Strona 1 z 1

Tiger I ausf. E 1:35 Zvezda

PostNapisane: sobota, 27 grudnia 2014, 17:00
przez Sert93
Witam, jest to mój pierwszy post na forum, więc na początku chciałbym powitać serdecznie wszystkich użytkowników.

Przyszedł moment, w którym chciałbym złożyć model trochę poważniej niż robiłem to do tej pory tj. użyć szpachli modelarskiej, dopracować malowanie + zagospodarować teren dookoła modelu. W związku z tym postanowiłem założyć temat, aby uzyskać jak najwięcej informacji na bieżąco podczas składania modelu od bardziej doświadczonych modelarzy.

W moje ręce wpadł zupełnie przypadkiem (dostałem w prezencie) Tiger I ausf. E 1:35 Zvezda - na początku sceptycznie podszedłem do tej firmy (do tej pory "sklejałem" modele Tamiya 1:48, ale raczej mało szczegółowo), ale ku mojemu zaskoczeniu wypraski są całkiem dobrej jakości, a po pierwszym przymiarkach wyglądają na dość dobrze spasowane, więc postanowiłem się z nim rozprawić.

Obrazek

Obrazek

Przestrzenią otaczającą model postaram się zająć na samym końcu, nie będzie jakaś skomplikowana ze względu na to, że będę robił to pierwszy raz... jednak na początku chciałbym skupić się na dokładnym i w miarę rzeczywistym złożeniu Tygrysa w związku z czym mam parę pytań:

1. Jakiego podkładu użyć pod lakier, tak aby uzyskać efekt "przetarć" lakier na krawędziach np. wieży i jak sam taki efekt uzyskać?
2. Jak nakłada się efekty "zużycia" tj. weathering, również będę robił to pierwszy raz - nie liczę na nic skomplikowanego, jakiś kurz, ewentualne przetarcia na krawędziach.
Czy robi się to dopiero po skończeniu modelu, która wygląda jak z fabryki (lakier), czy już w trakcie są jakieś ważne elementy, które później wpłynął na nakładanie weatheringu?
3. Czy lakier bezbarwny nanosi się na model przed czy po uzyskaniu efektu weathering'u?
4. Czy podkład nakładać dopiero po sklejeniu danego elementy np. całej wieży wraz z drobnymi elementami i szczegółami?

Generalnie prosił bym o parę porad dotyczących malowania tj. kolejności (złożyć wszystko i dopiero malować, czy może drobne elementy malować oddzielnie i potem doklejać? Aerograf odpada, ponieważ go nie posiadam więc główny kolor pójdzie farbą w sprayu, reszta pędzel.

Prawdopodobnie podczas składanie pytania będą się piętrzyć, więc na bieżąco będę starał się je zadawać i z góry dziękuję za porady.
Systematycznie będę wrzucać postępy efektu prac.

Re: Tiger I ausf. E 1:35 Zvezda

PostNapisane: niedziela, 28 grudnia 2014, 01:06
przez Grazzi
Witaj na forum.

Postaram się rozwiać część z Twoich wątpliwości, w miarę moich skromnych możliwości (o, rym :D), gdyż sam jestem jeszcze początkującym modelarzem :)
W pierwszej kolejności skup się na dokładnym i czystym (aby nie było widać nadlewek, śladów wypychaczy ani kleju na klejonych elementach) złożeniu samego modelu, do malowania jeszcze daleko, o weatheringu nie wspominając. Jednak błędy popełnione na tym etapie będą brzemienne w skutkach później.

Co do Twoich pytań
ad. 1. Efekty przetarć lakieru nie zależą od użytego podkładu. Ma to znaczenie jedynie wtedy, kiedy chcesz użyć techniki "na lakier do włosów" (Wujek Google drogę Ci wskaże ;) ). Podkład służy jedynie do zagruntowania plastiku- żeby farba lepiej się trzymała i równo rozprowadzała, żeby wypełnić niewielkie szczeliny np. po szlifowaniu itd. Same przetarcia robi sie już dużo później (po nałożeniu koloru bazowego, kalkomanii itd.) techniką "drybrashingu" albo "techniką suchego pędzla" (również zapytaj Google, jest tam masa informacji).
ad. 2. Na to pytanie Ci nie odpowiem. Z bardzo prostej przyczyny z resztą- o całym temacie weatheringu można by napisać wielotomową książkę + kolejne tomy o różnych sposobach różnych modelarzy. Tego jest mnóstwo. Musisz po prostu poszperać po różnych forach modelarskich i ew. blogach i znaleźć takie techniki, które dadzą efekt, jaki chcesz osiągnąć.
Pisałem już o suchym pędzlu. Ważnym i popularnych jest też tzw. "wash", tutaj bardzo fajnie opisane--> http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=104&t=6669. Dalej musisz już poszukać sam jakie techniki potrzebujesz. Polecam wędrówkę po forach i czytanie tematów. Nie zakładaj nowych wątków, bo gwarantuje, że każde pytanie, które chciałbyś zadać, zostało zadane już co najmniej kilka razy na każdym forum ;)
ad. 3. Lakier bezbarwny służy do ochrony już nałożonej chemii n a modelu przed działaniami przy kolejnych warstwach. Tzn. po sklejeniu modelu pokrywasz go podkładem, później kolor bazowy i ew. jakieś cieniowanie, następnie lakier bezbarwny, żeby chronić farbę. Później kalkomania i znowu lakier bezbarwny, żeby chronić kalki, dalej już dowolnie robisz weathering i tutaj ja po każdym "poważniejszym" działaniu nakładam lakier dla ochrony. Na końcu nakładasz lakier matowy, aby model się nie błyszczał i aby chronić całą resztę.
ad. 4. Wiem, że różni modelarze różnie to rozwiązują, jednak w dużym stopniu zależy to też od samego modelu. Ja na przykład sklejam ile sie tylko da na kadłubie i wieży, tzn. montuje wszystkie elementy, które faktycznie są do czołgu zamontowane na stałe. I tutaj uwaga- gąsienice i koła poskładaj, ale nie montuj ich jeszcze do modelu. To należy zrobić dopiero dużo później, bo inaczej będą Ci przeszkadzały w malowani/waszowaniu. Osobno za to maluje elementy typu narzędzia, liny itp. Generalnie musisz sam to wyczuć jak to będzie z danym modelem, ale zasada jest prosta- sklej jak najwięcej możesz jeszcze przed malowaniem, ale tak, żeby kolejne elementy nie przeszkadzały w późniejszych pracach.

Przy okazji- nie jestem pewien, czy farba w spray'u to dobry pomysł. Masz wtedy mała kontrole nad samym malowaniem i żadnej kontroli nad kolorem. Tutaj masz fajny wątek, w sam raz dla początkujących (olej kawałek o odtłuszczaniu, jeżeli model nie wpadnie Ci to masła to nie trzeba tego robić) i jest tam kawałek o malowaniu pędzlami. Jeżeli to robisz prawidłowo, to efekt wyjdzie równie dobry jak malowanie aero :) --> http://www.dioramy.fora.pl/farby-i-chemia-modelarska,122/poradnik-czysta-chemia,5708.html

Dodatkowa rada- podglądaj warsztaty kolegów z forum, znajdziesz tam wiele ciekawych i pomocnych informacji od starszych kolegów. I zawsze możesz zapytać jak zrobił to czy tamto. Możesz przy nadmiarze wolnego czasu przejrzeć mój pierwszy warsztat, kiedy też zadawałem masę pytań :)

Uff, zrobił się z tego nie licho esej, ale mam nadzieję, że chociaż trochę pomoże- sam niedawno zaczynałem i wiem jak może pomóc taka "podstawa w pigułce" :) I pamiętaj- cierpliwość jest bardzo ważna, ale przede wszystkim myśl! I zawsze lepiej poszukać/zapytać, niż robić bez informacji :)

Re: Tiger I ausf. E 1:35 Zvezda

PostNapisane: niedziela, 28 grudnia 2014, 19:15
przez Sert93
Wielkie dzięki za odpowiedź, właśnie na taki rzetelny post liczyłem, Twoje rady na pewno mi pomogą.

Dzisiaj zrobiłem trochę zakupów tj. kupiłem szpachlówkę Tamiya Basic Type, płyn do kalkomanii Tamiya Mark Fit, podkład w sprayu, rozcieńczalnik Tamiya oraz część farb z tych wypisanych w instrukcji obsługi, które udało mi się przekonwerterować z numerów Humbrol na numery Tamiya. Niestety części nie udało mi się zidentyfikować używając takich tabel (http://www.piwniczka.pl/u-bartosza/mode ... rb-tamiya/)

27003 polished steel - ?
113 rust - ?
110 natural wood - ?
62 leather - ?

Jakie farby polecacie w zamian tych? Czy może zainwestować w te od Humbrol (są na Allegro), jakieg rozcieńczalnika wtedy używać?

W tygodniu podskocze jeszcze kupić nowe pędzle i zabieram się za malowanie oraz szpachlowanie i szlifowanie, wtedy postaram się wrzucić jakieś sensowne zdjęcia, bo na razie tak naprawdę zbyt wiele nie drgnęło.

Re: Tiger I ausf. E 1:35 Zvezda

PostNapisane: niedziela, 28 grudnia 2014, 19:41
przez luck1985
Mam go i czekam za farbami tylko.
Dodałem metalowa lufe i dokupiłem siatki.

Gąski sklej na samej wannie- bez przyklejania góry. Koła poskładaj na sucho i użyć tack-ita czy innej masy żeby koła się kupy trzymały. Na tym sklej gąsienice.


EDIT

Ni sklejaj też wieży. Wg instrukcji masz to zrobić dość wcześnie- od dołu przychodzi okrągły element żeby nie wypadało.
Sama wieża osadzona trzyma się dobrze i można to nawet olać. Jak przykleisz jak w instrukcji, to gorzej przy malowaniu.
Pokryj model na końcu sidoluksem albo lakierem do włosów. Wtedy użyć techniki WASH. Da detale i ubrudzi model. Pigmentami zrobisz lekki odkurz- model jest jasny, więc pigmenty ciemniejsze.
Przetarcia i otarcia, to możesz wykonać ołówkiem albo gąbka. Wszystko do wyczytania na forum i przeglądaj inne wątki.
Wpisz w google Tiger I Zvezda i zobacz jak na necie inni zrobili- podkradaj techniki, malowanie itp itd.

Re: Tiger I ausf. E 1:35 Zvezda

PostNapisane: wtorek, 30 grudnia 2014, 00:04
przez Grazzi
Sert93 napisał(a):27003 polished steel - ?
113 rust - ?
110 natural wood - ?
62 leather - ?


Nie zawsze niezbędne są zamienniki farb. Te które tu przedstawiłeś to raczej bardzo "ogólne" i standardowe kolory. Przeszukaj więc sklepy internetowe, allegro lub pobliski sklep stacjonarny za farbami Tamiya albo Vallejo- tam powinny być te kolorki. W sensie szukaj po nazwach- naturalne drewno, rdza, polerowana stal itd.