Strona 1 z 1

W budowie TKS 1:35 Aeroplast/MIRAGE

PostNapisane: poniedziałek, 16 czerwca 2008, 23:45
przez Mariusz 72
Witam
Robię przymiarkę do tego arcytrudnego modelu.
TKS 1:35
na bazie modelu Aeroplast - super set (dawny RPM)
[póżniej dokupiłem model MIRAGE - znacznie lepszy]
waloryzowany blaszkami Aber (do modelu RPM-u)
+ skrobanie, skrobanie, skrobanie... i różne śmieci.

Nie sądziłem, że będzie aż tak trudno... poprostu kierat.
Poproszę od razu o pomoc fachowców. Nic mi tu się nie zgadza.
Zorientowałem się, ze model Mirage jest chyba dokładniejszy.
1. Czy te plany na fotce są miarodajne - tzn. prawidłowe???
2. Jeśli tak, to balszki Abera są za duże.
3. Jeśli nie, to balszki są ok i model jest ok... :-)

Obrazek
...na fotach pancerz boczny nie jest tak mocno pochylony. Wygląda na ok. 45 stopni.
Moim skromnym zdaniem blaszki są ok i model też, za wyjątkiem osłony karabinu.
Proszę o opinie i porady.

Re: W budowie TKS 1:35

PostNapisane: wtorek, 17 czerwca 2008, 09:56
przez Jarek Gurgul
Cześć Mariusz.

Bardzo się cieszę, że pojawił się wreszcie jakiś 'karaluch', bo ostatnio była spora posucha. Będziesz miał we mnie wiernego widza, nie przepuszczę żadnego odcinka.

Co do Twoich pytań, wydaje mi się, że masz podwójny problem.
Aeroplast to 'stary', błędny RPM. Blaszki również (robione do tego zestawu, a nie zgodnie z oryginałem) są błędne, mimo że pasują do modelu.
Aeroplast (RPM) ma boczne, ukośne płyty pochylone pod zbyt małym kątem. Spowodowało to automatycznie 'karykaturalne' powiększenie obudowy km-u (działka). Prawdopodobnie projektant modelu wiedział, że dzwoni, tylko kościoła nie znał. Był świadom, że ukośne płyty 'kazamaty' km-u są pochylone pod tym samym kątem, co ukośne płyty kadłuba. Jednak trzymając się tego, przy za mało pochylonych płytach doprowadził do zwiększenia zarówno szerokości dachu nadbudowy i włazów, jak i dachu 'kazamaty'.

W modelu na dodatek zbyt krótka jest krawędź płyty przed kierowcą (między 'kazamatą', a lewą stroną kadłuba, tam gdzie mocowano łopatę/łom), co również zwiększa pośrednio wielkość obudowy km-u. I jeszcze jedna ważna rzecz, mająca wpływ na odbiór proporcji modelu RPM'u u widza - okrągły pierścień, mocowanie jarzma km-u ma zbyt dużą średnicę, w zwężonej do prawidłowych rozmiarów przedniej płycie strzelca mógłby się nie zmieścić, trzeba by go odrobinę zmniejszyć, jak i zresztą odrobinę szerokość całej nadbudowy.

Przedstawione przez Ciebie plany natomiast wyglądają na zbyt 'spłaszczone' w widokach z przodu/z tyłu, co znaczy, że nie powinno się raczej w nich zmniejszać kąta pochylenia bocznych płyt, bo skończylibysmy z 'kazamatą' km-u jak w modelu RPM'u, tylko trzeba by je trochę rozciągnąć w kierunku góra/dół. Na planie obudowa km-u wygląda na prawidłową, jeśli chodzi o szerokości przedniej płyty obudowy (tej, w której montowane było jarzmo km-u) na dole i u góry, mimo że kąt nachylenia skośnych krawędzi tej płyty jest rzeczywiście zbyt duży. Innymi słowy - jeśli założylibysmy, że na planie dach nadbudowy i włazy są zbyt wąskie, musielibyśmy rzeczywiście zmniejszyć nachylenie ukośnych płyt kadłuba. To jednak wymusiłoby zmianę nachylenia ukośnych płyt 'kazamaty' i owego 'karykaturalnego' jej powiększenia.

Podsumowując, według mnie:
1. plany z powodu zniekształcenia nie są prawidłowe, choć i tak bliższe oryginałowi, niż prezentowany model,
2. blaszki Abera są za duże, bo robione były pod zbyt duże płyty dachu modelu RPM'a,
3. z tego, co wyżej wynika, że i blaszki i model nie są OK :(.

Mam jednak nadzieję, że znajdziesz dość samozaparcia i cierpliwości, by powalczyć z tym modelem. W razie czego mogę wieczorem pogrzebać w moich materiałach na temat polskich tankietek i poszukać jakichś 'lepszych' planów.

Jarek

Re: W budowie TKS 1:35

PostNapisane: wtorek, 17 czerwca 2008, 12:56
przez Bathin
Jarek Gurgul napisał(a):Bardzo się cieszę, że pojawił się wreszcie jakiś 'karaluch', bo ostatnio była spora posucha. Będziesz miał we mnie wiernego widza, nie przepuszczę żadnego odcinka.

Znając autora wątku to relacja potrwa kilka lat :P

Re: W budowie TKS 1:35

PostNapisane: wtorek, 17 czerwca 2008, 13:05
przez Jarek Gurgul
Mam dużo czasu, poczekam. Poza tym 'dłużej' znaczy zwykle 'bez pośpiechu', a więc często 'lepiej'. Bardzo bym chciał zobaczyć w końcu polską tankietkę zbudowaną na dobrym poziomie, więc może akurat Mariusz mnie 'zadowoli', jak mawia KMN ;o)...

Jarek

Re: W budowie TKS 1:35

PostNapisane: wtorek, 17 czerwca 2008, 14:45
przez Mariusz 72
No muszę przyznać, że kolega Bathin spłętował całą sprawę bardzo celnie :oD
...ale trzeba być optymistą.

Bardzo dziekuję za cenne wskazówki, z którymi się zgadzam w pełni (poczytam je sobie w spkoju i przeanalizuję). Swoją drogą przeglądałem stare forum i natknąłem sie tylko na wzmiankę o błędach w geometrii kadłuba...
Wertowałem zdjęcia i nawet nanosiłem je w komputerze na siebie porównując. Największe rozbierzności w planach są w widoku z góry. Nadal nie wiem jakie powinny być duże drzwiczki włazów. Patrząc na załączoną fotę to coś po środku pomiędzy RPM-em a tymi rysunkami. Napewno płyty boczne górnego pancerza powinny być pod kątem zbliżonym do 45 stopni). Dobre plany lub fota z góry bardzo by mi pomogły. Marek Jaszczołt zamieścił na forum świetne fotki zrekonstruowanego TKSa ale nie pomyślał żeby od góry uchwycić jeszcze.

Re: W budowie TKS 1:35

PostNapisane: wtorek, 17 czerwca 2008, 16:13
przez Mariusz 72
Tak bym to widział teoretycznie na dzień dzisiejszy. Zobaczym jak wyjdzie w praktyce...
Obrazek

Re: W budowie TKS 1:35

PostNapisane: wtorek, 17 czerwca 2008, 18:02
przez Jarek Gurgul
W Militariach i Faktach (nr 31), w pierwszej części monografii TKS'a, podane są wymiary wszystkich płyt pancernych, z których tankietka była zbudowana. Dzięki temu można bardzo łatwo zweryfikować poprawność wymiarów modelu.

Odchylana prostokątna pokrywa włazu (są takie trzy - dwie u kierowcy i jedna u strzelca-dowódcy) ma wymiary 589 na 150 mm, a że szerokość dachu to dwukrotna długość takiej płyty, otrzymujemy 1178 mm. W 1:35 daje to mniej więcej 33,6 mm. Ten wymiar w modelu RPM'u to 37 mm - rachunek jest prosty, dach modelu jest za szeroki o 3,4 mm, dokładnie o 10%!

Nie mam skanera (padł), ale spróbuję później 'zeskanować' plany aparatem. Jest tam również jedno zdjęcie z góry, niestety robione z boku. Ale 'lepszy rydz, niż nic'...

Jarek

Re: W budowie TKS 1:35

PostNapisane: środa, 18 czerwca 2008, 18:48
przez Mariusz 72
Oto jak się wydaje prawidłowa geometria tankietki - na podstawie wymiarów i planów
przesłanych przez Jarka, za co uprzejmie dziekuję :-)
Gdybys mógł jeszcze inne płaskie widoki przesłać byłoby extra!
Obrazek

Tutaj zawieszenie kółeczek podtrzymujących.
Wyszły deczko krzywo ale za to się kręcą co ułatwi ich malowanie.
Obrazek

Re: W budowie TKS 1:35

PostNapisane: poniedziałek, 23 czerwca 2008, 23:42
przez Mariusz 72
Kolejne fotki:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
ok... foty przeklejone

Re: W budowie TKS 1:35

PostNapisane: wtorek, 24 czerwca 2008, 11:04
przez Jendrass
No no Mario, czapka z głów nie ma co... robi wrażenie ten TKS, staje się wiernym kibicem tego projektu! Trzymam kciuki Long live Polish Steel ! ;)

Re: W budowie TKS 1:35

PostNapisane: wtorek, 24 czerwca 2008, 11:58
przez Jarek Gurgul
Bardzo ładnie (i szybko) idzie Ci praca nad TKS'em Mariusz. 'Sprytnie' wykorzystujesz różne materiały - model bez użycia firmowych blaszek i żywic staje się powoli 'multimedialny' :). Przy okazji - 'blachy' amortyzatorów kleiłeś CA, czy czymś bardziej elastycznym?

Jedna uwaga - ramy układu jezdnego powinny być na końcu lekko ścięte - zarówno rama rolek (z przodu i z tyłu), jak i rama kół jezdnych (z tyłu) - zewnętrzne i wewnętrzne części ram.

Obrazek

Jarek

P.S.
Jeśli jeszcze nie za późno na pozostałą część planów i nadal byłyby przydatne - daj znać.
P.S.2
Musisz poprawić wszystkie 'zlinkowane' zdjęcia, dodając [img]i[/img] do każdego. W myśl regulaminu nie mogą to być 'sznurki' bez tych znaczników, obrazek musi się 'wyświetlać'.

Re: W budowie TKS 1:35

PostNapisane: wtorek, 24 czerwca 2008, 21:11
przez Mariusz 72
Bardzo dziekuję za uwagi i słowa wsparcia :o)
Klej - RIKU modelsport (tu podziękowanie dla Tytusbowler) i Cyjanopan M
... ale jakoś często mi się te blaszki odklejeją, więc czasem "walę" na maxa kleju.
Oczywiście poprawię błędy. Dowiedziałem się rówinież, że kółka podtrzymujące też są do poprawki.
Powinny być pełne - bez wgłębień. Zamówiłem model Mirage ale plany by się przydały :o)

Re: W budowie TKS 1:35

PostNapisane: niedziela, 20 lipca 2008, 14:11
przez Mariusz 72
Co do kółek podtrzymujacych dodam, że powinny być pełne + po jednym fasolkowatym wgłębieniu.
Stąd na starych zdjęciach złudzenie, że były rowki.

Po sporej przerwie (obowiązki itp...) zabrałem sie za kadłub. Na początek [url]płyta czołowa dolna[/url].
Nabyłem model Mirage. Jest o niebo lepszy. Jednak śruby nie wszędzie rozmieszczono prawidłowo...
Poza tym ścinanie śrub to duży kłopot w tym modelu. Po ich usunięcu pozostaje upierdliwy rowek.
Naklejanie nowych to nielada sztuka - wszystko na maxa jest malutkie.

Obrazek

Obrazek

Re: W budowie TKS 1:35

PostNapisane: niedziela, 20 lipca 2008, 20:42
przez Jendrass
Coś się widzę ruszyło !Zmiana modelu czy mi się coś pomieszało ? nie miał być RPM ?
Mirage o niebo lepszy ? hmmm na mój TKS-B to aż przykro patrzeć, zakrywam tą wypraskę za każdym razem bo w oczy piecze :)
Może wzykły TKS jest lepszy,
Zdątek nie widać.