P11/III Jerzego Kossowskiego

Tutaj wszyscy mogą dyskutować na temat konkursowych modeli, jak również samolotu rzeczywistego.

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez iras67 » poniedziałek, 9 lutego 2009, 15:54

Koledzy, ponieważ układ rur wydechowych i budowa osłony były bardzo podobne do P-7 mam prośbę czy jest przejrzysty rysunek z wydechem Jupitera , lub dokładne zdjęcie tego elementu, mam fragmenty przeważnie bok i góra ,nie wiem jak zawijały się te rury na dole.
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2705
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Reklama

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez Paweł Wymysłowski » czwartek, 12 lutego 2009, 16:16

No tak. Powinienem był napisać wg jakiego Glassa - "PZL P.7 cz 1" AJ-Pressu. W publikacji tej są najlepiej opisane zmiany jakie zachodziły w konstrukcji płatów pezetelek, tyle że jest właśnie ta różnica w stosunku do najnowszego "PKL-u" dotycząca pokrycia skrzydeł P.11/III. Swoją drogą szkoda, że autorzy nie opisują w takich przypadkach trochę "kuchni", czyli na jakiej podstawie doszli do zmiany teorii. Inna sprawa z tym nowym "PKL-em" jest taka, że obok wprowadzonych zmian związanych z nowymi odkryciami są też niepoprawione w stosunku do I wydania błędne informacje. Np. jest stwierdzenie, że P.11b różnił się od P.11a tylko silnikiem, podczas gdy się przyjrzy zdjęciom to się zobaczy, że miały też różne płaty - wg. Monografii P.11 autorstwa Glassa, Kopańskiego i Makowskiego P.11b miał płat taki jak P.7a. Taki też płat miały mieć pierwsze prototypy P.11, więc jeśli się podpierać modelem Broplanu, to może P.7, choć podejrzewam, że ma podobne wady jak P.11a.
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 12:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez iras67 » czwartek, 12 lutego 2009, 17:11

Pawle po lekturze wszystkich materiałów przede wszystkim dokładnym obejrzeniu zdjęć dochodzę do przekonania że jedynie P11/II
i P 11/IV miały pokrycie żłobkowane,przy czym istnieje jeszcze opcja że do danego kadłuba montowano skrzydła z różnym pokryciem testując różne konfigurację przy niższych nakładach finansowych. Zdjęcia P11/III (szczególnie dwa z Cleveland) pokazują że jest czysta blacha na zakładkę.Na wszystkich zdjęciach z płatem pokrytym żłobkowaną blachą widać grzebienie przy podobnym ustawieniu samolotu. Ciekawi mnie na jakiej podstawie przyjęto że trzeci prototyp był pierwowzorem dla P-11A ,czy są na to dokumenty z produkcji czy jest to tylko kojarzenie dat pojawiania się kolejnych prototypów....i podobieństwa w budowie.
Model Broplanu odpuściłem zupełnie, wykonam natomiast całość inną metodą i to nie będzie waku, maleńkie wypukłe nity sa w przypadku tej ostatniej metody trudne do uzyskania.Po obejrzeniu elementów Miraga też dałem sobie spokój ze skrzydłami i statecznikami.Nie podoba mi się przekrój od 2/3 płata do krawędzi spływu, stateczniki były inne więc lepiej je zrobić od podstaw iż przerabiać...
Model będzie w całości od podstaw.
Ostatnio edytowano piątek, 13 lutego 2009, 09:33 przez iras67, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2705
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez iras67 » czwartek, 12 lutego 2009, 22:57

Na razie nie rozpoczynam wątku bo uzupełniam materiał do wprowadzenia , dziwi mnie że na stronach historycznych o National Race nie ma( nie znalazłem jeszcze :P ) info o starcie Kossowskiego
Tymczasem dłubie kopyto kadłuba...
Obrazek
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2705
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez potez » piątek, 13 lutego 2009, 10:34

Z czego to robisz?
tak, jestem #ponurymodelaż
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4711
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 12:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez iras67 » piątek, 13 lutego 2009, 11:14

Rdzeń z masy Axon SC258-podobne w obróbce do miękkiego drewna do kupienia tu http://www.amod.com.pl/, na to nakładam placki z Magic sculpa http://jotte.istore.pl/ wygładzam na mokro
i po utwardzeniu szlifuję...opiszę dokładnie w relacji bo zdjęcia na bieżąco robię.
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2705
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez net_sailor » piątek, 13 lutego 2009, 23:51

iras67 napisał(a):dziwi mnie że na stronach historycznych o National Race nie ma( nie znalazłem jeszcze ) info o starcie Kossowskiego

W zwiazku z powyższym miło mi poinformować, że w majowym "Lotnictwie" powinien ukazać się tekst autorstwa Wojciecha Mazura o starcie płk Kossowskiego w zawodach w Cleveland. Podobno naszej ekipie na tych zawodach wiodło się nieciekawie :?
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez iras67 » sobota, 14 lutego 2009, 20:48

Dziekuję net_sailor za informację Według Glassa Kossowski naleciał podczas próby prędkości ze złego kierunku i wyniku nie zaliczono.... interesuje mnie również jak wyglądał pokaz akrobacji. Rok wcześniej Orliński na P6 wywołał aplauz, no i dla mnie najważniejsze, czy są w tym artykule przewidziane jakieś nowe zdjęcia, podobno ktoś w Usa posiada prywatnie kilkanaście innych niepublikowanych. Natomiast jestem zaskoczony tym że taki wybitny pilot jakim był Płk.Kossowski nie dostał przydziału przed wybuchem wojny i podobno popełnił samobójstwo z tego powodu...
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2705
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez potez » sobota, 14 lutego 2009, 21:32

NIe podobno a popełnił. Kossowski był bardzo ciekawą postacią - świetny pilot, śmiały dowódca - wspaniała karta z okresu wojny polsko-bolszewckiej - o rany gdyby ktoś miał zdjęcie jego bregueta XIV spalonego w Kijowie!!! Ale też niezły imprezowicz o legendarnej odporności na alkohol. Chyba mocno "niedopasowany" społecznie. Z drugiej strony w 1939 nie był już młodzieniaszkiem a i stosunki w wojsku wcale nie były takie proste....
tak, jestem #ponurymodelaż
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4711
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 12:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez Paweł Wymysłowski » środa, 18 lutego 2009, 16:18

iras67 napisał(a):Pawle po lekturze wszystkich materiałów przede wszystkim dokładnym obejrzeniu zdjęć dochodzę do przekonania że jedynie P11/II
i P 11/IV miały pokrycie żłobkowane,

Czy masz na myśli maszynę pokazywaną w Paryżu w 1932r. i prototyp P.11c? Jeśli tak, to korzystasz ze starych źródeł, bo od pewnego czasu ten pierwszy to jest IV prototyp, a drugi w konsekwencji V.
przy czym istnieje jeszcze opcja że do danego kadłuba montowano skrzydła z różnym pokryciem testując różne konfigurację przy niższych nakładach finansowych.

Szczerze wątpię żeby bawili się w takie kombinacje. Jak już mieli przetestowany płat nie miałoby większego sensu montować do maszyny różniącej się tylko trochę.
Zdjęcia P11/III (szczególnie dwa z Cleveland) pokazują że jest czysta blacha na zakładkę.Na wszystkich zdjęciach z płatem pokrytym żłobkowaną blachą widać grzebienie przy podobnym ustawieniu samolotu.

Grzebienie to jedna rzecz, a gładkość pokrycia to druga. Blacha żłobkowana też mogłaby być nitowana do wygiętych półek żeber. Może trzeba by się spytać pana Glassa co go skłoniło to zmiany opinii na temat pokrycia tego samolotu.
Ciekawi mnie na jakiej podstawie przyjęto że trzeci prototyp był pierwowzorem dla P-11A ,czy są na to dokumenty z produkcji czy jest to tylko kojarzenie dat pojawiania się kolejnych prototypów....i podobieństwa w budowie.

Podobieństwo w budowie takie sobie. Wg A. Glassa III została zmodyfikowana otrzymując szerszy statecznik pionowy i osłonę silnika z pierścieniowym kolektorem. Jeśli taką maszynę ma przedstawiać zdjęcie tego samolotu w kamuflażu to wg mnie statecznik jest nadal taki jak był, a poza tym płat jeśli nie różni się konstrukcją (gładkie/żłobkowane itd.) to różni się obrysem. Chyba że zdjęcie nie przedstawia finalnej wersji tego prototypu.
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 12:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez iras67 » wtorek, 3 marca 2009, 13:31

Na tej stronie pokazano prawdopodobnie amatorski film z wyścigu w 1932
http://www.chet-aero.com/national-air-race.php
zaciekawił mnie jeden kadr, niestety jakość materiału jest słaba
Obrazek
Czy to jest nasza Jedenastka :?:
Czy ktoś z forumowiczów ma kontakt z Panem Glassem, lub jakieś namiary ...
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2705
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez shivadog » wtorek, 3 marca 2009, 13:40

Zobacz na PW.
Avatar użytkownika
shivadog
 
Posty: 3811
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 14:51
Lokalizacja: WRSW/3M

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez iras67 » wtorek, 3 marca 2009, 14:06

Inne ujęcie z tego filmu
Obrazek
Nasz :mrgreen:
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2705
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez Woj » niedziela, 8 marca 2009, 20:47

iras67 napisał(a):Według Glassa Kossowski naleciał podczas próby prędkości ze złego kierunku i wyniku nie zaliczono.... interesuje mnie również jak wyglądał pokaz akrobacji.


Tyle że to wcale nie była próba prędkości. W każdym razie - nie w poziomie ;o)
A z akrobacją to Kossowski też nie bardzo mógł poszaleć. Miał spore problemy z silnikiem.
Woj
 

Re: P11/III Jerzego Kossowskiego

Postprzez iras67 » niedziela, 8 marca 2009, 21:26

Witaj Woj,
moje informacje są skąpe , większość się powtarza od dawna, trudno znależć coś więcej na ten temat, czy masz jakieś inne możesz uściślić skąd masz takie info...
Tymczasem mogłem po długiej przerwie spowodowanej chorobą popróbować na ploterze nacinania rowków w foli srebrnej samoprzylepnej nawet jeśli się okaże że było gładkie pokrycie to jeszcze mam kiedyś w planach P-24 ,Kobuza , P-7,P-6 ;o)

Obrazek

Folię nacinałem na zmniejszonym o połowę nacisku noża tak żeby nie poprzecinać na wylot rowków , rozstaw to około 0,18
W tygodniu pokombinuję jeszcze z nacinaniem blachy aluminiowej.....
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2705
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Dyskusje

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron