Strona 1 z 2

[W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: wtorek, 23 grudnia 2014, 22:24
przez maverickhumvee
Robiąc świąteczne porządki w magazynku wpadłem przypadkiem na ten model:
Obrazek
Po bliższym zapoznaniem się z zawartością pudełka okazało się, że w środku są również dedykowane blaszki Eduarda...

W sieci znalazłem zdjęcie maszyny chyba najbardziej zbliżonej do tego co dał producent modelu:
Obrazek

Wrzucam też foto w kolorze, które dostałem od Pawła Leszczyńskiego z Modelworku:
Obrazek

...i link do zdjęcia w dużej rozdzielczości:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... B11921.jpg

Zdecydowałem się odwzorowywać ten konkretny egzemplarz, gdyż znani są operatorzy SAS na zdjęciu, jednostka do której należy pojazd, teatr działań i miejsce oraz czas...

Jeśli ktoś posiada zdjęcia, czy inna dokumentację jeepów SAS będę wdzięczny za umieszczenie jej w tym wątku. Proszę również o porady i podpowiedzi w trakcie budowy...

Re: [W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: czwartek, 1 stycznia 2015, 13:08
przez maverickhumvee
Nowy rok się rozpoczął, więc czas zacząć dłubaninę przy modelu, żeby do końca 2015 się wyrobić... :D
Na początek "doprowadzona do stanu właściwego" osłona chłodnicy, czyli przedni grill... jak było widać na zdjęciach we wcześniejszych postach winny być usunięte kierunkowskazy, reflektory bez zaślepień, dwa żebra na środku grilla, a chłodnica bez dodatkowego opancerzenia. Element osłony wziąłem ze złomu, który mam w magazynku, gdyż producent modelu uraczył mnie grillem, który wszystkie żebra miał usunięte... Tak to wygląda teraz:
Obrazek

Udało mi się znaleźć tylko jedno zdjęcie, gdzie wymontowany jest przedni reflektor, a w jego miejscu nie ma zaślepienia, tylko otwór zaglądający do silnika (pojazd na drugim planie):
Obrazek
W swoim modelu zrobię tak samo - prawą lampę usunę zupełnie, tak samo jak kierunkowskazy, zostanie tylko lewa...

Sklejony główny element nadwozia - usunąłem odlane pedały - będą z blaszek fototrawionych. Usunąłem też wypukłości na tylnej płycie, służące do ustalenia położenia stojaka dla km-ów - wylatuje on na zewnątrz, tak jak powinien być zamontowany... Zeszlifowałem również przednie błotniki - znikną z nich elementy, które dał producent zestawu, a zostaną tylko przeniesione kierunkowskazy i skrzynki... Usunąłem również podnóżki - przedłużenia przednich błotników - znów poprawka po Italeri...
Obrazek

Trochę pracy będzie kosztowała przeróbka podwozia: trzeba dodać dodatkowy zbiornik paliwa pod siedzeniem pasażera, co wymusi zmianę położenia rury wydechowej, trzeba uzupełnić nadkola w tylnych błotnikach, oraz dodać ożebrowanie przy przednich...
Obrazek
...jak na poniższym zdjęciu:
Obrazek

Usunąłem jeszcze fragmenty przednich i tylnych zderzaków, będą z blaszek... Przedni jest zupełni inny, niż daje zestaw z pudełka...
Obrazek

Chyba trafił mi się zestaw z bardzo starych form, ponieważ w pudełku nie ma elementu, który nie miał by nadlewek, bądź śladów po wypychaczach... Dosłownie wszystko trzeba szpachlować i szlifować :mur:

Co do dalszych rozkminień tematu, to zakładam, że jeśli chodzi o mocowania, uchwyty itp. to strona prawa pojazdu równa się lewej - robię z obu stron tak samo!
Co do innej tylnej opony na prawym kole - będzie z zestawu Legend LF1232 SAS Jeep Wheel set (1/35). Założona będzie tylko na to jedno koło - najczęściej spotykany wariant na zdjęciach - nie spotkałem zdjęcia, żeby inne opony były na całej osi... Wymiana następowała zapewne dla zmylenia wroga - w ten sposób pojazd zostawiał dwa różne ślady..!
Farbą bazową będzie oliwkowozielony z palety Tamiya - wydaje się najodpowiedniejszy dla tego konkretnego egzemplarza (sugerując się kolorowym zdjęciem) - choć pojazdy te bywały oliwkowe, szare itp...

Jeśli ktoś z Was ma inne sugestie, przemyślenia czy pomocne informacje, to proszę o podpowiedzi... puki nie jest za późno :D Chciałbym, żeby ten model był maksymalnie zgodny z oryginałem..!

Re: [W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: czwartek, 1 stycznia 2015, 13:23
przez Paweł Leszczyński
Fajnie rozkminiasz temat. Cieszę się że ktoś podchodzi do tego modelu na poważnie :) Jak się ogarnę po sylwestrze to bardziej pomogę. Mam na pewno lepsze vickersy to Ci podeślę.
Przyjrzyj się tej dodatkowej płycie z tyłu, czy ona czasami nie zachodzi na tył samochodu(?).

PS
W sumie szkoda ze nie kupiłeś modelu Jeepa od Bronco i na nim nie bazujesz.

Re: [W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: czwartek, 1 stycznia 2015, 19:28
przez Sherman
Tak tylko porządkowo, to nie jest kolorowe zdjęcie tylko kolorowane czarno-białe, więc kolory na nim to raczej impresja autora. Więc bym uważał z "wierzeniem" w to co tam jest.

A tak to "se pacze" bo pojazd ciekawy, bez dwóch zdań.

Re: [W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: czwartek, 1 stycznia 2015, 21:22
przez maverickhumvee
Sherman napisał(a):Tak tylko porządkowo, to nie jest kolorowe zdjęcie tylko kolorowane czarno-białe, więc kolory na nim to raczej impresja autora. Więc bym uważał z "wierzeniem" w to co tam jest.


Dzięki za zwrócenie uwagi - domyślałem, się że zdjęcie jest kolorowane... Lecz cała fotografia wygląda na dobrze przemyślaną jeśli chodzi o paletę barw - patrząc na otoczenie czy mundury załogi - i biorąc pod uwagę, że oliwkowozielone wozy występowały równie często jak szare, czy olivedrab to w tym przypadku pozostaję przy swoim i dostosuję kolorystykę do zdjęcia...

Re: [W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: czwartek, 1 stycznia 2015, 23:27
przez Sherman
O szarych nie słyszałem szczerze mówiąc. Chyba że chodzi Ci o to że S.C.C. 15 (a takim kolorem w oryginale pomalowano Willisa SASu) płowiał w kierunku szarości (oryginalny Olive Drab w kierunku brązu).

Re: [W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2015, 12:35
przez maverickhumvee
W wyniku małej polemiki na PWM Forum otrzymałem takie informacje od Kolegi Shermana - cytuję fragment: "O szarych nie słyszałem szczerze mówiąc. Chyba że chodzi Ci o to że S.C.C. 15 (a takim kolorem w oryginale pomalowano Willisa SASu) płowiał w kierunku szarości (oryginalny Olive Drab w kierunku brązu)" Widać Kolega wie więcej ode mnie (kolejne ważne info) i trzeba będzie przeanalizować barwę S.C.C.15, na razie znalazłem tyle:
SCC15 - Olive Drab / Khaki Drab / Australian Standard Colour M - In use 1944-45.
Authorized by ACI 533 Apr.44 as standard overall colour in Europe.
More green then US Olive Drab
.
Xtracolor robi farbkę X816 - British Army Khaki Drab... - trzeba będzie pokombinować z tymi zielonymi kolorkami...

Udało mi się znaleźć jeszcze jedno podkolorowane zdjęcie:
Obrazek

...jak widać jest to jakiś reportaż z "National Geographic"... Może ktoś zna tytuł, czy namiary na niego..?


I rozwinięcie tematu tylnej płyty... Paweł Leszczyński zwrócił mi uwagę, czy klapa przypadkiem nie zachodzi na tył samochodu...
Zacząłem się zastanawiać i faktycznie płyta z zestawu Italeri różni się od tej, którą zastosowano w tym konkretnym pojeździe...
Italeri rozwiązało to w ten sposób, że na klapie seryjnego willysa dołożono na górze kolejny element i dodano płaskownik i nitowania z tyłu (na zewnątrz (inbox zestawu - można podejrzeć: http://www.mojehobby.pl/products/Commando-Car.html ). Ten sposób dodania tylnej osłony był faktycznie stosowany. Ten wariant występuje we wszystkich innych modelach tego wozu np. Dragon 1/35 czy 1/6...

Jednak przeglądając zdjęcie tego konkretnego pojazdu widzimy że:
Obrazek
...dołożona płyta jest oparta na tylnej burcie jak w modelu Italeri (kolor czerwony) jednak poniżej widzimy fragment dodatkowej płyty (krawędź) i nitowania od strony wewnętrznej (kolor niebieski - różnice).


Wygląda to jakby dwie płyty zachodziły na siebie... widzimy właśnie takie rozwiązanie na zdjęciach poniżej:
Obrazek
Obrazek
...reasumując - w modelu praktycznie tylna kalpa i płyta (poza lampami - zostają odkryte) do zeszlifowania, płaskowniki i nitowanie przenieść trzeba do wewnątrz oraz dodać dodatkową płytę na tylnej burcie - wygląda na minimalnie szerszą od górnej..!

Kolejną niewiadomą, jak do tego zamocowane jest koło zapasowe... :czyta:

Re: [W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2015, 14:07
przez Paweł Leszczyński
maverickhumvee napisał(a):...jak widać jest to jakiś reportaż z "National Geographic"... Może ktoś zna tytuł, czy namiary na niego..?

Film czarno-biały:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=g8849TMrRhU[/youtube]
czas - 18:13

maverickhumvee napisał(a):Kolejną niewiadomą, jak do tego zamocowane jest koło zapasowe... :czyta:

Myślę że przeniesiono w inne miejsce standardowe mocowanie. Na filmie widać iż zdemontowano zderzaki - myślę że w tym pojeździe może być analogiczne rozwiązanie.

Jeszcze spójrz na skrzynkę zamocowana na błotniku po stronie kierowcy - wydaje się ona szersza niż stelaż w którym jest plecak - możliwe że jest przyspawana/przyśrubowana.

Teraz zauważyłem, czy pod nogą strzelca (trzy sprzączki na bucie) nie ma jakiejś łaty na karoserii?

Standardowy stelaż:
http://www.sofmilitary.co.uk/airborne-jeep-battery-carrier-product,12927

Re: [W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2015, 18:24
przez Sherman
Jeśli chodzi o kolory, S.C.C. 15 był brytyjskim odpowiednikiem Olive Drab, wprowadzonym dla ujednolicenia koloru z pojazdami amerykańskimi. Świeży był niemal identyczny jak oryginalny OD. Khaki Drab to całkiem inny kolor. Osobiście używam Vallejo 887 "Russian Uniform Green", niezłe kolory ma też zestaw OD z Lifecolor z tego co widziałem. Nie mniej kolor to już kwestia drugorzędna i zależy od osobistych preferencji modelarza ;o)

Re: [W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2015, 19:01
przez Paweł Leszczyński
Fotka z okresu wojny:
Obrazek
i najprawdopodobniej oryginalny kolor na pojeździe zachowanym do dziś:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: [W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2015, 19:48
przez maverickhumvee
Dzięki za kolorowe fotki - barwa waha się między OliveDrab, a OliveGreen - coś się pokombinuje w swoim czasie..!
Wielkie dzięki za film - sporo tyłu na nim widać - mocowanie km-ów, usunięte zderzaki - zgodzę się, że w tym przypadku ich usunięcie jest również bardzo prawdopodobne - najpewniej dla zmniejszenia masy własnej, a część obowiązków zderzaka przejęła na siebie dodatkowa płyta..!
Do zastanowienia, ale w swoim modelu też prawdopodobnie je pominę... Taki układ wydaje mi się logiczny...
Skrzynka jest szersza - to widziałem - może gdzieś się taka znajdzie na innym zdjęciu, a łatę na karoserii też przyuważyłem - wydaje się prostokątna...

Dodatkowe zbiorniki paliwa będę zmniejszał do akceptowalnego poziomu. Sądzicie że merytorycznie przeszły by skrzydełka SAS na tylnej klapie jak na fotkach czy filmie tamtego pojazdu..?

Re: [W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2015, 23:16
przez maverickhumvee
Kolega Juan podesłał bardzo ciekawy link, znajduje się tam krótki opis w języku hiszpańskim:

"La primer foto que publicó Mariano, que ahora repito, aparentemente tiene una historia. El conductor era el soldado Jeavons y su acompañante el sargento Schofield. Durante la Segunda Guerra Mundial, estaban en la frontera entre Holanda y Alemania, en misión de reconocimiento por delante del primer ejército canadiense. A pesar de que se les había ordenado no entrar en territorio alemán, cruzaron la frontera y llegaron un pueblo en el que se encontraron con el ejército alemán. Al tratar de escapar, se encontraron de frente con un tanque alemán, que apuntaba hacia el otro lado. Mientras trataban de dar la vuelta en una estrecha calle del pueblo, el tanque iba girando la torreta para tratar de dispararles. Finalmente, lograron escapar y de regreso a las filas aliadas se tomaron esta fotografía en la que, según el libro "se los ve un poco pálidos". El soldado Jeavons murió algún tiempo después, pero el sargento Joe Schofield, herido en 1945, sobrevivió a la guerra y permaneció en el regimiento SAS 22 hasta la década del 70.

Las fotos que siguen, después de la de ellos, son el vehículo restaurado."

Tłumaczył nie będę, niech każdy pokombinuje z translatorem, żeby nie było nieporozumień :git:

A pod nim takie zdjęcia:
Oryginał!!!
Obrazek

...i powojenna rekonstrukcja:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

NO TO JESTEŚMY W DOMU!!! :git:
Z niektórymi szczegółami nie musimy się zgadzać, mając zdjęcie oryginału w dużej rozdzielczości, ale potwierdzają się wszystkie dotychczasowe przypuszczenia, a parę innych szczegółów fajnie widać... Autor rekonstrukcji zostawił sobie trochę dowolności, ale ją skoryguje się na podstawie dostępnych zdjęć...
Wielkie dzięki JUAN :piwo:

A tu zdjęcie skrzynki na lewym błotniku:
Obrazek

No to mamy prawie komplet dokumentacji do budowy...
(Jeszcze trochę silnika muszę zorganizować i będzie git :gut: )

Re: [W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: sobota, 3 stycznia 2015, 01:37
przez Paweł Leszczyński
Nie rozumiem, podejścia... . Czemu jeśli rekonstruują to tak nieudolnie?
Moim skromnym zdaniem źle zrobili podnosząc siedzenie strzelca tak wysoko. Na fotkach z okresu wojny nie widać różnicy w wysokości siedzisk. Wystarczy porównać Willysa na którym się wzorujesz z tym zdjęciem na którym pokazujesz skrzynkę. Widać jedynie że stosowali poduszki :D

Skrzynka wydaje się inna, niż w "Twoim" Jeepie.

Re: [W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: poniedziałek, 5 stycznia 2015, 10:40
przez Adas'
To pacz jeszcze raz, siedzenia sa tak samo wysoko, gosciu siedzi na oparciu do zdjec.

Re: [W] Willys MB S.A.S Europe

PostNapisane: poniedziałek, 5 stycznia 2015, 11:32
przez Paweł Leszczyński
Adas' napisał(a):To pacz jeszcze raz, siedzenia sa tak samo wysoko, gosciu siedzi na oparciu do zdjec.

Patrz na wysokość oparcia w stosunku do zbiorników z tyłu, moim zdaniem podniesienie fotela to błąd. Fakt że gościu coś sobie pod d... podłożył do fotek.