* Nie uwierzycie - Spitfire!

(1.02.2009-31.01.2010)

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez Jacek Bzunek » sobota, 15 listopada 2008, 22:22

Jarek Gurgul napisał(a):Jacek, skąd wiedziałeś :shock: ? Czarna magia, telepatia, a może mam jakiś implant z nadajnikiem w głowie?...

Napisz jeszcze jak pomalujesz spód? Był kiedyś wątek na ten temat.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez Jarek Gurgul » sobota, 15 listopada 2008, 22:47

Jacek Bzunek napisał(a):...Był kiedyś wątek na ten temat.

Pamiętam, pamiętam.
Spód pomaluję prawdopodobnie całkowicie na czarno. Dlaczego tak, a nie w jakiejś konfiguracji czarny/biały/aluminium?

Po pierwsze - czarno-biały płat to bardziej 'oznaczenie' brytyjskie, niż kamuflaż, więc 'nieprzydatne' innym użytkownikom Spitfire'ów (przesłanka).

Po drugie - Brytyjczycy dostarczali eksportowane samoloty zagranicznym odbiorcom przeważnie z docelowymi oznaczeniami. Jeśli więc turecka '1' to L1066, to można przyjąć, że pierwotnie miała na spodzie szachownice, które Turcy musieli zamalować i przy okazji - jeśli spód był czarno-biały - mogli ujednolicić kolor (gdybanie).

Po trzecie - taki wariant kolorystyczny bardziej mi się podoba :D, a dopóki nie znajdą się dowody na to, że było inaczej, mogę z czystym sumieniem wybrać tę opcję (chciejstwo).

Jedyna rzecz, która mnie 'martwi' to to:
Paweł Wymysłowski napisał(a):...Turecka „czarna 1” to raczej nie jest L1066 bo w tej serii maszyny o parzystych numerach miały kamuflaż typu A, a Turek ma typ B...

Będę musiał to sprawdzić, upewnić się co do 'korzeni' '1', bo przyznam, że tego 'turka' chciałbym zrobić przede wszystkim ze względu na jego 'polską' przeszłość.

Jarek

A Tora! będę bronił, jak Nicei...
Ci cholerni lobbyści...
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6029
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez greatgonzo » sobota, 15 listopada 2008, 23:20

Swego czasu na Kartonworku dyskutowałem z Grzegorzem2107 malowanie mojego Spita. Przy okazji wynikł temat kamuflażu A i B w relacji do numerów seryjnych. Po przejrzeniu kupki zdjęć nie zauważyłem takiej zależności, a raczej zauważyłem jej brak. Grzegorz podobnie. Niestety nie wiem jak to było w temacie przedwojennych egzemplaży.

Deklaruję się ze swoim Mk II do projektu. Do kierownia projektem się nie deklaruję.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4052
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez Dominik » niedziela, 16 listopada 2008, 16:39

Jarek Gurgul napisał(a):Może coś podpowiem. Żeby ruszyć coś takiego jak projekt, potrzebny jest konkret, zdecydowanie i 'dobry' przykład, bo każdy ogląda się na pozostałych, a to może trwać w nieskończoność.


To może przenieść mój wątek o Spitku FR. XIVe do "Spitfire'y z kamerkami"??? Prace powoli, ale posuwają się do przodu. Za chwil parę wrzucę jakieś fotki z postępu prac. A poza tym, na razie nic się nie zmienia w liście modeli Spitów jakie mam na magazynku....i się raczej nie zmieni przez czas jakiś. Musze zrobić trochę miejsca, a jutro chyba Dual Combo Hellcatów przywiozę do domu.
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2615
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 16:16

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez Jarek Gurgul » niedziela, 16 listopada 2008, 17:35

Dominik napisał(a):To może przenieść mój wątek o Spitku FR. XIVe do "Spitfire'y z kamerkami"???

Żaden problem. A w razie czego, jeśli miałyby być 'Spitfire'y foto', mogę z tej mojej 'jedynki' wystrugać jakiegoś PR'a.

Jarek

A Tora! będę bronił, jak Nicei...
Ci cholerni lobbyści...
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6029
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez LazyCat » czwartek, 20 listopada 2008, 04:38

Jarek Gurgul napisał(a):
Dominik napisał(a):To może przenieść mój wątek o Spitku FR. XIVe do "Spitfire'y z kamerkami"???

Żaden problem. A w razie czego, jeśli miałyby być 'Spitfire'y foto', mogę z tej mojej 'jedynki' wystrugać jakiegoś PR'a.

Jarek

A Tora! będę bronił, jak Nicei...
Ci cholerni lobbyści...

PRG, jedynie teardrop hood i kamery dochodza.
Obrazek
Avatar użytkownika
LazyCat
 
Posty: 1119
Dołączył(a): czwartek, 11 października 2007, 17:41
Lokalizacja: Greensboro, North Carolina

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez Jarek Gurgul » czwartek, 20 listopada 2008, 11:45

Małe podsumowanie dla ułatwienia wyboru tematu. Tematy możliwe według mnie do zrealizowania - 'Trójłopatowe Spitfire'y (Mk.I-V)', 'Mocarne Merliny (silniki powyżej 1500KM)', 'PR/FR Spitfire', 'Seafire' lub 'Griffon Spitfires' ('tytuły' są robocze, nie są żadną propozycją).


Greatgonzo:
Ja wchodzę ze swoim RF-W.


RAV:
1. Mk.Vb Zumbacha z zestawu Tamiya, kalki Techmod.
2. Mk.IXc ZX-1 m.in. Horbaczewskiego z zestawu Italeri, kalki Techmod. W tym modelu chcę odwzorować przemalowanie samolotu z kamuflażu europejskiego na pustynny (miękkie krawędzie kokard i fin-flasha z obwódkami DG/OG/MSG).
3. Mk.XVIe, prawdopodobnie ZF-M z zestawu KP, kalki Kagero i/lub SP-Decal.
4. Bonus: Mk.21 RAV-E - niepolski, z kombinowanymi kalkami, ale "mój osobisty". ;o)
Być może do kolejki dołączy jeszcze ZX-6 w kontrowersyjnym, "odkrytym" niedawno przez Gretzę i Matusiaka kamuflażu DG/DE/Sky. Zobaczymy, jak się będę czuł po wysiedzeniu ZX-1. Potem pomyślimy o jakimś Mk.I/II...
Dodam, że od tego czasu zamówiłem już Spifire Mk.I z Tamiyi. Jeszcze nie wybrałem dla niego malowania, ale na pewno będzie polskie z RAFu.
Jeśli projekt zostanie ograniczony do rozpoznawczych, to pozostanę widzem.


Aleksander:
Też mogę wejść, ale bez kamery ;o)
Do wyboru jeden z poniższych (skala 1/48):
- Mk I (przedwojenny) - Airfix, lub
- Mk I (BoB) - Tamyia, lub
- Mk Vb - Tamyia, lub
- Mk VIII (oczywiście RAAF :) ) - ICM, lub
- Mk IX - ICM
ewentualnie ciągle "nęcący"
- Mk Vb Zumbacha 1/32 Hasegawa,


Jarek Gurgul:
Spitfire Mk.I lub
Spitfire PR Mk.I


Lazycat:
Wejde z kamera PRXI i bez HFVII (1/72)


Gienek:
Wejdę z kamerą: Spitfire PR.Mk.XIVe. lub Seafire Mk.FR.III


Dominik:
Spitku FR. XIVe do "Spitfire'y z kamerkami"
Ja wpisuję się ze wszystkimi modelami Spita jakie posiadam, włącznie z obecnie lepioną "Czternastką".
Oto lista:
Academy:
Spitfire FR Mk.XIVe (prace w toku)
Spitfire FR Mk.XIVe "Special Edition"
Revell/Hasegawa:
Spitfire Mk.IX/XVI
ICM:
Spitfire Mk.VII
Spitfire Mk.VIII

Spitfire Mk.XVI
Eduard/Airfix:
Spitfire Mk.22/24
Special Hobby:
Spitfire Mk.Vc "Malta Defender".


Krystian Ciechowicz:
Ja na pewno zrobił bym ze dwa Mk V i IX ... pod warunkiem, że ramy czasowe będą baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaardzo rozciągnięte.



Przy takim podziale do żadnej kategorii nie pasują Mk.VI (mała strata) i Mk.XVI (większa strata), jednak pozostaje w razie czego szeroki temat 'Merlin Spitfires', załatwiający ten problem i byłby to projekt maxi. Drugi pod względem ilości deklaracji jest 'PR/FR Spit', który myślę, pasowałby na projekt mini.

Mimo wszystko to, co powyżej, to tylko moja 'wizja' i próba skonkretyzowania projektu, więc czekam na Wasze opinie, bo czas chyba coś ustalić i przyklepać.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6029
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez RAV » czwartek, 20 listopada 2008, 12:12

Jarek Gurgul napisał(a):Przy takim podziale do żadnej propozycji nie pasują Mk.VI (mała strata) i Mk.XVI (większa strata)

A dlaczego Mk.XVI nie pasuje do "pomarańczowych"? Przecież to prawie "dziewiątka"...
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3298
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez Jarek Gurgul » czwartek, 20 listopada 2008, 12:44

'Prawie' czyni wielką różnicę :). Silnik Mk.XVI miał 1300 koni z groszami (tak mi się wydawało, czytaj dalej). Gdyby obniżyć 'próg' do takiej wartości, to do 'mocarnych Merlinów' weszłyby też oprócz Mk.XVI - Mk.VI, LF Mk.V, Mk.III (całe dwie sztuki) - czyli 'prawie' wszystkie wersje z Merlinami (bez jedynek, dwójek i 'zwykłych' piątek) i podział tematu w ten sposób traciłby odrobinę sens. Ale oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by 'mocarne Merliny' były i z tymi 'trochę' słabszymi wersjami...

Ale to tylko teoretyczne gdybanie, bo mój błąd - przyjąłem podawaną przez Packarda moc nominalną na małej wysokości/podczas startu zakładając zawsze, że jednak RR Merlin 66 i Packard 266 mogły się różnić, że Packard coś tam jednak przy tej licencji 'majstrował', i że niższa moc nominalna '266' rekompensowana była w jakiś inny, cudowny sposób :). Mea culpa...

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6029
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez RAV » czwartek, 20 listopada 2008, 13:20

Jarek Gurgul napisał(a):Silnik Mk.XVI miał 1300 koni z groszami (czytaj dalej).

Wg "Monografii Lotniczych" nr 39, "Supermarine Spitfire, cz. 2", str. 35:

Moc na poziomie morza / na pierwszym biegu sprężarki (wysokość) / na drugim biegu sprężarki (wysokość)
Merlin 66 (Spitfire IX): 1320 KM / 1740 KM (1800 m) / 1620 KM (4900 m)
Merlin 266 (Spitfire XVI): 1390 KM / 1725 KM (1675 m) / 1650 KM (5000 m)

Dużych różnic tu nie widzę...
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3298
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez Kuba P. » czwartek, 20 listopada 2008, 13:33

Ja od dłuższego czasu mam zgromadzone zestawy i planuję budowę "jakiegoś Spitfire".
Mam i Mk. V i Mk IX oraz XVI, mam Mk 22.
Najchętniej zrobiłbym różowego rozpoznawczego Spitfire ale i zwykła IX czy XVI będą równie fajne.
Może gdyby taki "foto" temat ruszył, zebrałbym się i dokupił zestawy Quickboost do konwersji na PR XI?
Pomysłów mam kilka.

Generalnie, jak wyjdzie - mi pasuje i chętnie z założeniem baaardzo obszernych ram czasowych bym się dopisał.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez Jarek Gurgul » czwartek, 20 listopada 2008, 13:56

RAV napisał(a):Dużych różnic tu nie widzę...

To jeszcze raz.
Dla Merlina RR '66' przyjąłem rzeczywistą moc maksymalną, natomiast jako moc maksymalną dla Packard-Merlina '266' przyjąłem kiedyś za jakąś publikacją (błędnie) moc na poziomie morza, nie wiedząc, że to wartość na tej 'wysokości' i tak mi zostało. Byłem przekonany, że nominalna moc maksymalna '266' jest niższa, niż w 'oryginalnym' 66, a Amerykanie nadrobili to jakimiś ewentualnymi przeróbkami.

Podsumowując:
1) Packard '266' i Mk.XVI jak najbardziej się łapią do 'worka' powyżej 1500 koni,
2) podział Spitów według mocy silnika jest przykładowy, można wymyśleć coś zupełnie innego, byle w miarę szybko.

Kuba Plewka napisał(a):Generalnie, jak wyjdzie - mi pasuje i chętnie z założeniem baaardzo obszernych ram czasowych bym się dopisał.

No to jest i 'czwarty' do brydża :).

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6029
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez RAV » czwartek, 20 listopada 2008, 14:19

Jarek Gurgul napisał(a):Packard '266' i Mk.XVI jak najbardziej się łapią do 'worka' powyżej 1500 koni

No i o to chodziło :D W takim razie proponuję, abyś wymienionym wyżej "szesnastkom" nadał należny im kolorek.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3298
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez Jarek Gurgul » czwartek, 20 listopada 2008, 14:40

RAV napisał(a):...W takim razie proponuję, abyś wymienionym wyżej "szesnastkom" nadał należny im kolorek.

Właśnie miałem kredki w ręku i to robiłem :).

Tabelka po poprawkach.
'Trójłopatowe Spitfire'y (Mk.I-V)'
'Mocarne Merliny (silniki powyżej 1500KM)'
'PR/FR Spitfire'
'Seafire'
'Griffon Spitfires'
('tytuły' są robocze, nie są żadną propozycją).


Greatgonzo:
Ja wchodzę ze swoim RF-W.


RAV:
1. Mk.Vb Zumbacha z zestawu Tamiya, kalki Techmod.
2. Mk.IXc ZX-1 m.in. Horbaczewskiego z zestawu Italeri, kalki Techmod. W tym modelu chcę odwzorować przemalowanie samolotu z kamuflażu europejskiego na pustynny (miękkie krawędzie kokard i fin-flasha z obwódkami DG/OG/MSG).
3. Mk.XVIe, prawdopodobnie ZF-M z zestawu KP, kalki Kagero i/lub SP-Decal.
4. Bonus: Mk.21 RAV-E - niepolski, z kombinowanymi kalkami, ale "mój osobisty". ;o)
Być może do kolejki dołączy jeszcze ZX-6 w kontrowersyjnym, "odkrytym" niedawno przez Gretzę i Matusiaka kamuflażu DG/DE/Sky. Zobaczymy, jak się będę czuł po wysiedzeniu ZX-1. Potem pomyślimy o jakimś Mk.I/II...
Dodam, że od tego czasu zamówiłem już Spifire Mk.I z Tamiyi. Jeszcze nie wybrałem dla niego malowania, ale na pewno będzie polskie z RAFu.
Jeśli projekt zostanie ograniczony do rozpoznawczych, to pozostanę widzem.


Aleksander:
Też mogę wejść, ale bez kamery ;o)
Do wyboru jeden z poniższych (skala 1/48):
- Mk I (przedwojenny) - Airfix, lub
- Mk I (BoB) - Tamyia, lub
- Mk Vb - Tamyia, lub
- Mk VIII (oczywiście RAAF :) ) - ICM, lub
- Mk IX - ICM
ewentualnie ciągle "nęcący"
- Mk Vb Zumbacha 1/32 Hasegawa,


Jarek Gurgul:
Spitfire Mk.I lub
Spitfire PR Mk.I


Lazycat:
Wejde z kamera PRXI i bez HFVII (1/72)


Gienek:
Wejdę z kamerą: Spitfire PR.Mk.XIVe. lub Seafire Mk.FR.III


Dominik:
Spitku FR. XIVe do "Spitfire'y z kamerkami"
Ja wpisuję się ze wszystkimi modelami Spita jakie posiadam, włącznie z obecnie lepioną "Czternastką".
Oto lista:
Academy:
Spitfire FR Mk.XIVe (prace w toku)
Spitfire FR Mk.XIVe "Special Edition"
Revell/Hasegawa:
Spitfire Mk.IX/XVI
ICM:
Spitfire Mk.VII
Spitfire Mk.VIII
Spitfire Mk.XVI

Eduard/Airfix:
Spitfire Mk.22/24
Special Hobby:
Spitfire Mk.Vc "Malta Defender".


Krystian Ciechowicz:
Ja na pewno zrobił bym ze dwa Mk V i IX ... pod warunkiem, że ramy czasowe będą baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaardzo rozciągnięte.


Kuba Plewka:
Mam i Mk. V i Mk IX oraz XVI, mam Mk 22

Jak widać, dominują zielone, pomarańczowe i buraczkowe - trudny wybór.
Chyba, że przyjmiemy, żeby go nie przeciągać nadmiernie, najprostsze rozwiązanie - uruchomione zostaną te trzy projekty, oczywiście po kolei.
Każdy będzie zadowolony, nic z tej listy modeli nam nie umknie.
Na każdy projekt przeznaczylibyśmy jakieś 6 miesięcy, co powinno wystarczyć na model lub dwa.
Potem kolejny Spitowy temat z tej trójki (piątki) i tak dalej...

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6029
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Nie uwierzycie - Spitfire!

Postprzez ZIO BY NAITT » czwartek, 20 listopada 2008, 20:52

Ja też , ja też chcę :)

Na razie ( roboczo i ostrożnie ) :

- Mk.I - 1/72 - Airfix - L1066

- FR Mk.IXc - 1/72 - na motywach Italeri - 318 sqdn

Dodatkowo , kiedy już nowy Airfixowy Mk.IXc się ukaże , dorzucę być może jeszcze jedną cegiełkę do "mocarnych" .

greatgonzo napisał(a):A Ty! - wachający się modelarzu - co zrobiłeś dla sprawy Spitfire?!


Mk.Ia , Mk.IIa , Mk.IIb , Mk.Vb , Mk.Vc , Mk.Vb trop , Mk.Vc trop , LF Mk.Vb , LF Mk.Vc , Mk.XVI , Mk.XII ...

PZDR
Pozdrawiam - Konrad Kozioł
WARSZTAT :
Dzieci + dom rodzinny w skali 1/1
Avatar użytkownika
ZIO BY NAITT
 
Posty: 1239
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:15
Lokalizacja: Warthenau

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Merlin Spitfire

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości