Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Nabyłeś nowy model, chcesz pokazać zawartość pudełka lub o nią zapytać, słyszałeś o fajnych nowościach - podziel się tym z innymi.

Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Postprzez piotr dmitruk » czwartek, 6 czerwca 2024, 00:00

Jeszcze ciepła nowość. Nie kupiłbym tego modelu, ale smoczyca jest wyjątkowa.
Eleganckie pudełko z grafiką Seweryna Fleischera. Troszkę szkoda, że gada trochę ukryto, mógłby lepiej przyciągać wzrok kupujących.

Obrazek

Ta sama grafika jest na pierwszej stronie wkładki

Obrazek

Instrukcja jest wystarczająco czytelna, co przy rozczłonkowaniu modelu jest ważne.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Są dwa schematy malowania, pokazane ze wszystkich stron. Odniesienia kolorów do farb Hataki, Bilmodela i AK

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Kalki są fantastyczne, techmodowskie. Mam nadzieję, że smoczyca dobrze ułoży się na sponsonach podwozia. Ale Answer to w końcu firma, która od dawna robi z płaskich elementów trójwymiarowe.

Obrazek

Przejdźmy do elementów plastikowych. Części kadłuba odlane lepiej niż w Sokole, ale nadal są nadlewki i "krosty" na kadłubie, na szczęście nieduże, w miejscach łatwych do usunięcia, i nie zniszczy się nitów, które są wklęsłe, ale delikatne. Wklęśnięć na dużych częściach nie zauważyłem.
Na czeskim forum pisali, że Amodel już jest lepszy. Pany, no bez przesady!
Kadłub jest wiotki, ze względu na jego podział na wiele części, nie ma kołków ustalających, trudno ocenić składalność. Prawdopodobnie trzeba będzie go sklejać etapami, po kawałku. Linie podziałowe akceptowalne, aczkolwiek ja lubię głębsze. Słabym pomysłem jest wklejanie oddzielnych okienek kabiny transportowej. 37 sztuk trzeba indywidualnie dopasować do otworów, z których najpierw trzeba wyciąć nadlewki. Lepszym pomysłem byłaby listwa z wypukłymi okienkami w stylu Plasticardu, a tak zostaje wklejenie w kadłub fragmentu przezroczystego i zamaskowanie okien przed malowaniem, albo zaciapanie otworów przezroczystą żywicą lub czymś podobnym. Każdy silnik składa się z grubsza z 7 elementów. Może pasować, ale nie musi.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Drobne elementy są zaprojektowanie są bardzo ładnie, ze szczegółami, np. każde koło składa się z 4 elementów, ale na małej ramce na 10 elementach są głębokie wciągi tworzywa, nie takie jak na armowym kadłubie Mustanga. Rury wydechowe, to nie rury, tylko coś w rodzaju patelni, doklejanych do silnika.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Szkła kabiny są ładne i czytelne. Na małych okienkach nie widzę opisywanych u Answera niedoskonałości odlewów, choć jak wspomniałem wyżej, niekoniecznie bym je wykorzystał.

Obrazek
Obrazek

Model uzupełnia niewielka blaszka fototrawiona i dwie drobne, żywiczne owiewki na kadłub.

Obrazek

Jak dla mnie model na 3+/4-. Da się zrobić, ale trzeba sporo popracować, na pewno nie dla początkujących. Poprawa w stosunku do Sokoła, ale jeszcze sporo brakuje do jakości zestawów IBG, czy Arma Hobby. Zwłaszcza, że cena jest taka jak oznaczenie typu- 295. Trochę sporawo, chciałbym, żeby następny model to był TS-8, taka cena byłaby akceptowalna ;o)
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9985
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:18
Lokalizacja: Rzeszów

Reklama

Re: Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Postprzez Łukasz_K » czwartek, 6 czerwca 2024, 08:23

Fajnie że pokazałeś zdjęcia, tak zaczęła mi się skrzyć iskierka chęci na ten model, ale na szczęście po lekturze twojego tekstu zgasła całkowicie - na całe szczęście ;o) . Niepokojące jest to, że ten wspomniany Bies siedzi mi nadal w głowie, choć po budowie sokoła chęć mi trochę przeszła to coś czuję, że chyba będę próbował z nim powalczyć.

Wracając do Casy, podejrzewam, że jak w przypadku Sokoła projekt jest fajny, tylko doprowadzenie części do tego jak miały wyglądać pochłonie 80% czasu budowy, gdyby znaleźli lepszą narzędziownię myślę że cena była by usprawiedliwiona, ale tak jak wspomniałeś stosunek jakość/wartość jest moim zdaniem w tym przypadku zachwiana.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
..bo zawsze są i głupsi w społeczności...
Avatar użytkownika
Łukasz_K

Zimna Wojna 1
 
Posty: 4868
Dołączył(a): piątek, 29 kwietnia 2016, 13:58
Lokalizacja: Bstok

Re: Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Postprzez _OldMan_ » czwartek, 6 czerwca 2024, 14:30

Za te piniondze, gniot wyjątkowy. :mrgreen:
Avatar użytkownika
_OldMan_
 
Posty: 258
Dołączył(a): sobota, 31 sierpnia 2019, 19:52

Re: Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Postprzez hadzi » czwartek, 6 czerwca 2024, 15:04

_OldMan_ napisał(a):Za te piniondze, gniot wyjątkowy. :mrgreen:


jezeli jestes zainteresowany to chetnie odsprzedam model Broplana w uczciwej cenie, to nie bedziesz sie musial meczyc z "gniotem wyjatkowym" :P
pozdrawiam
Jerzy Ciupek
Avatar użytkownika
hadzi
 
Posty: 440
Dołączył(a): poniedziałek, 8 października 2007, 08:56
Lokalizacja: Rybnik

Re: Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Postprzez mysiek13 » czwartek, 6 czerwca 2024, 18:36

Piotrze

jedno pytanie i kwestia na którą zwrócili mi uwagę Koledzy na Modelworku - okienka vs kalka smoczycy... Jak to można ogarnąć?

PS Twoje śmigła są lepiej wtryśnięte niż u mnie, ale przód kadłuba masz nieco gorszy... KJ we wtryskowni to tam chyba śpi :shock:

Pozdrawiam Michał
Avatar użytkownika
mysiek13
 
Posty: 822
Dołączył(a): wtorek, 12 sierpnia 2008, 16:23

Re: Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Postprzez _OldMan_ » czwartek, 6 czerwca 2024, 19:46

hadzi napisał(a):
_OldMan_ napisał(a):Za te piniondze, gniot wyjątkowy. :mrgreen:


jezeli jestes zainteresowany to chetnie odsprzedam model Broplana w uczciwej cenie, to nie bedziesz sie musial meczyc z "gniotem wyjatkowym" :P


Nie jestem. Ani jednym, ani drugim gniotem.
Avatar użytkownika
_OldMan_
 
Posty: 258
Dołączył(a): sobota, 31 sierpnia 2019, 19:52

Re: Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Postprzez 307_Piotras » czwartek, 6 czerwca 2024, 20:13

mysiek13 napisał(a):
PS Twoje śmigła są lepiej wtryśnięte niż u mnie, ale przód kadłuba masz nieco gorszy... KJ we wtryskowni to tam chyba śpi :shock:

Pozdrawiam Michał


Chyba nie bardzo wiesz o czym mówisz, nie ma żadnego gościa który wtryskuje raz lepiej raz gorzej. Ten model, podobnie jak ich Sokoły to są gnioty. Formy są do bani, i żadne “ wtryskiwanie” tego nie zmieni, będzie tylko gorzej. A do tego model jest bardzo drogi jak na to co oferuje. Sam pomysł z kalką bez okienek to jakiś żart. Ale jak widać ludzie kupują. Jak się okaże , że pójdzie zadawalająca ilość to firma uwierzy, że jest git. No to kupujcie ten szrot, powodzenia w budowie.
Avatar użytkownika
307_Piotras
 
Posty: 174
Dołączył(a): niedziela, 9 października 2016, 00:11
Lokalizacja: Łódź/Navan

Re: Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Postprzez mysiek13 » czwartek, 6 czerwca 2024, 23:11

307_Piotras napisał(a):
mysiek13 napisał(a):
PS Twoje śmigła są lepiej wtryśnięte niż u mnie, ale przód kadłuba masz nieco gorszy... KJ we wtryskowni to tam chyba śpi :shock:

Pozdrawiam Michał


Chyba nie bardzo wiesz o czym mówisz, nie ma żadnego gościa który wtryskuje raz lepiej raz gorzej. Ten model, podobnie jak ich Sokoły to są gnioty. Formy są do bani, i żadne “ wtryskiwanie” tego nie zmieni, będzie tylko gorzej. A do tego model jest bardzo drogi jak na to co oferuje. Sam pomysł z kalką bez okienek to jakiś żart. Ale jak widać ludzie kupują. Jak się okaże , że pójdzie zadawalająca ilość to firma uwierzy, że jest git. No to kupujcie ten szrot, powodzenia w budowie.

Chyba wiem bo ponad 20 lat pracuję w branży TS, wtrysk, wtrysk z rozdmuchem, ekstruzja, termoforming itd maszyny zsiłą zwarcia od 50 do 400ton, formy do 96 gniazd, ok 40 tys ton tworzywa /rok na zakładzie s tym ok 10 tys ton PCR-u... i tu wcale nie musza być formy do bani tylko słabe zjechane wtryskarki... Jakie jest twoje doświadczenie w branży wtrysku?
Avatar użytkownika
mysiek13
 
Posty: 822
Dołączył(a): wtorek, 12 sierpnia 2008, 16:23

Re: Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Postprzez 307_Piotras » czwartek, 6 czerwca 2024, 23:36

Ale żeś Pan nazw nawrzucał, zamurowało mnie. To właściwie powinieneś nam napisać w czym problem. Ale wykorzystam fachowca i może czegoś się dowiem. Co znaczy zjechane wtryskarki? Czyli mam rozumieć, że forma jest super a produkcja odbywa się na rupieciach? Mając formę, która się nie zmienia, tworzywo o określonych parametrach i co powiesz, że co niby ten operator robi?

A moje doświadczenie jest takie, że zamawiałem formę, dosyć prostą i obserwowałem wszystko od powstania do ustawienia wtryskarki aby produkt był zadowalającej jakości. I jak to zostało ustawione to sobie szło. Tyle. Nie sądzę żeby tutaj było inaczej, nie róbmy z tego podróży na Księżyc.
Avatar użytkownika
307_Piotras
 
Posty: 174
Dołączył(a): niedziela, 9 października 2016, 00:11
Lokalizacja: Łódź/Navan

Re: Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Postprzez piotr dmitruk » czwartek, 6 czerwca 2024, 23:38

mysiek13 napisał(a):Piotrze

jedno pytanie i kwestia na którą zwrócili mi uwagę Koledzy na Modelworku - okienka vs kalka smoczycy... Jak to można ogarnąć?



Na pewno nie będzie to przechadzka przez sad wiśniowy.
Widzę dwie możliwości:
1. wycinam fragment ścianki, wklejam pasek przezroczystego tworzywa, maskuję okienka (na pewno pokażą się aftermarkety), po malowaniu naklejam kalkomanię, po wyschnięciu objeżdżam ostrym skalpelem brzegi masek i zdejmuję je z fragmentem kalki.
2. Zostawiam wnęki okienek (po usunięciu nadlewek), z zewnątrz przykładam w odpowiednim miejscu kalkę z papierem do kadłuba i stabilizuję ją. Od strony wnętrza kadłuba psikam farbą, uzyskując obraz okienek z tylnej strony papieru kalkomanii. Następnie wycinam po tych śladach od tyłu papieru kalkomanii każde okienko. Otwory w kadłubie zaklejam od zewnątrz taśmą bezbarwną, od wewnątrz zalewam przezroczystą żywicą (na pewno nie bawię się we wklejanie pojedynczych okienek- to nigdy nie wyjdzie równo). Potem żywiczne okienka poleruję, maskuję, maluję i nakładam kalkę.

W podobny sposób wycinałem w kalce otwór na drzwi Trislandera. Nie wiem po co, ale na niewidocznej stronie drzwi, wycięty kawałek kalki też jest nałożony.
Obrazek
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9985
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Postprzez mysiek13 » piątek, 7 czerwca 2024, 00:21

307_Piotras napisał(a):Ale żeś Pan nazw nawrzucał, zamurowało mnie. To właściwie powinieneś nam napisać w czym problem. Ale wykorzystam fachowca i może czegoś się dowiem. Co znaczy zjechane wtryskarki? Czyli mam rozumieć, że forma jest super a produkcja odbywa się na rupieciach? Mając formę, która się nie zmienia, tworzywo o określonych parametrach i co powiesz, że co niby ten operator robi?

A moje doświadczenie jest takie, że zamawiałem formę, dosyć prostą i obserwowałem wszystko od powstania do ustawienia wtryskarki aby produkt był zadowalającej jakości. I jak to zostało ustawione to sobie szło. Tyle. Nie sądzę żeby tutaj było inaczej, nie róbmy z tego podróży na Księżyc.


No właśnie jak widać na śmigłach Piotrka nie ma nadlewek u mnie są, zobacz na modelworku też zdjęcia ramki z podwoziem w mojej recenzji - jedna połowa jest praktycznie bez nadlewek a druga połowa tej samej ramki ma nadlewki. Stawiam na mocno zjechane wtryskarki które nie zapewniają stabilnej siły zwarcia, albo mają już lekko zwichrowana geometrię i jeśli sa na zamknięciu kolanowym to już to słabo działa a jak są na śruowym i kolumny zwichrowane, to nie dociska równo, albo siła zwarcia za mała i nie daje rady utrzymać... Na nowych formach nie powinno być takich różnic... Może też być źle dobrane tworzywo, o niewłaściwym płynięciu, słabo ustawiony docisk po wtrysku, brak hot runnera w formie, bo w zależności od np batchu tworzywa może się wiele różnić w reologii...
Ogólnie mniej więcej ( bo zawsze znajdzie się wyjątek od reguły) 1/3 zależy od formy, 1/3 od wtryskarki i 1/3 od tworzywa plus /minus parę procent od innych czynników... Także mnie osobiście śmieszy najeżdżanie większości modelarzy na dziadowskie formy w ogóle, jesli wg mnie jest ewidentnie wtrysk spieprzony i ten model mniej więcej w połowie to błąd projektu ( nie musi być formy, bo ta odwzorowuje tylko najczęściej "myśl" projektanta) a w połowie błąd wtryskarni ( stan maszyn i brak nadzoru/kontroli nad wyrobem).
Na 90% jakbyś to założył na nowego Arburga, Engla czy nawet Haitiana z dobrym sterowaniem to byłoby bez żadnych nadlewek, jakby dopilnował "operator/automatyk" przeczyszczenia formy toby nie było "farfocli" na kadłubie w rożnych miejscach na różnych egzemplarzach, itd itp... Tutaj też widać jak narzędziownia i konstruktor form musieli "ukrywać" niemoc wtryskowni - praktycznie oprócz połówek kadłuba wszystko jest podzielone na płaskie elementy, kuriozum osłona kabiny pilotów... "porządne " firmy maja formy suwakowe, mocno rozbudowaną geometrie i "głębokość "elementów wtryskiwanych ( co ciekawe często nie idzie to w parze z merytoryka modelu :) ) a tu płasko, płasko,płasko...
Tutaj też widać że ramki wlewowe sa bardzo grube i podejrzewam że po prostu muszą się tym bronić żeby doprowadzić wszędzie materiał ( problem starego IBG np Bedfordów w 72)... A mogę się z Tobą założyć o dobrą whisky, że w przypadku dość skomplikowanych geometrycznie form jak np modele samolotów to samo często nie idzie jak myślisz... A operator w zależności czy to automotive czy opakowaniówka, czy AGD czy farmacja zależy od organizacji - czasem sprawdza "organoleptycznie", czasem tylko pakuje, u innych obsługuje maszynę i sprawdza jakość, w innych organizacjach Kontrola Jakości weryfikuje wymiary wypraski na np Keyence lub porównuje z wzorcem na każdej zmianie i częściej... Także rola operatora/ekipy jest też niezmiernie ważna...jak nie sprawdzi to takie cosie wypuszcza do klientów, a zamawiający niestety łyka że tak ma być bo to bo tamto.. Nie jest to rocket science ale też nie budowanie cepa :) Normalnie w automotivie czy opakowaniówce standard ( nawet nie premium) to takie detale by poszły w połowie na przemiał
Z Twojej historii wnoszę że miałeś szczęście współpracować z w miarę dobrą wtryskarnią i narzędziownią i poszło CI ok od pierwszego razu, to gratulacje... Ja już trochę więcej form zamawiałem i rzadko miałem tak różowo, choć czasami się zdarza, np formy Huskiego ...

Piotrze bardzo dziękuję za fajne pomysły na uproszczenie pracy z kalkami i okienkami, i sorry za przydługi wywód...
Avatar użytkownika
mysiek13
 
Posty: 822
Dołączył(a): wtorek, 12 sierpnia 2008, 16:23

Re: Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Postprzez 307_Piotras » piątek, 7 czerwca 2024, 01:05

No dobrze, przyjmuje do wiadomości argumenty i wycofuje się z “ nie wiesz o czym mówisz”. Nie zmienia to faktu, że model jest słaby. Jeżeli jedyną bolączką byłaby wtryskarkach a szerzej proces produkcji, to nawet dobrze, bo to można by zmienić. Obawiam się jednak, że być może to co mówisz jest prawdą ale zwróć uwagę na jedną rzecz. Ile ten model by kosztował gdyby był produkowany w dobrej firmie, skoro będąc knotem, już tani nie jest? I druga sprawa, jak to możliwe, że ktoś zrobił projekt, wydał kasę na formę ( nie sądzę, że wielkoseryjną) i tak uwalił wszystko w produkcji? To Arma wali z grubej rury ale chociaż jakość jest na poziomie. Choć trzeba zauważyć, że z Kobrą mocno spuścili z tonu, czyżby otrzeźwienie? Jednak warto zagłosować portfelem na nie, w tym przypadku powinno być podobnie, knota nie brać.
Avatar użytkownika
307_Piotras
 
Posty: 174
Dołączył(a): niedziela, 9 października 2016, 00:11
Lokalizacja: Łódź/Navan

Re: Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Postprzez mysiek13 » piątek, 7 czerwca 2024, 09:06

Piotras odpowiadając na Twoje pytanie - wcale nie musiałby bardzo dużo więcej kosztować w lepszej wtryskarni, bo jesteśmy w Polsce "małym" zagłębiem PTS-u dla Europy ( porównywalnym z Włochami czy Francją, mniejszym chyba tylko od Niemiec, oczywiście zależy od branży) i wbrew pozorom sam wtrysk wcale nie byłby taki drogi/droższy w dobrej jakości. Tutaj wykonawców jest naprawdę dużo.

W przypadku modeli głównym problemem jest dobry projektant i narzędziownia do wykonania form, i raczej tu jest główny koszt/ograniczenie. Bo wbrew pozorom dla niektórych Współmodelarzy to nasze hobby jest bardziej niż niszowe i pomimo wielu bardzo dobrych projektantów dla automotive, AGD, meblarstwa, opakowań to do mocno skomplikowanych kształtów detali w modelach dużo ich nie ma.
I to jest dla mnie najbardziej frustrujące, bo widać na tych formach niezły detal ( mniej więcej Modelsvit, może Roden), a niechlujstwo i słabe możliwości techniczne wtryskowni rozłożyły ten projekt na chwilę obecną... Bo wg mnie z tych form da się wyprodukować dużo lepszy jakościowo wyrób, jeśli chodzi o techniczne parametry "wypraski". Pozostanie problem braku wnętrza ładowni, kalek bez okien, poszatkowania konstrukcji i trudnego montażu, ale plastik ( czyli de facto "clue" modelu) byłby dobry lub akceptowalny....
Avatar użytkownika
mysiek13
 
Posty: 822
Dołączył(a): wtorek, 12 sierpnia 2008, 16:23

Re: Answer AA72033 CASA C295M 1:72

Postprzez Łukasz_K » piątek, 7 czerwca 2024, 13:17

Jeżeli się nie mylę to formy powstały i są wtryskiwane na Ukrainie. Podejrzewam że w jakiejś shortranowej wtryskowni jednego z Ukraińskich producentów (jednak Clearprop to to nie jest :mrgreen:) i raczej wątpię aby tam były na wyposażeniu maszyny "Arburga, Engla czy nawet Haitiana" - no chyba że takie 30 letnie które mają swoją świetność za sobą i trzeba je co 5 wtrysków regulować aby utrzymywały zadane parametry. Formy są krótkoseryjne, pewnie nawet nie stalowe, więc pytanie na jaką ilość zostały zaprojektowane. Fajnie to było widać na Anakondzie gdzie te same ramki wyglądały jeszcze gorzej niż początkowe Sokoły.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
..bo zawsze są i głupsi w społeczności...
Avatar użytkownika
Łukasz_K

Zimna Wojna 1
 
Posty: 4868
Dołączył(a): piątek, 29 kwietnia 2016, 13:58
Lokalizacja: Bstok


Powrót do Lotnictwo - in-boxy, nowości, opinie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości