![:D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Chciałem Wam zaprezentować mój najnowszy model, który przedstawia miniaturę samolotu PZL P.11 prototyp nr. V. Samolot ten był zaprezentowany w roku 1934 podczas 14 międzynarodowego salonu lotniczego w Paryżu. Zbudowałem go na bazie zestawu modelarskiego samolotu PZL P11c firmy IBG w skali 1/32, a w zasadzie dwóch takich zestawów. Wynikało to z tego że różnic między prototypem a seryjnym samolotem P11c jest dosyć sporo, mimo tego że oba samoloty mają to samo oznaczanie wymalowane na stateczniku pionowym. Te wszystkie wydawało by się niuanse, są dosyć istotne i razem z okazjonalnym srebrno czerwonym malowanie bardzo wyróżniają ten samolot na tle wszystkich pozostałych "pejedenastek". Różnice te udało się skrupulatnie wyłowić z analizy archiwalnych zdjęć oraz dokumentów i postanowiłem je wszystkie pokazać tak aby efekt końcowy był możliwie bliski wyglądowi prototypu. Poniżej umieszczam listę tych różnic, choć nie można wykluczyć że to tylko ich część i być może w przyszłości uda się ją rozszerzyć.
- Statecznik poziomy miał stery wysokości o większej powierzchni i innym kształcie.
- Podwozie z owiewkami aerodynamicznymi i kołami niskociśnieniowymi Dunlop.
- Klapki wyważające ster wysokości o kształcie prostokątnym z zewnętrznym napędem.
- Dłuższa wnęka na lufy kadłubowych karabinów, sięgająca do ściany ogniowej.
- Inny podział elementów poszycia w części kratownicowej kadłuba.
- Większe boczne panele dostępu do kadłubowego uzbrojenia.
- Inny układ i forma stopni wejściowych do kabiny pilota.
- Uchwyty na dłonie kadłubowe w formie otworów z klapkami na wysokości wiatrochronu.
- Wyższy wiatrochron bez lusterka wstecznego.
- Inna forma obicia obrzeża kabiny pilota.
- Pokrycie blachą falistą dodatkowych paneli na górnej powierzchni skrzydeł w pobliżu kadłuba.
- Inne położenie dyszy Venturi na kadłubie.
- Brak podłużnych otworów wentylacyjnych w osłonie karteru silnika.
- Brak otworów wentylacyjnych, tzw. „skrzeli”, w kadłubie za silnikiem przed ścianą ogniową.
- Brak radiostacji.
- Brak panelu dostępu do radiostacji w części półskorupowej kadłuba.
- Brak instalacji antenowej na kadłubie i skrzydłach.
- Brak osłony napędu prądnicy po prawej stronie kadłuba za silnikiem.
- Brak jednego z otworów inspekcyjnych napędów sterów w tylnej części kadłuba.
- Brak wyrzutników bombowych pod skrzydłami.
- Brak dźwigni zwalniania bomb w kabinie pilota.
Podczas konwersji wykonałem od nowa wiele elementów składowych oraz zastosowaniem sporo dodatków komercyjnych (Archer, Bitskrieg, Master, Yahu, Part oraz Edurad). Wiele pracy włożyłem w zmniejszenie grubość krawędzi spływów w powierzchniach nośnych i sterowych modelu. Od nowa wykonałem imitację całego nitowania na kadłubie oraz częściowo skrzydłach i statecznikach. Odmienny układ paneli poszycia prototypu na kadłubie wymagał wykonania od nowa większość linii podziału. Wykonałem też imitację drobnych ugięć na kadłubie i skrzydłach symulujących odkształcenia powstałe na poszyciu w wyniku procesów technologicznych i użytkowych. Dla potrzeb prezentacji zrobiłem małą podstawkę inspirowaną zdjęciami archiwalnymi z wystawy w Paryżu.
Link do warsztatu:
https://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=12&t=90943
A sam model prezentuje się tak:
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/1025/289270bcd8dceb81.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/1026/367e4e0cd30af459.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/1025/8a5a2e5c4c7707a8.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/1026/dd1f02075642cc4e.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/1026/87f1d1b6f7c9b263.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/1025/fe33bfa07fa4953b.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/1025/72d95f160f83ec47.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/1025/dd9c7d4c7babe03a.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/1026/bfcf0adbf3c7456f.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/1026/4e295d1627f33bad.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/1026/11a549706d79b9fb.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/1025/d40a4de742f61aef.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/1026/8bc207e411153c35.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/1025/14b84c8a1bbb9a8c.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/1025/c29132d3063f0c33.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/1026/1a9b4649b1673786.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/1026/1f6ff2da0fd3ee5a.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/1026/5b46c3c7cc54b663.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/1026/159f3c5499cb6a71.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/1025/93971ed3df90bff1.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/1025/d52a8c49eb6166a6.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/1025/ce924ec2769de54e.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/1025/f7d48674e5043f19.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/1026/15a49d342ab68bf5.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/1025/9a8bb5be2d898981.jpg)
Na koniec chciałbym podziękować kliku osobom bez pomocy, których nie udałoby mi się zrealizować tego projektu. Przede wszystkim mojej Żonie Weronice za ogromną wyrozumiałość i cierpliwość. Natomiast za pomoc i merytoryczną i materiałową takim osobom jak: Kazimierz Rauchfleisch, Marek Rogusz, Tomasz Kopański, Stanisław Sawicki, Grzegorz Rossa, Piotr Czerkasow, Wojciech Niewęgłowski, Krzysztof Frankowski, Bogdan Stanek, Mateusz Tułodziecki, Marek Możdżeń. Jeśli kogoś pominąłem to przepraszam.
Pozdrawiam Marcin
![:D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)