Witam!
Ponieważ „przejadły” mi się malowania Heinkli 51 z Luftwaffe i z Hiszpanii, chciałem zaprezentować coś nietypowego, czyli
Heinkel He-51B sił powietrznych Jego Królewskiej Mości cara Borysa IIITrochę historiiNa mocy traktatu pokojowego z Neuilly z 27 listopada 1918 r. Bułgaria wyszła z I w.św. „w potrzasku” - drastycznie ograniczono ilość wojsk lądowych (m.in. zakazując posiadanie czołgów), całkowicie zlikwidowano marynarkę wojenną i lotnictwo. W tym zniszczono 70 samolotów, 110 silników lotniczych, 3 sterowce, 76 lotniczych karabinów maszynowych itp.
Dopiero w 1937 r., stymulowana przez Niemcy hitlerowskie, Bułgaria rozpoczęła reaktywację lotnictwa wojskowego. W ramach osobistego daru od Hermanna Göringa dla cara Borysa III w maju 1937 Bułgarom dostarczono myśliwce Arado Ar 65 (12 szt) I Heinkel He 51B (12 szt), bombowce Dornier Do 11 (12 szt) I rozpoznawcze Heinkel He 45B (12 szt).
27 czerwca 1937 odbyła się tradycyjna parada wojskowa z okazji dnia św.Jerzego (patrona sił zbrojnych), pod czas której zostały wręczone sztandary nowostworzonych jednostek lotniczych i samoloty zaprezentowano widzom na lotnisku Wrażdebna - Bożuriszcze. Z tego co udało mi się dowiedzieć Heinkel He-51B otrzymały okreslenie taktyczne “Sokół” i przynajmniej dwa z nich miały nazwy własne: nr 11-7 nosił nazwę “Simeon”, a nr 22-6 “Mińor”. Bułgarskie Heinkle znajdowały się w służbie do 1942 r. najpierw w jednostkach liniowych, później w szkolnych.
ModelGeneralnie nie sprawił kłopotów. Zgodnie z zaleceniami instrukcji o 2 mm skrócone golenie podwozia. Naciągi i antena z żyłki, wszystkie wystające drobne części z metalu, podpory górnego płata też metal, metalowa siatka w chłodnicy (ale jej nie widać), pasy w kabinie z taśmy malarskiej. Kalkomania zrobiona we własnym zakresie z użyciem podłoża od Techmod. Malowanie farbami Gunze Aqueous, przeważnie aerograf, ale też musiałem podprawiać pędzelkiem.
Starałem się przybliżyć prototyp zaprezentowany 27 czerwca 1937 na lotnisku Bożuriszcze świeżo po wprowadzeniu do służby, dlatego brak śladów eksploatacji.
PS.Nawiasem mówiąc, polecam mało znane zdjęcia lotnictwa bułgarskiego na stronie:
https://www.lostbulgaria.com/?cat=245