Fw 190 A/F/G NIE-NIEMIECKIE (Hase 1:48) - PRODUKCJA SERYJNA

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Moderator: malinowski

Fw 190 A/F/G NIE-NIEMIECKIE (Hase 1:48) - PRODUKCJA SERYJNA

Postprzez niwm » niedziela, 24 kwietnia 2016, 21:09

Witam, Tu niestety Was zawiodę… - na razie gotowy tylko jeden model i to z prozaicznego powodu – nie mam modeli, tzn. udało mi się kupić wystarczającą ilość A-3 i A-4, ale ani jednego A-5 i A-8 (lub odpowiedniki wersji F lub G), a zwłaszcza tych wersji potrzebuję. I dlatego zdecydowałem się rozpocząć już ten wątek, bo może macie gdzieś pochowane takie modele Hasegawy – mogą być bez pudełek, kalek i instrukcji.. byle kompletne i za przystępną cenę. Aby Was bardziej zmotywować przedstawiam 11 cudaków, które zamierzam zrobić (sylwetki z niesamowitej książki Jacka Jackiewicza „Captured Butcherbirds” – są tam też sylwetki z góry i zdjęcia). Na końcu sylwetki następnych 10, których raczej nie zrobię, bo (kolejno od góry):
1 – nie mam zdjęcia góry
2 – nie ma pewności, że to był taki piękny jasnoniebieski kolor
3 – nie mam zdjęcia góry, a szkoda, bo fajne nietypowe znaki
4 – super żółte znaki.. nie mam zdjęcia góry ani dołu
5 – mam zdjęcie góry, ale na tyle słabe, że nie widać czy faktycznie nie zamalowano niemieckich znaków, w wyniku czego na jednym skrzydle był krzyż, a na drugim gwiazda
6 – ruski.. tego może jeszcze zrobię..zobaczymy
7 – Wolne Niemcy – kapitalne czerwone niemieckie krzyże od dołu.. – ponoć nie ma żadnego zdjęcia tego samolotu 
8 – Podobno jest zdjęcie w jakimś jugosłowiańskim czasopiśmie… choć w sumie nic aż tak specjalnego – typowy niemiecki kamuflaż plus oryginalne znaki. Można by tak samo zrobić japońskiego, tureckiego, węgierskiego, rumuńskiego,…
9 – francuskie foki były produkowane po wojnie… ale akurat ten, ze względu na obecność „francuskich pasów inwazyjnych” mógł być zdobycznym, a więc używanym jeszcze w czasie wojny. Druga sprawa to zagadkowy kamuflaż tych samolotów mimo wielu zdjęć..
10 – Niby zwykły angielski.. ale jaki dziwny układ plam, także nie wiadomo jak mogła wyglądać góra płatów.

Natomiast ten model przedstawia Fokę w wersji G-3, testowaną w 1944r. przez Amerykańską Marynarkę. Typowe znaki oraz typowy dla tego okresu kamuflaż. Ma zdemontowane działka i wyrzutniki bomb. Kiedyś czytałem, że te próby miały wpływ na koncepcję samolotu F8F Bearcat, ale to chyba niemożliwe ze względów czasowych.

Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio edytowano czwartek, 17 sierpnia 2017, 13:50 przez niwm, łącznie edytowano 1 raz
niwm
 
Posty: 209
Dołączył(a): czwartek, 26 grudnia 2013, 01:55
Lokalizacja: Gdańsk

Reklama

Re: Fw 190 A/F/G NIE-NIEMIECKIE (Hase 1:48) - PRODUKCJA SERY

Postprzez Bercik » poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 09:03

Ale fajnie!

Sam drążę temat, bo większość sylwetek przedstawia maszyny które chcę zrobić, aktualnie robię, bądź robiłem :) Zdjęcia większości są faktycznie w książkach Kecaya. Kolorystyka to zagadka, bardzo ostrożnie podchodziłbym też do wersji, które są przedstawione na kalkach i profilach. W porównaniu ze zdjęciami to niestety więcej wątpliwości, niż pewników, szczególnie, że niektóre maszyny były do siebie bardzo podobne, były kilkukrotnie podmalowywane i na niektórych czarno-białych zdjęciach są ewidentnie pomylone (jak ta czerwona i "ciemna" G z żółtymi spodami Tunezji...).

Co do Twojego samolotu - sam mam go w planach w 1/72. Nie jestem pewien obecności tych małych klapek podwozia - zdjęcie które przedstawiłeś jak dla mnie nie rozstrzyga, a na innych wydaje mi się, że ich nie ma. To mogłoby wskazywać, że bazą była wersja A-6, a nie A-5 (rozstrzygła by pewnie fota z konfiguracją uzbrojenia przed przemalowaniem...). Przyznam, że temat bardzo ciekawy, można się doktoryzować ;o)
Obrazek
Avatar użytkownika
Bercik
 
Posty: 737
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:03

Re: Fw 190 A/F/G NIE-NIEMIECKIE (Hase 1:48) - PRODUKCJA SERY

Postprzez niwm » poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 10:20

Bercik napisał(a):Ale fajnie!

Sam drążę temat, bo większość sylwetek przedstawia maszyny które chcę zrobić, aktualnie robię, bądź robiłem :) Zdjęcia większości są faktycznie w książkach Kecaya. Kolorystyka to zagadka, bardzo ostrożnie podchodziłbym też do wersji, które są przedstawione na kalkach i profilach. W porównaniu ze zdjęciami to niestety więcej wątpliwości, niż pewników, szczególnie, że niektóre maszyny były do siebie bardzo podobne, były kilkukrotnie podmalowywane i na niektórych czarno-białych zdjęciach są ewidentnie pomylone (jak ta czerwona i "ciemna" G z żółtymi spodami Tunezji...).

Co do Twojego samolotu - sam mam go w planach w 1/72. Nie jestem pewien obecności tych małych klapek podwozia - zdjęcie które przedstawiłeś jak dla mnie nie rozstrzyga, a na innych wydaje mi się, że ich nie ma. To mogłoby wskazywać, że bazą była wersja A-6, a nie A-5 (rozstrzygła by pewnie fota z konfiguracją uzbrojenia przed przemalowaniem...). Przyznam, że temat bardzo ciekawy, można się doktoryzować ;o)


No tak, te profile są z książki Kecay i moim zdaniem są zrobione rzetelnie i poprawnie. Także maski do tego modelu opracowałem na podstawie zdjęć, a dopiero potem porównałem z profilem i się zgadzało. Co do zdjęć to niektóre udało mi się znaleźć w lepszej jakości niż w tej książce. Sądzę też, że jeśli chodzi o samoloty zdobyczne, to te są akurat bardzo dobrze udokumentowane - jest wiele zdjęć w tym sporo kolorowych. Możesz napisać konkretnie o co chodzi z tym pomyleniem Fok z Tunezji? Nie bardzo też rozumiem o jaką klapkę podwozia chodzi. We wszystkich źródłach jest podane, że jest to maszyna wersji G-3, a wiec odmiana A-3. Jej poprzednie wcielenia też są dobrze udokumentowane. Ja tylko musze się przyznać, że nie zrobiłem tych wystających elementów w miejscu zdjętych wyrzutników bombowych i chyba powinienem też usunąć wystające lufy kaemów na kadłubie.
niwm
 
Posty: 209
Dołączył(a): czwartek, 26 grudnia 2013, 01:55
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Fw 190 A/F/G NIE-NIEMIECKIE (Hase 1:48) - PRODUKCJA SERY

Postprzez Bercik » poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 12:21

No niestety jak dla mnie to pomimo zdjęć - jest sporo wątpliwości na jakiej bazie powstały te maszyny i jak powinny wyglądać. Oczywiście nie traktuj proszę tego wpisu personalnie, nie mówię, że zrobiłeś coś źle, bardziej jestem czujny, bo sam wykonując maszynę szaro-oliwkową już raz pomyliłem wersję :)

W skrócie, bo aktualnie nie mogę poświęcić na to zagadnienie dużo czasu z uwagi na różne kwestie "osobiste":
- opisujesz, że bazą dla tego samolotu jest płat A-3 - w ogólnie dostępnych źródłach piszą, że podstawą dla wersji G-3 był płat A-5 lub A-6, zależnie od źródła - nie wiem co było regułą, może ktoś mądrzejszy nas wspomoże?
- wykonywany przez Ciebie samolot na str. 58 wspomnianej książki jest raz opisany jako G-3, ale raz jako A-4, czyli po pierwsze, niespójnie, a po drugie - jako jeszcze zupełnie inna wersja, niż ta, o której dyskutujemy :)
- o ile mi wiadomo, wersje A-5 miały obecne te małe klapki podwozia, jak w A-3 czy A-4, które w późniejszych wersjach zniknęły - te klapki są też w Twoim modelu
- zakładając, że na tej samej stronie 58, zdjęcie rozbebeszonego FW-190 przedstawia ten sam samolot, to widać podmalówkę po zasobnikach na skrzydłach (czyli pewnie któraś wersja G), ale nie widzę tam tych małych klapek podwozia - albo zostały zdemontowane, albo płat jest jednak innej wersji (chyba, że nie było standardem je montować - tu znowu pytanie do ekspertów...)
- nie widzę też tych klapek na zdjęciu na górze na str. 60
- na zdjęciu na str. 61 na górze widać samolot ze schowanym podwoziem - jak dla mnie także i tam nie ma klapek, widać za to kawałek opony
- na zdjęciu które zamieściłeś wszystko od spodu w rejonie podwozia jest czarne - to samo zdjęcie jest na str. 61, ja tam nic nie widzę :)
- osłony podwozia nie są "płasko" ścięte na końcach jak w Twoim modelu, tylko łamane jak np. w późniejszych wersjach - nie wiem, czy A-5 miał oba typy, na pewno miał te ścięte na płasko, które zastosowałeś, a których nasz samolot nie posiada
- wreszcie, na profilach na stronie 59 i 60 spód płata także nie ma narysowanych klapek, w dodatku komory są zaokrąglone w miejscu, w których chowała się opona - tak nie miała chyba ani wersja A-3, ani A-4, ani A-5, w dodatku jak dla mnie jest to niespójne ze zdjęciami.

To miałem na myśli mówiąc o wątpliwościach co do wersji i profili. Może wątpliwości co do wersji wynikają po części z mojej niepełnej informacji, ale nadal tekst, zdjęcia i rysunki są moim zdaniem niespójne - w detalach oczywiście, bo jeśli chodzi o kolory, rozmieszczenie znaków itd. to te maszyny mają OK.

Jeśli chodzi o maszyny z Tunezji - opracowuję jej model dla prasy, materiał pojawi się pewnie za kilka miesięcy więc pozwolisz proszę, że z moimi wątpliwościami wrócę za jakiś czas, po ukazaniu się artykułu :) Niemniej mam wrażenie, że profil dla jednej z maszyn powstał jako kolaż zdjęć samolotu z różnych okresów (różne elementy malowania się zmieniały, bądź znikały) - widać to np. po zniszczeniu przedniego pierścienia silnika, etc. oraz dodatkowo na bazie pomylonego zdjęcia, które w rzeczywistości przedstawia drugi samolot - konkretnie zdjęcie w Tomie 2- widać to po rozmieszczeniu godeł na obu maszynach. Poza tym mam podobne dylematy związane z klapkami podwozia. No i na niektórych zdjęciach ewidentnie widać podmalówki po zasobnikach pod skrzydłami co, podobnie jak rejon występowania, wskazywałoby znów na wersję G, a nie A-5 jak to opisano w książce. Ogólnie tęga rozkmina :)

Pozdrawiam
Obrazek
Avatar użytkownika
Bercik
 
Posty: 737
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:03

Re: Fw 190 A/F/G NIE-NIEMIECKIE (Hase 1:48) - PRODUKCJA SERY

Postprzez niwm » poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 12:37

No tak, ja tak szczegółowo nie analizowałem tak obszernego tematu jak Fw 190 dla budowy jednego modelu - zrobię to jak zacznę budowę serii tych Fok - wtedy może coś skoryguję przy tym jak się okaże że jest źle. Po prostu miałem sklejony model - mniej więcej pasował do tego ze zdjęć więc tak go pomalowałem. Myślałem, że A-5 różni się od wersji poprzednich głównie tym, że ma silnik przesunięty do przodu. I nadal nie wiem o którą klapkę podwozia chodzi, a intryguje mnie to - mógłbyś pokazać na zdjęciu gdzie ona jest, albo przynajmniej opisać jej położenie?
niwm
 
Posty: 209
Dołączył(a): czwartek, 26 grudnia 2013, 01:55
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Fw 190 A/F/G NIE-NIEMIECKIE (Hase 1:48) - PRODUKCJA SERY

Postprzez Vierbein » poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 12:42

Może rozważysz wersję turecką Fw 190Aa3?

Obrazek
PORTFOLIO
"The nice thing about P.C.10 is nobody can prove you wrong"
Avatar użytkownika
Vierbein

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 250
Dołączył(a): środa, 20 czerwca 2012, 09:57
Lokalizacja: Ankara

Re: Fw 190 A/F/G NIE-NIEMIECKIE (Hase 1:48) - PRODUKCJA SERY

Postprzez niwm » poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 12:58

Vierbein napisał(a):Może rozważysz wersję turecką Fw 190Aa3?

Tak, tak.. rozważam. Fajne znaki, szkoda tylko, że typowy kamuflaż niemiecki. Na pewno bym się dał przekonać gdyby okazało się, że tureckie foki w jakiś sposób uczestniczyły w wojnie... prawdę mówiąc zupełnie nie znam historii lotnictwa tureckiego w czasie II wojny światowej..
niwm
 
Posty: 209
Dołączył(a): czwartek, 26 grudnia 2013, 01:55
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Fw 190 A/F/G NIE-NIEMIECKIE (Hase 1:48) - PRODUKCJA SERY

Postprzez Vierbein » poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 13:12

Tu masz garść informacji o FW-190 w tureckim lotnictwie:
https://wwiiafterwwii.wordpress.com/2015/08/05/focke-wulf-fw-190-in-turkish-service/
Chyba w 1945 Turcy je przemalowali, ale nie wiadomo, na jaki kolor:
Obrazek

Turcy w 2. wojnie aż do 1945 r. nie uczestniczyli, bo ledwo się pozbierali z poprzedniej. Raczej reagowali na przeloty samolotów (przeważnie alianckich) przez swoje terytorium, podobnie jak Szwajcarzy. Ale za to mieli melanż różnych typów pod swoim sztandarem. Tylko u nich Spitfire'y i Focke-Wulfy latały zgodnie obok siebie:

Obrazek

Jakby co, to mogę pomóc z kalkami, bo sam chyba tego Fw już nie zrobię :)
PORTFOLIO
"The nice thing about P.C.10 is nobody can prove you wrong"
Avatar użytkownika
Vierbein

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 250
Dołączył(a): środa, 20 czerwca 2012, 09:57
Lokalizacja: Ankara

Re: Fw 190 A/F/G NIE-NIEMIECKIE (Hase 1:48) - PRODUKCJA SERY

Postprzez niwm » poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 13:22

Vierbein napisał(a):Jakby co, to mogę pomóc z kalkami, bo sam chyba tego Fw już nie zrobię :)

No fajnie , dzięki, zobaczymy :) Ja generalnie maluję znaki, ale faktycznie ten księżyc z gwiazdką chyba lepiej nakleić.
niwm
 
Posty: 209
Dołączył(a): czwartek, 26 grudnia 2013, 01:55
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Fw 190 A/F/G NIE-NIEMIECKIE (Hase 1:48) - PRODUKCJA SERY

Postprzez HK1885 » poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 19:42

Vierbein napisał(a):Tu masz garść informacji o FW-190 w tureckim lotnictwie:
https://wwiiafterwwii.wordpress.com/2015/08/05/focke-wulf-fw-190-in-turkish-service/
Chyba w 1945 Turcy je przemalowali, ale nie wiadomo, na jaki kolor:
Obrazek


Tak btw - widziałem kiedyś chyba na fejsie tureckiego Fw-190 pomalowanego w "angielski" kamuflaż w brązowo-zielone łaty.
Ktoś co wie na ten temat?
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1745
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14


Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości