A13 Mk.i Cruiser Tank
W oczekiwaniu na farbkę do Matyldy doszedłem do wniosku że razem z czołgiem mającym ziścić koncepcję czołgu piechoty czyli pojazdu silnie opancerzonego, towarzyszącego piechocie w przełamywaniu pozycji wroga, dobrym uzupełnieniem było by wykonanie czołgu o odmiennej koncepcji. Brytyjczycy zakładali że po przełamaniu pozycji przeciwnika przez piechotę i czołgi jej towarzyszące w tak powstałą luk w tzw. przestrzeń operacyjną wejdą - jak kiedyś kawaleria - czołgi szybkie tzw. krążownicze. Miały one dezorganizować zaplecze przeciwnika, sparaliżować centra dowodzenia, zakłócać dostawy zaopatrzenia, niszczyć instalacje i urządzenia logistyczne. Takim czołgiem, o dużej prędkości i zasięgu działania miał być właśnie A13.
Jednakże jak historia pokazała, koncepcja takiego czołgu w starciu z Panzerwaffe okazała się chybiona. Lekko opancerzone i słabo uzbrojone stawały się "łatwym" przeciwnikiem. 27 maja 1940 roku w okolicach miejscowości Abberville Brytyjczycy przeprowadzili atak na pozycje niemieckie 120 czołgami w tym 65 krążowniczymi. Efekt - 37 mm armaty niemieckie zniszczyły 65 czołgów brytyjskich w tym 15 krążowniczych.
Firmą ktora podjęła się wykonania tej ciekawej konstrukcji jest firma Bronco:

Jednakże jak można się spodziewać popełniła błąd w wykonaniu kadłuba umieszczając w niewłaściwych miejscach żaluzje silnikowe na górnej pokrywie kadłuba. Niezbędnym okazał sie zestaw korekcyjny Tiger Models:


Po wklejeniu elementu korekcyjnego okazało się że ma on zbyt dużą "grubość" i niezbędnym jest "rezanie" do poprawnego wymiaru aby dolna część kadłuba pasowała:

Jednakże jak historia pokazała, koncepcja takiego czołgu w starciu z Panzerwaffe okazała się chybiona. Lekko opancerzone i słabo uzbrojone stawały się "łatwym" przeciwnikiem. 27 maja 1940 roku w okolicach miejscowości Abberville Brytyjczycy przeprowadzili atak na pozycje niemieckie 120 czołgami w tym 65 krążowniczymi. Efekt - 37 mm armaty niemieckie zniszczyły 65 czołgów brytyjskich w tym 15 krążowniczych.
Firmą ktora podjęła się wykonania tej ciekawej konstrukcji jest firma Bronco:

Jednakże jak można się spodziewać popełniła błąd w wykonaniu kadłuba umieszczając w niewłaściwych miejscach żaluzje silnikowe na górnej pokrywie kadłuba. Niezbędnym okazał sie zestaw korekcyjny Tiger Models:


Po wklejeniu elementu korekcyjnego okazało się że ma on zbyt dużą "grubość" i niezbędnym jest "rezanie" do poprawnego wymiaru aby dolna część kadłuba pasowała:























