start ten to przyjemność, ale również motywacja do pracy. Niestety, kilkunastodniowa kuracja i dochodzenie do zdrowia zaważyły na tym, że bardzo późno otwieram wątek. Mam nadzieję, że nie przeszkodzi mi to w szczęśliwym zakończeniu budowy Jedenastki.
Zdecydowałem się na trzeci prototyp
zdjęcie A.J.Press
Konstrukcję, podobnie jak poprzednie, reklamowano intensywnie m. in. poprzez starty w zawodach i mitingach lotniczych, co dało możliwość eksportu i środki na rozwój - to były złote czasy polskiego lotnictwa.
Start w zawodach w Cleveland był kolejnym - rok wcześniej Bolesław Orliński na P-6 brał udział popisując się wspaniałą akrobacją i zwyciężając w zawodach.
Wiele ciekawych informacji można znaleźć na tej stronie :
http://www.airracinghistory.freeola.com/1932%20National%20Air%20Races.htm

Polacy podczas zawodów w 1932 mieli pecha - Płk. Kossowski nadleciał podczas próby prędkości z przeciwnej strony na skutek nieporozumienia językowego. Wyniku nie uznano oficjalnie.
P11/III to trzeci z kolei prototyp uznany za wzorzec dla serii P11A. Konstrukcja była rozwinięciem P-6 z silnikiem Bristol Merkury, a jego kolejne odmiany stanowiły napęd wszystkich "Jedenastek" i przez niektórych uznawany za optymalny, jeśli chodzi o masę silnik. Maszyna była bardzo wytrzymała, zwrotna i, co dla wielu modelarzy jest najważniejsze, prezentowała się wspaniale na ziemi i w powietrzu .
Próżno w opracowaniach zachodnich znaleźć wzmiankę o udziale polskiego samolotu w tym wyścigu.
Najczęściej wspomina się popis akrobacji Ernsta Udeta. Zawody były cyklem, startowały samoloty w różnych kategoriach. Jedenastki ujeżdżali nasi najlepsi piloci . Przyznam się że przy okazji budowy tego modelu poza zdobywaniem wiedzy o samolocie zainteresowałem się również bliżej sylwetką pilota:
Jerzy Kossowski, ur. 12.08.1892r. w Grodnie. W 1910r. ukończył Korpus Kadetów w Moskwie, a w 1913r. Michajłowską Szkołę Artylerii w Petersburgu. Służył w artylerii rosyjskiej. W 1916r. obserwator w 17 KAO. W 1917r. ukończył szkołę pilotów w Sewastopolu. Od maja do listopada 1917r. pilot myśliwski w 13 IAO. Po wybuchu wojny domowej opuszcza Rosję, przez USA dostaje się do Armii Polskiej we Francji. W 1919r. służył w 39 Eskadrze na froncie polsko-ukraińskim, następnie d-ca V Dywizjonu Lotniczego, szef lotnictwa 3 Armii. Odznaczony Virituti Militari i czterokrotnie Krzyżem Walecznych. Pełniąc stanowiska dowódcze nie rezygnował z lotów bojowych. Postać tego znakomitego pilota przewija się przez cały okres 20-lecia międzywojennego, zajmuje wysokie stanowiska dowódcze.Oblatywał i opiniował wiele typów samolotów zakupionych za granicą, jak i zbudowanych w Polsce. Przeniesiony w stan spoczynku w stopniu pułkownika. W sierpniu 1939r. prosił o powołanie do służby czynnej, ale spotkał się z odmową. Prawdopodobnie załamany tą decyzją popełnił samobójstwo dnia 06.08.1939r.

Wracając do modelu - dokumentacja zdjęciowa jest obszerna, pozwala zinterpretować zewnętrzną budowę (poza rodzajem poszycia) i malowanie samolotu, gorzej z oddaniem wnętrza, dlatego podjąłem decyzję, że model będzie w czystej formie, jakby gotowy do lotu, bez otwartych paneli osłon. Kadłub i główne elementy stworzę od podstaw, prezentując obszernie metody i trochę eksperymentując, jest to dla mnie zawsze najciekawsze podczas budowy i najbardziej satysfakcjonujące...
Moim celem jest również doskonalenie własnej technologi budowy modelu od podstaw, korzystając i modernizując znane metody. W trakcie relacji postaram się największą uwagę przywiązać do pokazania sposobów na odtworzenie samemu detali.



























































































