Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

(1.02.2009-31.01.2010)

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez fragles » poniedziałek, 27 lipca 2009, 10:02

Jeśli to miałoby Ci w czymś pomóc, to ja też widzę U pod kabiną. Zaryzykowałbym nawet twierdzenie, że widać oba górne końce litery U - jeden tuż przy drzwiczkach, drugi proporcjonalnie dalej i odrobinę jaśniejszy.

Zastrzegam, że oglądam tylko tę fotkę powyżej, na monitorze.
Franciszek Gleszyński - fra-gles
Avatar użytkownika
fragles
 
Posty: 1560
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:48
Lokalizacja: Rzeszów

Reklama

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 27 lipca 2009, 13:47

Chłopaki przeanalizowałem problem i gdyby plamka przy drzwiczkach była "lewą" belką litery U to "prawa" musiałaby być znacznie niżej (jak na rysunku z prawej) tym samym znalazłaby się nietypowo nisko. Natomiast to, co widać zza czapeczki lotnika wydaje mi się jednak kawałkiem białej litery S. Bardziej zastanawia mnie nie widoczna granica kolorów na filtrze (strzałka) oraz żółte natarcia skrzydeł (no chyba, że dysponują o wiele lepszym jakościowo zdjęciem niż to w książce).
Obrazek
Aby nie utknąć kolejny raz w dywagacjach robię tego S-UF i już, kto nie ryzykuje ten nie... poleci – czy jakoś tak ;o)
Ciąg dalszy modelarskiego s/m (RAV! ale co robić jak niektórych to bawi? :) ) Wszczepienie dołu:
Obrazek
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez Jarek Gurgul » poniedziałek, 27 lipca 2009, 14:11

Jaho63 napisał(a):Aby nie utknąć kolejny raz w dywagacjach robię tego S-UF i już...

To ja Ci jeszcze trochę namieszam. A jak! Czemu masz mieć Janusz za dobrze, lepiej niż inni ;o).

Nie wniesie to co prawda zbyt wiele konkretu, ale być może naprowadzi Cię na rozwiązanie zagadki.
Tutaj http://www.aircraftresourcecenter.com/Rev1/201-300/Rev289_VPD48006_Victory-Models/rev289.htm znajdziesz recenzję kalek wykorzystanych do budowy pokazanego przez Ciebie modelu ze strony http://www.spitfiresite.com.

Samo malowanie przyjęte przez Victory Productions jest zgodne z tym, co proponuje Walter Mark Decals.
Najważniejsze w tej recenzji są jednak źródła, z których korzystano przy przygotowywaniu każdej opcji. Dla Twojego UF-S/S-UF to (chyba) numerki 7, 8, 11, 27. Wystarczy (he, he) odcyfrować na ostatnim skanie w recenzji co to za wydawnictwa, odnaleźć je, przejrzeć i gotowe ;o).

Jest też stosunkowo nowa rzecz Ospreya - 'Malta Spitfire Aces', nawet z Twoim BR301 na okładce, ale to pewnie znasz.
http://www.ospreypublishing.com/store/Malta-Spitfire-Aces_9781846033056

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6045
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez RAV » poniedziałek, 27 lipca 2009, 14:13

Jaho63 napisał(a):Ciąg dalszy modelarskiego s/m (RAV! ale co robić jak niektórych to bawi? :) )

No nie rób ze mnie największego przeciwnika "rzeźby w klocu"! To, że kilka razy namawiałem do robienia Vb z Tamiyi zamiast z Italeri, nie oznacza, ze wiedziałbym, z czego zrobić Vc. ;o) A żeby jeszcze dobitniej udowodnić, że sam też czasem coś rzeźbię, zdradzę, że aktualnie przerabiam Hurricane IIc z HobbyBossa na Hurricane I, z użyciem blaszanego wnętrza kabiny do Revella i paru gadżetów Pavli. Ostre rżnięcie!

A wracając do UF-S, to znalazłem takiego:
Obrazek
(kliknij zdjęcie).
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3298
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 27 lipca 2009, 15:34

Jarku znam te kalki i właśnie się zastanawiałem skąd te wszystkie detale skoro ponoć zdjęcie zamieszczone w wymienianym przez Ciebie Osprey’u jest jedynym istniejącym zdjęciem BR301? Ale dziękuję za:
Jarek Gurgul napisał(a):Czemu masz mieć Janusz za dobrze

życzliwość ;o)
RAV! Nie bierz wszystkiego na serio :) a Beurling to temat wielokrotnie "obrabiany" i tak szczerze to nie wierzę, że mój będzie bezbłędny (merytorycznie :)) ale trzeba się starać :)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez Georg01 » poniedziałek, 27 lipca 2009, 20:50

Czołem wszystkim,

Janusz, ten S-UF wygląda bardzo prawdopodobnie. Nie patrz na te stare malowania !!!! Trzeba zajrzeć do tej książki Malta Aces i tam pewnie korzystają z najnowszych materiałów na ten temat. Tym, że we wcześniejszych malowaniach podawano dużo szczegółów do BR301 się nie przejmuj. Pamiętam jak kilka lat temu w dyskusji nad kalkami z Victory ustalono, że malowanie BR301 odtworzona na podstawie wspomnień jednego z mechaników, który twierdził, że widział BR301. Te szczegóły były właśnie z jego pamięci, a jak wiesz pamięć zawodzi. Popatrz jak idzie plama ciemnego koloru na nosie BR301. Zakrywa praktycznie cały nos razem z filtrem i jest jakby w odwrotną stronę niż na wcześniejszych malowaniach. To pewnie ten tajemniczy legendarny ciemno szaroniebieski kolor, który nie wiadomo skąd się wziął na Malcie. Zamalowano nim kolor Middle Stone, dość niedbale, czasem na ostro (pędzel) czasem nieostro. Układ plam malowania wcale nie musiał być w typowym schemacie B. Stosowano również schemat A i co ciekawe, zamieniano dowolnie kolory DE/MS w obu tych schematach. Są zdjęcia z załadunku spitów na lotniskowiec i mozaika schematów robi wrażenie. Działka zewnętrzne to dość często spotykany przypadek w spitach VC na Malcie. Wcale niewykluczone, że niektóre mogły latać z 4 działkami ! Cieszę się że wreszcie robisz Beurlinga i coś się ruszyło po latach w temacie.
Pozdrówka,
Grzegorz
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 13:03

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 27 lipca 2009, 21:08

Też mam wrażenie, że "Stiwi" ;o) się przyłożył (Nichols, autor i tekstu i ilustracji w Malta Aces). Malowanie, jakie daje różni się od tego z malowanki powyżej niebieskim kołpakiem, nie zamalowanym grzbietem (górna część kadłuba za kabiną jest w DE/MS). Jeżeli chodzi o krawędź natarcia na żółto to Nichols jej nie daje i tak mi się wydaje, że na zdjęciu jej nie widać. Z czterema działkami latały niektóre na 100%, są zdjęcia. . Na razie pracuję nad bryłą, później malowanko. Zamówiłem MS-a w Adalbertusie, ale jakoś dziwnie nie mogę odpowiedzieć na ich maila - WP odpowiada, że taki adres nie istnieje. Kupował ktoś od nich czy tylko w "Jamie" (ale tam drożej o kilkanaście złotych :) ).
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez Georg01 » poniedziałek, 27 lipca 2009, 21:18

Jeśli możesz podrzuć mi to nowe malowanko.
Całą zabawę utrudnia fakt, że oprócz układu DE/MS stosowano prawdopodobnie również układ DG/MS, a później temperate scheme. Potwierdza to publikacja o brytyjskich malowaniach nie pomnę tytułu, ale była jakiś czas temu w bibliotece rosyjskiej. Nie było tam co prawda spitów, ale był pustynny Hurricane w układzie sand and spinach, czyli piaskowo-zielony.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 13:03

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 27 lipca 2009, 21:22

Niestety Grześ, nie mam tego Osprey'a a malowanie tylko to, które tu dałem plus fotka "pamięciowa" z oryginału. ;o)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez Dominik » poniedziałek, 27 lipca 2009, 22:19

Hej! Mogę jeszcze trochę namieszać? Otóż mam przed oczyma rzeczoną książkę Ospreya i jest tam sylwetka Spitfire'a Vc BR301/S-UF opisana jako samolot Pilot Officera Johna McElroya z RCAF. Za to na okładce jest ten sam samolot "w akcji" a opis tej ilustracji brzmi:
FRONT COVER. On 27 July 1942, Canadian Sgt George Buerling fought his most famous aerial engagement in the skies over Mediterranean...


Co by było ciekawiej, pośród kolorowych bokorysów jest pokazany samolot Buerlinga - BR130/T-D oraz Spit Vb EP706/T-L.
I jest jeszcze zdjęcie opisane, że jest to UF-S. Teoretycznie, wg. zasad panujących w RAF najpierw powinno być UF a po kokardzie S. Ale to była Malta i z malowaniem liter kodowych różnie bywało. A wracając do samego zdjęcia. W Ospreju zdjęcie jest wyraźniejsze i wszystko co widzę, to mały kawałek czegoś jaśnieszego obok czapki tego gościa pośrodku (piąty od prawej). Nie wygląda to na S ponieważ jest proste, a nie lekko zaokrąglone jak przy literze S. Ale, nie będę się zakładał, że jest tak jak napisałem...bo tak naprawdę widać, że mało widać...może tyle, że ten Spit nie ma kokard na dolnych powierzchniach skrzydeł.

Pozdrawiam
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2615
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 17:16

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 27 lipca 2009, 23:43

Dominik, że opisany jako McElroya to małe piwo. :) Beurling na nim miał 5 zwycięstw, z czego 4-ry 27-go lipca 1942. W ogóle to najskuteczniejszy samolot Malty (pod zdjęciem w Osprey'u masz wypisane, kto co na nim zestrzelił). Jeżeli mógłbyś zrobić scanik tego malowania S-UF byłbym b. wdzięczny. na T-D Beurling miał najwięcej zwycięstw, ale nie na tym (BR130) tylko na BR173. Na T-L też "ubił" 4-ry Me-109. :)
Co do kodów to zupełnie nie ma, co szukać zasad, bo już choćby to, że dywizjon 249 a oznaczenia (UF) z 601-go :)
Obrazek
Obrazek
Oszklenie dam vacu. Te leży, co by przypominał Spitfira :)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez Dominik » wtorek, 28 lipca 2009, 09:31

Niestety nie mam skanera. Ale dziś lub jutro będę robił zdjęcia Korsarza to spróbuję zrobić fotkę na makro. Może coś z tego wyjdzie.
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2615
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 17:16

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez Georg01 » wtorek, 28 lipca 2009, 14:10

BR301 przybył na Maltę z przydziałem do 601 sq i został przejęty przez mechaników z 601. Malowanie DE/MS/SG lub SB a nie azure blue, bo BR301 tak jak inne Vc z tej dostawy mają jasne spody. Azure blue wtedy jakoś jeszcze chyba się nie wykształcił. Na BR301 już na Malcie namalowano kody dywizjony UF-S i ...przekazano samolot do 249 squadronu. Tu latało na nim kilku jak nie kilkunastu pilotów i kilku z nich miało na nim zwycięstwa. To nie był samolot McElroya czy Beurlinga - po prostu samolot dywizjonowy jak wszystkie wtedy w 249 squadronie. To kto leciał na nim było przypadkowe. Przód samolotu, może też i płaty dokamuflowano ciemnym koloroem (ciemnoszary ?). Raczej nie ruszano tyłu, bo wtedy by z pewnoscią zamalowaliby kody UF-S i namalowali oznaczenia dwuliterowe typowe dla 249 squadronu, a tego nie zrobiono. Stąd wniosek, że samolot za kabiną do ogona nie był ruszany. Na zdjęciu widać, że przód łącznie z filtrem pomalowano prowizorycznie i prawdopodobnie na ostro (pędzel). Pewnie za jasno wyglądał od przodu z góry. Ot taka maltańska przypadłość wielu Spitów V. Brak kokard na spodzie skrzydeł może mieć dwa źródła : albo spód przemalowano (mało pradopodobne moim zdaniem) i kokard już nie odtworzono, albo jeszcze w Anglii nie namalowano ich fabrycznie - akurat wchodziły nowe przepisy i być może nie było jasności co do kokard na spodzie w momencie malowania BR301. Został więc bez kokard.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 13:03

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez Jaho63 » wtorek, 28 lipca 2009, 16:52

Grześku! Ja już dopasowuję vacu-osłonkę i koniec, maluję. Raz ja mogę zrobić coś szybko ;o) wprawdzie to nic w porównaniu z Krystianem Kidd-howkiem, ;o) ale też chciałbym zrobić parę modeli w jednym projekcie! Ruszyłem też z Seafire po poważnym błędzie i jeszcze z I-ką Malana może dam radę. :) A ty znów chcesz cofać mi Beurlinga do etapu "jakoś tam tył był nie ruszany". :) Grześ robię go w całości (no w większości) w/g pana Nicholsa (z tym nie domalowanym grzbietem), choć nie wiem jeszcze jak zrobić to malowanie "od pędzla" - i proszę nie mów, że małym pędzlem. ;o)
Ostatnio edytowano wtorek, 28 lipca 2009, 20:51 przez Jaho63, łącznie edytowano 1 raz
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

Postprzez Georg01 » wtorek, 28 lipca 2009, 17:47

Masz rację. Rób jak czujesz, bez zdjęć każda wersja może uchodzić za równie prawdopodobną.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 13:03

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Merlin Spitfire

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości