Litoviec , Fiat CR20 , Kora 1:72.

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Litoviec , Fiat CR20 , Kora 1:72.

Postprzez Flyzloty » czwartek, 5 sierpnia 2021, 17:04

Fiacik.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek
Image
Obrazek
Avatar użytkownika
Flyzloty

Zimna Wojna 2
 
Posty: 1384
Dołączył(a): sobota, 25 lutego 2012, 00:13
Lokalizacja: Kraków

Reklama

Re: Litoviec , Fiat CR20 , Kora 1:72.

Postprzez skusz » piątek, 6 sierpnia 2021, 19:39

Bardzo fajny Fiacik i śmigiełko się kręci :D
Pozdrawiam Sławek Kusz
Portfolio : http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=20734
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
skusz

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3516
Dołączył(a): sobota, 3 stycznia 2009, 16:27
Lokalizacja: Roztocze

Re: Litoviec , Fiat CR20 , Kora 1:72.

Postprzez obłok » piątek, 6 sierpnia 2021, 22:19

FIAT CR.20 (nr 41) 7. Naikintuvų Eskadrilė, lotnisko Kaunas (Kowno) wiosna 1940 r.

Ten mały, elegancki, całkowicie metalowy samolot (co w tamtych czasach było zjawiskiem dość rzadkim) wystartował po raz pierwszy 19 lipca 1926 roku. Sztywność dwupłatowca zapewniała sprawdzona kratownica Warrena w kształcie litery W (wykonana z rur o przekroju łzy), która okazała się skuteczna w CR.1. Wszystkie powierzchnie nośne i sterowe oraz tylna część kadłuba miały płócienne poszycie, przednia część kadłuba do tylnej ściany kabiny pilota była całkowicie metalowa. Podstawowe uzbrojenie samolotu składało się z dwóch zsynchronizowanych karabinów maszynowych kal. 7,7 mm pod maską silnika, a także przewidziano zainstalowanie dwóch dodatkowych „luf” wzdłuż boków kadłuba. Charakterystyczną cechą nowego samolotu był wewnętrzny zbiornik paliwa, który mógł zostać zrzucony w locie, jeśli się zapalił.

Pierwszym zagranicznym klientem, który nabył CR.20 w 1928 roku, stało się Litewskie Lotnictwo Wojskowe (Lietuvos Karo Aviacija). Łącznie zakupiono 15 samolotów CR.20 i 6 zapasowych silników Fiata A.20. W przeciwieństwie do innych zakupionych włoskich samolotów (np. SVA-10), z których niektóre zostały zmontowane w Kownie, wszystkie CR.20 zostały zmontowane we Włoszech. Litewskie Lotnictwo Wojskowe nadało CR.20 numery od 30 do 44. Od połowy lat 30-tych samoloty stopniowo przemalowywano w trakcie przeglądów. W miejsce całych srebrnych maszyn - pokryte płótnem części samolotu pomalowano na górze i bokach na kolor ciemnozielony.

Po dostarczeniu FIAT-y CR.20 zostały przekazane do 1 Dywizjonu (1. Naikintuvų Eskadrilė) zaś od 1936 r. do 5 Dywizjonu (5. Naikintuvų Eskadrilė) znajdującego się na lotnisku Zokniai koło Szawli. W związku z pogarszającą się sytuacją polityczną w Europie w latach 1936 i 1937 zakupiono we Francji samoloty Dewoitine D.501 L (dla 1. Naikintuvų Eskadrilė), a w Wielkiej Brytanii Gloster Gladiator Mk. I (dla 5. Naikintuvų Eskadrilė). Realizując plan modernizacji Sił Zbrojnych Litwy 12 kwietnia 1938 r. 5 Dywizjon przekazał pozostałe swoje 9 CR.20 (numery seryjne: 30, 31, 34, 35, 36, 38, 40, 41 i 43) do nowo utworzonego 7 Dywizjonu (7. Naikintuvų Eskadrilė), który został przeniesiony z Szawli do Kowna. Litwini zamówili w 1938 r. we Francji samoloty Morane-Saulnier MS.406, które miały zastąpić pozostałe w linii Fiaty CR.20, jednak rozwijająca się sytuacja polityczna spowodowała, że MS.406 nigdy nie zostały dostarczone.

FIAT CR.20 były jednymi z najczęściej eksploatowanych samolotów Lotnictwa Wojskowego Litwy. W 1939 r. dane z okresowych badań eksploatacyjnych wykazywały, że jeden FIAT CR. 20 wylatał średnio 506 godzin. W czasie okupacji sowieckiej Litewskie Lotnictwo Wojskowe nadal używało 7 CR.20. Po włączeniu Litwy do ZSRR 3 sierpnia 1940 r. Armia Litewska stała się 29. Korpusem Terytorialnym ZSRR, a jej składnik lotniczy - Karo Aviacija - przekształcił się w Tautinė Eskadrilė (Dywizjon Narodowy). Jesienią 1940 r. wszystkie pozostałe FIAT-y zostały zezłomowane jako przestarzałe.

Na przełomie 1939/40 roku Komisja Sztabowa Litewskich Sił Zbrojnych pod przewodnictwem generała brygady Klemenso Popeliučkos krytycznie oceniła uzbrojenie i możliwości Fiata CR.20 po rozważeniu doświadczeń wojny polsko-niemieckiej. W kwietniu 1940 r. został uruchomiony w warsztacie lotnictwa wojskowego eksperyment w modernizacji CR.20. Do dolnych skrzydeł samolotu nr 38 zamontowano dwa dodatkowe karabiny maszynowe Darne kalibru 7,9 mm. Po otrzymaniu wyników badań podjęto decyzję o zamontowaniu karabinów maszynowych w skrzydłach samolotów CR.20 naprawianych w tym czasie w warsztatach (nr 31, 34, 41). Dalsze próby przerwała okupacja sowiecka.
Avatar użytkownika
obłok
 
Posty: 213
Dołączył(a): piątek, 27 sierpnia 2010, 18:29

Re: Litoviec , Fiat CR20 , Kora 1:72.

Postprzez Aleksander » niedziela, 8 sierpnia 2021, 18:33

Śliczny! Bardzo ładny Fiat!
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8799
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Litoviec , Fiat CR20 , Kora 1:72.

Postprzez dymuwa » poniedziałek, 16 sierpnia 2021, 05:29

Gratuluje, wykonanie super! Kilka lat temu zrobiłem też tego "malucha", ale nie zdobyłem się na takie malowanie, mój był cały srebrny.. Z tego co widzę, wykorzystałeś podpory skrzydeł z zestawu. Ja z kolei, nastraszony przez kolegę obłoka robiłem je z metalu, do tego wzmacniałem metalem dolny płat. Z ciekawości: kalki Kory są nadal beznadziejnej jakości?
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 959
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 14:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Re: Litoviec , Fiat CR20 , Kora 1:72.

Postprzez Flyzloty » poniedziałek, 16 sierpnia 2021, 18:24

Dzięki.
Co do kalek to są bezproblemowe.Tylko trzeba sobie powycinać.
Twój Fiat to był chyba Choroszy z żywicy?
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek
Image
Obrazek
Avatar użytkownika
Flyzloty

Zimna Wojna 2
 
Posty: 1384
Dołączył(a): sobota, 25 lutego 2012, 00:13
Lokalizacja: Kraków

Re: Litoviec , Fiat CR20 , Kora 1:72.

Postprzez dymuwa » wtorek, 17 sierpnia 2021, 05:42

Dokładnie tak
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 959
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 14:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Re: Litoviec , Fiat CR20 , Kora 1:72.

Postprzez rhinoceros » wtorek, 17 sierpnia 2021, 07:10

Fiat- Tak,
litewski- Tak!,
wykonanie- Tak!!!

Pozdrawiam!
ZTS Lublin- to lubię!
Lubelskie Spotkania Modelarskie- Team!
Avatar użytkownika
rhinoceros
 
Posty: 435
Dołączył(a): piątek, 13 lutego 2009, 21:07

Re: Litoviec , Fiat CR20 , Kora 1:72.

Postprzez obłok » piątek, 27 sierpnia 2021, 14:17

dymuwa napisał(a):Gratuluje, wykonanie super! Kilka lat temu zrobiłem też tego "malucha", ale nie zdobyłem się na takie malowanie, mój był cały srebrny.. Z tego co widzę, wykorzystałeś podpory skrzydeł z zestawu. Ja z kolei, nastraszony przez kolegę obłoka robiłem je z metalu, do tego wzmacniałem metalem dolny płat. Z ciekawości: kalki Kory są nadal beznadziejnej jakości?

Straszyłem że się wygnie żywica, bo wtedy na tym forum mnie takimi właśnie opowiadaniami straszono. Może to taka sama prawda jak z tymi betoniarkami szpachli we wczesnych ICM-ach. W tzw. międzyczasie KORA wypuściła CR-20 wtryskowego. Notabene: jak na razie nic się nie wygięło w zrobionym przez Ciebie, rzeczonym Fiacie. Stoi sobie spokojnie na półce i przypomina stare, dobre czasy...
Avatar użytkownika
obłok
 
Posty: 213
Dołączył(a): piątek, 27 sierpnia 2010, 18:29


Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości