Strona 1 z 2

Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: piątek, 28 sierpnia 2009, 22:20
przez Aleksander
Zarzekała się żaba błota :lol: , ale znowu padło na "Złośnicę"- tym razem wyciągnąłem sławetny Mk IIa Kołaczkowskiego.
I mam pytanie, czy w wersji Mk II Spitfire też miał lufę jednego Browninga bardziej wystającą (trzecia od kadłuba), czy wszystkie były w skrzydle ?
W Mk I wystaje, w Mk II widziałem jedynie zaklejone otwory - teoretycznie (tak myślę), że jakby lufa wystawała, to by się nie dała zalepić... :? Czy ktoś coś wie ? Będę wdzięczny.
Aleksander

Re: Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: sobota, 29 sierpnia 2009, 00:51
przez greatgonzo
Oh, nie takie rzeczy zalepiało się taśmą. W wyścigach taśma McGyver i srytytki to podstawowy pakiet naprawczy :mrgreen: .

To był ten sam płat. Tu są dwójki z zalepieniami, o których pisałeś:
Obrazek
Obrazek

A tu jedynki z takimi samymi zalepieniami, choć tu przecież wiadomo, że Browningi wystawały :mrgreen: .
Obrazek
Obrazek
Wszystko za Polish Wings 6 Wojtka Matusiaka.

W sumie jednak zwróciłeś uwagę na ciekawy szczegół, często chyba pomijany w replikach.

Cieszę się jak dziecko z tego RF W :D .

Re: Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: sobota, 29 sierpnia 2009, 08:37
przez Aleksander
Dzięki - zapomniałem, że też mam książkę Matusiaka ! Zaraz do niej spojrzę.
Też się cieszę, że wraca mi wena do pracy - muszę się chyba jednak do ciebie uśmiechnąć o maskę do małego "W" pod okapotowaniem silnika. Boję się, że "ręcznie" nie wyjdzie jak trzeba !

Re: Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: sobota, 29 sierpnia 2009, 10:26
przez Dominik
Mam taka książkę "Spitfire In Combat" A. Price'a. Książka ma jeden plus, dobrej (lub dosyć dobrej) jakości zdjęcia. I wychodzi na to, że te wystające lufy były chyba na początku produkcji Spitów. Dwójki, jako, że ich produkcja ruszyła trochę później, nie posiadały wystających luf. Ale dla pewności może wyślij zapytanie do Edgara z forum Spitfireside....To chodząca encyklopedia na temat Spitfire'ów.
Ale stawiam na to,że w Dwójkach nie było wystających luf.

Pozdrawiam

Re: Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: sobota, 29 sierpnia 2009, 13:25
przez Jarek Gurgul
Te 'wystające lufy' to tłumiki płomieni. Na zewnątrz widać je było na 1, 3 i 4 karabinie (licząc od kadłuba) skrzydła w wariancie A. Drugi Browning był schowany dość głęboko w skrzydle, więc tłumika tam nie widać.

Tłumiki pojawiały się na pierwszych Spitach Mk.I, tych przedwojennych. Nie znam natomiast żadnego zdjęcia po wrześniu 1939 z widocznym tłumikiem i pewnie takiego nie znajdziemy, z czego wynikałoby, że na Mk.IIa ich nie powinno być w ogóle - tylko otwory i w głębi skrzydła same lufy karabinów (poza k-mem nr 2).

Tu możesz 'z bliska' obejrzeć taki tłumik:
http://www.spitfirespares.com/SpitfireSpares.com/Pages/armaments.html

Jarek

Re: Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: sobota, 29 sierpnia 2009, 13:27
przez greatgonzo
Czyli nie ma tanim kosztem :cry: .

Przejrzałem co mam i Spitfire Site. Wszystkie źródła definiują skrzydło A jako ustrojstwo z wystającym trzecim Browningiem. I patrząc na konstrukcję skrzydła trudno mi sobie wyobrazić jak można by go schować.
Pierwsze jedynki rzeczywiście miały to inaczej rozwiązane, ale tam końcówki luf wystawały w wszystkich czterech stanowiskach (a może to były rury osłonowe?).
Sądzę, że przerabiając to km-y cofnięto ile się dało (lub skrócono te rury). I ten trzeci trochę 'się został'.

Znalazłem tylko jedno zdjęcie, na którym da się dopatrzeć zagięcia na taśmie zalepiającej trzeci km SUGERUJĄCE (potrzebna dobra wola i zdjęcie nie jest idealne), że mógł on wystawać.
Znalazłem tylko jedno zdjęcie, na którym widać wyraźnie, że sposób ułożenia się taśmy wyklucza wystawanie lufy. Tyle, że samolot jest ze szkoły i nie ma gwarancji, że był uzbrojony.

Pozostałe zdjęcia są zbyt nieczytelne, pokazują samolot w czasie trwania czynności obsługowych (nie wiadomo co i jak z Browningami) albo kończą się na drugim karabinie (oczywiście!). Patrzyłem na jedynki i dwójki bo w zmianę konstrukcyjną płata przy zmianie Mk nie wierzę.

Jak Olek czegoś nie wyszpera to wysunę tę lufę.
Dotnę te 'W'. Zapomniałem o nim przygotowując maski. Trzeba było się wcześniej zdecydować to pchnąłbym jedną przesyłką do Łodzi ;o) .



Aha, czyli tłumiki nie rury. Nadal trójka wystaje.

Re: Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: sobota, 29 sierpnia 2009, 13:47
przez Jarek Gurgul
A tu jeszcze Browning bez tłumika:

Obrazek

oraz tłumik pozostawiony w k-mie nr 2 (tylko w tym jednym jedynym) muzealnego Spitfire'a Mk.I:

Obrazek

Mam niejasne podejrzenie, że tłumik pozostawiano tylko w tym 'schowanym' k-mie, by ochronić strukturę skrzydła przed płomieniami.

Jarek

Re: Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: sobota, 29 sierpnia 2009, 14:33
przez Jarek Gurgul
greatgonzo napisał(a):Aha, czyli tłumiki nie rury. Nadal trójka wystaje.

Trójka bez tłumika nie wystawała poza obrys, konstrukcję skrzydła.
Tu można obejrzeć 'pracę' Browningów Spitfire'a:

http://www.youtube.com/watch?v=QSWx2ezaDZc

Film 'Fighter Pilot' pochodzi z 1940, więc pojawiające się w nim Spitfire'y to Mk.I lub wczesne Mk.II.
Od mniej więcej 7 minuty jest w nim kilka przebitek strzelających Browningów, w tym 2 i 3 - luf nie widać.

Jarek

Re: Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: sobota, 29 sierpnia 2009, 14:43
przez Dominik
Dobra, przejrzałem jeszcze 3 książki o Spitach* i jedno mogę napisać. Dwójki nie miały wystających luf (tłumików płomieni) karabinów. Po obejrzeniu zdjęć doszedłem do wniosku (ale to tylko moje zdanie), że tłumiki/wystające lufy zniknęły na przełomie 1939 i 1940. Na zdjęciach Spitów z 1939 (i wcześniej) widać je a na zdjęciach z 1940 już nie. Jeszcze jedna ciekawostka. Na żadnym Spitfierze z tłumikami nie zauważyłem naklejonych taśm. Za to na tych bez tłumików owszem.

greatgonzo napisał(a):Jak Olek czegoś nie wyszpera to wysunę tę lufę.


Jeśli dłubiesz przy Dwójce to nie wysuwaj lufy/tłumika.

Pozdrawiam


* Przejrzane książki to:
Caygill P., Spitfire Mk.I-V (Seria Bojowe Legendy)
Morgan E.B., Shacklady E. Spitfire - The History
Price A., The Spitfire Story

Re: Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: sobota, 29 sierpnia 2009, 15:09
przez Jacek Bzunek
Czy takie same tłumiki wystawały z 5 i 6 karabinu Hurricane Mk.IIb? Zawsze uważałem że brak luf czyli jak wychodzi tłumików świadczy o zdemontowaniu 5 i 6 karabinu.

Re: Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: sobota, 29 sierpnia 2009, 16:09
przez greatgonzo
Obejrzałem sobie jeszcze ten film o przeglądzie spita.
Trzeci Browning nie wystawał. Zakonotowałem :D .

Re: Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: niedziela, 30 sierpnia 2009, 09:07
przez Aleksander
Dominik napisał(a):Po obejrzeniu zdjęć doszedłem do wniosku (ale to tylko moje zdanie), że tłumiki/wystające lufy zniknęły na przełomie 1939 i 1940.


Zastanawiałem się czy zlikwidowanie tych wystających tłumików nie było związane z zastosowaniem instalacji ogrzewania kemów - może uszczelniono w ten sposób trzeciego Browninga ?

Re: Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: piątek, 4 września 2009, 20:02
przez Dominik
Aleksander napisał(a):w wersji Mk II Spitfire


Hej! Masz może śmigło Rotol?

Re: Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: sobota, 5 września 2009, 08:31
przez Aleksander
Pogrzebię - może coś znajdę :lol: - w razie czego dam znać

Co zaś do tłumika płomieni, to na http://www.spitfiresite.com podano, że zostały zdemontowane od momentu rozpoczęcia wojny - więc Mk IIa ma krawędź natarcia skrzydła "na gładko"

Edit: mam - wieczorem postaram się pokazać fotkę - jeżeli Ci się nada - jest Twoje.

Re: Spitfire - skrzydło A

PostNapisane: sobota, 5 września 2009, 16:19
przez greatgonzo
A dla mnie nie miałeś! :evil: ;o)