Strona 1 z 2

Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: niedziela, 24 kwietnia 2016, 21:58
przez zegeye
Model żywiczny naszej krajowej firmy. Zlepiony prosto z pudła. Rozpoznawczy spitfire z rejonów Pacyfiku. 681 dywizjon RAF, Kuala Lumpur 1945 rok.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: niedziela, 24 kwietnia 2016, 22:19
przez RAV
Co to za jasne plamy na końcówkach skrzydeł? Element kamuflażu, zużycia czy jakiś refleks świetlny? Nigdy czegoś takiego nie widziałem...

Re: Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: niedziela, 24 kwietnia 2016, 22:31
przez zegeye
Rozpoznawcze spitfiry latające w gorącym klimacie miały na skrzydłąch takie rurki przez które wystrzeliwane było paliwo. Miało to zapobiegać wybuchom paliwa w rozgrzanych zbiornikach. Są to ślady po paliwie.

Re: Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 07:52
przez RAV
zegeye napisał(a):Rozpoznawcze spitfiry latające w gorącym klimacie miały na skrzydłąch takie rurki przez które wystrzeliwane było paliwo. Miało to zapobiegać wybuchom paliwa w rozgrzanych zbiornikach. Są to ślady po paliwie.

Hmmm... Poszukałem wczoraj trochę na ten temat i nie znalazłem żadnego zdjęcia z takim śladem. Za to znalazłem opis, że ta rurka przeprowadzała paliwo do dodatkowego zbiornika za dźwigarem, co raczej wykluczałoby wystrzeliwanie go na zewnątrz. A co Ty masz na ten temat?

Re: Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 09:11
przez dewertus
zegeye napisał(a):Są to ślady po paliwie.

Jak je zrobiłeś? Oby w jakiś prosty sposób...

Re: Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 09:54
przez skusz
Elegancki Spitek, podoba mi się.

Re: Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 10:07
przez zegeye
RAV napisał(a): Hmmm... Poszukałem wczoraj trochę na ten temat i nie znalazłem żadnego zdjęcia z takim śladem. Za to znalazłem opis, że ta rurka przeprowadzała paliwo do dodatkowego zbiornika za dźwigarem, co raczej wykluczałoby wystrzeliwanie go na zewnątrz. A co Ty masz na ten temat?


Pamiętajmy o tym, że nawet jeśli czegoś nie widzieliśmy do tej pory to jeszcze nie oznacza że tego nie było ;o)
RAV, poszukaj tu: https://www.goodreads.com/book/show/123 ... e-spitfire

Oczywiście nie wiem czy to rozwiązanie było zastosowane konkretnie na moim egzemplarzu, bo na kilka fotek jakie mam żadna nie pokazuje końcówek skrzydeł.... ale wiem, że je stosowano, że na Spitach PR XI było i że stosowano je na spitach dalekowschodnich.... to wystarczyło abym chciał to rozwiązanie odwzorować :D

A tu fotki, które myślę rozwieją twe wątpliwości...widać wyrażnie że rurka ta niczego nie łączyła...

Obrazek

A to zacieki:

Obrazek

Re: Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 10:20
przez zegeye
dewertus napisał(a):
zegeye napisał(a):Są to ślady po paliwie.

Jak je zrobiłeś? Oby w jakiś prosty sposób...


W prosty, tym:
http://www.migjimenez.com/en/streaking- ... fects.html

Re: Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 10:51
przez Flyzloty
Bardzo fajny :)

Re: Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 11:38
przez Mac Eyka
Nie no normalnie klawy ten twój Spitek.
O śmigiełko nie pytam, bo to żywica czy jakoś tak, a w wypadku tych bezeceństw najważniejszy wymóg naszej modelarskiej branży nie ma zastosowania.

Fajowe malowanie, delikatny no ten no szajding czy cóś.

Trochę może za mocno mu sie gumy świecą ale można przyjąć że kółka chłopaki pastą do butów wytegesowali.

Ogólnie prima sort.

Re: Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 12:30
przez RAV
zegeye napisał(a):Pamiętajmy o tym, że nawet jeśli czegoś nie widzieliśmy do tej pory to jeszcze nie oznacza że tego nie było ;o)

Przecież nie twierdzę, że nie było. Temat jest dla mnie nowy, dlatego drążę. Na razie to, czego się dowiedziałem, nie bardzo do siebie pasuje, dlatego drążę dalej.

zegeye napisał(a):RAV, poszukaj tu: https://www.goodreads.com/book/show/123 ... e-spitfire

Na str. 20 jest zdjęcie PR.XI ze smugą z tego miejsca. Pomijam fakt, że tylko na jednym skrzydle i bardzo wąska. Ciekawsze jest to, że nie widać tam tej rurki. Wytłumaczenie, jakie przychodzi mi do głowy (i które chciałbym zweryfikować, licząc na Twoją pomoc), jest takie: były dwa rozwiązania: w jednym zawór bezpieczeństwa wyrzucał fontannę paliwa do atmosfery (co zapewne miało swoje wady), a w drugim (późniejszym, ulepszonym?) ten nadmiar był kierowany rurką do zbiorniczka za dźwigarem.

zegeye napisał(a):A tu fotki, które myślę rozwieją twe wątpliwości...widać wyrażnie że rurka ta niczego nie łączyła...

Czyżby? Moim zdaniem wyraźnie widać, że jej tylny koniec szuka czegoś w skrzydle za dźwigarem. Nie widać zacieków. To pasuje do mojej hipotezy: albo zacieki, albo rurka.

Re: Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 12:41
przez zegeye
RAV napisał(a):Czyżby? Moim zdaniem wyraźnie widać, że jej tylny koniec szuka czegoś w skrzydle za dźwigarem. Nie widać zacieków. To pasuje do mojej hipotezy: albo zacieki, albo rurka.


Ta rurka niczego nie szuka za dzwigarem... ona zza niego wychodzi w kierunku ''ku przodowi'' tam przed krawedzia skrzydla sie urywa... ma swoj koniec przez ktory to paliwo wytryskiwało w przód.... jako że działo się to podczas startów czy kołowań to pęd powietrza kierował opary w tył na skrzydło.... Tyle w tym temacie mogę powiedzieć. To jest przecie napisane wyraźnie w podpisach pod zdjęciami które zamieściłem. A że nie widać tego na innych fotkach... nie na wszystkich spitach to było montowane. Mam fotki innych spitów PR XI z tego samego rejonu działań na których tego nie ma, albo nie widać...
Acha...jeszcze ... ta rurka służyła (jak mi się wydaje) do wentylacji zbiorników lub usuwania gazów gromadzących się w nich na skutek nagrzewania się paliwa. Nie wiem czy wystrzeliwanie przez nią paliwa następowało samoistnie czy też było regulowane w jakiś sposób przez pilota...

Re: Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 13:53
przez RAV
zegeye napisał(a):Ta rurka niczego nie szuka za dzwigarem... ona zza niego wychodzi w kierunku ''ku przodowi'' tam przed krawedzia skrzydla sie urywa... ma swoj koniec przez ktory to paliwo wytryskiwało w przód....

Jakieś źródło? Bo ja znalazłem opis, jakoby rurka wychodziła z otworu w zbiorniku (przed dźwigarem) i wchodziła w skrzydło za dźwigarem. Istnienie tego otworu potwierdza ten rysunek (prawe skrzydło, poz. 3) i to zdjęcie - oba bez rurki, a na zdjęciu widać zaciek od otworu. Wersję z rurką masz na swoich zdjęciach albo tu - bez zacieku.

Tutaj jest wątek o tych rurkach. Co prawda nie piszą o dodatkowym zbiorniczku, ale o wyprowadzeniu rurki na spód skrzydła, ale jest też jasno powiedziane, że z tym wylotem z przodu to tylko złudzenie.

Re: Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 14:45
przez zegeye
RAV, jakie źródło??? Przecież zamieściłem fotki. Pochodzą one z książki której link również zamieściłem. Wszystko widać jak na dłoni. Jeśli Ciebie to nie przekonuje to ja nie mogę tu nic dodać. Dla mnie jest to wszystko jasne. To co ty pokazujesz dotyczy Spitfirów europejskich, które nie miały takiej instalacji. Na twoich zdjęciach te spity wg mnie nie mają tej rurki. Ten zaciek co go widać na Spicie z pasami inwazyjnymi pochodzi z otworu do napełniania paliwa... (fuel cap). Nie ma to nic wspólnego z tym co jest u mnie. Na drugiej fotce pilot ubrany jest w kombinezon zimowy i sorry ale nie wygląda jakby się opalał, więc na tym spicie też nie ma takiej instalacji. Wyraźnie masz napisane na fotce którą podlinkowałem co to była za instalacja i do czego służyła. Wyraźnie też stoi napisane, że paliwo wystrzeliwało z tej rurki w powietrze jak fontanna wieloryba.... (widać też wyraźnie prawe skrzydło z ogromną plamą po paliwie) no sorry naprawdę nie wiem jak bardziej mógłbym ci pomóc.
Jeśli Ciebie to nie przekonuje to po prostu odpuść i zrób PR XI bez takiej instalacji....

pozdrawiam

Re: Spitfire PR XI - Arma Hobby 1/72

PostNapisane: poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 15:13
przez RAV
zegeye napisał(a):Przecież zamieściłem fotki. Pochodzą one z książki której link również zamieściłem. Wszystko widać jak na dłoni.

Na zdjęciach zrobionych z tyłu "jak na dłoni" widać przedni koniec rurki? Gratuluję.

zegeye napisał(a):Ten zaciek co go widać na Spicie z pasami inwazyjnymi pochodzi z otworu do napełniania paliwa...

A skąd. Wlew paliwa był bliżej kadłuba, nad środkiem napisu eksploatacyjnego. Towarzyszy mu ciemny zaciek, a ten długi, jasny, jest z zaworu bezpieczeństwa. A żeby było ciekawiej, to na drugim skrzydle jest rurka, a nie ma zacieku.

zegeye napisał(a):widać też wyraźnie prawe skrzydło z ogromną plamą po paliwie

Tam z kolei nie widać rurki.