Strona 1 z 2

Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq.RAF,It.1:72

PostNapisane: czwartek, 19 listopada 2009, 00:22
przez dewertus
Witam,
W ramach serii Malta 1940-43 chciałbym Wam zaprezentować model samolotu Supermarine Spitfire Mk.VB w barwach 1435 dywizjonu RAF.

Od dawien dawna nosiłem się z zamiarem wykonania maltańskiego Spita w schemacie Temperate Land lub Day Fighter. Aby wreszczie zrealizować postanowienie przystąpiłem do wertowania materiałów wszelakich, które były i są mi dostępne. :-> To co mnie zdziwiło, to pewna dysproporcja pomiędzy informacjami mówiącymi, że w/w schematy nader często spotykane były na Malcie (zwłaszcza Temperate Land), a dostępnym materiałem fotograficzno-ilustracyjnym. W trakcie poszukiwań znalazłem 1 zdjęcie maltańskiego Spita w malowaniu Temperate Land i 3-4 zdjęcia w malowaniu Day Fighter. Dodatkowy problem polegał na tym, że tylko jedno z nich przedstawiało wersję Vb (pozostałe to Vc). Aby jeszcze bardziej sobie utrudnić poszukiwałem Spita bez filtra Vokesa… :? W kilku publikacjach prezentowane było zdjęcie Spita z oznaczeniem V o S, ale ich jakość nie specjalnie umożliwiała odgadnięcie kolorów. "Wybawienie" przyszło z zupełnie nie oczekiwanej strony: 8-) szukając dla Mariusza Jeżyny ze Szczecina monografii D4Y przyplątał mi się wiekowy numer periodyku AERO ze szczątkową monografią Spita Mk.V, a tam… schemat malowania V o S - Day Fighter.

:arrow: :arrow: :arrow:

Eskadra (Flight) 1435 zostaje utworzona na Malcie w grudniu 1941 roku. W czerwcu 1942 roku zostaje rozwiązana, by miesiąc później odrodzić się w oparciu o personel i sprzęt 603 dywizjonu RAF oraz jednostki nocnych myśliwców (równocześnie uzyskuje statut dywizjonu). Po zakończeniu kampanii maltańskiej (czerwiec 1943) dywizjon bierze czynny udział z zmaganiach nad Sycylią i Włochami, następnie zostaje włączony w skład Bałkańskich Sił Powietrznych, gdzie wykonuje zadania bojowe nad Albanią i Jugosławią. W dniu 9 maja 1945 zostaje oficjalnie rozwiązany.

Kwestią, która mnie nurtowała to w jaki sposób na Malcie znalazł się Spit w wersji Vb bez filtra i w malowaniu Day Fighter, skoro zgodnie z licznymi informacjami w tym czasie Spity dostarczane na Maltę były standardowo wyposażone w filtr Vokesa, a malowane były wg schematu Desert (przemalowywany potem w różne odmiany "Malta Blue") lub Temperate Land???

Wg mnie (własna interpretacja materiałów dotyczących historii dywizjonów 603, 229 i 1435) jest to ściśle związane ze źródłem sprzętu i ludzi eskadry 1435 - czyli dywizjonem 603:

Dywizjon 603 do kwietnia 1942 stacjonował w południowej Szkocji mając na wyposażeniu Spity Vb (w malowaniu Day Fighter). W kwietniu dywizjon zostaje zaokrętowany na…. USS Wasp i przetransportowany na Maltę, gdzie przez następne cztery miesiące bierze udział w walkach. Nie znalazłem informacji aby przekazał swoje samoloty innej jednostce na wyspach, stąd moje przypuszczenie, że na Maltę popłynął z własnymi samolotami (pozostawienie maszyn na Malcie jest odnotowane - jednakże część materiałów podaje, że odbiorcą był 229 dywizjon. Informacja ta niestety nie współgra z historią powstania eskadry 1435...).

To co łączy 229 i 603 dywizjony to oznaczenie kodowe stosowane na Malcie - 603 dywizjon stosował literę "X" od kwietnia do lipca 1942, z kolei 229 otrzymał to samo oznaczenie w spadku po 603 w sierpniu 1942, gdy ten zmienił lolalizację i przeznaczenie (Cypr, Egipt; Bristol Beaufighter Mk Ic i Mk.VI).

To, że V o S może pochodzić z pierwszego składu sprzętowego dywizjonu pośrednio poświadczają sylwetki barwne innych maszyn z 603 dywizjonu z okresu walk nad Maltą. Wszystkie one przedstawiają samoloty z filtrem Vokesa i w zdecydowanej większości są to Spity w wersji Vc (w różnych odmianach "Malta Blue").

Niestety :? nie udało mi się ustalić kiedy V o S został przystosowany do pełnienia roli holownika rękawa do ćwiczeń strzeleckich. Znalazłem tylko info, że pomimo tej przeróbki nadal pełnił normalną służbę bojową i brał udział w walkach.

Czy na prezentowanym przez mój model egzemplażu latał jakiś as - tego nie udało mi się zweryfikować. :? Sądzę, że było to wysoce prawdopodobne. Spity na Malcie nie miały długiego żywota, stąd rzadko kiedy samolot był pilotowany stale przez tego samego pilota.

Piloci (mający status asa) dywizjonów 603 i 1435, którzy mogli wykonywać loty na V o S:

Pilot…………….…………Formacja………...…Zwycięstwa Malta……....Zwycięstwa Ogółem

603 Sqn
Parkinson CH……….….RAAF……………...…8.333/3.5/7…..............…….8.333/3.5/7
Mitchell RA…..........RAF……………….....6/3/8……………...................6/3/9.
Ballantyne J H.........RCAF ………..……..5.25/1/7 ……................…….5.25/1/7
Dicks-Sherwood ES….RAF(Rhodesian) …4.5/0/4.5 ………................…6/0/5.5
Douglas WA ……………RAF ….…………...…3/1.5/4 ………................…...6/2.5/7
Duncan-Smith WGG…RAF ……………...….3/1/1 …………................…..18/7/8
Hurst J …………………..RAF ………...……….3.5/2/3.5 ……….................4.5/7/4.5
Nonhcott GW……………RCAF …...………….1.5/1/3.5 ………...............…8.5/1/7.5

603 i 1435 Sqn
McLeod HW ………….….RCAF ……….……..13/2/9.25 …….............…...21/3/12.25
Scott AH ………………....RAF ………….…….5/2/5 ………….................….6/2/5

1435 Sqn
Maclennan IR ……….…..RCAF ……………...7/0/8 ……………..................7/0/8
Walton WC ……………...RAF ……………..….6/3.5/5 ………..…...............6/3.5/5
Lovell ADJ ……………....RAF …………….…..4.75/0/6.666 ….............….18.25/2/10.5

W okresie kwieceń-lipiec 1942 roku, piloci 603 dywizjonu zgłośili zestrzelenie 40,75 samolotu n-pla (najwięcej, 19,25 w kwietniu), zaś piloci 1435 dywizjony w okresie lipiec-grudzień zgłosili 44,5 zestrzelenia (najwięcej, 22 w październiku). Do końca kampanii maltańskiej (czerwiec 1943) 1435 dywizjon dopisał jeszcze 0,5 zestrzelenia.

Historii ciąg dalszy:
1435 dywizjon nadal pełni czynną służbę (w liczbie 4 samolotów) kultywując chlubą tradycję broni innej, ważnej dla Zjednoczonego Królestwa wyspy - Falklandów. W 1988 roku zostaje reaktywowany i wyposażony w myśliwce Phantom FGR 2, w 1992 przesiada się na myśliwce Tornado, a w 2009 na Eurofighter Typhon. Nawiązaniem to maltańskiej przeszłości jednostki było nadanie Phantomom imion jakie nosiły słynne maltańskie Gladiatory (Faith, Hope i Charity). Czwarty Phantom otrzymał imię Desperation. Nie znalazłem informacji aby imiona były przekazywane następcom.

:arrow: :arrow: :arrow:

Przebieg procesu twórczego znajduje się w wątku warsztatowym: viewtopic.php?f=153&t=7899

Produkt wyjściowy jaki jest znaczna część z Was wie, więc przejdę od razu do meritum opisu modelu:

Malowany pędzlem farbami:
Olejnymi Humbroll (fotel, golenie, piasty, taśmy na wylotach kaemów).
Akrylowymi Agamy, Model Master (wnętrze i kabina, śmigło, opony oraz oczywiście kamuflaż) oraz lakierami akrylowymi Agamy i Tamiya.

Kalkomanie to mieszanka Italery, HobbyBossa i Techmodu. Proces nakładani kalkomanii wsparty tradycyjnie już przez Mr. Mark Softer.

Wash (lub to coś na jego kształt) wykonany przy zastosowaniu specjalnie do tego opracowanymi farbowymi markerami firmy Gunze.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Pzdr.
Hubert

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq. RAF, 1:72

PostNapisane: czwartek, 19 listopada 2009, 00:30
przez spiton
Gratulacje!!! Chyba najlepszy Twój model, do tego elegancko sfotografowany, i jak zwykle z super wstępem.
Mam nadzieje ze kolejny będzie jeszcze lepszy.
Pozdrawiam

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq. RAF, 1:72

PostNapisane: czwartek, 19 listopada 2009, 00:50
przez Jaho63
No lekcje odrobiłeś!
Mnie się podoba każdy Spitfire (nawet ten Dmitruka) :)
A literka V (oznaczenie 1435-ej) nie powinna być z przodu (lewa strona)?

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq. RAF, 1:72

PostNapisane: czwartek, 19 listopada 2009, 01:02
przez dewertus
Jaho63 napisał(a):A literka V (oznaczenie 1435-ej) nie powinna być z przodu (lewa strona)?


Kalkomanie nanosiłem w/g schematu zamieszczonego w magazynie AERO - Technika Lotnicza, nr 8/92. Takie umiejscowienie potwierdza także materiał fotograficzny :P

Obrazek

Co do lewej strony, to wzorowałem się na Spitfire VB EP717/D-v, 1435 Sqn, (Malta Spitfire Aces, Wyd. Ospray).

pzdr.
Hubert

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq. RAF, 1:72

PostNapisane: czwartek, 19 listopada 2009, 10:00
przez lejgo_inc
Mały model, ale za to z dużą dawką wiedzy.
Do tego wypędzelkowany tak że wcale tego nie widać.
Podobał mi się wątek warsztatowy, podobają mi się fotki w galerii (4 źródła światła? :) ).
Czy planujecie kiedyś jakąś wystawę zbiorową z Januszem i jego matlańskim spitem?

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq. RAF, 1:72

PostNapisane: czwartek, 19 listopada 2009, 12:46
przez Jaho63
lejgo_inc napisał(a):Czy planujecie kiedyś jakąś wystawę zbiorową z Januszem i jego matlańskim spitem

Cha, dokładnie tak! Właśnie czekamy na zaproszenie na Maltę! ;o)
A mój jeszcze nie skończony, Hubert dostał przyspieszenia. :)
dewertus napisał(a):Co do lewej strony

W RAF-ie nie było regułą umieszczanie oznaczeń dywizjonowych jako "pierwsze", dlatego pytałem czy masz na to jakieś sugestie i jeśli na zdjęciu innego egzemplarza tak jest to też bym tak zrobił. Ten kołpak jednak dałbym czarny, ale to już koniec marudzenia. I tak największy błąd, jaki popełniłeś to, że model jest "no name". ;o) Dla Spitfire to ujma jest!!! :mrgreen:

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq. RAF, 1:72

PostNapisane: czwartek, 19 listopada 2009, 12:52
przez spiton
Popatrz Janusz ilu asów na nim latało !!! ,-))

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq. RAF, 1:72

PostNapisane: czwartek, 19 listopada 2009, 13:14
przez Jaho63
Sąsiad ma Mini Morisa sprowadzonego z Anglii, kto wie czy nim nie jeździł jakiś as? :mrgreen:
A tak poza tym żartuje przecież, nawet ja nie jestem aż tak zboczony!

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq. RAF, 1:72

PostNapisane: czwartek, 19 listopada 2009, 13:20
przez dewertus
Jaho63 napisał(a):
lejgo_inc napisał(a):Czy planujecie kiedyś jakąś wystawę zbiorową z Januszem i jego matlańskim spitem

Cha, dokładnie tak! Właśnie czekamy na zaproszenie na Maltę! ;o)


No nie wiem, niegodnym ja by swoje modele w takim towarzystwie prezentować ;o) Wystarczy, że na forum się kompromituję...

Jaho63 napisał(a):A mój jeszcze nie skończony, Hubert dostał przyspieszenia. :)


Chciałem wreszcie go skończyć, bo mnie strasznie zaczyna swędzieć Mustang z Korei :D Na ukończeniu mam też innego maltańczyka: Martina 167 (AR707); Huriccane Mk IIC w malowaniu PWO WWS i Aircobrę P-39N też WWS - ale nie wiem czy je prezentować na forum (rozpoczęte były dużo wczesniej i nie wyszły mi tak jak Spit).

Jaho63 napisał(a):I tak największy błąd, jaki popełniłeś to, że model jest "no name". ;o) Dla Spitfire to ujma jest!!! :mrgreen:


Po cichu liczyłem, że może jesteś w posiadaniu jakieś "nowiny", której mnie nie udało się odszukać :mrgreen:

Jaho63 napisał(a): Ten kołpak jednak dałbym czarny


Nie licząc wspomnianej publikacji (Aero, 8/92) nie znalazłem jednoznacznego dowodu na kolor czarny. Natomiast trafiłem na kilka maltańskich Spitów w malowaniu Day Fighter własnie z kołpakiem czerwonym, więc wybrałem tą opcje (mimo, że nie jestem dokońca do niej przekonany).

spiton napisał(a):Popatrz Janusz ilu asów na nim latało !!! ,-))


Oj Sebastian... mogło latać, nie latało! :mrgreen:


Cieszę się, że model został lagodnie przyjęty (mimo malowania pędzlem :lol: )

pzdr.
Hubert

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq. RAF, 1:72

PostNapisane: czwartek, 19 listopada 2009, 20:09
przez RAV
dewertus napisał(a):Kalkomanie nanosiłem w/g schematu zamieszczonego w magazynie AERO - Technika Lotnicza, nr 8/92. Takie umiejscowienie potwierdza także materiał fotograficzny :P

Obrazek

Czyli jednak miałem rację, że kokardy za blisko końcówek płata...

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq. RAF, 1:72

PostNapisane: czwartek, 19 listopada 2009, 20:20
przez dewertus
RAV napisał(a):Czyli jednak miałem rację, że kokardy za blisko końcówek płata...


RAV, chłopie pisz waść jaśniej nieco, o które kokardy Ci chodzi...

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq. RAF, 1:72

PostNapisane: czwartek, 19 listopada 2009, 20:45
przez RAV
dewertus napisał(a):
RAV napisał(a):Czyli jednak miałem rację, że kokardy za blisko końcówek płata...

RAV, chłopie pisz waść jaśniej nieco, o które kokardy Ci chodzi...

O te kółka kolorowe, które masz pod skrzydłami przyklejone.

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq. RAF, 1:72

PostNapisane: czwartek, 19 listopada 2009, 20:50
przez dewertus
RAV napisał(a): pod skrzydłami .


Tak, dolne kokardy są o szerokość granatowego pierścienia za blisko końcówek :-/ Za późno się połapałem aby je przesunąć...

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq. RAF, 1:72

PostNapisane: czwartek, 19 listopada 2009, 20:59
przez lejgo_inc
Piszesz - Hurricane z PWO? Wrzucaj, tam było sporo ciekawych malowań, pewnie znasz stronkę http://vvs.hobbyvista.com/Modeling/Hawker/Hurricane/HurriProfiles/Part1/VVS_Hurricanes-1.html. Łaciate bardziej niż mleko :P
A koreańska tematyka brzmi jeszcze ciekawiej. Jakby coś, to też z zainteresowaniem poczytam i obejrzę.

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Spitfire Mk.Vb 1435 Sq. RAF, 1:72

PostNapisane: sobota, 21 listopada 2009, 00:33
przez dewertus
Leszek,
Mój Hurricane będzie trochę zbliżony do tych z Murmańska, ale będzie w barwach jednostki PWO z Leningradu :). Ja inspiracje czerpię głównie z publikacji "Hurricane w obcej służbie", wyd. Ajaks. Nie będzie to chyba żadna konkretna maszyna tylko takie małe SF w oparciu o kilka zdjęć z rejonu Leningradzkiego.

pzdr.
Hubert