Kamil232 napisał(a): Mianowicie czy jest jakaś reguła bądź choćby jej zarys stanowiący co do malowania górnych powierzchni skrzydeł w tym okresie/jednostce
Nie ma jakiejś ogólnej reguły. W II./JG 51 znajdziesz egzemplarze malowane podobnie do samolotu Prillera, a taże malowane bardziej standardowo. Na zdjęciach widać, że część Bf 109E z tej jednostki miała niestandartowe wielkie krzyże na górnych skrzydłach (fabryczne ??!)
Jest zdjęcie pokazujące "żółtą 1" jeszcze przed domalowaniem plam na bokach kadłuba i prawdopodobnie również przed dokamuflowaniem skrzydeł od góry. Nie wiem czy bazowe, ale na pewno niestandardowe, malowanie tej serii Bf 109E wykonano fabrycznie lub w warunkach warsztatowych. Komplikacja powstaje na skutek okresu, o jakim mówimy. W tym czasie (lato 1940) na Bf 109 wyraźnie widać ucieczkę od ciemnego standardu RLM 70/71 na rzecz... no właśnie. Na rzecz czego ? Przyjęta obecnie teza, że po zestawie RLM 70/71 fabrycznie przyjęto zestaw RLM 71/02 nie ma, z tego co wiem, potwierdzenia w dokumentach. Tak malowano, ale czy robiono to doraźnie, jako układ bardzo tymczasowy, czy też był jakiś oficjalny standard do czasu wynalezienia czegoś nowego to już bardziej złożona sprawa.
Samoloty w linii, mające stary standard RLM 70/71 z całą pewnością przemalowywano. Robiono to różnymi dostępnymi farbami, głównie RLM 70 i 02 ale nie tylko. Wtedy właśnie powstała mozaika kamuflaży w różnych jednostkach. Brylował JG 53 i ich pstrokate Bf 109E, ale również temat sięgnął JG 51. Samolot Prillera przed dociemnieniem miał niestandardowe pokrycie góry kadłuba. Bardzo miękko, sprejem, bez granicy podziału kolorów. To nie był standard obecnie uznawany, ale czy na pewno nie było to malowanie fabryczne ? Bf 109E z JG 26 na przykład miały bardzo ostre przejścia kolorów na górze kadłuba i geometryczny standard na górnych skrzydłach. A co powiedzieć o samolocie Gallanda z tego okresu czy właśnie Bf 109E Prillera ?
Jedno jest pewne. Ostateczny wariant malowania samolotu Prillera nie jest standardem fabrycznym. Czy to na bazie przemalowania z RLM 70/71, czy to na bazie niby standardu RLM 71/02, samolot mocno dokamuflowano w warsztatach polowych. Jakich farb użyto, to już inna sprawa. Jest kolorowa fotka, nie wiem czy autentyczna, czy podkolorowana, pokazująca ogon tego samolotu i duży udział zielonej RLM 71. Bardzo prawdopodobna jest kombinacja RLM 70, 71 i 02.
Obie fotki "żółtej 1" o których pisałem można zobaczyć na samym dole poniższej strony - kliknąć na zdjęcia do ich powiększenia.
http://www.luftwaffe39-45.historia.nom. ... riller.htm