Spitfire - skrzydło A

(1.02.2009-31.01.2010)

Spitfire - skrzydło A

Postprzez Aleksander » piątek, 28 sierpnia 2009, 22:20

Zarzekała się żaba błota :lol: , ale znowu padło na "Złośnicę"- tym razem wyciągnąłem sławetny Mk IIa Kołaczkowskiego.
I mam pytanie, czy w wersji Mk II Spitfire też miał lufę jednego Browninga bardziej wystającą (trzecia od kadłuba), czy wszystkie były w skrzydle ?
W Mk I wystaje, w Mk II widziałem jedynie zaklejone otwory - teoretycznie (tak myślę), że jakby lufa wystawała, to by się nie dała zalepić... :? Czy ktoś coś wie ? Będę wdzięczny.
Aleksander
Obrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 5744
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Reklama

Re: Spitfire - skrzydło A

Postprzez greatgonzo » sobota, 29 sierpnia 2009, 00:51

Oh, nie takie rzeczy zalepiało się taśmą. W wyścigach taśma McGyver i srytytki to podstawowy pakiet naprawczy :mrgreen: .

To był ten sam płat. Tu są dwójki z zalepieniami, o których pisałeś:
Obrazek
Obrazek

A tu jedynki z takimi samymi zalepieniami, choć tu przecież wiadomo, że Browningi wystawały :mrgreen: .
Obrazek
Obrazek
Wszystko za Polish Wings 6 Wojtka Matusiaka.

W sumie jednak zwróciłeś uwagę na ciekawy szczegół, często chyba pomijany w replikach.

Cieszę się jak dziecko z tego RF W :D .
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 3631
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire - skrzydło A

Postprzez Aleksander » sobota, 29 sierpnia 2009, 08:37

Dzięki - zapomniałem, że też mam książkę Matusiaka ! Zaraz do niej spojrzę.
Też się cieszę, że wraca mi wena do pracy - muszę się chyba jednak do ciebie uśmiechnąć o maskę do małego "W" pod okapotowaniem silnika. Boję się, że "ręcznie" nie wyjdzie jak trzeba !
Obrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 5744
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Spitfire - skrzydło A

Postprzez Dominik » sobota, 29 sierpnia 2009, 10:26

Mam taka książkę "Spitfire In Combat" A. Price'a. Książka ma jeden plus, dobrej (lub dosyć dobrej) jakości zdjęcia. I wychodzi na to, że te wystające lufy były chyba na początku produkcji Spitów. Dwójki, jako, że ich produkcja ruszyła trochę później, nie posiadały wystających luf. Ale dla pewności może wyślij zapytanie do Edgara z forum Spitfireside....To chodząca encyklopedia na temat Spitfire'ów.
Ale stawiam na to,że w Dwójkach nie było wystających luf.

Pozdrawiam
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2365
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 17:16

Re: Spitfire - skrzydło A

Postprzez Jarek Gurgul » sobota, 29 sierpnia 2009, 13:25

Te 'wystające lufy' to tłumiki płomieni. Na zewnątrz widać je było na 1, 3 i 4 karabinie (licząc od kadłuba) skrzydła w wariancie A. Drugi Browning był schowany dość głęboko w skrzydle, więc tłumika tam nie widać.

Tłumiki pojawiały się na pierwszych Spitach Mk.I, tych przedwojennych. Nie znam natomiast żadnego zdjęcia po wrześniu 1939 z widocznym tłumikiem i pewnie takiego nie znajdziemy, z czego wynikałoby, że na Mk.IIa ich nie powinno być w ogóle - tylko otwory i w głębi skrzydła same lufy karabinów (poza k-mem nr 2).

Tu możesz 'z bliska' obejrzeć taki tłumik:
http://www.spitfirespares.com/SpitfireSpares.com/Pages/armaments.html

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 5518
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Spitfire - skrzydło A

Postprzez greatgonzo » sobota, 29 sierpnia 2009, 13:27

Czyli nie ma tanim kosztem :cry: .

Przejrzałem co mam i Spitfire Site. Wszystkie źródła definiują skrzydło A jako ustrojstwo z wystającym trzecim Browningiem. I patrząc na konstrukcję skrzydła trudno mi sobie wyobrazić jak można by go schować.
Pierwsze jedynki rzeczywiście miały to inaczej rozwiązane, ale tam końcówki luf wystawały w wszystkich czterech stanowiskach (a może to były rury osłonowe?).
Sądzę, że przerabiając to km-y cofnięto ile się dało (lub skrócono te rury). I ten trzeci trochę 'się został'.

Znalazłem tylko jedno zdjęcie, na którym da się dopatrzeć zagięcia na taśmie zalepiającej trzeci km SUGERUJĄCE (potrzebna dobra wola i zdjęcie nie jest idealne), że mógł on wystawać.
Znalazłem tylko jedno zdjęcie, na którym widać wyraźnie, że sposób ułożenia się taśmy wyklucza wystawanie lufy. Tyle, że samolot jest ze szkoły i nie ma gwarancji, że był uzbrojony.

Pozostałe zdjęcia są zbyt nieczytelne, pokazują samolot w czasie trwania czynności obsługowych (nie wiadomo co i jak z Browningami) albo kończą się na drugim karabinie (oczywiście!). Patrzyłem na jedynki i dwójki bo w zmianę konstrukcyjną płata przy zmianie Mk nie wierzę.

Jak Olek czegoś nie wyszpera to wysunę tę lufę.
Dotnę te 'W'. Zapomniałem o nim przygotowując maski. Trzeba było się wcześniej zdecydować to pchnąłbym jedną przesyłką do Łodzi ;o) .



Aha, czyli tłumiki nie rury. Nadal trójka wystaje.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 3631
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire - skrzydło A

Postprzez Jarek Gurgul » sobota, 29 sierpnia 2009, 13:47

A tu jeszcze Browning bez tłumika:

Obrazek

oraz tłumik pozostawiony w k-mie nr 2 (tylko w tym jednym jedynym) muzealnego Spitfire'a Mk.I:

Obrazek

Mam niejasne podejrzenie, że tłumik pozostawiano tylko w tym 'schowanym' k-mie, by ochronić strukturę skrzydła przed płomieniami.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 5518
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Spitfire - skrzydło A

Postprzez Jarek Gurgul » sobota, 29 sierpnia 2009, 14:33

greatgonzo napisał(a):Aha, czyli tłumiki nie rury. Nadal trójka wystaje.

Trójka bez tłumika nie wystawała poza obrys, konstrukcję skrzydła.
Tu można obejrzeć 'pracę' Browningów Spitfire'a:

http://www.youtube.com/watch?v=QSWx2ezaDZc

Film 'Fighter Pilot' pochodzi z 1940, więc pojawiające się w nim Spitfire'y to Mk.I lub wczesne Mk.II.
Od mniej więcej 7 minuty jest w nim kilka przebitek strzelających Browningów, w tym 2 i 3 - luf nie widać.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 5518
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Spitfire - skrzydło A

Postprzez Dominik » sobota, 29 sierpnia 2009, 14:43

Dobra, przejrzałem jeszcze 3 książki o Spitach* i jedno mogę napisać. Dwójki nie miały wystających luf (tłumików płomieni) karabinów. Po obejrzeniu zdjęć doszedłem do wniosku (ale to tylko moje zdanie), że tłumiki/wystające lufy zniknęły na przełomie 1939 i 1940. Na zdjęciach Spitów z 1939 (i wcześniej) widać je a na zdjęciach z 1940 już nie. Jeszcze jedna ciekawostka. Na żadnym Spitfierze z tłumikami nie zauważyłem naklejonych taśm. Za to na tych bez tłumików owszem.

greatgonzo napisał(a):Jak Olek czegoś nie wyszpera to wysunę tę lufę.


Jeśli dłubiesz przy Dwójce to nie wysuwaj lufy/tłumika.

Pozdrawiam


* Przejrzane książki to:
Caygill P., Spitfire Mk.I-V (Seria Bojowe Legendy)
Morgan E.B., Shacklady E. Spitfire - The History
Price A., The Spitfire Story
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2365
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 17:16

Re: Spitfire - skrzydło A

Postprzez Jacek Bzunek » sobota, 29 sierpnia 2009, 15:09

Czy takie same tłumiki wystawały z 5 i 6 karabinu Hurricane Mk.IIb? Zawsze uważałem że brak luf czyli jak wychodzi tłumików świadczy o zdemontowaniu 5 i 6 karabinu.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5763
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Spitfire - skrzydło A

Postprzez greatgonzo » sobota, 29 sierpnia 2009, 16:09

Obejrzałem sobie jeszcze ten film o przeglądzie spita.
Trzeci Browning nie wystawał. Zakonotowałem :D .
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 3631
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire - skrzydło A

Postprzez Aleksander » niedziela, 30 sierpnia 2009, 09:07

Dominik napisał(a):Po obejrzeniu zdjęć doszedłem do wniosku (ale to tylko moje zdanie), że tłumiki/wystające lufy zniknęły na przełomie 1939 i 1940.


Zastanawiałem się czy zlikwidowanie tych wystających tłumików nie było związane z zastosowaniem instalacji ogrzewania kemów - może uszczelniono w ten sposób trzeciego Browninga ?
Obrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 5744
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Spitfire - skrzydło A

Postprzez Dominik » piątek, 4 września 2009, 20:02

Aleksander napisał(a):w wersji Mk II Spitfire


Hej! Masz może śmigło Rotol?
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2365
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 17:16

Re: Spitfire - skrzydło A

Postprzez Aleksander » sobota, 5 września 2009, 08:31

Pogrzebię - może coś znajdę :lol: - w razie czego dam znać

Co zaś do tłumika płomieni, to na http://www.spitfiresite.com podano, że zostały zdemontowane od momentu rozpoczęcia wojny - więc Mk IIa ma krawędź natarcia skrzydła "na gładko"

Edit: mam - wieczorem postaram się pokazać fotkę - jeżeli Ci się nada - jest Twoje.
Obrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 5744
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Spitfire - skrzydło A

Postprzez greatgonzo » sobota, 5 września 2009, 16:19

A dla mnie nie miałeś! :evil: ;o)
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 3631
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Następna strona

Powrót do Merlin Spitfire

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość