przez obłok » niedziela, 21 czerwca 2020, 15:41
A proszę bardzo...
Projekt SAI 403 powstał na początku 1942 r. W stosunku do poprzedniej konstrukcji SAI 207 nieznacznie zmodyfikowany został kadłub i ogon, zaprojektowano nieco większe skrzydło, a także zaplanowano użycie nowego silnika Isotta-Fraschini „Delta” RC.21 / 60 z 3-łopatowym śmigłem o stałym skoku Piaggio. Konstrukcja samolotu została maksymalnie dostosowana do produkcji seryjnej.
Pierwotnie włoskie Ministerstwo Lotnictwa zamówiło 2000 seryjnych SAI 207, ale w styczniu 1943 r. zamieniono to zamówienie na produkcję 3000 SAI 403. Zamówienia miało być wykonane w trzech wytwórniach: SAI-Ambrosini - 800, Caproni – 1000 i SIAI - 1200 samolotów.
Opracowano 3 warianty samolotu myśliwskiego:
- „Dardo” A – myśliwiec przechwytujący uzbrojony w dwa synchronizowane karabiny maszynowe 12,7 mm Breda-SAFAT z 350 pociskami na karabin i masą startową 2478 kg,
- „Dardo” B – myśliwiec o wzmocnionym uzbrojeniu, składającym się z dwóch zsynchronizowanych karabinów maszynowych 12,7 mm Breda-SAFAT nad silnikiem i dwóch 15-mm karabinów maszynowych Mauser MG 151\15 albo dwóch 20-mm działek MG 151\20 w skrzydłach, zaplanowano także podwieszanie dwóch 150 litrowych zbiorników dodatkowych pod skrzydłami,
- „Dardo” C - lekki myśliwiec dalekiego zasięgu, uzbrojenie miało obejmować dwa karabiny maszynowe w skrzydle z możliwością zawieszenia dwóch 150 litrowych zbiorników dodatkowych pod skrzydłami, samolot miał planowany zasięg do 2230 km.
Większość tych planów nie doczekało się realizacji. Pierwszy prototyp SAI 403 (niektóre źródła podają, że posiadał numer rejestracyjny MM.518) wykonany został do końca 1942 r. według założeń projektowanej wersji B. Jego oblot miał miejsce w styczniu 1943 r. Następnie był on prezentowany w Niemczech pilotom Luftwaffe i delegacji japońskiej.
Pierwsze loty samolotu wykazały niedopracowanie nowych skrzydeł – co prawda maszyna była bardziej zwrotna od SAI 207, ale pojawiały się również nieprzyjemne wibracje przy dużych prędkościach, co powodowało różne awarie samolotu.
Samolotem zainteresowali się główni sojusznicy faszystowskich Włoch i latem 1943 roku firma SAI-Ambrosini rozpoczęła przygotowania do licencyjnej produkcji SAI 403 w zakładach Heinkel w Niemczech i Mitsubishi w Japonii. Rozejm z aliantami we wrześniu 1943 r. pokrzyżował te plany. Podobnie jak inne prototypowe samoloty włoskie pozostające na lotniskach w północnych Włoszech, także SAI-403 został wywieziony do jednego z ośrodków testowych w Niemczech. Dalsze losy maszyny nie są znane, najprawdopodobniej została zniszczona w wyniku kolejnego nalotu sojuszniczego.