przez obłok » niedziela, 28 czerwca 2020, 22:28
Dewoitine D.27 III (D.273) „J-243”, 18 Fliegerkompanie (eskadra), 6 Fliegerabteilung (dywizjon), 2 Fliegerregimente (pułk), Fliegertruppe (Wojska Lotnicze), baza Spreitenbach koło Zurichu, jesień 1939 r. Od września 1939 r. samoloty tego typu były przeznaczone do ataków na cele naziemne i wykorzystywane do nocnych patroli przechwytujących. Na przełomie 1940/41 r eskadra została przezbrojona na nowe D-3801, zaś D.27 trafiły do jednostek szkolnych, gdzie były wykorzystywane do 1944 r.
Émile Dewoitine otrzymał zadanie zaprojektowania D.27 w 1926 r. w czasie, gdy stare samoloty z czasów pierwszej wojny światowej zostały prawie całkowicie wycofane z jednostek bojowych. Projekt oznaczony jako D.27 został opracowany przez francuskich inżynierów równolegle z myśliwcem szkolnym D.26, który był przeznaczony wyłącznie dla Szwajcarii. Pierwszy prototyp D.27 został oblatany w 1928 r. już w powstałych w marcu tegoż roku zakładach Societe Aeronautique Francaise-Avions Dewoitine, gdzie uruchomiono także w 1930 r. produkcję seryjną na eksport. W tym czasie maszyna była najszybszym samolotem bojowym na świecie. Poza zamówieniem szwajcarskim wyprodukowano 4 samoloty dla Jugosławii (zmontowane w zakładach Zmaj) oraz 3 dla Rumunii, gdzie były one używane do szkolenia. Pozostałe 13 maszyn D.27 zatrzymano we Francji i używano do różnych prób.
Szwajcaria zamówiła w latach 1931-32 prototyp i trzy partie samolotów – 5, 15 i 45. Ogółem latach 1931-36 wyprodukowano dla sił powietrznych Szwajcarii 66 maszyn tego typu. Bezpośredni montaż samolotów z zamówienia szwajcarskiego odbywał się na licencji w szwajcarskiej fabryce EKW w Thun.
W dniu powszechnej mobilizacji wojennej, 2 wrześniu 1939 r. jednostki myśliwskie Szwajcarii miały w gotowości bojowej 35 samolotów Dewoitine D.27, 6 Messerschmitt Bf-109 D (pozostałe 4 z 10 kupionych były niesprawne) i 12 Messerschmitt Bf-109 E (reszta z 30 zakupionych nie była w pełni uzbrojona). Od września do końca 1939 r. strony walczące naruszały przestrzeń powietrzną Szwajcarii 143 razy. Dnia 10 maja 1940 r., w dniu uderzenia Niemiec na Francję, Belgię i Holandię, w linii nadal pozostawało 33 D.27 obok 34 D-3800 (MS-406) oraz 58 Bf-109D/E. Z końcem tego roku wysłużone D.27 zastąpiono maszynami D.3801 i przekazano je do szkolenia.
Ostatnio edytowano niedziela, 28 czerwca 2020, 23:33 przez
obłok, łącznie edytowano 5 razy