+1 grupowe z lipca-sierpienia 1942 to już był prawdopodobnie Jak-1).


W/g tego co mam to Poryszkin fruwał był na kilku MiG'ach: biała "5", "67", "4" i "7", zaś w malowaniu zimowym MiGa miał oznaczonego cyfrą "01". Jeśli nawet od lata 42' latał na Jaku, to i tak na MiG'u ma cały 41' . Wg danych jakie znalazłem wynika zresztą, że na Jaku to sobie specjalnie nie powojował, 16 GIAP była bowiem wyposażona w oba typy równolegle (MiG-3 i JAK-1), zaś od lata 1942 przesiada się na P-39...

spiton napisał(a):Jak malujesz pędzlem, to "waszuj" ostro , zawsze lepiej wygląda nierówno pomalowany model z wtartym waszem, i przetarty na gładko "gąbeczką matującą", niż taki ze smugami od pędzla.
Pozdrawiam


Nie wiem czy właściwie rozumuję Twój przekaz :-/ - przecież wash jest do linii podziału blach czyż nie? Więc jak to się ma do przecierania gąbeczką matująca (i co to jest?) i smug od pędzla - sorry, że pytam ale nie bardzo "kumam" w czym rzecz (chętnie skorzystam, tylko żebym wiedział o co chodzi) :mrgreen:

Pzdr.
Hubert

Re: Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, 1/72

PostNapisane: środa, 12 sierpnia 2009, 22:44
przez Mariusz Jarzyna ze Szczec
Trochę taki "kasztanowaty". Obojętnie jakie by miał malowanie to i tak sprawia wrażenie samolocika migopodobnego. Nie szkoda Ci mocy na takie zestawy ? Tak jak radzą koledzy warto przejść na aerograf i maskować "szkła" bo z ręki wychodzą tak sobie. Widzę, że robisz całe serie modeli. Może lepiej skupić się na jednej i podłubać dłużej przy modelu niż potem mieć całe półki straszydeł na które za pół roku nie będziesz miał chęci patrzeć. Jakość w miejsce ilości ;o)

Re: Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, 1/72

PostNapisane: środa, 12 sierpnia 2009, 23:01
przez spiton
Dla mnie ten Hobby boss jest całkiem przyzwoity model. I zaryzykowałbym stwierdzenie, że to najlepszy model tego samolotu w tej skali. RPM (maquette) robi jeszcze przyzwoity model, ale to co pakuje zvezda i revell i itleri to totalny syf.

Re: Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, 1/72

PostNapisane: czwartek, 13 sierpnia 2009, 09:08
przez dewertus
Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a): Nie szkoda Ci mocy na takie zestawy ?


Szczerze to nie. Trochę wstyd się przyznać, ale nawet takie „proste” zestawy buduję tygodniami, a czasem miesiącami. :oops: Po za tym nie waloryzuję modeli, więc „drobiazgowość” modelu nie jest dla mnie najważniejszą sprawą. Ważniejsza jest radość samego modelowania (i relaks, jaki mi to daje) 8-) oraz równoczesne poznawanie historii lotnictwa

Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a): Tak jak radzą koledzy warto przejść na aerograf i maskować "szkła" bo z ręki wychodzą tak sobie.


Przy modelach, które obecnie mam w budowie, a nie zacząłem jeszcze malowania wprowadzę aero (mam już aero (od żony) :-> , dwie butle z gazem roboczym oraz zestaw czyszczący, teraz jeszcze tylko muszę sobie przygotować „komorę malarską”, bo jak „pryśnie” mi się gdzieś na zewnątrz, to będę miał „brzęczenie” nad uchem :? ), pozostałe „wykończę” po staremu. Kilka pomysłów i rad, jakich udzielono mi na forum udało mi się z większym bądź mniejszym powodzeniem już wprowadzić. :)

Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a): Widzę, że robisz całe serie modeli. Może lepiej skupić się na jednej i podłubać dłużej przy modelu niż potem mieć całe półki straszydeł na które za pół roku nie będziesz miał chęci patrzeć. Jakość w miejsce ilości ;o)


I tu kolega się myli. W pierwszym „wpisie” na forum podałem informację, że modele sklejam od dość dawna tak, więc kolekcja miała czas na powstanie. To, że prezentuję część z niej, w którtkich odstępach czasu nie oznacza wcale, że takie mam tępo tworzenia. Zdaję sobie sprawę z wielu niedoskonałości moich modeli, a także z własnych ograniczeń – przy każdym modelu „dłubię” na tyle na ile potrafię i wcale nie robię tego w pośpiechu. Szczęśliwie, do tej pory nie miałem sytuacji, aby moje modele mnie odstraszały :mrgreen: – owszem z każdym kolejnym widzę więcej „niedoróbek” popełnionych przy poprzednikach, :-/ ale każdy z nich to dla mnie przede wszystkim historia związana z jego powstaniem i wnioski przy budowie kolejnych.

Pzdr.
Hubert

Re: Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, 1/72

PostNapisane: czwartek, 13 sierpnia 2009, 10:46
przez Mariusz Jarzyna ze Szczec
Hubercie chciałem Cię tylko zdopingować. Radość z tworzenia jest najważniejsza ale jest większa frajda jak model przypomina małą replikę a jak się jeszcze podoba innym to już szał. Techniki brudzenia czy używania masek/taśmy nie są skomplikowane jak i też dorabianie przewodów z drutu czy kożystanie z gotowych zestawów fototrawionych. Powtarzam się ale bardziej cieszy oko jeden model "dopieszczony" niż cztery czy więcej "spudlonych" na minimalnym poziomie wysiłku. No i do tego oszczędnośc miejsca na kolejne modele ;o) Tylko sugeruję bo wybór należy tylko do Ciebie.
Pozdrawiam.

Re: Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, 1/72

PostNapisane: czwartek, 13 sierpnia 2009, 12:35
przez spiton
Muszę powiedzieć, że faktycznie przejście z ilości na jakość w modelarstwie jest dobre ;-)).

Re: Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, 1/72

PostNapisane: czwartek, 13 sierpnia 2009, 12:38
przez Kuba P.
W pisaniu postów także. ;o)

Re: Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, 1/72

PostNapisane: czwartek, 13 sierpnia 2009, 13:26
przez dewertus
Kuba Plewka napisał(a):W pisaniu postów także. ;o)


A jakich warości "jakościowych" nie spełniają moje posty w/g kolegi?

Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a):Hubercie chciałem Cię tylko zdopingować. ..... Techniki brudzenia czy używania masek/taśmy nie są skomplikowane jak i też dorabianie przewodów z drutu czy kożystanie z gotowych zestawów fototrawionych.


Dzięki za doping, przydaje się zwłaszcza gdy widzę jak daleko mam jeszcze do "średniej" prezentowanej przez forumowiczów. Będę zadowolony, gdy modele "z pudła" w moim wykonaniu chociaż trochę zbliżą sie do tego poziomu. Do waloryzacji elementami fototrawionymi i żywicznymi jeszcze długo nie będę podchodził (kilka razy próbowałem i efekty były gorzej niż mizerne).

pzdr.
Hubert

Re: Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, 1/72

PostNapisane: czwartek, 13 sierpnia 2009, 13:28
przez siara1939
dewertus napisał(a):
Kuba Plewka napisał(a):W pisaniu postów także. ;o)

A jakich warości "jakościowych" nie spełniają moje posty w/g kolegi?


Odnosze wrazenie, ze to nie bylo do Ciebie. :lol:

Re: Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, 1/72

PostNapisane: czwartek, 13 sierpnia 2009, 14:25
przez Grzegorz2107
dewertus napisał(a):Ważniejsza jest radość samego modelowania (i relaks, jaki mi to daje) 8-) oraz równoczesne poznawanie historii lotnictwa


Poprzedni konkurs jaki ogłosiłem był zbyt trudny: Nikt nie napisał niczego dobrego o nowym zestawie Bf 109G z Airfixa, więc ten będzie łatwiejszy , ale w duchu równoczesnego poznawania historii lotnictwa.
Pilot radziecki, który latał na samolocie , którego model Hubert zbudował , nazywał się :
a) Aleksander Iwanowicz Poryszkin
b) Aleksander Iwanowicz Pokryszkin
c) Aleksander Iwanowicz Porażkin
d) Aleksander von Dunderschtitz

Re: Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, 1/72

PostNapisane: czwartek, 13 sierpnia 2009, 14:54
przez Jaho63
Grzegorz2107 napisał(a):Pilot radziecki, który latał na samolocie , którego model Hubert zbudował , nazywał się :
a) Aleksander Iwanowicz Poryszkin
b) Aleksander Iwanowicz Pokryszkin
c) Aleksander Iwanowicz Porażkin
d) Aleksander von Dunderschtitz

Czy kolega mógłby zdradzić źródło informacji wykluczającej możliwość zasiadania za sterami owego Miga wszystkich w/w? :mrgreen:
P.S. Spiton! Pisz, pisz. Przynajmniej forum "żyje" :D

Re: Z serii "Front Północny": MiG-3, 55 IAP, 1/72

PostNapisane: czwartek, 13 sierpnia 2009, 20:06
przez dewertus
Grzegorz2107 napisał(a):Poprzedni konkurs jaki ogłosiłem był zbyt trudny: Nikt nie napisał niczego dobrego o nowym zestawie Bf 109G z Airfixa, więc ten będzie łatwiejszy , ale w duchu równoczesnego poznawania historii lotnictwa.
Pilot radziecki, który latał na samolocie , którego model Hubert zbudował , nazywał się :
a) Aleksander Iwanowicz Poryszkin
b) Aleksander Iwanowicz Pokryszkin
c) Aleksander Iwanowicz Porażkin
d) Aleksander von Dunderschtitz


Wiem! :mrgreen: to odpowiedź e) Stirlitz "Isajew" czyli Wsiewołod Władimirowicz Władimirow :mrgreen:

pzdr.
Hubert